تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

انتشار گزارش فصل اول بانک‌های بزرگ با سودهای کم

بانک ‌های بزرگ جهان در حالی آماده انتشار گزارش فصل اول عملکرد خود هستند که پیش‌بینی سود سالانه آنان به نسبت سال ۲۰۱۶ به کمترین میزان خود رسیده است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) و به نقل از رویترز، بانک‌ های جی پی مورگان چیس و ولز فارگو، دو بانکی هستند که روز جمعه، ۱۲ آپریل، گزارش خود را عمومی می کنند. بعد از این دو بانک، روز دوشنبه نوبت به گروه گلدمن ساکس می رسد و سپس بانک آمریکا و مورگان استنلی در روز سه شنبه پیش‌ بینی ‌های خود را منتشر می کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به دنبال سیاست محتاطانه بانک مرکزی آمریکا و ریزش بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آن کشور، سهام بانک ‌هایی که در شاخص اس اند پی ۵۰۰ لیست شده اند رشدی معادل ۲.۳ درصد در فصل ابتدایی سال داشتند، که بسیار پایین تر از پیش‌بینی رشد ۸.۲ درصدی است که ۶ ماه پیش توسط کارشناسان ارائه شده بود.

 

چاک کارلسون، مدیرعامل خدمات سرمایه گذاری هورایزن در هاموند در ایالت ایندیانا، به رویترز گفت که چرخش سریع سیاست بانک مرکزی آن قدر ناگهانی بود که اقتصاد دچار یک وقفه شد و مدتی طول می کشد تا دست اندرکاران اقتصادی متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده است.

 

وی گفت، نرخ بهره‌ ثابت یا نزولی خبری نیست که برای بانک‌ها خوشایند بوده باشد؛ بنابراین، اصلا عجیب نیست که تحلیلگران پیش بینی سود بانکها را کمتر برآورد کنند.

 

تغییر سیاست بانک مرکزی در اصل ترمزی شد برای الگویی که بانکها برای نرخ رشد افزایشی خود داشتند و البته رکود اقتصادی نیز مزیت بر علت شد.

عوامل کند شدن رشد اقتصاد موجب کاهش بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله شد تا جایی که بازده اوراق قرضه در فصل اول به پایین ترین سطح خود در ۱۵ ماه اخیر رسید. این امر منجر شد تا فاصله بین سود سپرده و سود تسهیلات بسیار ناچیز شود و از این بابت بانک‌ ها سودشان تقلیل یابد.

 

 

 

به گفته کارلسون، "به همین علت است که تخمین‌ها مدام در حال کاهش است." او گفت، "تحلیلگران نگران کاهش حاشیه سود بانک‌ها و افزایش رشد تقاضا برای وام‌های بانکی هستند."

 

ظرف سه ماه اول سال جاری، شاخص اس اند پی ۵۰۰ توانست از پایین ترین سطح در دسامبر سال گذشته خود را ۱۳.۱ درصد بالا بکشد و بیشترین رشد فصلی از سال ۲۰۰۹ را به ثبت رساند. بازار سهام به طور کلی رشدی کمتری داشته  است و در حدود ۷.۹ درصد در سه ماه اول سال رشد داشته است. این رشد تا حدی مدیون وام‌های کم بهره‌ای است که به هیچ عنوان بانک‌ها از ارائه آن خشنود نیستند.

 

از ماه اکتبر تحلیلگران مدام در حال کم کردن انتظارات خود از سودهای اس اند پی ۵۰۰ بوده اند تا جایی که پیش‌بینی متوسط سود ۸.۱ درصدی سالانه به ۲.۲ درصد رسیده است. این اولین رشد منفی فصلی از زمان اعلام رسمی پایان رکود در سال ۲۰۱۶ است.  

 

تعطیلی دولت فدرال آمریکا در ژانویه، که دونالد ترامپ باعث آن شده بود، و انتظار کاهش درآمدهای تجاری کشور از علل دیگر کاهش سطح پیش‌بینی سود بانک‌ها بوده است.

 

یادداشتی از یک تحلیلگر ارشد در شرکت کی بی دابلیو (KBW) می گوید که تجارت آمریکا در فصل اول ۱۵ درصد کاهش درآمد داشته است.

به گفته تاجیندر دیلون، تحلیلگر ارشد شرکت رفینیتیو در لندن، در میان نهادهای مالی، بازارهای سرمایه بیشترین آسیب را دیده اند. او به رویترز گفته است که از میان ۶ بانک بزرگ جهانی سه بانک – گلدمن ساکس، مورگان استنلی و جی پی مورگان – شاهد بیشترین کاهش در پیش‌بینی سود اولین سه ماه سال شده اند.

با این حال، برخی تحلیلگران می گویند در اثرگذاری سیاست های بانک مرکزی آمریکا و کاهش ارزش اوراق قرضه بر بانک‌ها، زیاده روی شده است.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

کریس کوتووسکی از شرکت اوپنهایمر در یادداشتی گفته است که سیاست بانک مرکزی "اثری ناچیز" بر سود بانک‌ها داشته و تاکید کرده که "بنیادهای بانکی کاملا در وضعیتی پایدار به سر می برند."

 

به طور کلی، در ۸ فصل گذشته بانک‌ها به نسبت شاخص اس اند پی ۵۰۰ عملکرد بهتری داشته اند. آمار و ارقام نشان می دهد که ۶ بانک اول جهان به لحاظ سود پیش‌بینی شده و درآمدهای محقق شده عملکردی مناسبتر از متوسط بازار اس اند پی داشته اند. اما در حال حاضر معلوم نیست که بانک‌ها تا چه حد توان مقاومت در برابر مشکلات اقتصادی پیش روی خود را داشته باشند.

 

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics