تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۴۰۰۰۰ نفر در کشور شاغل می‌شوند

مهمترین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به فراهم شدن امکان بیمه کارگران ساختمانی،همکاری مشترک جهاددانشگاهی و وزارت کار برای ایجاد اشتغال و توسعه همکاری‌ بخش تعاون ایران و افغانستان اختصاص داشت.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، تازه‌ترین نتایج مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار حاکی از آن است که عمده‌ترین روش جستجوی کار در سال گذشته، پرس و جو از دوستان و آشنایان بوده است به نحوی که در سال ۱۳۹۷ دو میلیون و ۹۹۵ هزار و ۱۰۴ نفر از طریق پرس وجو از دوستان و آشنایان به دنبال شغل بوده‌اند که از این تعداد، دو میلیون و ۹۴ هزار و ۲۲۷ نفر را مردان و ۹۰۰ هزار و ۸۷۷ نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

پس از پرس و جو از آشنایان، بیشترین تمایل افراد برای کار از طریق ثبت نام در مراکز کاریابی غیردولتی و پیگیری آگهی‌های استخدام در روزنامه‌ها بوده است.

 

مطالعه بازار کار ایران در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضای در بازار کار و هجوم یک باره صدها هزار نیروی بیکار، نحوه یافتن شغل را نیز دستخوش تغییر کرده است.

 

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از ابلاغ دستورالعملی خبر داد که به موجب ‌آن به اندازه ۲۶۰ هزار کارگر ساختمانی ظرفیت خالی برای بیمه تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد.

 

آنطور که وی گفته این دستورالعمل به همه مراکز استانها ابلاغ شده و امکان جایگزینی متقاضیان بیمه با افرادی را که دیگر در لیست بیمه کارگر ساختمانی نیستند و حذف شده‌اند، فراهم می‌کند.

 

به گفته ساداتی بر اساس آخرین آمارها یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند که از این تعداد پرونده ۲۶۰ هزار نفر مختومه شده و با احتساب افراد باقیمانده جمعا ۹۴۰ هزار نفر بیمه پرداز در کل کشور وجود دارد.

 

انعقاد قرارداد همکاری میان وزارت کار و جهاد دانشگاهی از دیگر رویدادهای این هفته بود که با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی ۴۰ هزار نفر در ۳۱ استان کشور با حضور رییس جمهوری به امضا رسید.

 

توسعه‌ کسب‌وکارهای خرد و خانگی در جهت صادرات و عرضه در بازارهای جهانی، توسعه‌ بازار فروش و عرضه محصولات خانگی با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌ها و برندهای بزرگ و موفق و همکاری در تربیت کارگزاران و تسهیل‌گران اشتغال روستایی از مهمترین زمینه‌های تفاهم‌نامه‌ همکاری میان جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

طرح توسعه‌ کسب‌وکارهای خرد و خانگی، یکی از طرح‌های کارآمد حوزه‌ اشتغال به شمار می‌رود که در آن از ظرفیت جهاددانشگاهی در نقش یک سازمان توسعه‌ای استفاده‌ شده و در مرحله‌ پایلوت در ۹ استان کشور دستاوردهای قابل توجهی به دنبال داشته است.

 

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد سهم زنان از تمام مشاغل مزد و حقوق بگیری تنها ۱۹ درصد و مردان ۸۱ درصد بوده است که این امر نشان می‌دهد مردان و زنان دسترسی بسیار نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری در کشور دارند.

 

بر اساس این گزارش، طی سال ۱۳۹۷ حدود ۵۳.۹ درصد از کل شاغلان، مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی و حدود ۴۶.۱ درصد غیر مزد و حقوق بگیر یعنی کارفرما، کارکن مستقل و کارکن فامیلی بدون مزد بوده‌اند.

 

این هفته رایزن بازرگانی سفارت افغانستان و معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران با یکدیگر دیدار کرده و استفاده از ظرفیتهای بخش تعاون دو کشور را برای گسترش تعامل میان دو طرف خواستار شدند.

 

در این دیدار راهکارهای فراهم کردن بستر اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، شناسایی ظرفیتهای بخش تعاون افغانستان و آشنایی با فرصتهای تجاری دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار کشور در سال  ۱۳۹۷ از مجموع سه میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار کشور، حدود ۱.۹ میلیون نفر بیکار قبلا شاغل بوده‌اند که از این تعداد ۱.۶ میلیون نفر را مردان تشکیل‌ می‌دهند.

 

 

 

در طول ۵ سال گذشته عوامل مختلفی موجب شده تا افراد از شغل خود خارج شوند که پایین بودن درآمد، تعطیلی دائمی محل کار، فصلی بودن، موقتی بودن و جابجایی محل کار، تحصیل یا آموزش، اخراج یا تعدیل نیرو، مسایل خانوادگی، مهاجرت و بازنشستگی از جمله این عوامل به شمار می‌روند.

 

از بین عواملی که به ترک شغل افراد شاغل زن و مرد منجر شده و بیشترین تاثیرگذاری را در بازار کار و بیکاری افراد داشته، موقتی بودن کار با ۲۲.۶ درصد و پس از آن، پایین بودن درآمد با ۱۶.۸ درصد و اخراج یا تعدیل نیرو با ۱۶.۶ درصد بوده است.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics