تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات‌ آمریکا باشد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات‌ آمریکا باشد،تاکید کرد: اینستکس یک مرحله مقدماتی بوده است که هنوز به طور کامل عملیاتی نشده و اگر هم عملیاتی شود، حتما ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از بازار سرمایه، محمدجواد ظریف ظهر امروز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره جلسه روز یکشنبه کمیسیون مشترک برجام گفت: جلسه کمیسیون مشترک برجام، جلسه‌ای چالشی بود و ما مواضع خودمان را درباره ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر برجام مخصوصاً کشورهای اروپایی را که تعهدات مشخصی را از اردیبهشت و خرداد ماه سال ۹۷ مطرح کردند، تعهداتی هم در قالب خود برجام دارند و تعهداتی هم بعد از خروج آمریکا از برجام اضافه بر تعهدات برجامی، قبول کردند، کاملا برای آنها تشریح کردیم.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه به آنها تشریح کردیم که این تعهدات اجرا نشده است، اظهار داشت: اینستکس یک مرحله مقدماتی بوده است، هنوز به طور کامل عملیاتی نشده و اگر هم عملیاتی شود، حتما ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود و این گونه نباشد که اینستکس وسیله‌ای برای اجرای دستورات آمریکا باشد و آنها به اروپایی‌ها بگویند اینستکس چگونه می‌تواند کار کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اینستکس وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپا و تعهداتی که بعد از رفتن آمریکا ایجاد شده، است، تصریح کرد: معلوم است که اینستکس نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند. اینستکس باید به  عنوان اقدام اروپایی در کار گرفته شود و آنها باید این جرات را به خودشان بدهند که بر اساس تعهداتشان عمل کنند و نه منویات آمریکایی‌ها.

ظریف با بیان این که این موضوع در جلسه کمیسیون مشترک مطرح شده است،گفت: نتیجه کمیسیون مشترک این بوده است که اعضای کمیسیون مشترک یک بار دیگر بر تعهداتشان تأکید کردند. اما باید ببینیم آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند. اما در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته، حتما گام سوم جمهوری اسلامی ایران عملی خواهد شد.

 

تنش‌های امروز ناشی از تروریسم‌ اقتصادی آمریکاست

وی با اشاره به نامتعادل خوانده شدن طرح توقف در برابر توقف از سوی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همانطور که آقای روحانی، همکارانم و بنده عرض شده است، اقداماتی که اروپا تاکنون کرده هیچ تناسبی با تعهداتشان و توقعاتشان نداشته است. آنها اگر بخواهند توقعاتشان عملی شود یا تعهداتشان را اجرا کنند، موظف هستند آنچه را تعهد کرده‌اند، انجام دهند.

وزیر امور خارجه افزود: آنها خودشان تعهداتشان را نوشته و اعلام کرده‌اند که فروش نفت ایران، حمل و نقل نفت ایران، بازگشت درآمد نفت ایران به کشور است. ما فعلا از بقیه تعهداتشان مانند سرمایه‌گذاری در ایران و سایر اموری که هست، عبور می‌کنیم و می خواهیم در حد همین تعهدات اولیه‌شان یعنی فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی ایران را  اجرا کرده و توقع داشته باشند.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا و اروپا برای حضور مجدد ایران در پای میز مذاکره گفت: ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم. آمریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کرده و تعهداتشان را زیر پا گذاشتند. ما هیچ وقت ابایی از مذاکره درباره موضوعاتی که درباره آنها توافق کردیم، برای اجرای آنها نداشتیم. آنهایی که میز مذاکره را ترک کردند، باید تعهداتشان را اجرا کنند و آنهایی هم که ادعا می‌کنند هنوز در پای میز مذاکره حضور دارند، باید اقداماتی که  در میز مذاکره به انجام آن متعهد شده‌اند را اجرا کنند تا کار پیش برود و از تنش جلوگیری شود. 
وی افزود: مشخص است تنش‌ها و مشکلات امروز ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش است که به معنای همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا است. 


پاسخ به همتای آمریکایی
عضو شورای عالی امنیت ملی درباره درخواست پمپئو برای گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی ابراز داشت: اگر من به آمریکا سفر می‌کنم، به سازمان ملل متحد سفر می‌کنم. درخواست‌هایی توسط نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های آمریکا با من مطرح می‌شود که من براساس احترامی که برای مردم آمریکا قائل هستم، به برخی از آن درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهم. دعوای ما با مردم آمریکا نیست بلکه با سیاست‌های حکومت آمریکا است.
ظریف با بیان اینکه عمده مصاحبه‌هایم زنده نیست، عنوان کرد: همه آنها در محل اقامت من انجام می‌شود چون اجازه ندارم به استودیوها بروم. پمپئو اکنون سیاست تبلیغاتی آغاز کرده است در حالی که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات آمریکا بوده است که همه آنها را رد کرده‌اند ولی الان می‌خواهد بگوید ما نمی‌توانیم با مردم ایران صحبت کنیم که این ترفند بسیار سخیفی است چون آنها فرصت صحبت با مردم ایران داشته‌اند ولی صحبت نکردند. 
وی اضافه کرد:‌ آنها مردم ایران را هدف قرار دادند جنگ اقتصادی علیه دولت نیست بلکه علیه مردم و کودکان مریض است. حالا در این شرایط توقع دارند مردم با علاقه به حرف‌های آنها گوش دهند. خوب با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند، مصاحبه کنند.


گفت و گو با مکرون و سایر اعضای ۱+۴ را ادامه می‌دهیم
ظریف درباره پاسخ روحانی به رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت: ما مطرح کرده‌ایم که آمریکا باید تعهدات خود را اجرایی کرده و از تروریسم اقتصادی و اعمال فشار برای متوقف شدن فروش نفت ایران دست بردارد. اروپا هم تعهداتی دارد که باید آن را اجرایی کند. 
وی ادامه داد: صحبت روحانی با مکرون در این زمینه است و مکرون هم اعلام کرده است هم با آمریکا و هم در داخل اروپا در حال رایزنی است. ما هیچ‌گاه مخالف گفت‌وگو نیستیم و گفت‌وگو با مکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و ۱+۴ را ادامه می‌دهیم.



امارات همسایه ماست؛ امیدوارم اعضای تیم ب کاهش یابد
وزیر امور خارجه درباره‌ تغییر رویکرد امارات در مسائل منطقه‌ای بیان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقه‌مند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین همسایه ما است و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کردند علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم. اگر آنها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند. من امیدوارم اعضای تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

منبع خبر: بازار سرمایه
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics