تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کاهش تعداد اسکناس‌ها با حذف چند صفر

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت:سیستم برابری واحد پول با طلا در دهه های اخیر تقریبا در دنیا منسوخ شده و دیگر دولت ها حجم پولی را که در بازار دارند با طلا برابرسازی نمی کنند.

علی اکبر کریمی، با اشاره به مصوبه هیئت وزیران برای تبدیل واحد پولی از ریال به تومان، گفت:براساس قانون پولی و بانکی کشور یک ریال به عنوان واحد پول کشور ضریبی از میزان خاصی طلا تعریف شده است، اما سیستم برابری واحد پول با طلا در دهه های اخیر تقریبا در دنیا منسوخ شده است و دیگر اینگونه نبوده که دولت ها حجم پولی را که در بازار دارند با طلا برابرسازی کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت ها باید پشتوانه های قانونی برای حجم پول در بازار تامین کنند، افزود: این پشتوانه ذخایر طلا، دارایی های خارجی و منابع ارزی دولتی و همچنین اعتبار عمومی و کلی دولت ها بوده که پشتوانه پول رایج در هر کشوری محسوب می شود.
مصوبه هیئت دولت باید در قالب یک لایحه به مجلس ارسال شود
کریمی ادامه داد:مصوبه هیئت دولت باید در قالب یک لایحه به مجلس ارسال شود و تصمیم نهایی درباره آن اخذ شود و به لحاظ منطقی الزامی نبوده که تمام پول های موجود از بازار جمع آوری و تعویض شود و باید به صورت تدریجی انجام شود.
 وی یادآور شد:اگر چند صفر از واحد پولی کشور حذف شود حجم پول از لحاظ کمی و تعداد اسکناس ها کاهش می یابد و برای پرداخت حجم  کمتری از اسکناس نیاز است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حجم اسکناس و سکه رایج در بازار طی سال های گذشته با توسعه بانکداری الکترونیکی به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: این موضوع می تواند مزیتی باشد که دیگر همانند گذشته که تمام مبادلات با اسکناس در بازار انجام می شد و تعداد اسکناس های در بازار کاهش یابد، لذا اگر مجلس پیشنهاد دولت و لایحه را بررسی و تصویب کند تامین هزینه های آن قابل تامین و پرداخت است./

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics