تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ادامه رشد بازارسرمایه تا همتراز شدن با سایر بازارها / ریسک سیاسی اتفاق تازه‌ای نیست

حامد ستاک: «به نظر می‌رسد بازار سرمایه به دلیل تلاش در همتراز شدن با سایر بازارها روند مثبتی در پیش داشته باشد و این چشم‌انداز تا همتراز شدن بازار سرمایه با دیگر بازارها ادامه خواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه، به نزدیک شدن فصل مجامع اشاره کرد و گفت: معمولا بازار سرمایه در هفته‌ها و ماه‌هایی که به مجامع نزدیک می‌شود، با رونق همراه است؛ اصلی‌ترین دلیل آن هم سود نقدینگی است که شرکت‌ها در مجامع تقسیم می‌کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر، مجامع فرصتی است که شرکت‌ها می‌توانند به طور مستقیم اخبار و اطلاعات خود را با سهام‌داران در میان بگذارند. برگزاری مجامع فرصت خیلی مناسبی برای سهامداران خرد و عمده است که مدیران و فعالان شرکت‌ها را در کنار یکدیگر ببینند؛ آنها می‌توانند اخبار و اطلاعات مورد نیازشان را در این مجامع کسب و اطلاعات خود را به روز کنند.

 

ستاک ادامه داد: البته برگزارکنندگان مجامع هم باید دقت کنند که مجامع نباید به طور یک طرفه باشند و فقط شرکت‌ها و مسئولانشان به بیان نظرات خود بپردازند و از سهامداران هیچ بازخوردی نگیرند؛ بنابراین اگر مجمع به طرز صحیحی برگزار شده و به طور دو طرفه باشد (هم سهامداران حقیقی و حقوقی در آن فعال باشند و هم شرکت) می‌تواند سبب ایجاد تعامل خوبی بین آنها باشد. سهامداران می‌توانند اطلاعات خود را با حضور در مجمع، راستی‌آزمایی کنند و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات خود به سهامداری خود ادامه دهند و در غیر این صورت از آن خارج شود.

 

وی ضمن بررسی بازارهای مختلف دارایی تصریح کرد: هنوز هم بازار سرمایه همتراز با سایر بازارها رشد نکرده است. این رشد، به دو طریق می‌تواند محقق شود؛ به این ترتیب که یا باید سایر بازارها مانند مسکن، بازار ارز و طلا نزول کرده و این بازار رشد کند که البته این اتفاق با توجه به سابقه تاریخی موجود بعید به نظر می‌رسد یا اینکه بازار سرمایه با رشد خود با بازارهای دیگر همتراز شود، که البته مورد دوم محتمل تر است.

 

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص کامودیتی‌ها معتقد است:  دو نگاه کلی شامل فروش نفت به تنهایی و نیز بقیه کامودیتی‌ها وجود دارد. از آنجایی که ما از صادرکنندگان نفت هستیم و نیز با توجه به اتفاقات موجود، روند قیمتی نفت نزولی به نظر نمی‌رسد؛ هرچند که برای فروش نفت هم به دلیل وجود تحریم‌ها با چالش رو به رو خواهیم بود.

 

وی افزود: بر این اساس، به نظر نمی‌رسد، اتفاق خیلی ویژه‌ای در بازار کامودیتی‌ها داشته باشیم که بخواهد نزول شدیدی را تجربه کند و در بازار سرمایه چالش ایجاد کند؛ البته جنگ تجاری که بین چین و آمریکا هست گاهی این بازار را دچار شوک می‌کند، ولی به نظر نمی‌رسد که این دو اقتصاد بزرگ، جنگ را که به نفع هیچ کدام از طرفین و کل اقتصاد دنیا نیست ادامه دهند.

 

ستاک در خوص ریسک‌های موجود در بازار سرمایه گفت: در نظر داشته باشید، ریسک سیستماتیک و عمومی که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد، از جاهای دیگر مقداری بالاتر است؛ البته این ریسک همواره وجود داشته است و فعالان بازارهای مختلف مالی و دارایی آن را همیشه در فعالیت‌های اقتصادی خود اعمال می‌کنند؛ البته این ریسک گاهی کم و زیاد می‌شود اما همیشه وجود داشته است.

 

 

وی معتقد است: حداکثر فشار این ریسک‌ها حتی پیش از اتفاقات اخیر به اقتصاد کشور ما وارد شده است. پیش از این هم فضای اقتصادی کشور با این روند آشنا شده بوده و به این ترتیب این بار در برخورد با مسایل می‌تواند کارآموخته تر از قبل عمل کند.

 

این کارشناس در پایان بازار سرمایه تاکید کرد: بازار تمام مشکلات و محدودیت‌ها را در خود دیده است و خلاصه‌ تمام آن رشد عجیبی بود که در رشد نرخ ارز بروز کرد. این موضوع (رشد نرخ ارز) نیز اثر خود را در تمام بازارها نشان داد؛ اکنون با توجه به ثبات نسبی که ایجاد خواهد شد، تصمیم‌گیری برای فعالان راحت‌تر خواهد بود.

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ریحانه زارع |   1399/06/05 19:57:27   |
0     0
معمولا بازار سرمایه در هفته‌ها و ماه‌هایی که به مجامع نزدیک می‌شود، با رونق همراه است؛ اصلی‌ترین دلیل آن هم سود نقدینگی است که شرکت‌ها در مجامع تقسیم می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics