تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قیمت نفت از بازار آتی تاثیر میگیرد

بازار نفت یک بازار بسیار بزرگ است که روند عرضه و تقاضا و قیمت های آتی در آن موثر است و تصمیم های و دستکاری کشورها تغییری در قیمت آن ایجاد نمی کند.

نرسی قربان، دبیر کمیته محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل، در خصوص قیمت نفت در بازارهای جهانی و عوامل اثرگذار بر آن به پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، گفت: عمده تغییرات قیمت نفت به دلیل نوسان در قیمت آتی این کالا اتفاق می افتد در حالی که از سوی دیگر، مسایل سیاسی و درگیری ها و جنگ های منطقه ای نیز از دیگر عوامل تغییر قیمت این کالا در بازارهای جهانی است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

قربان در ادامه افزود: بازارهای آتی که در حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر تجارت فیزیکی نفت در آن صورت می گیرد، تاثیر بسزایی در قیمت های نقدی این کالا بر عهده دارد. روند نزولی و صعودی نفت نتیجه تحلیل های سرمایه گذاران بر بازار آتی این کالا است.

 

وی در خصوص تصمیم های سران سیاسی جهانی و تاثیر آن بر بازارها گفت: این قضیه که قرار است ترامپ در ماه می به عده ای مجوز خرید نفت ایران را صادر کند و مجوز برخی کشورها را برای خرید نفت ایران باطل کند بر بازار نفت تأثیرگذار بوده است و قیمت این کالا را نوسانی کرده است.

 

این کارشناس مسائل نفتی، بازار نفت را یک بازار پیچیده خواند که کنترل آن بر دست کشور خاصی نیست و روند عرضه و تقاضا و مسائل حاشیه ای سیاسی و اقتصادی می تواند بر آن تأثیرگذار باشد.

 

دبیر کمیته محیط زیست بالا رفتن قیمت نفت و بالتبع آن افزایش قیمت گازوئیل در آمریکا را به ضرر دولت ترامپ خواند و اشاره داشت:  در صورت افزایش قیمت بنزین و نفت یکی از نقاط ضعف ترامپ برای انتخابات دوره بعدی است و به نظر می رسد رئیس جمهور این کشور باید تلاش زیادی را برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا به خرج دهد.

 

وی در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری داده های اقتصادی بر بازار نفت بیان داشت: داده های اقتصادی همیشه بر بازارهای کامودیتی تاثیرگذار بوده است و در این بین افزایش میزان مشاغل که در هفته گذشته منتشر شد، بازار این کالا را تاثیرگذار کرده است.

 

 

نرسی قربان با اشاره به عرضه نفت در بورس انرژی خاطرنشان ساخت: عرضه نفت در بورس انرژی که در سال گذشته اتفاق افتاد مسیری جدید و بلندمدت برای صادرات نفت ایران خواهد بود که بخش خصوصی توانسته با اتکا به آن مکانیزمی جدید و بلند مدت را برای فروش نفت ایجاد کند.

 

وی در خصوص راهکارهای فروش نفت ایران با وجود تحریم ها اشاره داشت: یکی از اساسی ترین روش هایی که بتوانیم نفت ایران را با وجود تحریم ها به فروش برسانیم بازگشایی مسیر تجاری و بانکی اروپا است. تصویب FATF و ایجاد شبکه بانکی اروپایی تنها راهی است که می توان نقدینگی حاصل از خرید و فروش نفت را صرف کالاهای اساسی برای کشور کرد.

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics