تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بدون اجاره کردن مغازه پول درآورید!

امروز کسب و کارهای خانگی به یک منبع مهم اشتغال و درآمد برای افراد و به ویژه زنان تبدیل شده است. مشاغل خانگی یک فرصت طلایی برای کسانی است که می‌خواهند بدون پرداخت اجاره مغازه، آسوده و بی‌دغدغه درآمدی برای خود داشته باشند و از این راه به اقتصاد خانواده کمک کنند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است که اجرای آن با نقش آفرینی موثر سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسط و تسهیل‌گر با هدف توانمندسازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات در نه استان آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و لرستان به اجرا درآمده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در سبک زندگی ایرانیان فرهنگ‌ کار با ارزش بوده و در دین مبین اسلام نیز تامین معاش خانواده به مثابه جهاد تلقی شده است. در سال‌های گذشته بخش اعظمی از سیاست‌گذاری‌های وزارت کار معطوف به این بخش بوده و تلاش شده از ظرفیت مشاغل خانگی به نحو شایسته بهره‌برداری و با تبدیل هر خانه به یک واحد تولیدی و خدماتی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته شود.

 

مشاغل خانگی، نیمی از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد

راه اندازی مشاغل خانگی باعث کاهش نرخ بیکاری می‌شود تا جایی که این مشاغل ۱۵ تا ۸۰ درصد نیاز اشتغال ۱۵۰ کشور جهان را تامین می کند.بررسی کشورهایی نظیر چین، انگلیس و آمریکا نشان می‌دهد که بخش اعظمی از ساختار اقتصادی این کشورها بر پایه این نوع کسب و کارها بنا شده است؛ به نحوی که ۵۲ درصد اقتصاد آمریکا را مشاغل خانگی تشکیل می دهد.

 

بی تردید مشاغل خانگی بهترین و شاید بتوان گفت کارآمدترین شیوه برای کاهش بیکاری و خوداشتغالی در منازل است.کار در خانه نه تنها کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد بلکه افراد بیشتری را مشغول به کار کرده و از این جهت به اقتصاد خانوار نیز کمک می‌کند.در طول سالهای ۹۵ تا ۹۸ بیش از ۲۴۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده و با پرداخت تسهیلات لازم برای ۱۸۳ هزار نفر فرصت شغلی به وجود آمده  است.

 

برابر آمارها، بیش از ۸۲ درصد متقاضیان اشتغال خانگی را زنان و ۱۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند که این نسبت در شهرها بیشتر از روستاها بوده و ۷۴ درصد مشاغل خانگی در شهرها و ۲۶ درصد در روستاها ایجاد شده است. همچنین طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ جمعا ۶۲ درصد سرپرستان خانوار در حوزه مشاغل خانگی مشغول به کار شده‌اند که از این تعداد ۱۵ درصد را مردان و ۴۷ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل داده‌اند.

 

در همین راستا، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار در گفت وگو با ایسنا، از صدور بیش از ۲۴۰ هزار مجوز مشاغل خانگی طی سالهای ۹۵ تا ۹۸ خبر داده و می‌گوید: در این راستا به ۱۲۳ هزار نفر تسهیلات پرداخت شده و برای ۱۸۳ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.مهناز امامدادی می‌گوید: سیاست وزارت کار در سالهای اخیر به سمت مشاغل خانگی و اجرای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی معطوف شده و در این راستا با نگاه جدید به رشته‌های قدیمی و توسعه رشته‌های جدید، به دنبال شناسایی مزیتهای این حوزه، بهره‌گیری از توانمندسازی فعالان مشاغل خانگی و اتصال به بازارها بوده است.

 

به گفته وی، ۸۲ درصد کسانی که وام و تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کرده‌اند، زنان هستند و ۴۷ درصد زنان فعال در این حوزه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.سال گذشته ۹۲ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی در سراسر کشور ایجاد شده و ۸۲ درصد کسانی که وام و تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کرده‌اند، زنان هستند.رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار با تاکید بر ارائه آموزش‌های کوتاه مدت به متقاضیان مشاغل خانگی می‌افزاید: تلاش ما این است که آموزشهای کارآفرینی، مدیریت مالی و مالیاتی را در کوتاه‌ترین زمان و ظرف یک ماه به متقاضیان آموزش ارائه کنیم و از این طریق به توانمندسازی آنها کمک کنیم.

 

امامدادی معتقد است: محصولات مشاغل خانگی باید به جایگاهی برسند که مشتریان خود به سراغ تولیدکنندگان بروند و مشکلی در بازاریابی وجود نداشته باشد.وی از وجود ۳۳۰ رشته در حوزه مشاغل خانگی نام برده و می‌گوید: مشاغل خانگی از قالیبافی و خیاطی گرفته تا توسعه گیاهان دارویی، پرورش دام و طیور، تراش سنگ‌های قیمتی، آی‌تی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را در بر می‌گیرد و مشاوره‌های تلفنی،‌ ویراستاری و ترجمه متون هم جزو مشاغل خانگی به شمار می‌روند.ما در وزارت کار رشته‌های قدیمی را کنار نگذاشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم علاوه بر مشاغل سنتی به رشته‌های جدید هم بپردازیم و توسعه، نوآوری و خلاقیت در این رشته‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

 

ممکن است برخی شغل‌های خانگی به دلیل ماهیت خود نیازی به مجوز نداشته باشند؛ مثل خیاطی یا گل آرایی که نیازمند داشتن مهارت در کار است و بیشتر مشتریان خود را از طریق مراجعه حضوری یا معرفی افراد پیدا می‌کند ولی برای برخی مشاغل خانگی مثل شیرینی پزی یا آشپزی که با سلامت مردم در ارتباط است و در کل برای شروع هر فعالیت در زمینه مشاغل خانگی نیاز به مجوز است و همه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی باید مجوز دریافت کنند.متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی که تمایل دارند فعالیت خود را بر اساس الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی راه‌اندازی کنند، می‌توانند به سامانه www.inhb.ir مراجعه و پس از کسب اطلاعات بیشتر در سامانه ثبت‌نام کنند.

 

ایجاد ۹۲ هزار شغل خانگی در سال گذشته

بر اساس اطلاعات سامانه کارا، از بهمن ۱۳۹۶ تا تیر ۱۳۹۸ به ۱۷ درصد طرح‌های مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شده که پنج درصد تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال روستایی و عشایری مربوط به مشاغل خانگی بوده است.طی سال گذشته نیز ۹۲ هزار شغل در بخش مشاغل خانگی در سراسر کشور ایجاد شده و ۶۷ هزار نفر از تسهیلات بخش مشاغل خانگی بهره مند شدند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

 مشاغل خانگی از جمله راه‌های نوین کسب وکار و ایجاد اشتغال است که به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب مورد توجه و استقبال فراوانی قرار دارد.در اشتغال خانگی، فرد شغل خود را به منزل می آورد و به جای این که هزینه زیادی را برای اجاره مغازه یا خرید ساختمان اختصاص بدهد به راحتی کار خود را در منزل به انجام می‌رساند با این حال نیاز است دولت با پرداخت تسهیلات لازم، فراهم کردن شرایط بیمه صاحبان مشاغل خانگی و ایجاد بازارهای فروش محصولات در جهت حمایت از صاحبان کسب و کارهای خانگی و کاهش معضل بیکاری گام بردارد.پیش از این سقف تسهیلات فردی برای متقاضیان مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان بود که به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

مریم بیکی |   1399/04/31 22:22:08   |
0     0
در سال‌های گذشته بخش اعظمی از سیاست‌گذاری‌های وزارت کار معطوف به این بخش بوده و تلاش شده از ظرفیت مشاغل خانگی به نحو شایسته بهره‌برداری و با تبدیل هر خانه به یک واحد تولیدی و خدماتی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics