تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

‌نرخ سود بهره به صورت دستوری تعیین می‌شود

‌یک اقتصاددان گفت: نرخ سود بهره به‌صورت دستوری تعیین می‎شود.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مسعود سعادت مهر، اظهار کرد: تا قبل از سال 1970 تحلیل اکثر اقتصاددانان این بود که نرخ‎های بهره  پایین زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصاد را فراهم می‎آورد.

وی ادامه داد: کشورهای درحال‌توسعه به‌منظور تحرک در تولید از طریق افزایش سرمایه‌گذاری به کنترل نرخ‎های بهره در سطوح پایین‎تر از نرخ بهره تعادلی پرداخته و سیاست سرکوب مالی را در پیش گرفتند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سعادت‎مهر اضافه کرد: مکینون و شاو در سال 1973 اولین اقتصاددانانی بودند که با نظریات موجود در خصوص رابطه  معکوس بین نرخ بهره و سرمایه‌گذاری مخالفت کردند چراکه آنان اعتقاد داشتند افزایش نرخ بهره منجر به افزایش پس‎انداز و افزایش منابع مالی بانکی شده و در نهایت سرمایه‎گذاری را افزایش می‎دهد.

 

سعادت‎مهر ‏ خاطرنشان کرد: ازطرف دیگر با افزایش نرخ بهره بخشی از دارایی‎ها مانند طلا، ارز و دارایی‎های فیزیکی به سپرده‎های بانکی تغییر می‎یابند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: پس از ارائه نظریه‎ مکینون و شاو، اکثر کشورهای در حال توسعه سیاست‎های مالی خود را تغییر دادند. نتایج حاصل از مطالعات تجربی در بسیاری از کشورها  نظریه مکینون و شاو را تأیید کرده و در برخی از کشورها نیز رد شده است.

 

 

وی یادآور شد: در اقتصاد ایران هم برای سپرده‎ها و هم برای تسهیلات بانکی، نرخ سود بهره به‌صورت دستوری تعیین می‎شود و با توجه به نرخ‎های بالای تورم در ایران منجر به منفی شدن نرخ بهره حقیقی شده و سرکوب مالی انجام می‎گیرد.

سعادت‎مهر افزود: با افزایش نرخ سود تسهیلات، سودآوری بانک‎ها افزایش یافته و لذا بانک‎ها با افزایش نرخ سود سپرده‎‌ها اقدام به جذب سپرده‎های بیشتر می‌کنند.‍

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics