تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

احتمال تاثیر مثبت بازار سرمایه از نوسانات مثبت ارز

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، نوسانات دلار برای ساختار بازار سرمایه اثر جایگزینی سود دارد؛ چون صنایع فعال در این بازار متنوع و متغیرند و این تغییر فرایند سوددهی هم‌ بستگی به نوع صنعت و نماد معاملات دارد.

بیشتر  شرکت های فعال در بورس با کالاهای جهانی در ارتباط هستند و هلدینگ‌ و زیر مجموعه‌های آنها نیز تحت تاثیر این التهابات ناشی از بازار ارز قرار دارند.

وی افزود: این هم به این دلیل است بنگاه‌هایی که مواد اصلی و مورد نیازشان  از کشورهای دیگر تامین می‌شود و یا وابستگی قیمت مواد مورد نیازشان به کالاهای بین‌المللی بیشتر از کالاهای داخلی است، افزایش دلار باعث بالا رفتن هزینه‌های آن ها می‌شود و ممکن‌ است با برنامه‌ریزی غیر اقتصادی با چالش‌های جبران‌ ناپذیری رو به رو شوند.

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی آرتا یاران ایرانیان تصریح کرد: از طرفی شرکت هایی که صادرات محور هستند از افزایش نرخ ارز بهره‌مند می شوند، با این حال توجه به التهابات بازار ارز و شوک ناشی از آن‌، در اقتصاد کشور ضروری است و بایستی به این باور رسید یکی از عوامل موثر بر تصمیم سهامداران و فعالان و همچنین از عوامل مهم و تعیین کننده چرخش سرمایه‌هایشان به بازار سرمایه توجه آنها به نرخ ارز در کشور است.

 

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت : با اینکه مسائل سیاسی مطرح‌ شده در چند روز اخیر از جانب طرف بدعهد غربی تغییرات قابل لمس و هزینه‌ آوری را برای کشور به وجود نیاورده اما، همان اندک تغییر قیمت نیز قابل تامل است.

 

به باور ضیایی نیری؛ با توجه به شرایط کنونی دنیا بعید نیست با عدم تصمیم‌گیری به موقع در تزریق ارز توسط بانک مرکزی باز شاهد افزایش نرخ و تاثیر آن ‌بر بازار سرمایه باشیم، مگر این که برخی سیاست های موجود و حاکم اقتصادی توسط دولت تغییر کند و مانع از به وجود امدن التهاب و شوک به پیکره اقتصاد کشور با تنش‌های سیاسی شود.

 

وی با اشاره به اینکه  نرخ ارز همیشه برای سرمایه‌گذاران بورس به عنوان یک اصل و متغیر تاثیرگذار مورد توجه است و با نوسانات آن، مسیر نقدینگی هم می‌تواند از صنعتی به صنعت دیگر تغییر جهت دهد، اظهارداشت: در این‌ میان شرکت هایی مثل پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی که مواد اولیه آنها وابستگی زیادی به کامودیتی‌ها دارد، افزایش نرخ ارز می‌تواند به سیر صعودی هزینه‌های تولیدی آن ها منجر شود و شرکتهایی هم که تولیدات آن ها به خارج  صادر می‌شود از بالارفتن قیمت   دلار سود خواهند برد.

 

این کارشناس بازار سرمایه  گفت: از این رو می توان نتیجه گرفت نوسانات دلار برای ساختار بازار سرمایه اثر جایگزینی سود دارد چون صنایع فعال در این بازار متنوع و متغیرند و این تغییر فرایند سوددهی هم‌ بستگی به نوع صنعت و نماد معاملات دارد، توجه به این نکته نیز الزامی است که مواقعی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند قیمت تمام شده صنایع و کالاهای مشابه ایرانی ارزان‌تر خواهد بود و این موضوع تا حدی می‌تواند باعث رونق کسب و کار این نوع از شرکت ها و صنایع شود.

 

ضیایی نیری تصریح کرد: در مجموع می‌توان تاثیرپذیری بازار سرمایه از اتفاقات مختلف را به عوامل خاصی مرتبط دانست که علاوه بر تحولات نرخ ارز، عامل و موضوع مهم و همچنین تاثیرگذار بر ساختمان اقتصاد و بازار سرمایه کشور در شرایط کنونی سیاست خارجی و نحوه اجرای برجام است که می توان با مشورت از نخبگان و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و خود کفایی ملی این شوک‌های غیر منتظره را نیز با مدیریت جهادی دفع کرد.

 

وی  به برخی  مشکلات قدیمی صنایع که سال های زیادی است شرکت ها با آن درگیر هستند از جمله  بهره مالکانه و یا نرخ خوراک های پتروشیمی و همچنین نرخ سود سپرده بانکی و بهره بالای تسهیلات نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این عوامل  موجب  رکود و عدم رشد و رونق صنایع و در ادامه آن بازار سرمایه است و همینطور برخی محدودیت ها از جمله توقف طولانی نمادها و حجم مبنا و همینطور دامنه نوسان نیز  عواملی هستند که گاهی به عنوان مانع پیش روی رشد و رونق ‌دهی بازار سرمایه مطرح هستند که با توجه فعالان موثر در این بازار و مسئولان و متولیان دخیل در این امر می توان این بازار پر منفعت و قابل اطمینان را به بالاترین‌ سطح سوددهی و رونق رساند.

 

 

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics