تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نگاه نو به رونق تولید در مناطق آزاد و ویژه- عبدالرسول خلیلی

استفاده از امکانات بالقوه برای هدایت فعالان اقتصادی کشورهای پیرامونی به سوی سرمایه گذاری مستقیم یا از طریق مشارکت با سرمایه گذاران داخلی، یکی از راه های رونق تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، سال 98 سال فرصت ها، امکانات و گشایش های اقتصادی درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی از طریق تبدیل پتانسیل های درونزای اقتصادی به ظرفیت سازی ها و اخذ نوآوری های فناورانه و تعامل با اقتصاد کشورهای پیرامونی است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مبادله های تجاری و مشارکت از طریق تولید محصولات تحت لیسانس خارجی و جلب برندها و کمپین های خارجی برای تولید و سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بازنگری در فعالیت های گذشته این مناطق مستلزم نگاهی نو در رونق تولید است.

 

از سوی دیگر، همانگونه که رئیس جمهوری نیز در سخنان نوروزی خود بر متعادل کردن قیمت ارز به همراه مهار تورم و دوستی بیشتر با همه همسایگان تاکید کرد سیاست های انقباضی دولت برای کنترل افزایش بهای ارز در بازار امسال نیز ادامه خواهد داشت.

 

به نظر می رسد مناطق آزاد باید منابع جدید درآمدی خود را از طریق تعریف سازوکارهای جدید با کشورهای پیرامونی پیگیری کرده و تمهیدات لازم را برای گفت و گو با روسای مناطق آزاد کشورهای همجوار ایران حسب محدوده های مساحتی خود دنبال کنند.

 

ضمن آنکه با پایان دوره سه ماهه اجازه ورود 140 میلیون دلار برای واردات کالاهای مصرفی، سازمان های مناطق آزاد دیگر نباید بر درآمدهای سنتی عوارض حاصل از واردات کالاهای مسافری همانند گذشته حساب باز کنند، بلکه بهتر است منابع درآمدی جدیدی را در بیرون مرزها در کشورهای همسایه به منزله بازار هدف خود جست و جو کنند.

 

پیشنهاد تشکیل کمیته فرامنطقه ای بهبود فضای کسب و کار

در این خصوص آنچه بیش از پیش قابل توجه است، استفاده از امکانات بالقوه برای هدایت فعالان اقتصادی کشورهای پیرامونی برای سرمایه گذاری مستقیم یا از طریق مشارکت با سرمایه گذاران داخلی در شرایط تحریم است. این همکاری می تواند حتی شامل تولید اقلام گروه چهارکالایی به مناطق آزاد هم باشد.


به عبارت دیگر، اگر قبل از این اتفاقات، مجوزهای واردات و اخذ عوارض کالا عاملی برای توسعه تجارت مناطق آزاد به شمار می رفت، اکنون واردات به مناطق آزاد به ضد خود تبدیل شده و تاکید بیش از اندازه بر آن از اعتبار مناطق آزاد خواهد کاست.


اکنون تولید کالای ساخته شده وارداتی برای مجتمع های تجاری ساخته شده در مناطق آزاد را باید از طریق مشارکت کشورهای سازنده با تولید درمناطق آزاد صورت گیرد. این از برنامه های کلیدی است که درسال 89 باید در مناطق آزاد دنبال شود تا هم با رونق تولید کالای خارجی در مناطق آزاد، نیاز واحدهای تجاری مجتمع های تجاری و اداری که گفته می شود بیش از 20 هزار واحد است، تامین شود و هم نیاز ملزومات صنعت گردشکری در مناطق آزاد برای جلب رضایت مسافران جبران شود؛ ضمن آنکه با رونق تولید، صادرات نیز به کشورهای همسایه گسترش پیدا می کند.


استفاده بهینه اقتصادی از فرصت رفع تحریم بندر چابهار، می تواند یکی از راهکارهای مقابله با نابکاری تحریم آمریکایی باشد. ظرفیت سازی برای جذب سرمایه خارجی به ویژه کشورهایی که با حفظ روابط دوستانه در پیرامون ایران قرار دارند از آن جمله است. عملیاتی کردن این برنامه، البته نگاه ویژه دولت را می طلبد.


تدوین بسته های سیاستی و حمایتی در مناطق آزاد برای رونق بخشیدن به تولید، مستلزم کمک به کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار از الزامات نگاه نو در سال جدید به شمار می رود. در این خصوص، باید کمیته فرامنطقه ای بهبود فضای کسب و کار تشکیل شود.

 

بسترسازی برای تولید برندهای ایرانی با استفاده از مزایای اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

نکته حائز اهمیت دیگر، استفاده از شرایط اقتصادی کشورهای همسایه پیرامونی با هدف رونق تولید و افزایش صادرات است.


از جمله این موارد می توان به اهمیت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد که لایحه موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا درمجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و می تواند فقدان سرمایه گذاران اروپایی را در مناطق آزاد ایران را جبران کند.


در مجمع اقتصادی اوراسیا پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان عضویت دارند و مهم ترین هدف آنها آزادسازی و تسهیل تجارت کالا بین کشورهای عضو و حذف موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای است.


همکاری‌های مالی، اقتصادی، گردشگری، انرژی و آموزشی از فعالیت های غالب در مجمع اوراسیاست که با سازوکارهای مناسب می تواند به اهداف توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری متقابل مناطق کمک شایانی کند.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics