تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۱۰۰هزارمیلیارد تومان حجم معاملات دستگاه های اجرایی درسامانه«ستاد»

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت «ستاد» از انجام بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معامله دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت خبر داد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، سید امیر اصغری گفت: تا کنون بیش از ۳۲ هزار مناقصه، ۳۰۵ هزار خرید جزئی و متوسط و ۴۸ هزار مزایده از نقطه‌نظر تعداد در سامانه انجام شده است که حجم ریالی این معاملات، بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی است که قریب ۸۰ درصد این تراکنش‌ها در یکسال و نیم گذشته صورت گرفته است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی گفت: همچنین تاکنون بیش از ۱۰۳ هزار تامین‌کننده کالا و خدمت در سامانه ستاد ثبت‌نام کرده‌اند که روند رو به رشد این مقدار به تفکیک سال نمایش داده شده است.

وی توضیح داد:سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) (www.setadiran.ir)، بزرگترین سامانه معاملاتی دولت است که مبتنی بر مفاد، مواد و محتواهای قانونی متفاوت و استوار همانند ماده ۵۰ قانون احکام دائمی توسعه کشور، ماده ۹ برنامه توسعه ششم، تبصره ۵ ماده ۱۶۹ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و مصوبه‌های هیئت دولت شکل گرفته است.
 

اصغری اضافه‌کرد: در این بازار الکترونیکی دولتی، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی بایستی با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و قانون برگزاری مناقصات، معاملات خود را در این بستر انجام دهند.
 

به گفته وی سامانه ستاد، بزرگترین بازار کشور است که در این بازار، از یک سو دستگاه‌های اجرایی مشمول قرار گرفته‌اند و در سوی دیگر تامین‌کنندگان کالا و خدمات کل کشور (اعم از اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌های پیمانکاران و مشاوران) دستگاه‌های مشمول، طبق قوانین موجود مکلف هستند، اما بخش ارائه کننده کالا و خدمت بایستی از طریق اطلاع رسانی در این سامانه ثبت‌نام کرده و بتواند از امتیازات معامله با دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند شود.
 

مدیرسامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت:از جمله مزیت‌های کلان سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برای کشور عبارتند از انتشار اطلاعات معاملات دستگاه‌های اجرایی برای مشاهده مردم؛ در پنل شفاف سازی سامانه ستاد (www.setadiran.ir)، اقلام اطلاعاتی تمامی معاملات وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی قابل مشاهده هستند.
 


وی گفت: ایجاد بستری شفاف جهت فسادزدایی انجام معاملات مبتنی برامضای الکترونیکی مورد استفاده و مهر زمانی به کار رفته مشخص است که چه مسئولی در چه زمانی مجوز چه عملیاتی را در سامانه داده است. همچنین دولت در پایان سال، عملکردی شفاف از خود بجای خواهد گذاشت و مشخص است که چه دستگاهی در چه زمانی، تحت چه رقابتی، با چه شرایطی، در چه ضوابطی، با چه معامله‌گری، چه معامله‌ای را انجام داده و چه بخشی از بودجه هزینه شده است.
 

مدیرسامانه تدارکات الکترونیکی دولت اضافه کرد: سامانه ستاد بر بستر وب است؛ بنابراین امکان حضور برابر در تمامی معاملات تمامی دستگاه‌های کل کشور فراهم شده است.

وی گفت: پس از راه‌اندازی سامانه ستاد، تعداد معامله گرهایی که در معاملات شرکت می‌کنند، به ویژه در معاملات سطح عمده، چه در مناقصه و چه در مزایده بطور محسوس افزایش یافته است. برای مثال در سامانه ستاد مزایده‌ای با تعداد ۶۰۰ مزایده گر پیشنهاددهنده نیز انجام شده است. بدیهی است که هر چقدر تعداد معامله گر بیشتر در یک رقابت حضور داشته باشند، منجر به رقابتی تر شدن مسابقه شده و در نتیجه دستگاه‌های اجرایی در مناقصه‌ها، ارزان‌تر خریده و در مزایده‌ها گران تر می‌فروشند.
 

اصغری از ایجاد و حفظ محرمانگی معاملات خبر داد و گفت: تمامی پاکات معامله از جمله پاکت ج مناقصات که مشتمل بر پیشنهادات مالی است، با استفاده از روش‌های ترکیبی رمزنگاری متقارن و نامتقارن رمز می‌شوند و تنها توسط دستگاه معامله‌گزار و تنها در زمانی که بایستی این پاکات گشوده شوند، بازگشایی می‌شوند.
 

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت حمایت کالاهای تولید داخل را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با دیگر مراجع تصمیم‌گیر در حیطه حمایت از کالاهای تولید داخل، پس از استعلام از آن مراجع و احراز توان تولید داخل، معامله آن دسته از کالاهای خارجی که بدیل و نظیر داخلی آنها وجود دارد، در سامانه ستاد ممنوع است.
 

اصغری از امکان نظارت سیستمی برای دستگاه‌های نظارتی خبر داد و گفت: با ورود به زیرسامانه اطلاعات مدیریتی سامانه ستاد، اطلاعات مورد نیاز برای مونیتورینگ و نظارت بر روند انجام معامله برای دستگاه‌های نظارتی فراهم شده است.
 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، گفت: برای جلوگیری از تعدد ورود اطلاعات در سامانه‌های متفاوت و همچنین دریافت اطلاعات صلاحیت پیمانکاران و مشاوران به طور سیستمی از سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، زیرساخت‌های لازم برای تبادل داده‌ها شکل گرفته است و تا پایان سال ۹۸، این تبادل تکمیل می‌شود.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics