تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

داخلی سازی کاتالیست ها مانع فلج شدن صنعت فولاد شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، گفت: تولید و داخلی سازی کاتالیست ها توسط شرکت های داخلی، صنعت فولاد را از خطر تعطیلی در زمان تحریم ها نجات داد.

«بهرام سبحانی» روز پنجشنبه  با اشاره به امضای تفاهم‌نامه توسعه نسل جدید کاتالیست های احیای مستقیم آهن بین شرکت‌های فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز «سرو» افزود: کاتالیست های احیا مستقیم آهن یکی از پیش نیازهای تولید فولاد و به مثابه خونی در رگ های این صنعت است.
به گزارش ایرنا، امروزه کاتالیست های مختلفی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیز برخی دیگر از صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند که عمده ترین حالت استفاده از آنها به صورت جامد است. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


یک کاتالیست در ساده ترین شکل، ماده ای است که سرعت یک واکنش شیمیایی را افزایش می دهد، در حالی که خودش متحمل هیچ گونه تغییر دائمی نمی شود. 


تولید محصولاتی که بر پایه کاتالیست هستند، بدون حضور کاتالیست در عمل امکانپذیر نبوده یا از صرفه اقتصادی برخوردار نخواهند بود. به طوری که در صورت نبود کاتالیست امکان تولید اقتصادی بیش از 70 درصد محصولات پتروشیمی و پالایشی و 100 درصد تولید آهن اسفنجی وجود نخواهد داشت.
به گفته سبحانی، تاکنون عمده کاتالیست های مورد نیاز این صنعت از خارج کشور وارد می شد که تولید آن بطور انحصاری در اختیار سه کشور ژاپن، آمریکا و هند بود.


وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت های داخلی به دنبال تولید و داخلی سازی این کاتالیست ها نمی رفتند، بطور قطع تحریم ها صنعت فولاد را فلج می کرد، اما شرکت نفت و گاز «سرو» به آن ورود و تولید آزمایشی آن را آغاز کرد.


رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: از آنجایی که این مهم برای نخستین بار در کشور اجرایی می شد و به همین دلیل از ریسک بالایی برخوردار بود، واحدهای فولادساز نیز باید از آن حمایت می کردند که در عمل این حمایت اتفاق افتاد.


وی تاکید کرد: امروز تقریبا در تامین کاتالیست های مورد نیاز صنعت فولاد بی نیاز از خارج هستیم و همین موفقیت سبب شده تا شرکت های دیگری نیز برای تولید آن پا به عرصه بگذارند.


به گزارش ایرنا، روز سه شنبه دهم اردیبهشت تفاهم نامه همکاری بین 2 شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز سرو در حوزه توسعه نسل جدید کاتالیست های احیاء مستقیم آهن به امضا رسید.


تدوین دانش فنی کاتالیست‌های فرآیند احیای مستقیم آهن در ایران با انعقاد قرارداد تحقیقاتی بین مجتمع فولاد خوزستان و شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در سال 85 آغاز شد.


پس از 6 سال تلاش مستمر با حمایت شرکت فولاد خوزستان و مجتمع فولاد مبارکه در سال 1391 نخستین قرارداد تولید صنعتی کاتالیست‌های فرآیند احیای مستقیم منعقد شد.

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics