تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چطور سفره‌ ساده افطاری بیندازیم؟

ماه رمضان است و افطاری‌هایش. رسمی زیبا و دوست داشتنی که ماه رمضان را رنگین‌تر می‌کند ولی در این دوره و زمانه و این گرانی‌ها شاید خیلی‌ها تصمیم بگیرند دیگر افطاری ندهند و سفره افطاری نیندازند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از سلامت نیوز، اما افطاری دادن ثواب زیادی دارد و راه‌هایی وجود دارد که هم از ثواب افطاری دادن بهره‌مند شوید و هم زیاد به خرج نیفتید. یادتان باشد که همیشه برای دورهمی‌ها مخصوصاً دورهمی‌های ماه رمضانی می‌شود بدون تجمل میزبان شد. ‏

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رسم‌های من درآوردی!

بر اساس آنچه در احادیث آمده؛ هر کسی مومن روزه‌داری را در ماه رمضان افطاری دهد، ثواب آزاد کردن بنده را می‌برد و گناهانش آمرزیده می‌شود. ضمن اینکه در ثواب روزه‌داری میهمانش هم شریک است.

اما در مقابل یک حساب سرانگشتی از خوراکی‌هایی که معمول است و باب شده سر سفره‌های افطاری باشد شاید تن مان را بلرزاند. از زولبیا و بامیه تا خرما و حلوا و شله زرد و شامی که معمولاً چند غذا دارد. چند سالی است سفره‌های افطاری تجملاتی آنچنان مد شده که بعضی‌ها به نظرشان می‌رسد باید حتما سفره افطاری شان شبیه همان‌ها بوده و چیزی هم کم نداشته باشد.

مخصوصاً اینکه هر روز ماه رمضان بالاخره کسی پیدا می‌شود از سفره افطاری آنچنانی اش عکسی در اینستاگرام به اشتراک بگذارد. البته فقط سفره افطاری خانگی هم نیست.

دیگر دادن میهمانی افطار در رستوران‌ها یک کار مرسوم شده. منوهای خاص رستوران‌ها برای این ماه آنچنان نجومی و گران قیمت است که دیگر کمتر شباهتی به واقعیت دارد. هر سال هم یک خوراکی و شکل ارائه خاص به این منوها اضافه می‌شود.

همه اینها باعث می‌شود که خیلی‌ها با ناراحتی سفره افطاری را از برنامه‌شان حذف کنند.

 

افطار با خرج کم و کار کم

اگر دوست دارید هم ثواب افطاری را ببرید و هم دخلتان با خرجتان بخواند و مجبور نشوید از خرج‌های دیگرتان بزنید تا سفره افطاری بیندازید. ابتدا باید خودتان را راضی کنید که از تجملات بگذرید و باور کنید که بدون آن زرق و برق‌های تازه مد شده هم می‌توان یک میهمانی خوب و خودمانی و دوستانه داشت.

‏‎‎با این کار می‌توانید تعداد بیشتری از روزه‌داران را میهمان کنید و ثواب بیشتری ببرید. یادتان باشد که وقتی شما در چرخه تجملات بیفتید، دیگران را هم ناخودآگاه وارد این چرخه می‌کنید و به جای اینکه با افطاری دادن باعث ثواب شوید، اسراف را به فامیل و آشنایان خود آموزش می‌دهید‎.‎

علاوه بر خرج و مخارج فرصت کم آماده کردن خانه و غذاها برای افطاری هم کار سختی است.

مخصوصا برای زنان شاغل. اما لازم نیست برای یک مهمانی ساده افطار خانه تکانی کنید با تمیزکاری‌های ساده و معمولا هم می‌توانید میهمانی را ترتیب دهید و زمان زیادی هم به این کار اختصاص ندهید. بی خیال شستن سر و روی خانه به طور کامل شوید. چیزهایی که معمولا به چشم هیچ میهمانی نمی‌آید!

اگر شاغل هستید می‌توانید بعضی کارها را از قبل انجام دهید و همه چیز را به روز میهمانی و چند ساعت مانده به افطار موکول نکنید. مثلاً بخشی از غذاها را از شب قبل آماده کنید.

مثلا نخود و لوبیای آش را خیس کنید و بگذارید که روی گاز بپزد یا شله زرد یا فرنی، حلوا را هم از یک شب قبل آماده کنید و برای مهمانی کنار بگذارید. خریدها را هم روز قبل انجام دهید تا با عجله و استرس این کار را انجام ندهید و زمان کافی برای آماده کردن سفره داشته باشید.

هنگام خرید برای اینکه زیاد خرج نکنید هرچه نیاز دارید و البته واقعا نیاز دارید روی کاغذ بنویسید و با فهرست خرید این کار را انجام دهید. بدون فهرست خرید ممکن است هرچه به چشمتان می‌خورد بخرید بدون اینکه بدانید واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارید. صرفه‌جویی در زمان و حذف بیهوده چرخیدن در بازار یکی دیگر از فواید داشتن فهرست خرید است.

 

 

 

خوراکی‌های سالم و کم‌هزینه

حتماً شنیده‌اید که افطاری‌های سنگین و پر کالری چقدر به جسم آسیب می‌زند. به گفته پزشکان و متخصصان تغذیه وعده افطار باید کم کالری بوده و خاصیت هضم آسان داشته باشد.

خوردن چند خرما، سوپ‌های ساده اما مقوی، سالاد در وعده افطار، خوردن میوه یا آجیل‌های خام و بادام زمینی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است در فاصله افطار تا شام به جای خوردن شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه هم توصیه شده است.

با این کار هم ویتامین‌های لازم را به بدنتان می‌رسانید و هم تشنه نمی‌شوید و هم در پایان ماه رمضان با مشکلات گوارشی و افزایش وزن روبه رو نمی‌شوید.

پس بهتر برای اینکه سفره افطارتان هم کم خرج باشد هم ساده اما مناسب و مقوی می‌توانید خوراکی‌هایی مثل رول نان و پنیر و سبزی، عدسی، فرنی، خاگینه و شامی تهیه کنید که هم زمان کمی برای آماده سازی آنها لازم است و هم کم خرج ترند.

یک راه دیگر هم دارید. یک سفره بزرگ بیندازید اما کم خرج! مدتی است که رسم خوبی در محله‌های مختلف باب شده و سفره‌های افطاری در مساجد یا در قالب ایستگاه‌های صلواتی انداخته می‌شود و همه اهالی محله هم در آن مشارکت می‌کنند.

می‌توانید بخش کمی از هزینه این سفره را بپردازید و در ثواب آن سهیم شوید و افراد زیادی هم میهمان این سفره شوند. ضمن اینکه به ترویج افطاری ساده هم کمک کرده و با این کار در واقع هر طوری که حساب کنید برنده شده اید.

منبع خبر: سلامت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics