تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قرارداد‌های سفید برچیده می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: الکترونیکی کردن شکایات و قراردادهای کار در دستور کار قرار دارد و با انجام این مهم قطعا بساط قراردادهای سفید امضا کاملا برچیده می شوند.

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان مرکزی بیان کرد: دو سال پیش در استانداری مرکزی و در سمت وزیر صمت تصمیماتی برای صنایع استان مرکزی همچون هپکو اتخاذ شد، اما با رفتن من از وزارت صمت این تصمیمات اجرایی نشد.شریعتمداری تصریح کرد: تصمیمات اجرایی نشد و این امر نشان از آن دارد که خوبی نمی‌شنویم و خوب نمی‌بینیم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


در واقع همه ما در اتفاقات امروز هپکو و آذرآب سهیم هستیم، صنایع دچار اشکالات ساختاری هستند، اما رفع آنها دشوار نیست و جامعه کارگری استان نیز بهترین راهکارها را ارائه دادند، اما کم‌شنوا و کم‌بینا بودیم.وی با بیان اینکه حق با کارگران است، گفت: زمانی که پیگیری‌ها و راه حل‌های قانونی را نمی‌شنویم و نمی‌بینیم، کارگری که کارد به استخوانش رسیده کاری می‌کند که حتی شورای کار صنایع هم نمی‌توانند برای کنترل شرایط اقدامی انجام دهند، مسلما این شرایط و رفتارها خوب نیست، اما باید پرسید چرا این اتفاقات رخ می‌دهد؟

قطعا ریشه در ناشنوایی و کم‌بینایی سیستماتیک ما دارد و اگر تصمیم‌گیری درست و به موقعی انجام می‌گرفت، امروز این شرایط حادث نمی‌شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در واگذاری‌ها دقت نکردیم.آذرآب یک صنعت صنعت‌ساز است و برای واگذاری آن باید فکر و دقت، عقلانیت و خرد و تدبیر به کار گرفته می‌شد. اشتباه کردیم و حتما باید اشتباهات را جبران کنیم.

 


وی با اشاره به اینکه برای کارگران حقوق و دستمزد مهم است، اما مهمتر از آن این است که کارگران به یک کوه تکیه کنند، بیان کرد: مطالبه کارگران این است که مالکیت مطمئن و مستمر در یک شرکت حاکم باشد و این امر قطعا اطمینان، آرامش و تولید را به دنبال دارد.

 

امروز که فشار نظام استکباری بیش از هر زمانی است و نمی‌توانیم ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی و معدنی وارد کنیم باید روز بره‌کشان هپکو باشد، امروز که نمی‌توانیم بویلر و … وارد کنیم روز کار آذرآب است و اگر بگوییم برای هپکو و آذرآب کار نیست حرف مسخره‌ای است.

شریعتمداری گفت: طبق اعلام مدیرعامل بانک کشاورزی که سهامدار عمده شرکت آذرآب است، در حال حاضر آذرآب ۴۵۰ میلیارد تومان قرارداد در حال کار و ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در شرف انعقاد دارد، اتفاقا این اعداد و ارقام عجیب نیست چراکه این شرکت توان و تخصص ساخت و تولید را دارد و کشور هم به این تولیدات نیازمند است.

اگر مپنا سهام آذرآب را تحویل بگیرد کارگران به یک کوه تکیه خواهند داشت و حتی برای دو ماه حقوق معوق نیز نگران نخواهند بود چون تولید جریان خواهد داشت.


وی با تاکید بر اینکه کارگران کار می خواهند و احتیاجی به صدقه ما ندارند، افزود: باید این مشکل ناشنوایی و نابینایی را حل کنیم تا نگران فریاد کارگران نباشیم. اگر سازمان خصوصی‌سازی در زمان واگذاری‌ها مکلف باشد و مسئولیت بپذیرد باید پا به پای شرکت‌های واگذار شده پیش برود، در غیر این صورت قطعا صنایع خصوصی سازی شده زمین می‌خورند.

وزیر کار اظهار کرد: در سال جاری ۳۶.۵ درصد افزایش دستمزد محقق شده که بی‌سابقه بود، اما افزایش قیمت ها به شکلی بود که کارگری که امروز حقوق و دستمزد دریافت می‌کند به سختی گذران زندگی می کند چه برسد به کارگری که دوماه حقوق دریافت نمی‌کند، هرچند که امروز شرایط بهبود یافته و از سرعت رشد نرخ تورم کاسته شده است، اما به هرحال شرایط برای کارگران دشوار است و متاسفم که چنین اتفاقاتی رخ داده و باید جلوی آن گرفته شود.


وی با بیان اینکه در قبال صنایع استان مرکزی آنچه در حیطه وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد انجام خواهیم داد، افزود: پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده معقول و امکانپذیر بود و حتی در بحث چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور نیز با راه حل های استان موافق هستم.

وی با تاکید بر اینکه کار بازنشستگان صنایع استان مانند هپکو و آذرآب نباید درگیر امروز و فردا شود و باید بدون فوت وقت کارگرانی که موعد بازنشستگی آنها فرا رسیده و حتی چندماه بیشتر در شرکت ها مانده‌اند از کار جدا شوند، گفت: در بعد ملی نیز به عنوان جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی زبان گویا و گوش شنوای کارگران برای انتقال موضوعات به مسئولان هستم و قول می‌دهم که با سه وزیر کشور و معاون حقوقی رییس جمهور و وزیر دادگستری جلسه داشته باشیم و موضوع دستگیری کارگران را پیگیری کنم و خواسته کارگران را عملی کنیم.


شریعتمداری اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم یک روز هم مشکلی برای کارگران به وجود آید، وزارت کار از حقوق کارگر و کارفرما دفاع می‌کند چراکه اصل کار را محترم می‌شماریم.

وی در خصوص وضعیت قراردادهای کاری تصریح کرد: کارهایی که جنبه مستمر دارند نباید درگیر قراردادهای موقت باشند بلکه باید با اینگونه قراردادها برخورد شود و در این حوزه وزارت کار مدافع کارگران است.


کارفرما باید از قراردادهای سفید امضا بترسد، همچنین الکترونیکی کردن شکایات و قراردادها در دستور کار قرار دارد و با انجام آن قطعا قرارداد سفید امضا کاملا برچیده می شود.وزیر کار بیان کرد: جامعه کارگری جزو مظلومترین و نجیب‌ترین اقشار جامعه است و با حداقل‌ها می‌سازد، ما مسئولان به آنها بدهکاریم چراکه با همه توان در کنار انقلاب ایستادند، ضد انقلاب تلاش بسیاری می کند که در این قشر نفوذ کند و آنها را علیه انقلاب بشوراند.

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

وی گفت: برای سال ۹۸، بودجه (درآمد) عمومی دولت ۴۰۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، در مجلس با پیش بینی های مثبتی که انجام شد، این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما در قدم بعدی بیان شد که این رقم تا ۳۸۰ هزار میلیارد قابلیت استحصال دارد و امروز صحبت از ۳۰۱ هزار میلیارد تومان است، مسلما اگر من امروز دنبال منابع برای تولید ۲۴۰۰ دستگاه ماشین آلات توسط هپکو باشم بیان می شود که همان اتفاقی که برای ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افتاد برای این منابع هم رقم خورد.شریعتمداری با بیان اینکه مشکلات را نمی توان با وام گرفتن حل کرد، افزود: با اینحال معتقدم اگر لازم باشد باید وام گرفت تا حقوق کارگران آذرآب پرداخت شود. امروز مذاکراتی با مدیران صورت گرفت و امیدوارم به زودی مسائل حل و فصل شود.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics