تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۱۳۰مغازه در بزرگترین بازار مسقف جهان سوخت و خسارت میلیاردی برجای گذاشت

آتش‌سوزی گسترده در سرای «دو دری» تبریز در بزرگترین بازار مسقف جهان ١٣٠ مغازه را خاکستر کرد. مهار این آتش‌سوزی مهیب بیش از ٥ ساعت طول کشید و در این مدت تیم‌های متعدد آتش‌نشانی و دیگر نیروهای امدادی در تلاش بودند تا خسارت‌های این حادثه را به حداقل برسانند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از سلامت نیوز، با این وجود به دنبال وقوع این آتش‌سوزی ٢٩ نفر مصدوم شدند که البته حال عمومی همه آنها مساعد است.

هنوز علت اصلی این حریق معلوم نیست، اما برخی مسئولان محلی، اتصال سیم در پست ترانس برق را مسبب بروز این حادثه اعلام کرده‌اند، همچنین برآورد دقیقی هم از میزان خسارت‌های وارده در دست نیست. این برای دومین بار طی ١٠‌سال گذشته است که بازار تبریز دچار حریق می‌شود. آبان ماه‌ سال ١٣٨٨ درست همین منطقه از بازار جهانی طعمه حریق شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


روز چهارشنبه بعد از افطار بود که صدای مهیبی از سرای «دو دری» که به «ایکی قاپیلی» معروف است، شنیده شد. بعد از این صدای مهیب دود گسترده‌ای آسمان تبریز را فرا گرفت و آتش از یک مغازه در سرای «دو دری» به دیگر مغازه‌های بازار تبریز گسترش پیدا کرد.


به دلیل این‌که سرای آتش گرفته بازار تبریز، سرای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بود، ترکیدن قوطی اسپری‌های موجود در این مغازه‌ها بر اثر آتش و گرما، علاوه بر آن‌که صدای انفجارهای خفیفی تولید می‌کرد، فضا را برای فعالیت آتش‌نشانان و افراد حاضر در محل بسیار مشکل کرده بود.


بازار تبریز که حدود یک دهه پیش به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت جهانی رسیده در میان شعله‌های حریق درحال سوختن بود و بالاخره بعد از ۵ ساعت حریق با تلاش گسترده آتش‌نشانان اطفا شد.


فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز درخصوص تلفات جانی این حادثه آتش‌سوزی گفت: «آتش‌سوزی بازار تبریز خسارت جانی نداشت، ولی ۱۹ آتش‌نشان تبریزی مصدوم شدند. این آتش‌نشانان پرتلاش در عملیات اطفای حریق دچار مصدومیت شده و تحت اقدامات درمانی قرار گرفتند. همچنین در این حادثه ۱۰ نفر دیگر از شهروندان نیز مصدوم شدند که به صورت سرپایی مداوا شدند.»


همچنین محمد قلیزاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز درباره حادثه بازار تبریز گفت: «حال ماموران آتش‌نشانی مصدوم‌شده در جریان حادثه‌ آتش‌سوزی شب گذشته بازار تبریز خوب است.

در حادثه آتش‌سوزی ۱۹ نفر از ماموران این سازمان دچار مصدومیت شده و ۱۷ نفر از آنها سرپایی درمان شدند. دو نفر از ماموران نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شده بودند که پس از درمان از بیمارستان ترخیص شدند. ولی در این بین آن‌چه باعث تاسف است، نبود سیستم ایمنی در بازار تبریز که به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان مطرح بوده، است. متاسفانه سیستم ایمنی و اطفای حریق در تمام بازار تبریز وجود ندارد و علاوه بر آن راسته‌ها و دالان‌های بازار بدون نگهبان است.»


باز هم اتصال سیم برق
بهروز مهدوی، فرماندار تبریز نیز از واردشدن خسارت به ۱۳۰مغازه در بازار تبریز بر اثر آتش‌سوزی شامگاه چهارشنبه خبر داد و گفت: «این آتش‌سوزی تلفات جانی نداشت، ولی تقریبا ۱۳۰باب مغازه دچار خسارت‌های کلی و جزیی شدند. مغازه‌های آسیب‌دیده بیمه هستند و بازاریان آرامش خود را حفظ کنند. شرکت بیمه در محل آتش‌سوزی حاضر شده است و به برآورد خسارت‌های موجود می‌پردازد و لازم نیست بازاریان به دفاتر بیمه مراجعه کنند. علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست و آتش‌نشانی به نتیجه مشخصی درباره علت اصلی آتش‌سوزی نرسیده است.»


در همین حال بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علت این حادثه را اتصال در پست ترانس برق واقع در محوطه سرای «دو دری» اعلام کرد: «کارشناسان و همکاران ما به محل حادثه اعزام شدند و ضمن بازدید از منطقه و مصاحبه با مردم و کسبه به این نتیجه رسیدند که علت این آتش‌سوزی اتصال سیم برق بوده، همچنین وجود مواد قابل اشتعالی چون انواع اسپری‌ها، مواد آلی و شیمیایی و انفجار کپسول‌های موجود در مغازه‌ها باعث بروز و گسترش این آتش‌سوزی شده است.»


همه دارایی‌مان خاکستر شد
١٣آبان‌ سال ۱۳۸۸ آتش‌سوزی گسترده دیگری در این سرا به وقوع پیوسته و راسته ایکی قاپیلی (دو دری) را به تلی از خاکستر تبدیل کرده بود. علت این آتش‌سوزی در ‌سال ۸۸ انفجار «والورنفتی» بود.

 

 

 

حالا با گذشت ١٠‌سال از آن حادثه، باز هم آتش به جان بازار تبریز افتاد. همین باعث شد تا بسیاری از کسبه سرای «دو دری» از وضع پیش آمده و بی‌توجهی مسئولان به ایمنی بازار تبریز گله‌مند باشند. رضا یکی از همین کسبه است، کسی که در همان سرای «ایکی قاپیلی» مغازه لوازم آرایشی داشته، اما حالا از آن مغازه و همه اجناس به جز چند کمد نیمه‌سوخته با چند ست لوازم آرایش دیگر چیزی باقی نمانده است.

 

این جوان ٣٣ ساله به «شهروند» می‌گوید: «همه داروندارم دود شد و به هوا رفت. اصلا حالم خوب نیست، یعنی حال هیچ‌کدام از ما مغازه‌دارهای این سرا خوب نیست. هیچ‌کس به فکر ما نیست. ما بارها نسبت به ایمنی پایین بازار و محل کارمان به مسئولان هشدار دادیم، اما گوشی بدهکار این حرف‌ها نبود. فقط می‌گویند این بازار ثبت جهانی شده، پز دادن برای آنهاست و مشکلات و گرفتارهایش برای ما کاسب‌ها.»


حاج علی یکی از قدیمی‌های سرای «دو دری» است، یکی از پیرمردهای بازار تبریز، خودش می‌گوید این برای دومین بار است که آتش به جان کسب‌وکارش افتاده و همه سرمایه‌اش را از بین برده است: «سال ٨٨ بود، چند هفته‌ای از ماه رمضان می‌گذشت، هوا تقریبا سرد شده بود، اگر اشتباه نکنم اواسط آبان ماه بود که این سرا آتش گرفت. آن موقع هم از این حرف‌ها زیاد می‌شنیدیم. قرار بود خسارت کسبه پرداخت شود، اما فقط آنهایی پول گرفتند که بیمه بودند.»

 

بهرام هم می‌گوید: «با دست خالی و کمبود امکانات که نمی‌شود جلوی حوادث را گرفت. بنده‌خدا این آتش‌نشانان از جانشان برای نجات دارایی ما مایه گذاشتند، اما اگر این بازار مجهز به سیستم هشدار حریق یا اطفای حریق بود، این آتش‌سوزی خیلی زودتر مهار می‌شد. ما دو برادر هستیم که دنبال‌روی کار پدر و عمویمان شدیم، ١٠‌سال پیش مغازه عمویم در آتش سوخت و حالا نوبت به ما رسید که زندگیمان خاکستر شود.» باربد هم ادامه صحبت‌های برادرش را پی می‌گیرد می‌گوید:

«انبار ما بیمه داشت، مغازه هم بیمه بود، اما مشکل اینجاست که در این چند ماه اجناس ما چندبرابر گران‌تر شده، لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی است و نوسان نرخ ارز باعث جهش چندبرابری قیمت‌ها شده، اما بیمه ما مربوط به ‌سال گذشته است، این‌طور که ما حساب کردیم در بهترین حالت بیمه یک‌سوم پولمان را برمی‌گرداند. بیشتر کسبه این سرا همین مشکل را دارند. در این وضع بد اقتصادی، این بلا هم سرمان نازل شد.»

منبع خبر: سلامت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics