تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۳۰درصدمردم آشکارا گرفتار معیشت هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم، آشکارا گرفتار مشکلات معیشتی هستند، از پرداخت هزار و۱۶۰ میلیارد تومان یارانه انرژی توسط دولت خبر داد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، الیاس حضرتی امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی تعاون و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس اتاق تعاون ایران، با اشاره به اینکه نهضت تعاون از ابتدای انقلاب قوت گرفت، تأکید کرد: نقش مشارکت جویانه مردم در اقتصاد باید در قالب تعاون بیش از پیش تقویت شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: روز گذشته در جلسه ای در کمیسیون اقتصادی مجلس با درخواست وزارت اقتصاد، دیوان محاسبات و سازمان مالیاتی، موضوع مقاومت برخی دستگاه ها در برابر ارائه اطلاعات خود به سامانه جامع مالیاتی را بررسی کردیم؛ به هر حال این یک قانون است و همه دستگاه ها باید نسبت به اطلاعات خود به سامانه جامع مالیاتی اقدام کنند.

حضرتی با اشاره به نقش تعاون پیش و بعد از انقلاب، تصریح کرد: قبل از انقلاب در بین ۵ برنامه توسعه عمرانی، موضوع تعاون تنها در برنامه اول عمرانی کشور دیده شد و جای خالی تعاون در ۴ برنامه دیگر احساس می شد؛ اما بعد از انقلاب خوشبختانه در تمام ۶ برنامه توسعه اقتصادی کشور، به تعاون توجه شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن آمادگی برای پیگیری اجرای قوانین حمایتی تعاون، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه آسیب شناسی کنیم که آیا واقعاً نتوانستیم از ظرفیت تعاون استفاده کنیم یا دولت همچنان علاقمند به گسترده کردن فعالیت‌های دولتی است؛ به هر حال ما همچنان در مجلس آمادگی بررسی و پایش این موضوع را داریم.

حضرتی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بدون شک امروز شدیدترین تحریم های هوشمندانه با وسعت فوق العاده زیاد، عمیق و بی نظیر دامن گیر کشور شده و ما تا اطلاع ثانوی به دلایل مختلف، امکان سازش و هم هدف شدن با آمریکایی ها را نداریم.

وی با بیان اینکه امکان اینکه در خاورمیانه کشور بزرگی همچون ایران وجود داشته باشد و تنه به تنه آمریکا نخورد، وجود ندارد، افزود: هیچ وقت در طول یکصد سال گذشته ایران با چنین تحریم هایی در حوزه های مختلف بانکی، بازرگانی، کشتیرانی و بخش های مختلف مواجه نبوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بودجه ۹۸ را با یک نگاه مثبت تر بسته ایم، ادامه داد: در تمام ادوار گذشته مجلس همواره در زمان تصویب لایحه، نمایندگان موافق صحبت از کاهش وابستگی بودجه به نفت به میان می‌آوردند و نمایندگان مخالف نیز از بودجه نفتی انتقاد می کردند؛ در حالیکه نفت یک مصیبت در اقتصاد کشور شده است و اگر امروز قدرت برنامه ریزی و جراحی بزرگ داشته باشیم، قطعاً این مصیبت تبدیل به یک فرصت تاریخی خواهد شد.

وی تأکید کرد: ترامپ با اجرای سیاست هایی در حوزه کاهش صادرات نفتی ایران، یک محبت در حق اقتصاد ملت ایران کرده است که البته برای خنثی سازی این سیاست، راهکارهای عملیاتی داریم؛ اما جو روانی حاصل از آن باعث ایجاد وحدت و یک انسجام برای بازنگری در سیاست های داخلی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما امروز در جنگ سختی قرار داریم و اگر می خواهیم اقتصادمان در برابر این تلاطمات مقاومت کند، باید اولین حرکت و اقدام دولت افزایش سطح معیشت عمومی مردم باشد، گفت: امروز ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم به صورت آشکارا گرفتار معیشت هستند و باید اقدامات اساسی در جهت ایجاد آسایش و آرامش برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم صورت گیرد.

حضرتی با بیان اینکه دولت برای اشتغال و مقابله با افزایش لشکر بیکاران باید اقدام اساسی انجام دهد، گفت: نشاط اجتماعی، امید به آینده و اعتماد مردم به حکومت، بخش خصوصی و تشکل ها موضوع مهمی است که در این زمینه باید یک انسجام ملی وجود داشته باشد.

 

توزیع ۱,۱۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به توزیع یارانه پنهان در کشور اظهار داشت: بر اساس آمارها، ۹۴۵ هزار میلیارد تومان و به تعبیر رئیس سازمان برنامه و بودجه، هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان در بحث گاز خانگی، آب، بنزین و سایر منابع انرژی، یارانه پرداخت می شود و جهت دهی آن به سمتی است که هر فردی که بیشتر مصرف می کند، بیشتر از یارانه دولت منتفع می شود و هر فردی که ماشین و خانه ندارد، باید تنبیه شود؛ اما سوال اینجا است که آیا این عادلانه است؟

وی به تخصیص ارز ۴,۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اشاره کرد و ادامه داد: این ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبت هایی برای اقتصاد ایجاد نکرد؛ گوشت قرمز با ارز ۴,۲۰۰ تومان با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید؛ اما با ارز نیمایی و با مدیریت بازار، قیمت این گوشت به ۸۰ -۹۰ هزار تومان رسیده است؛ پس این نشان می دهد که به رغم تخصیص ارز نیمایی برای گوشت، اما قیمت آن در مقایسه با گوشت وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، کمتر است که این امر، فساد را نشان می دهد.

حضرتی همچنین با ارائه پیشنهادی برای توزیع بنزین سهمیه ای به خانواده ها، تصریح کرد: امروز می توانیم بازار متشکل بنزینی طراحی کنیم که براساس آن به عنوان مثال، به هر ایرانی ۱۵ لیتر بنزین به عنوان سهمیه داده شود. مثلاً یک خانواده ۵ نفره می تواند ۷۵ لیتر بنزین در قالب سهمیه دریافت کند؛ اما آنهایی که می خواهند مصرف بیش از این میزان داشته باشند، هزینه آن را باید پرداخت کنند.

 

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: ما باید حرکت جدی در حوزه جراحی اقتصادی انجام دهیم و امروز یک فرصت تاریخی برای تعدیل قیمت ها ایجاد شده است تا از سیاست تخصیص ارز در چهارراه استانبول، به عنوان راهکاری برای ساماندهی ارز دوری کنیم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید جرات جراحی اقتصادی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مردم اگر بدانند یک اراده قوی در بین مسئولان وجود دارد، قطعاً برای افزایش تاب آوری های اقتصاد، شرایط را تحمل می کنند و از دولت و مسئولان نیز حمایت خواهند کرد.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics