تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

زیان ٧٠٠میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه/آفت تصمیمات آنی در تولید

سوءمدیریت و تصمیمات آنی مسئولان باعث ایجاد چالش های بزرگی برای تولیدکنندگان جوجه یکروزه و زیان میلیاردی آنان شده است.

 به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری مهر، صنعت مرغداری ایران پیشینه ای حدود ۵۰ سال دارد. این صنعت در شرایط فعلی دچار مشکلات و چالش های زیادی شده و  برخی سومدیریت ها و تصمیمات نامناسب در این حوزه به مشکلات آن  دامن زده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

فعالان این صنعت اصلاح قیمت و فرآیند خرید گوشت مرغ، از بین نرفتن جوجه یک روزه و رفع موانع صادرات را برای حل چالش های آن موثر می دانند. در همین زمینه فعالان صنعت جوجه یکروزه در نشستی با نمایندگان مجلس به بررسی چالش های این حوزه و راهکارهای رفع آن پرداختند.

 

 زیان میلیاردی تولیدکنندگان جوجه یک روزه در شش ماه

در  این نشست غلامعلی فارغی، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: در یک سال و نیم اخیر قیمت فروش جوجه  حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد زیر قیمت فروش آن در سال ۹۶ بوده است بنابراین میانگین قیمت جوجه ۱۷۰۰ تومان تخمین زده می شود.

 

 فارغی با بیان اینکه باتوجه به نرخ گذاری های انجام شده توسط تنظیم ستاد بازار تولید کنندگان در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در مقطع شش ماه امسال ضرر کرده اند گفت: علاوه بر این موضوعات با قیمت گذاری غیر واقعی از یک طرف تولیدکننده را وادار به تولید می کنند و از طرفی جلوی صادرات را میگیرند وبنابراین با این اوصاف ما بازار صادرات را کلا از دست می دهیم.

 

 

 متاسفانه متولیان این حوزه اعتقادی به تشکل ها ندارند

همچنین، امیر میران آملی نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با بیان اینکه آقایان بدون کارشناسی می گویند که باید ۱۲۵میلیون جوجه تولید شود، افزود: این دستورات بر چه اساسی صورت می گیرد این اظهارات تولیدکننده را نابود می کند.

وی با بیان اینکه ما هنوز برنامه ریزی در خط تولید نداریم تصریح کرد: متاسفانه متولیان این حوزه اعتقادی به تشکل ها ندارند و عمدتا تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می شود.

 

تصمیمات یک شبه به صادرات ضربه می زند

نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی در صنعت طیور نیز گفت: متاسفانه یک شب دستور ممنوعیت صادرات مرغ ابلاغ می شود و برای صدور همین بخش نامه ها زمانی که ما به دنبال صادرات هستیم باید ۶ ماه دوندگی کنیم
اما زمانیکه قیمت مرغ یک افزایش ناچیز پیدا میکند با یک نامه و بدون بخشنامه جلوی صادرات را می گیرند

 

امیر میران آملی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی اظهار کرد: حمایت زبانی از تولید کننده بی فایده است باید برای رونق تولید به بخش خصوصی و تولیدکنندگان اطمینان کرد.

 

در همین زمینه سیدراضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قیمت گذاری در بازار مرغ بر طبق عرضه و تقاضا تنظیم شود، گفت: این موضوع یک اصل اقتصادی است و بنابراین باید فارغ ازاینکه بازار مشتری دارد یا ندارد تصمیمی در چارچوب ثبات بازار اقتصادی اتخاذ شود و از همین رو یکی از راهکارهای اساسی این است که علاوه بر اینکه حضور بخش خصوصی در این بخش پر رنگ تر باشد.

 

 قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا باشد

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه یکی از اهرم های تنظیم بازار اقتصادی این است که حلقه تنظیم بازا ریتمی منظم داشته باشد، افزود: برای ایجاد یک بازار با ثبات اقتصادی الزامی است که برطبق عرضه و تقاضا بازار تولید به جریان بیفتد تا تولید کننده مجبور نشود، جوجه یک روزه را زیر قیمت بازار به فروش برساند و یا معدوم کند.

 

نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه برای تنظیم بازار جوجه یکروزه باید برنامه ریزی کاربردی برای ایجاد یک زنجیره تولید ترسیم شود، گفت: در سالی که به نام رونق تولید است تولیدکنندگان مورد حمایت و توجه قرار گرفته و از نظرات آنها در تصمیم گیری ها استفاده کرد.

 

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics