تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۸۰ درصد قاچاقچیان کتاب از دور خارج شده‌اند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در نشست خبری خود در مورد مهمترین مسائل صنفی نشر به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عصر امروز یکشنبه ۲۶ آبان در نشستی خبری درباره مهمترین مسائل مرتبط با این صنف توضیحاتی ارائه کرد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حسن پور در ارتباط با وضعیت توزیع کاغذ یارانه ای میان ناشران گفت: از زمان تشکیل کارگروه جدید کاغذ در تیرماه سال جاری توزیع کاغذ یارانه ای میان ناشران به صورت مداوم ادامه داشته است. ممکن است در مقاطعی این موضوع به خاطر برخی مسائل اداری کمی با وقفه روبرو شده باشد اما قطع نشده است. در واقع مشکلات موجود در این مسیر حاد نبوده است. در حال حاضر نیز در بازار کاغذ التهابی وجود ندارد و حدود ۵۰ درصد از قیمت ها کاسته شده است. البته این سئوال را در آینده باید برخی پاسخ دهند که چطور در زمانی که ارز دولتی توزیع شده بود قیمت کاغذ چنین بالا رفته بود و حالا که با ارز آزاد کاغذ به کشور وارد شده است بازار به ثبات رسیده است.

 

 

وی در همین زمینه با اشاره به بحث نظارت در مصرف کاغذ دولتی نیز گفت: موضوع نظارت بر توزیع مسئله ای بود که از همان روز اول به آن توجه داشت. از سوی ناشران دریافت کننده کاغذ مواردی برای شمارش و تطبیق نسخه ها با کاغذ های یارانه ای به ما ارجاع شد و واحد نظارتی ما نیز از نیمه تیرماه به بعد این درخواست ها را اجابت کرده و هم اکنون نیز تمامی این درخواست ها از طریق ناشران باید در سایت ثبت و از سوی ما اجرایی شود.

 

حسن پور همچنین در خصوص تخلفات صورت گرفته در این زمینه نیز افزود: تا الان چیزی به عنوان پرونده تخلف ناشران در حوزه کاغذ به من اعلام نشده است. ممکن است مواردی در مورد عدم تطابق شمارگان چاپی با کاغذ دریافتی وجود داشته باشد که ما هم آن را اعلام کرده ایم اما مسئله اصلی  این است که در حال حاضر شمارگان کتاب در بازار ملموس شده است.

 

رئیس اتحادیه ناشران تاکید کرد: تا کنون ۲ هزار و ۵۴۱ عنوان کتاب منتشر شده از سوی ۲۱۶ ناشر توسط کارگروه نظارتی اتحادیه به منظور تطبیق کاغذ با شمارگان چاپ شده مورد شمارش قرار گرفته اند.

 

وی همچنین در مورد سرنوشت کارگروه تخصیص کاغذ نیز گفت: تا زمانی که میزان ۸۰ هزار تن کاغذ مصوب دولت به داخل وارد و مصرف نشود کارگروه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در مورد وضعیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز گفت: صنف در مورد مکان و وضعیت نمایشگاه نظر خود را به صورت صریح و در قالب نامه ای اعلام کرده است. این نامه که بخش عمده ای از آن در مورد انتخاب محل نمایشگاه بود به تمامی مراجع ذیربط از جمله دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال شد. در همین زمینه در هفته گذشته کارگروه شورای سیاستگذاری نمایشگاه هم از محل شهر آفتاب بازدید کرد که نتایج آن درحال تجزیه و تحلیل است. در ادامه باید از مصلی نیز بازدید کنیم و به یک جمع بندی درباره مکان نمایشگاه برسیم. صنف به صورت مکتوب نظرش را داده است ولی از نظر فنی تاکنون امکان پاسخگویی به آن نیز وجود ندارد. مسئله این است که بازار کتاب دچار افت و رکود شدید است و پیام صنف این است که در این شرایط باید این مسئله مورد توجه جدی در سیاستگذاری نمایشگاه کتاب باشد.

 

حسن پور همچنین در مورد شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تاکید کرد: تاکید شورا تفاوت زیادی با سال قبل ندارد و ساختار پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب هم با ساختار قبلی تفاوتی ندارد. تنها خط و خطوط مسئولیت ها و الهام های پیش روی نمایشگاه روشن شده است و پاسخگویی شفاف تر. من اینطور استنباط نمی کنم که این ساختار جدید حول موسسه نمایشگاههای فرهنگی متمرکز شده باشد و هر کس در آن به وظیفه ذاتی خود عمل می کند. کما اینکه استفاده از تشکل ها نیز در آن به قوت خویش باقی است.

 

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که در مورد مسئله قاچاق کتاب نیز گفت: در این زمینه عملکرد صنف بسیار مشکوک بوده و گفته می‌شود که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش کتاب در کتابفروشی ها توسط ناشران افزایش پیدا کرده است. به نظر من با قاچاقچیان جدی کتاب تا ۸۰ درصد مقابله و آنها از دور خارج شده اند.

 

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به ایام هفته کتاب نیز ادامه داد: امسال با محوریت پیوند میان کتابفروشی های محلی با خانواده ها به استقبال این هفته رفته ایم و جدای از برنامه کتابگردی سالانه که در روز پنجشنبه انجام می‌شود در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری نیز هیئت مدیره اتحادیه به کتابفروشی ها سر می زند و از نزدیک با مشکلات آنها بیشتر آشنا می‌شود. همچنین امیدواریم بتوانیم برای سال آینده مراسم هفته کتاب را نیز از حالت نمادین فعلی خارج کنیم.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics