تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

«نایت» شوالیه انقلابی تولیدکنندگان ورزشی

نایت از بومیان اوریگون در آمریکاست و او را بیش از هر عنوانی با نام یکی از بنیان‌گذاران و رئیس فعلی بازنشسته شرکت نایکی Nike,Inc می‌شناسند. نایکی در تمام مدت فعالیتش تنها یک شکست را تجربه کرد.

فیلیپ همپسون «باک» نایت متولد ۲۴ فوریه ۱۹۳۸ کارگزار بزرگ آمریکایی و فعال امور بشردوستانه است. نایت از بومیان اوریگون در آمریکاست و او را بیش از هر عنوانی با نام یکی از بنیان‌گذاران و رئیس فعلی بازنشسته شرکت نایکی Nike,Inc می‌شناسند، در واقع سرآمدترین عنوانی که او در گذشته داشته مدیرعاملی و ریاست این شرکت نام‌آور در زمینه تولید کالاهای ورزشی است. در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ مجله «فوربس» نام نایت را در میان لیست ثروتمندترین افراد جهان در رده بیست و هشتم با تخمین ارزش دارایی‌هایش در آن زمان به میزان ۳۴.۷ میلیارد دلار قرار داد. او همچنین مالک شرکت فیلم‌سازی Laika Motion نیز هست.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

«نایکی» الهه بالدار پیروزی در یونان

فیلیپ نایت مدرک لیسانس خود را از دانشگاه اوریگون دریافت کرد و پس از آن در دانشگاه استنفورد در دانشکده بیزنس مشغول به تحصیل در مقطع فوق لیسانس شد. ورود او به دانشگاه استنفورد آغاز تحولات بزرگ زندگی‌اش بود؛ در همین دانشگاه با بیل بوئرمن آشنا شد و مسیرهای جدیدی را در زندگی آغاز کرد، بعدها با بوئرمن شرکت نایکی را بنیان گذاشت. نایت به عنوان یکی از فعالان سرشناس امور بشردوستانه صدها میلیون دلار هزینه برای دانشگاه آلما آتریس و نیز دانشگاه علوم و بهداشت اوریگون صرف کرده است. در مجموع او بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه صرف امور آموزشی و کمک به پیشرفت این موسسات آموزشی کرده است.

 

استاد حسابداری در دانشگاه ایالتی پورتلند

پیش از ورود به کسب و کار ورزشی روبان آبی Blue Ribbon Sports که البته بعدها پس از رشد و نمو و مورد استقبال قرار گرفتن به نایکی تغییر نام داد، نایت به کار حسابداری عمومی مشغول بود و ابتدا در شرکت کوپر و لیبراند و پس از آن با پرایس واترهاوس در سمت یک حسابدار عمومی مشغول به کار بود. پس از آن نایت به عنوان استاد حسابداری در دانشگاه ایالتی پورتلند مشغول به کار شد.

 

تحقق پیش‌بینی در زمینه فروش کفش

بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اوریگون نایت در ارتش آمریکا ثبت نام و به مدت یک سال خدمت وظیفه و سپس هفت سال در خدمت ارتش مشغول به کار بود، پس از یک سال خدمت وظیفه بود که در دانشکده بازرگانی استنفورد ثبت نام کرد. برای کلاس ساده بیزنس نایت مقاله‌ای فراهم کرد: «آیا کفش‌های ورزشی ژاپنی می‌توانند همان بلایی را به سر کفش‌های ورزشی آلمانی بیاورند که پیش از این دوربین‌های ژاپنی بر سر دوربین‌های آلمانی آوردند؟ » اینطور به نظر می‌رسد که در زمان کنونی پیش بینی او در این مقاله در زمینه فروش کفش در حال اجراست. نایت در سال ۱۹۶۲ و با مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد.

 

روز تولد شرکت کالای ورزشی روبان آبی

نایت پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه یک سفر دور دنیا را آغاز کرد که بخشی از آن در نوامبر سال ۱۹۶۲ توقفی در شهر کوبی ژاپن بود، جایی که او کشف کرد کفش‌های دو برند تایگر به وسیله کارخانه اونیتسوکا در کوبی تولید می‌شوند و کیفیت بالا و قیمت پایین کفش‌ها او را تحت تاثیر قرار داد و همان زمان درخواست ملاقات با اونیتسوکا رئیس کارخانه را مطرح کرد. در پایان این نشست، او در نهایت حق تولید کفش‌های دوی اونیتسوکا را در غرب ایالات متحده از وی دریافت کرد. نخستین نمونه‌های کفش تایگر بیش از یک سال طول کشید تا به دست نایت برسد، در طول این یک سال او به عنوان یک حسابدار در پورتلند مشغول به کار بود؛ زمانی که او نمونه‌های کفش را دریافت کرد دو جفت از آنها را به امید فروش و نیز امضای تایید برای بوئرمن در دانشگاه اوریگون فرستاد. در کمال تعجب بوئرمن نه تنها سفارش خرید کفش‌ها را مطرح کرد در عین حال از او خواست تا شریک نایت در زمینه تولید و طراحی کفش‌های تایگر باشد. روز ۲۵ ژانویه سال ۱۹۶۴ دو مرد بر سر موضوع شراکت به توافق رسیدند و این روز تولد شرکت کالای ورزشی روبان آبی بود نامی که بعدها به نایکی تغییر یافت.

 

نخستین فروش‌ها با خودروی پلیمونت واریانت

نخستین فروش‌های نایت با یک خودروی پلیمونت واریانت Plymouth Valiant که اکنون تبدیل به خودروهای افسانه‌ای شده‌اند اتفاق افتاد، او با این خودرو کفش‌های خود را در ساحل شمال غربی اقیانوس آرام به فروش می‌رساند. تا سال ۱۹۶۹ انجام این فروش‌های اولیه این امکان را برای نایت فراهم آورد تا شغل حسابداری خود را ترک و به صورت تمام وقت در شرکت کالای ورزشی روبان آبی مشغول به کار شود.

 

 

عرضه مقدار نامشخصی از سهام نایکی

جف جانسون نخستین کارمند شرکت نایکی، این پیشنهاد را مطرح کرد که نام شرکت را نایکی بگذارند که در واقع نام الهه بالدار پیروزی در یونان بود و در سال ۱۹۷۱ شرکت کالای ورزشی روبان آبی نام خود را به صورت رسمی به نایکی تغییر داد. لوگوی تیک شرکت نایکی که البته در حال حاضر به عنوان یکی از قدرتمندترین لوگوهای دنیا شناخته می‌شود، تنها برای ۳۵ دلار به وسیله کارولین دیویدسون دانشجوی رشته طراحی گرافیک در سال ۱۹۷۱ طراحی شد. آن طور که وبسایت نایکی در این رابطه نوشته است در همان ابتدا نایت اعلام کرد که این لوگو را دوست ندارد اما مطمئن است که این لوگو با نام او رشد خواهد کرد. در سپتامبر سال ۱۹۸۳ مقدار نامشخصی از سهام شرکت نایکی به دیویدسون به دلیل همکاری او در برند شناخته شدن نایکی تعلق گرفت؛ در برنامه تلویزیونی اوپرا در آوریل سال ۲۰۱۱ نایت ادعا کرد که وقتی عرضه عمومی سهام شرکت نایکی صورت گرفته وی چند صد سهم از شرکت را به دیویدسون داده است.

 

ریباک از نایکی گوی سبقت را ربود

نایت همچنین در طول زمانی که در نایکی مشغول به کار بود، یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین فعالیت‌هایی که انجام داد تماس با ورزشکاران مطرحی در سراسر دنیا بود که از آن جمله می‌توان به مایکل جردن و تایگر وود اشاره کرد، ایجاد چنین رابطه‌ای موجب شد تا برند نایکی در میان دیگر ورزشکاران هم مورد پذیرش بیشتری قرار گیرد. جالب است بدانیم که کارخانه نایکی در تمام مدت فعالیتش تنها یک شکست را تجربه کرده، آن هم به دلیل تمرکز بیش از حد شرکت بر روی ورزش‌های سنگین و بی هوازی بود که باعث شده بود ورزش‌های ایروبیک کاملا در حاشیه تولید قرار گیرند. درست در همین زمان که کارخانه ریباک از این غفلت استفاده کرده وگوی سبقت را از نایکی ربود.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

استقبال بی‌نظیر از کفش چند منظوره اِیر

البته در سال‌های ۱۹۸۶ و سال ۱۹۸۷ فروش نایکی ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. نایت با انجام تحقیقی متوجه شد با اینکه ورزشکاران حرفه‌ای به محصولات نایکی علاقمند هستند، اما افراد عادی بیشتر به ظاهر کفش‌ها نسبت به کیفیت آن اهمیت می‌دهند، به همین دلیل نایکی، محصول جدید خود را به نام «کفش چند منظوره اِیر» روانه بازار کرد و البته مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت. همچنین بر اساس یکی از مدارک موجود در دهم فوریه سال ۲۰۱۲، جان کوبرون از جانب فیلیپ نایت منتشر شده است، نایت ۶۷ میلیون و ۹۷ هزار و ۵ سهم از سهام مشترک کلاس آ و ۷ هزار و ۷۴۰ سهم از سهام مشترک کلاس بی را در شرکت نایکی در اختیار داشته است.

 

بازگشت به عرصه کار و تجارت

در ژوئن سال ۲۰۱۵ نایت و شرکت نایکی اعلام کردند او از سمت ریاست شرکت کناره گیری خواهد کرد؛ اگرچه تاریخی برای خروج او از شرکت تعیین نشده بود و در عین حال او اعلام کرده بود که تلاش می‌کند به هر حال روابط خود را با شرکت حفظ و در جریان ریز امور قرار داشته باشد، پروسه بازنشستگی نایت از هیأت مدیره شرکت در پایان ژوئن سال ۲۰۱۶ یعنی یک سال پس از اعلام رسمی او تکمیل شد. با این حال در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ نایت تصمیم گرفت تا دوران بازنشستگی را کنار بگذارد و بار دیگر به عرصه کار و تجارت بازگردد.

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics