تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سازمان دهی معافیتهای مالیاتی

وزیر اقتصاد خواستار هدفمند شدن معافیت‌های مالیاتی در طرح جامع مالیاتی شد.

مسعود کرباسیان طی سخنانی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی سراسر کشور با بیان اینکه در حال حاضر معافیت های مالیاتی بسیار گسترده و غیرهدفمند است اظهارداشت: همه ساله در قوانین بودجه شاهد معافیت های مالیاتی پیچیده ای حسب منطقه فعالیت و  نوع خدمات برای بنگاه ها هستیم که از شاکله و انسجام درخوری برخوردار نیست  و به نظر می رسد جهت گیری ها در این ارتباط باید با دقت و حساسیت بیشتری صورت پذیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به در دست بررسی بودن طرح جامع مالیاتی در مجلس، افزود: معافیت های مالیاتی ساماندهی و هدفمند شوند. وی با اشاره ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم و الزام آن به کلیه دستگاه ها برای ارایه اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی خود به وزارت اقتصاد اظهارداشت: این در حالی است که در حال حاضر برخی از مشمولین این قانون در ارایه اطلاعات خود به وزارت اقتصاد کم کاری می کنند و این امر برای ما قابل قبول نبوده و باید بدون اغماض پیگیر اجرای کامل آن باشیم.

کرباسیان در بخشی از سخنان خود با اشاره به کسب رتبه برتر سازمان امور مالیاتی کشور در جشنواره شهید رجایی ضمن تقدیر از زحمات کارکنان و مدیران این سازمان گفت: این امر نشان می دهد که راه خوبی تا کنون طی شده و این که سازمان امور مالیاتی از یک سازمان سنتیِ ایستا به یک سازمان مدرن و پیشرو در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اخذ مالیات تبدیل شده، کار بسیار بزرگی صورت گرفته است.

وی افزود: متاسفانه نوع کار سازمان امور مالیاتی به گونه‌ای است که تقریبا هر کار خوبی انجام دهد به اندازه کافی بازتاب در افکار عمومی ندارد اما به محض بروز یک خطا و کاستی، در سطح وسیعی در جامعه منتشر می شود.

کرباسیان با اشاره به آمار مربوط به افزایش چشمگیر سهم درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای نفتی در بودجه های سالیانه طی سالیان اخیر، این امر را نشان موفقیت مسئولان سازمان و مجموعه سیاست گذاران وزارت امور اقتصادی و دارایی خواند و افزود: با این همه، هدف گیری و جهت گیری سازمان مالیاتی باید به گونه ای  که شاخص سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی از ۷.۹ درصد در سال ۱۳۹۵ به استاندارد ۱۵ الی ۲۰ درصدی کشورهای در حال توسعه افزایش یابد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش پنهان و زیرزمینی اقتصاد یکی از موانع توسعه درآمدهای مالیاتی و توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی در کشور است، اظهارداشت: ما بر اساس بند ۱۷ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که بر اصلاح نظام درآمدی دولت از طریق افزایش سهم درآمدهای مالیاتی تاکید دارد و نیز بر اساس اولویت های ابلاغی رییس جمهور برای وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم که خواهان بهبود ملموس نظام مالیاتی با تاکید بر گسترش پایه و ارتقای عدالت مالیاتی شده اند، مسئول رفع این مشکل هستیم.

منبع خبر: ایبِنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/08/08 09:53:30   |
0     0
به گزارش خبرنگار مهر، کشورها امروزه براى تامین سرمایه لازم جهت ایجاد زیرساخت هاى اساسى رشد و توسعه اقتصادى، کسب فناورى هاى نوین، ایجاد اشتغال و مواردى از این قبیل ناگزیر از برنامه ریزى براى جلب و جذب سرمایه هاى داخلى و خارجى هستند. ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادى یکى از مهمترین راهکارهاى کشورهاى مختلف دنیا در چند دهه اخیر براى دستیابی به این مهم بوده است.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در این زمینه به مهر می گوید: مناطق آزاد تجاری – صنعتی از کلیدهای اصلی رونق صادرات و واردات هستند.

رضا مسرور افزود: معافیت مالیاتی یکی از ظرفیت های قانونی مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی است.

وی همچنین اظهارداشت: یکی از مسائل و مشکلاتی که از حدود یک سال قبل مسئولان منطقه آزاد انزلی با آن مواجه بودند بحث معافیت های مالیاتی و اجرای این مهم بود.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: خوشبختانه با تعامل سازمان امور مالیاتی استان گیلان هم اکنون در بخش معافیت مالیات بر درآمد بطور کلی مشکلات رفع شده است و تمامی فعالان اقتصادی از این مزیت قانونی استفاده می کنند.

وی در ادامه از رفع ابهامات در بخش معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره کرد و افزود: کالاهایی که از داخل و خارج کشور وارد منطقه آزاد می شود طبق معمول از معافیت بر ارزش افزوده می توانند استفاده کنند.

مسرور راه اندازی تالار بورس در منطقه آزاد انزلی را در راستای رونق فضای کسب و کار اقتصادی دانست و اظهارداشت: این بورس کالا نخستین بورس کالا ی مناطق آزاد کشور محسوب می شود.

وی اذعان داشت: بورس کالای کیش فقط رینگ صادراتی است ولی در بورس کالای منطقه آزاد انزلی همه نوع کالا را می توان داد و ستد کرد.

تبدیل بندر انزلی به مرکز هاب داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای سی آی اس

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: با توجه به اینکه گیلان یک استان کشاورزی است و خیلی از کالاهای دیگر مثل آهن، فولاد و غیره از انزلی وارد کشور می شود تمامی این کالاها را می توان در این بورس داد و ستد کرد.

وی بر ضرورت تبدیل انزلی به مرکز هاب داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای سی آی اس تاکید کرد و افزود: این مهم از سیاست های راهبردی منطقه آزاد انزلی است.

مسرور اذعان داشت: با توجه به ظرفیت های که این منطقه دارد پازل هایی همچون بورس کالا، کریدور و زیر ساخت ها باید در کنار هم قرار گیرند تا همگان شاهد رونق اقتصادی در سطح استان و کشور باشند.

وی تاکید کرد: تالار بورس می تواند زمینه ساز همکاری بازرگانی بین ایران و کشورهای سی آی اس و قفقاز باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: طبق قانون یک سرمایه گذار خارجی و یک بازرگان کشورهای سی آی اس و یا سایر کشورها می تواند در تالار بورس منطقه آزاد انزلی داد و ستد کالا را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ایران با ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان و بیلو روس پروتکل همکاری دارد درصدد هستیم بورس انزلی با بورس این کشورها لینک شود.

مسرور تصریح کرد: با تحقق این مهم طبق قانون معاملات ارزی امکان پذیر خواهد شد و این یک مزیت اساسی است.

وی در پاسخ به این پرسش که منطقه آزاد انزلی تاکنون چقدر در شتاب گرفتن روند توسعه استان گیلان موثر بوده است، بیان داشت: در حال حاضر سرمایه گذاری هایی در بخش های صنعتی و غیر صنعتی در منطقه آزاد انزلی انجام گرفته یا در حال انجام است.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: برای شتاب دهی این روند باید توسعه و تقویت زیر ساخت های منطقه آزاد به شدت مورد توجه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه پایه و اساس تشکیل مناطق آزاد ایجاد درآمد ارزی برای کشور است، افزود: با توسعه زیر ساخت های ریلی، بندری و حتی شفاف سازی قوانین نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه اقتصادی کشور به ویژه گیلان بارزتر می شود.

مسرور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این منطقه چقدر استقبال می کنند، اظهارداشت: خوشبختانه در یک ساله اخیر یکی از عواملی که سرمایه گذاران خیلی توجه دارند بحث همگرایی در توسعه روابط خارجی است.

وی اذعان داشت: خلق ارزش لازمه جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در منطقه آزاد انزلی برای سرمایه گذاری است.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: مناطق آزاد در کنار مزیت های قانونی باید در زمینه خلق ارزش گام های اساسی بردارند.

خلق ارزش با هدف ایجاد مزیت نسبی برای سرمایه گذار است

وی همچنین یکی از فعالیت های منطقه آزاد انزلی را تردد خودرو با پلاک این منطقه عنوان کرد و افزود: تردد خودرو با پلاک مناطق آزاد یک مصوبه قانونی است.

مسرور اظهارداشت: شعاع تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد انزلی در شرق گیلان تا انتهای چابکسر و ابتدای رامسر در استان مازندران افزایش یافته است.

وی از الحاق فرودگاه سردارجنگل رشت به منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و تصریح کرد: با این الحاق محدوده تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد به سمت جنوب استان گیلان تا لوشان میسر می شد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: با توجه به ایرادی که اداره تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی به مصوبه هیئت دولت گرفت مبنی بر اینکه الحاق مزبور جزء اختیارات دولت نیست بنابراین فرودگاه رشت از مدار منطقه آزاد انزلی حذف شد.

وی افزود: برای الحاق مجدد فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی دولت باید لایحه تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

مسرور اذعان داشت: در صورتیکه فرودگاه رشت در مدار منطقه آزاد قرار گیرد تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد انزلی تا لوشان میسر خواهد شد.

وی در خصوص توضیح این نکته که "سراسر استان گیلان جزء محدوده تردد خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی قرار گیرد "، افزود: در کارگروه تخصصی هیئت دولت با دفاعی که در این زمینه صورت گرفت موضوع مزبور مصوب ولی به هیئت دولت انتقال داده نشد به دلیل اینکه احتمال ایراد گرفتن از سوی اداره تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی وجود داشت.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در زمینه اجرای معافیت عوارض ورود ناوگان عمومی در این منطقه اشاره کرد و اذعان داشت: معافیت عوارض ورود ناوگان عمومی یک ظرفیت خوبی برای نوسازی خودروها و همچنین ارتقای رفاه حال شهروندان است.

وی تاکید کرد: شهرداری ها باید از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره گیری کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/11/16 17:02:03   |
0     0
به گزارش خبرنگار مهر، کشورها امروزه براى تامین سرمایه لازم جهت ایجاد زیرساخت هاى اساسى رشد و توسعه اقتصادى، کسب فناورى هاى نوین، ایجاد اشتغال و مواردى از این قبیل ناگزیر از برنامه ریزى براى جلب و جذب سرمایه هاى داخلى و خارجى هستند. ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادى یکى از مهمترین راهکارهاى کشورهاى مختلف دنیا در چند دهه اخیر براى دستیابی به این مهم بوده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics