تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دغدغه جدیدی به نام کیف و کتاب مدرسه/انتخاب‌هایی که محدودتر شد

در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس، افزایش قیمت لوازم التحریر موجب محدودیت در انتخاب و دغدغه‌ای برای خانواده‌ها شده است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه است؛ صدای اولین زنگ کلاس و دانش آموزانی که با شور و اشتیاق خاصی راهی مدارس می‌شوند تا الفبای زندگی را مشق کنند. روزهای آخرین ماه تابستان، روزهای انتخاب کیف، کفش و لوازم التحریر را برایم تداعی می‌کند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

چند روزی به آغاز سال تحصیلی جدید نمانده و تمام فروشگاه‌های لوازم التحریر پر از اولیایی است که در صدد تهیه لوازم مورد نیاز فرزندان خود هستند. این روزها رنگارنگی بازار نوشت افزار، دانش آموزان را در انتخاب سردرگم و بالطبع، افزایش قیمت نیز خانواده‌ها را با مشکل و دغدغه جدیدی روبرو ساخته است.

 بازار لوازم التحریر، افزایش قیمت را نشان می‌دهد که در این رابطه خبرنگار سری به فروشگاه‌های لوازم التحریر شهر تبریز زده و با خریداران نیز گفت‌وگویی کرده است.

 

۲ برابر شدن قیمت لوازم التحریر نیست به سال گذشته

یکی از فروشندگان لوازم التحریر می‌گوید : قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و خریداران نیز تنها مجبور به خرید اقلام ضروری می‌شوند و فروش سایر اقلام نیز کاهش یافته است.

قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و خریداران نیز تنها مجبور به خرید اقلام ضروری می‌شونداو توضیح می‌دهد : قیمت لوازم التحریر در تمام فروشگاه‌ها به طور آزاد به فروش می‌رسد و هیچ  نظارتی بر قیمت‌ها انجام نمی‌گیرد.

وی می افزاید:ما دوست داریم جنس ارزان بخریم و ارزان بفروشیم تا فروش مان بیشتر شود ولی تعدادی که نبض بازار دست آنهاست نمی گذارند وسایل ارزان شود.

 

افزایش قیمت موجب محدود شدن انتخاب‌ها شده است

افزایش قیمت لوازم التحریر، موجب محدودیت در انتخاب شده است. این را یکی از فروشندگان لوازم التحریر در بازار می‌گوید.

محسن می‌گوید : افزایش قیمت نوشت افزار موجب شده تا خانواده‌ها در خرید صرفه جویی و تنها اقلام مورد نیاز را تهیه کنند. این در حالی است که دفتری که سال گذشته قیمت آن ۲۵۰۰ تومان بود امسال به ۶۰۰۰ تومان رسیده است.

او توضیح می‌دهد : من به عنوان یک فروشنده در مغازه شاهد بودم که دانش‌آموزی مجبور به خرید اقلام ضروری شده و درآمد محدود خانواده‌ها و افزایش سرسام آور قیمت‌ها نیز، حق انتخاب را از دانش‌آموزان که سرمایه‌های آتی این کشور هستند گرفته است.

محسن با اشاره به وضعیت این روزهای لوازم مدرسه می گوید:چون ثبات در بازار وجود ندارد اجناس فروخته شده را با قیمت بالاتری تهیه کرده و در

وتیرین مغازه قرار می دهیم و در این وسط دلالها و پولدارها سود بیشتر را می برند و مردم فقیر و متوسط در فشار هستند.

۵۵۰ فروشگاه نوشت افزار در سطح شهر

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تبریز می‌گوید : ۵۵۰ فروشگاه لوازم التحریر در سطح شهر وجود دارد که می‌توان گفت ۶۰ درصد لوازم از التحریر را اجناس ایرانی و ۴۰ درصد را اجناس خارجی تشکیل می‌دهد.

صمد امین پور با تأکید بر اینکه افزایش قیمت لوازم التحریر به مرور زمان افزایش می‌یابد توضیح می‌دهد : افزایش قیمت لوازم التحریر به مرور زمان افزایش می‌یاید و خانواده‌ها در زمان خرید متوجه افزایش قیمت می‌شوند.

۵۵۰ فروشگاه لوازم التحریر در سطح شهر وجود دارد که می‌توان گفت ۶۰ درصد لوازم از التحریر را اجناس ایرانی و ۴۰ درصد را اجناس خارجی تشکیل می‌دهدوی ادامه می‌دهد : در ۲ ماه اخیر، افزایش قیمت لوازم التحریر وجود ندارد همواره نظارتی بر قیمت‌ها صورت می‌گیرد اما باید گفت افزایش قیمت سایر کالاها نیز موجب افزایش قیمت لوازم التحریر می‌شود .

امین پور در پایان بیان می‌کند : با اقدامات انجام گرفته، در آینده  نرخ دفتر و خودکار به صورت دولتی بوده اما بقیه اجناس با نرخ آزاد به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تبریز گفت:افزایش نوشت افزار بیشتر مربوط به افزایش قیمت ارز در سالهای اخیر می باشد  و چون ۴۰ درصد اجناس وارداتی هست در نتیجه این موضوع خود بر بازار نوشت افزار تاثیر می گذارد.

 

باید نظارتی بر قیمت‌ها وجود داشته باشد

افزایش قیمت نوشت افزار، معضلی است که خانواده‌های دانش آموزان را با مشکلات ریز و درشتی مواجه کرده است؛ مریم مادر دو دانش آموز دختر است که از افزایش قیمت لوازم التحریر در روزهای نزدیک به آغاز مدارس، بسیار گله مند است.

وی با اشاره به بهانه جویی بی خودی فروشنده ها که دلار گران شده افزود:دلار از سال گذشته تا امروز کاهش یافته ولی نوشت افزار بیش از ۵۰ درصد گرانتر شده است و تورم در این مورد خیلی بالا هست.

او با اشاره به صحبت های مسئولین امر در خصوص نوشت افزار و لباس مدارس می گوید:متولیان امر می گویند اکثر لوازم مدرسه تولید شده داخلی و برند ملی دارد و وارد نمی شود پس نمی توانند افزایش قیمت ارز را دلیل افزایش بی منطقی این لوازم به شمار آورند ، و باید بگویند که بی کفایتی در نظارت باعث شده تا عده ای سود جو از این وضعیت استفاده کرده و مردم را سرکیسه کنند.

 

 

او می‌گوید : افزایش قیمت نوشت افزار، این روزها مشکلی دیگر بر مشکلات خانواده‌ها افزوده است و بهتر است بگویم خانواده‌ها را شرمنده فرزندان خود می‌کند. هزینه کیف، کفش، لوازم التحریر و یونی‌فرم مدارش، روی هم رفته هزینه سنگینی است که به ناچار باید پرداخت کرد.

وی در پایان ادامه می‌دهد : معتقدم باید نظارتی ویژه روی قیمت‌ها وجود داشته باشد.

روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس و افزایش قیمتی که منجر به محدودیت در انتخاب و مشکلات بسیار شده است؛ متأسفانه این افزایش قیمت موجب گشته است تا خانواده‌ها در تأمین اقلام مورد نیاز دانش‌ آموزان با مشکلات بسیاری روبرو شوند.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics