تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حذف ۴ صفر از پول ملی محاسبات را آسان می‌کند/ پرداخت ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تا پایان سال

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان این که حذف چهار صفر از پول ملی محاسبات را تسهیل می‌کند گفت: در ۴ ماه و نیم که از سال می گذرد حدود ۳هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان تسهیلات توسط این بانک پرداخت شده است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از تسنیم، حجت الله مهدیان،رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون با حضور در نشست خبری با اشاره به روند پرداخت تسهیلات در 5ماهه سال 98 گفت:در 4 ماه و نیم که از سال می گذرد حدود 3هزار و 700 میلیاردتومان برای 49 هزار فقره تسهیلات بوده است.

وی ادامه داد:این میزان نسبت به مدت مشابه خود رشد 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مهدیان با تاکید براینکه 70درصد تسهیلات پرداخت شده به تعاونی ها بوده است افزود:کمبود سرمایه یکی از چالش های سیستم بانکی است.در حال حاضر سرمایه بانک هزار میلیارد تومان است که از محل بودجه 98 درخواست افزایش هزار میلیارد تومانی را داده ایم و مصوب شده و در مرحله تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه است که برای سال جاری سرمایه بانک به 2هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

 

وی ادامه داد:سهم بانک از کل تسهیلات اشتغال روستایی 2476میلیارد تومان است که از این میزان 1726 میلیارد ریال طرح مصوب شد که 1588 میلیارد تومان با بانک منجر به قرارداد شده و 1500 میلیارد تومان هم پرداخت شده است.

 

مهدیان با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون در راستای تقویت بخش تعاونی ایجاد شده است گفت:با توجه به اینکه اقتصاد بر سه پایه تعاون،دولتی و خصوصی است. بانک توسعه تعاون در راستای فراهم شدن شرایط برای تحقق سهم 25درصدی تعاون ایجاد شد.

 

 مدیرعامل بانک توسعه تعاون درباره منابع مردمی در این بانک گفت: بانک های توسعه ای متکی به منابع مردمی هستند و در حال حاضر می توانم بگویم که 90 درصد منابع بانک مردمی است. اساساً بانک توسعه ای نباید متکی به منابع مردمی باشد،بلکه باید منابعش تأمین شود. اما بانک توسعه تعاون حدود 90درصد به منابع مردمی وابسته است.

 

*تسهیل محاسبات با حذف چهار صفر از پول ملی

وی درباره حذف صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف چهار صفر از پول ملی می تواند محاسبات را تسهیل کند ضمن اینکه این موضوع در سال 85 نیز یک بار مطرح شده بود و در آن زمان نیز برخی کارشناسان بر این باور بودند که حذف صفر باید در نظام پولی کشور زودتر عملیاتی شود.

 

مهدیان گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر به غیر از شبکه بانکی کشور تقریباً همگان از واحد پولی تومان استفاده می کنند و به نوعی «تومان» واحد پولی غیر رسمی کشور است. بنابراین حذف صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان، علاوه بر اینکه محاسبات را آسان می کند می تواند موجب تقویت ارزش پول ملی شود.

 

*73درصد تسهیلات در سال 98به تعاونی ها پرداخت شده است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون با حضور در نشست خبری با اشاره به روند پرداخت تسهیلات در 5ماهه سال 98 گفت:در 4 ماه و نیم که از سال می گذرد حدود 3هزار و 700 میلیاردتومان برای 49 هزار فقره تسهیلات بوده است.این میزان نسبت به مدت مشابه خود رشد 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

 وی با بیان اینکه طی 5ماه گذشته حدود 73 درصد تسهیلات به تعاونی ها پرداخت شده است گفت:کمبود سرمایه یکی از چالش های سیستم بانکی است.در حال حاضر سرمایه بانک هزار میلیارد تومان است که از محل بودجه 98 درخواست افزایش هزار میلیارد تومانی را داده ایم و مصوب مجلس شده و به خزانه اعلام شده است و  در مرحله تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه است که برای سال جاری سرمایه بانک به 2هزار میلیارد تومان افزایش می یابد. این میزان پاسخگوی نیاز ما نیست و برای بودجه سال 99 به استقبال رفته ایم.

 

 وی درباره میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک گفت: در سال  97 در مجموع حدود9هزار و 530 میلیارد تومان پرداخت شد و با توجه به اینکه روند تسهیلات بانک ها در نیمه دوم سال سرعت می گیرد،  پیش بینی ما این است که در نیمه دوم سال میزان تسهیلات پرداختی با رشد 40 درصدی به 13 هزار میلیارد تومان در مجموع برسد.

 

* تأکید اشتغال در اساسنامه بانک

 وی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون یکی از بانک هایی است که در اساسنامه آن به بحث اشتغال اشاره شده است گفت:از سال 94 به بعد، تقریباً در تمام طرح هایی ملی که مرتبط با اشتغال کشور و رونق تولید مطرح شده است، بانک توسعه تعاون نقش داشته است.

 

 مهدیان با تأکید بر اینکه بانک عامل اشتغال روستایی هستیم گفت:یکی از 4بانک در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی هستیم. حدود 18هزارمیلیارد تومان منابع به بنگاه های اقتصادی مقیم روستاها تزریق می شود. بانک توسعه تعاون،بانک کشاورزی،پست بانک و صندوق کارآفرینی امید 4بانک عامل در اجرای این طرح هستند.  همچنین از سال 96 و 97 طرح اشتغال فراگیر را اجرایی کردیم که منابع این طرح از منابع داخلی بانک ها بود. مطابق گزارش وزارت سمت براساس سامانه بهین یاب همواره جز 10بانک اول در پرداخت تسهیلات اشتغالی بوده ایم.

 

 وی با اشاره به بند الف تبصره 18 قانون بودجه گفت: این طرح اجرایی شده است و باز هم بانک عامل هستیم و 50درصد داخلی بانک و 50درصد منابع صندوق توسعه ملی است. سه تفاهم نامه در این ارتباط با وزارت سمت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داریم. با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید است، همکاری بانک نیز با صندوق کارآفرینی امید و بنگاه های کوچک و متوسط است. این بنگاه ها هستند که می توانند به رونق تولید کمک کنند و در این حوزه هم همکاری داریم.

 

 مهدیان با اشاره به اینکه 92 هزار تعاونی فعال در کشور داریم گفت:بخش عظیمی از این تعاونی ها مشتری بانک توسعه تعاون هستند. اما می توانند با سایر بانک ها هم کار کنند. در حال حاضر سهم بخش تعاون از اقتصاد تک رقمی است. با سهم 25درصدی فاصله داریم اما مهم این است که روند این سهم رو به رشد باشد.

 

 مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: واقعیت این است که باید نسبت به بخش تعاون یک باور عمومی ایجاد شود،بخش تعاون باید بیشتر از گذشته باور شود. هنوز هم عده ای تصور می کنند که منظور از تعاونی مصرف و مسکن است. اما چنین نیست. شاید 40 سال گذشته منظور از تعاونی این موضوع بود. اما در حال حاضر تعاونی ها در تمام بخش های اقتصادی اعم از IT و الکترونیک و ... فعال هستند.

 

 وی با بیان اینکه تعاونی های بزرگی در کشور فعالیت دارند افزود: اعتماد باید به بخش تعاون افزایش یابد، تعاونی ها هم باید با همت و پشتکار بیشتری در جهت افزایش سهم تعاونی ها گام بردارند. یکی از راهکارهای توسعه بخش تعاون، حمایت بیشتر از بانک در جهت افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون است. اگر چنین شود میزان تسهیلات پرداختی به تعاونی ها افزایش می یابد.

 

* 250 میلیارد تومان تسهیلات دربخش سیل

 مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به تسهیلات در حوزه سیل گفت: 250 میلیارد تومان در موضوع سیل تسهیلات پرداخت کردیم.160 میلیارد تومان در بخش مسکن تعهد داشتیم و 90میلیارد تومان در حوزه کشاورزی تعهد داشتیم.در بازه زمانی سال 98 حدود 92 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش ها پرداخت شده است.

 

 وی درباره معوقات بانک گفت: تحت کنترل است. حدود 8.2 دهم درصد مطالبات غیر جاری است. که از متوسط سیستم بانکی کشور کمتر است. تا زمانی که این نسبت تک رقمی است قابل قبول است.

 

 مهدیان  با اشاره به اینکه طی 10سال گذشته تسهیلات بسیاری پرداخت کرده ایم گفت:در 10سال گذشته حدود 35 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم، دو سوم این تسهیلات در 3سال اخیر پرداخت شده است. با توجه به افزایش این حجم مطالبات غیر جاری ما تحت کنترل بوده است.

 

 *الویت پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال جدید و حفظ اشتغال موجود است

 وی درباره الویت بندی برای پرداخت تسهیلات تغییر کرده است گفت: الویت برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش است. این الویت کشور و بانک مرکزی است. مجموعه دولت  است. توسعه این است که سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی فعال برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید پرداخت شود. همچنین طرح هایی که پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد دارند مورد تأکید است. بخش صنعت و کشاورزی با توجه به اینکه اشتغالزایی زیادی دارند مورد توجه است.

 

 مدیرعامل بانک توسعه تعاون در پاسخ به سوال تسنیم درباره پرداخت تسهیلات اشتغالی گفت:سهم بانک از کل تسهیلات اشتغال روستایی یعنی از 18هزار میلیارد ریال حدود 2476میلیارد تومان است که از این میزان 1726 میلیارد ریال طرح مصوب شد که 1588 میلیارد تومان مشتری با بانک منجر به قرارداد شده و 1500 میلیارد تومان هم پرداخت شده است، حدود 950 میلیارد تومان دیگر تا پایان سال باید در حوزه اشتغال روستایی پرداخت شود .

 

 مهدیان بیان کرد: یکی از دلایل اینکه تسهیلات اشتغال روستایی هنوز کامل پرداخت نشده است این است که سهم 50درصد صندوق توسعه ملی هنوز به طور کامل به حساب بانک ها واریز نشده است.

 

مهدیان با اشاره به اینکه 90درصد متقاضایان اشتغال روستایی تعاونی نیستند گفت:با توجه به اینکه موظف هستیم که 70 درصد تسهیلات در اختیار تعاونی ها قرار بگیرد و30درصد ما بقی می تواند در اختیار سایر فعالین اقتصادی باشد. بنابر این اینکه بخش غیر تعاونی تسهیلات پرداخت کند اشکالی ندارد.

 

 وی با اشاره به اینکه سهم 70درصدی تعاونی ها و 30درصدی غیر تعاونی ها در اشتغال روستایی رعایت نشده است گفت:البته در بحث اشتغال روستایی تکلیفی هم در این باره نداریم، من در ماه 2بار با اتحادیه های تعاونی نشست داریم. گله ما هم هست ، مشتاق هستیم که بخش تعاون از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کند. اما به دلایل مختلف بسیاری از تعاونی ها در شهرهای زیر 10 هزار نفر حضور ندارند و از این تسهیلات استفاده نمی کنند.

 

*حتی 1ریال از بانک مرکزی برداشت نداشتیم

 مدیرعامل بانک توسعه تعاون درباره بدهی بانک به بانک توسعه تعاون  گفت: می توانم ادعا کنم در سه سالی که مدیرعامل بانک هستم،هیچ گاه حتی 1ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشتیم. از بانک هایی هستیم که بین منابع و مصارف مدیریت کرده ایم. حساب جاری ما نزد بانک مرکزی هیچگاه قرمز نشده است. 850میلیارد تومان مجموع خطوط اعتباری است که از بانک مرکزی دریافت کرده ایم . در راستای تأمین مالی تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط بوده است.

 

 وی درباره مصوبه مجلس مبنی بر اموال مازاد بانک ها وبرآورد از اموال مازاد چقدر است افزود:اگر بگویم تا پایان امسال 100 درصد اموال را واگذار کنیم،امکان پذیر نیست. دلیل آن هم روشن است. رکودی که در اقتصاد حاکم است اثر خود را بر همه بخش ها گذاشته است. در یک بخش و دو بخش و همه حوزه ها نیست. یکی از دلایل اصلی آن رکود حاکم است. حجم اموال و املاک بانک توسعه تعاون در مقایسه با شبکه بانکی کشور بسیار کم است. اما چون یک تکلیف است در تمام استان ها این موضوع از مجاری قانونی خود در حال دنبال است.

 

مهدیان با اشاره به اینکه برای تحقق سهم 25درصدی براساس برآوردهای صورت گرفته باید سالانه 3هزار میلیارد تومان نسبت به افزایش سرمایه بانک اقدام شود، گفت: اگر طی 10 سال در مجموع 30 هزار میلیارد به سرمایه بانک اضافه شود می توانیم شاهد رشد قابل توجه سهم تعاون در اقتصاد ملی باشیم.

 

مهدی از ابتدای تأسیس بانک توسعه تعاون تاکنون 1920 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شد که 310 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته پرداخت شد و در سال جاری نیز 181 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. 

 

وی همچنین گفت: سال گذشته بانک توسعه تعاون 162 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرد و امسال نیز تاکنون 78 میلیارد تومان تسهیلات 30 میلیون تومانی ازدواج پرداخت کرده است. 

 

به گفته مهدیان، بحث حاکمیت شرکتی در بانک توسعه تعاون دنبال می‌شود و کمیته‌هایی تشکیل شده که طرح «تاب» (تعاون اشتغال بازار) با هدف ایجاد 105 هزار شغل جدید با همکاری معاون تعاون و اشتغال وزارت کار اجرا می‌شود. 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics