تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هشدار الویری به تصویب لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها در مجلس

عضو شورای شهر تهران به تصویب لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها در مجلس هشدار داد.

 به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور یکصد و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران  با بیان اینکه اگر لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس تصویب شود شهرداری‌ها و شورا‌ها به نهادی بی‌اثر و دولتی تبدیل می‌شوند گفت: با تصویب این لایحه به سیستم‌های عقب‌افتاده‌ای بر می‌گردیم که به‌ هیچ‌وجه قابل توجیه نیستند. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

الویری رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در مورد موضوع دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است، گفت: جمع‌بندی و گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لایحه فوق‌الذکر اساس «استقلال شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» و همچنین «کارکرد‌های شورا‌های شهر» را از بین برده است و اگر جمع‌بندی کمیسیون اقتصادی در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود، اولاً شهرداری‌ها و دهیاری‌ها «از نهاد‌های عمومی غیردولتی به دستگاه‌ها دولتی و وابسته» تبدیل می‌شوند و دوما شورا‌ها از «نهادی ناظر و مقررات گزارش به‌عنوان نهادی بلااثر و تشریفاتی» تبدیل می‌شوند. 

 

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران افزود: در قانون قبلی که قانون موقت و ده‌ساله بوده است؛ مالیات و عوارض از هم منفک شده بود، لذا سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از درآمد‌های ناشی از لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده مشخص و معین بود. همچنین فصلی در قانون به‌ عنوان عوارض در (فصل هفتم) درج‌شده بود و شورا‌های شهر و بخش در چارچوب اختیارات قانونی حق وضع عوارض محلی با توجه به مقتضیات محلی داشتند. در آن قانون سازمان مالیاتی مکلف بود، گزارش عملکرد خود را هر ۶ ماه یک‌بار به شورای عالی استان‌ها ارائه کند.

 

 

الویری ادامه داد: دلیل این ارائه گزارش توسط سازمان مالیاتی به شورای عالی به موضوع صیانت از حقوق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مجموعه مدیریت‌های محلی برمی‌گردد. 

 

الویری همچنین افزود: در لایحه جدید و جمع‌بندی کمیسیون اقتصادی متأسفانه با وجود مکاتبات و جلسات مکرر و پی درپی عوارض و مالیات باهم ترکیب‌شده و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مشخص نیست.

 

وعدمی تصریح کرد: تفکیک این دو منبع از همدیگر اشتباه و واجد ایراد قانونی و اجرایی است و نکته و ایراد دیگر تغییر «عناوین عوارضی» به مالیات است، لذا برخی از منابعی که در قانون قبلی به‌عنوان عوارض تعریف‌شده بود، همانند شماره گذاری خودرو‌ها و عوارض آلایندگی، به عنوان مالیات و یا مفاهیمی، چون مالیات سبز تعریف‌ شده‌اند. 

 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شورای عالی استان‌ها طرح و گزارش‌های مفصلی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است و بیش از ۵۰ جلسه با کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون اقتصادی و فراکسیون‌های «مدیریت شهری» و «امید» و حتی چندین جلسه با حضور ریاست محترم مجلس و وزیر اقتصاد برگزار گردیده است و شورای عالی استان‌ها با همکاری دبیرخانه کلان‌شهر‌ها و شهرداری تهران مواد جایگزین را تدوین و در جلسات به توافق رسیده‌ایم؛ اما متأسفانه در جمع‌بندی آخر کمیسیون اقتصادی بدون توجه به تمام توافقات فی مابین و تذکرات و مکاتبات، اساس اختیارات قانونی شورا‌ها برای وضع عوارض از بین رفته و همچنین عوارض و مالیات ترکیب‌شده و ساز و کار توزیع عوارض مخدوش شده و همچنین برخی کد‌های عوارضی به مالیات تبدیل‌شده است. 

 

الویری ادامه داد: اگر جمع‌بندی کمیسیون اقتصادی در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود بایستی از همین‌جا متذکر شوم تمام شهرداری ها و دهیاری ها از نهادی عمومی و غیردولتی به دستگاه دولتی تبدیل‌شده و شورا‌ها فاقد هرگونه اثر بر راهبری شهر و نظام تأمین درآمد شهرداری ها خواهند بود و به عبارت روشن قریب ۶۰ درصد درآمد شهرداری ها که از محل وضع عوارض محلی توسط شورا‌ها تأمین می گردد از بین خواهد رفت و چالش‌های فراروی شهرداری‌ها به بحران‌های لاینحل تبدیل خواهد شد و شورا‌ها دیگر نمی توانند به مردم خدمات‌رسانی کنند. 

 

الویری تأکید کرد: بایستی دولت و مجلس از این انحراف ساختاری و فاجعه ملی با همدلی و همگرایی جلوگیری کند. نمی‌توان بدون توجه به ساختار اداره شهر‌ها و روستا‌ها و سوابق گذشته آن‌ها در کشور نسخه‌ جدیدی پیچید که اساس کارکرد و فعالیت آنان را مخدوش کرد.

 

وی ادامه داد: این لایحه و جمع‌بندی کمیسیون اقتصادی ضمن تمرکزگرایی شدید در اداره کشور با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت ساختاری دارد. 

 

الویری ادامه داد: دولت دو لایحه «مالیات بر ارزش‌افزوده» و «درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها» به مجلس ارسال کرده است که تعجب‌آور است. این نکته عجیب است که در لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها نقطه نظرات شورا‌ها لحاظ شده است، اما در لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده همان پیش‌نویس ارسالی از سوی دولت دارای اشکالات جدی است که متأسفانه برخلاف قول کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رفع ایرادات این مهم انجام نپذیرفت. 

 

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: درزمینه عوارض ماده ۵۰ به ماده ۴۹ تبدیل‌شده است و افزون بر محدود کردن اختیار وضع عوارض از سوی شوراها، همان عوارض محدود هم از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود و شهرداری‌ها تنها مجاز هستند در محدوده ابلاغیه وزارت کشور وضع عوارض کنند که باعث شگفتی و تعجب است. 

 

الویری بابیان اینکه در کشور‌های توسعه‌یافته حتی دو شهر مجاور این اجازه را دارند که بر اساس مقتضیات محلی عوارض وضع کنند گفت:، اما در کشور ما مثل‌اینکه باید به روش کشورداری کره شمالی و ونزوئلا و سیستم‌های عقب‌افتاده‌ای برگردیم که به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست چراکه در این صورت شورا‌ها باید از سرخس تا خرمشهر و از مرز بازرگان تا چابهار باید به‌صورت مساوی و یکسان و بر اساس یک روشی که یک مقام دولتی تشخیص می‌دهد عوارض وضع کنند. 

 

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران بابیان اینکه بعید میدانم لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده باوجود نوبت طرح امروز به صحن مجلس برسد بیان کرد: از خانواده شورا‌ها در سراسر کشور درخواست دارم که به نمایندگان خود در مجلس هشدار دهند. متأسفانه بسیاری از اعضای شورا از این مسئله بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند چه فاجعه‌ای درراه است. 

 

الویری بابیان اینکه پیشنهاد مشخصی در این زمینه‌داریم تصریح کرد: ما پیشنهاد کردیم لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها که مرحله نهایی خود را در مجلس طی کرده است و دولت هم در بودجه ۹۸ لحاظ کرده و بعد از لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده تنظیم و تقدیم مجلس شده است بر لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده مقدم شود و دوم اینکه لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده از دستور مجلس خارج شود یا موارد پیشنهادی اصلاح شود.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics