تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ایران با کاهش خام‌فروشی به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شود

امام جمعه موقت تهران، ایران را ثقل ژئوپلتیک جهان دانست و گفت: اگر رابطه اقتصاد کشور را با خام فروشی به حداقل کاهش دهیم و به تولید دانش بنیان روی آوریم، کشور به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می شود.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌ فرد در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه به گفته برخی مقامات اروپایی، نقطه مهم ژئوپولتیک جهان است، گفت: اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم وضعیت ایران در حد ایتالیا و اسپانیا است که اقتصادهای معمولی و طبیعی دنیا هستند؛ اگر رابطه این اقتصاد را با خام فروشی به حداقل کاهش یابد و به تولید دانش بنیان روی آوریم، کشور به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: نگاه رهبری معظم انقلاب به این افقِ بلند بوده و راهکار آن در تولید است، موانع پیش روی تولید را باید برداشت و سرمایه ها را به حوزه هایی هدایت کرد که از بالاترین مزیت و ارزش افزوده برخوردار است.

 

وی خطاب به دولتمردان گفت: برای تولید نیازمند نقشه راه هستیم، باید نقشه راه درستی را تعریف و راه برای هدایت سرمایه ها به سمتی که بالاترین مزیت را دارد هموار کرد؛ کارآفرینان و کسانی که در عرصه اقتصادی فعال هستید منابع خود را به سمت تولید واقعی هدایت کنید، ارز حاصل از کالاهای صادر شده باید در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد.


خطیب جمعه تهران گفت: باید با فساد مبارزه قاطع و جدی داشت تا راه برای سرمایه گذاری صحیح هموار شود؛ نظام بانکی کشور با استقلال و نظارت مستقیم بانک مرکزی و برنامه ریزی برای هدایت تولید در خدمت تولید قرار گیرد.

 

در عصر گام دوم انقلاب قرار داریم

حجت الاسلام ابوترابی فرد ضمن اشاره به روزهای آغاز سال 98 گفت: در عصر جدید «گام دوم انقلاب» و عصر یک حرکت بالنده و تحولات معنوی، انسان دوستی و نیکوکاری در جامعه اسلامی ایران قرار داریم.

 

وی ادامه داد: در عصر تحولات آب و هوایی و اقلیمی و عصر جدید در رسانه ملی همچنین و فراهم آمدن زمینه رویش درخشش استعدادها و ظرفیت های نسل جوان قرار داریم؛ در تحولات اقلیمی در 13 روز نخست سال، حدود 90 میلیارد متر مکعب بارش داشتیم؛ در سال های آب و هوایی معمولی، حداکثر این بارش در طول سال آبی کشور، حدود 400 میلیارد متر مکعب است.


خطیب جمعه تهران با اشاره به اهمیت سدهای کشور و تلاش و همت فرزندان انقلاب در احداث و ایجاد این سازه ها گفت: امروز 172 سد در کشور داریم، در حالی که در اول انقلاب تنها 19 سد داشتیم؛ این کار بزرگ مهندسی و فنی با 8 سال جنگ، سالها تحریم و مشکلات اقتصادی و تنگناهای بسیار شکل گرفته است؛ اگر این سدهای بزرگ احداث نمی شد، معلوم نبود که استانهای کشور چه شرایطی داشتند؛ این سدها خسارات را به حداقل ممکن کاهش داد.


وی با اشاره به آمادگی و بسیج نیروها در امدادرسانی به مناطق سیل زده تصریح کرد: حضور موثر مهندسی سپاه و ارتش در کنار مدیران با هدایت فرماندهی معظم کل قوا، راه برای مدیریت این سیل ویرانگر، هموار کرد، 172 سد کشور، امروز تقریبا بالاترین ظرفیت آبی خود را دارد؛ این برای اقتصاد ایران، تولید برق کشور، کاهش ریزگردها و پرشدن تالابها از جمله تالاب هورالعظیم و دریاچه ارومیه مفید و موثر بوده است و نقش مهمی را در کشاورزی کشور ایفا می کند.


حجت الاسلام ابوترابی فرد از ملت بزرگ ایران خواست تا خدمت رسانی و امداد رسانی به مناطق سیل زده را ادامه دهند و گفت: مردم ایران با اختصاص بخش هایی از درآمد خود برای یاری رسانی به سیل زدگان، کار بزرگ ملی را شکل دهند.

 

وی اظهار داشت: بگذارید دولتمردن دور از اخلاق و انصاف آمریکا بفهمند که ملت بزرگی که انقلاب را با اقتدار پاس داشته، با اقتدار از این چالش ها عبور خواهد کرد.

 

تولید، کلید واژه برون رفت از تنگناهای اقتصادی است

خطیب جمعه تهران با اشاره به شعار سال 98 و تاکید رهبری انقلاب بر مقوله تولید، گفت: کلید واژه برون رفت از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی و تبدیل ایران اسلامی به قدرت بزرگ تعیین کننده اقتصادی قاره آسیا، تولید است؛ امروز با همه مشکلات، تنگناها و تحریم ها جزو 20 اقتصاد اول دنیا هستیم، اما این زیبنده انقلابی نیست که در عرصه سیاسی قدرت تعیین کننده جهان است.
وی ادامه داد: قدرت های بزرگ در یک طرف میز می نشینند؛ جمهوری اسلامی از وزن و اقتداری برخوردار است که در یک طرف میز قرار می گیرد؛ این اقتدار و وزن سیاسی و وزن علمی کشور اقتضا دارد که در جایگاه یک قدرت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بزرگ - که هیچ تهدیدی نتواند بر این اقتصاد بالنده تاثیر معناداری را داشته باشد- قرار گیریم و البته ظرفیت آن را داریم.

 

تولید، نیازمند نقشه راه است

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به نشست بنیاد واشنگتن گفت: حلقه بنیاد واشنگتن یکی از 5 حلقه اقتصادی است که کنگره و دولت آمریکا در ارتباط با چگونگی مبارزه با جمهوری اسلامی مشورت می دهد؛ پاتریک یکی از اقتصاد دانان این حلقه در دی ماه 96 در سمیناری با عنوان «باز تحریم های ایران، کجا، چگونه و چرا» به این موضوع پرداخت.

 

وی بار دیگر بر موضوع تولید و ضرورت ترسیم نقشه راه برای این مقوله تاکید کرد و گفت: تولید نیز به مثابه مصرف نیازمند نقشه راه است؛ دکترین اقتصادی قرآن در سوره یوسف به زیبایی تبیین شده است.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست بنیاد واشنگتن ادامه داد: در این سمینار گفته شد که اقتصاد دانان ایران و مدیران بزرگ، قدرت تصمیم های سخت ندارند؛ این جمله تا حدودی درست است و باید مصرف و هزینه ها را به حداقل کاهش داد.

 

وی خطاب به ملت ایران و مدیران کشور با اشاره به آیات سوره یوسف بر مصرف مدیریت شده تاکید کرد و افزود: بنا به گفته سخنرانان نشست بنیاد واشنگتن؛ اقتصاد ایران، یک اقتصاد متنوع بوده و ایران سرشار از منابع طبیعی است؛ حدود 37 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی داریم، بیش از 5 هزار و 300 معدن فعال در کشور وجود دارد و جامعه مهندسی بعد از امریکا بالاترین رتبه را در جهان داراست، بیش از 36 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص و بیش از 2 هزار و 400 شرکت دانش بنیان در کنار ذخایر عظیم نفت و گاز در کشور داریم.


ابوترابی فرد با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی اقتصاد دانان آمریکایی ادامه داد: ایران با منابع طبیعی و ظرفیت های بسیار بالا برای گردشگری، خلق ثروت، بیش از دو هزار کیلومتر راه به آب های آزاد کشوری استثنایی است؛ وضعیت اقتصاد کلان ایران وضعیت خوبی است، دولت بودجه احتیاطی خوبی برای حل مشکلات در اختیار دارد، صندوق توسعه ملی که با نگاه رهبری معظم شکل گرفت، در ایران شاخص بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی بهتر از این نسبت در آمریکا است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics