تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازنگری قانون مالیات های مستقیم/ معاون وزیر اقتصاد: پیگیر مالیات بر مجموع درآمد هستیم

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: در حال بازنگری قانون مالیات های مستقیم و پیگیر مالیات بر مجموع درآمد هستیم که به بهبود درآمد کمک می کند و می تواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری تسنیم، سیدمحمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان این که حمایت از تولید نباید فقط در شرایط اضطرار انجام شود بلکه باید مستمر باشد افزود: از محل صادرات غیر نفتی و کالا توانستیم هزینه‌های واردات کشور را تامین کنیم و با حذف اقلام اضافی و غیرمولد، نیاز‌های ارزی را کنترل و به بهبود وضعیت صادرات کشور کمک کردیم.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

وی ادامه داد: در مواقع اضطرار، نقش تولید و تامین کالا و تامین نیاز‌های مردم، پررنگ می‌شود و همه به تولید توجه بیشتری می‌کنند، اما تولید مانند سیاست نیست که در زمان نامزدی، قول دهی، اما بعداً عملی نکنی.مرتضوی با اشاره به اینکه رسیدن به اهداف تولید، زمان بر است، افزود: کسانی که در شرایط اضطرار، قول حمایت می‌دهند باید در سالیان متمادی در کنار تولید باشند نه اینکه به محض برداشته شدن شرایط اضطرار، حمایت هایشان را رها کنند.

 

او اضافه کرد: قوه قضاییه در دستور العمل و بخشنامه‌ای همه قضات را مکلف کرده است بر اساس رای کارشناس رسمی دادگستری وفق مقررات بانک مرکزی و قوانین بالادستی، محاسبات مربوط به بدهی واحد‌های تولیدی را به روز کنند و آن را در دادگاه‌ها ملاک عمل قرار دهند به جای اینکه بانک بهره مرکب را اعمال کند و این نیاز به فهم مشترک دارد.مرتضوی با بیان اینکه مبارزه میان بخش خصوصی و اقتصاد متمرکز و بروکراسی حاکم، دائمی است، گفت: این مبارزه در اقتصاد رانتی مانند اقتصاد ایران که وابسته به درآمد‌های نفتی است، دائم وجود دارد.

 

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: ما به عنوان بخش خصوصی و مردمی به عنوان بخش سالم اقتصاد، دائم در حال مبارزه هستیم تا بخش‌های رانتی را به حداقل برسانیم و در این مبارزه به کمک نیاز داریم.مرتضوی گفت: ریشه همه مشکلات، شوک‌های مداومی است که به اقتصاد داده می‌شود. انگار نذر کرده ایم هر چند سال ارزش پول ملی را به یک سوم کاهش دهیم و یا اینکه راه دیگری جز بالا بردن نرخ انرژی برای رفع مشکلات اقتصادی نداریم.

 

معاون صنایع کوچک و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم گفت: ستاد تسهیل استان‌ها از زمان تشکیل بسیاری از مشکلات را رفع کرده است و آنچه در این ستاد برطرف نمی‌شود در ستاد ملی مطرح می‌شود.اصغر مصاحب با اشاره به نقش مهم قوه مجریه در حمایت از تولید افزود: از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود.وی اضافه کرد: تعداد مجوز‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت از 84 مورد به حدود 40 مورد کاهش یافت.

 

مصاحب گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور، ممکن است بخشی از شوک‌های اقتصادی، ناشی از اعمال تحریم‌ها و مسایل بین المللی باشد.وی با بیان اینکه اکنون با توجه به رشد نرخ ارزی نیاز ما در حوزه تولید چند برابر شده است، افزود: باید از تجربیات بین المللی استفاده کنیم.مصاحب با اشاره به اینکه تحریم‌ها فرصت ایجاد کرده است، اضافه کرد: در 6 ماه نخست امسال با اینکه تعداد واحد‌های صادرکننده صنایع کوچک ما کاهش یافت، اما میزان صادرات حدود 37 درصد افزایش داشت.

 

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد هم با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: هجمه و مقابله و شرارت و تهدید‌هایی علیه اقتصاد ما در جریان است. این مسایل به تولیدکننده‌ها برای تامین مواد اولیه و انتقال پول و تبادلات مالی بین المللی کشورمان فشار می‌آورد.محمدعلی دهقان دهنوی اضافه کرد: همه تلاش دستگاه‌های دولتی برای این است تا در این جنگ اقتصادی، راهکار‌هایی برای عبور از این مرحله پیدا کنند.

 

وی گفت: برخی سیاست‌های اقتصادی با هدف‌هایی اتخاذ می‌شوند که ممکن است تسهیل گر تولید نباشند.او افزود: امنیت غذایی جامعه، حمایت از اقشار آسیب پذیر و کنترل قیمت ها، سیاست‌هایی است که از اتخاذ آن ناگزیریم.معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: باید در این شرایط، رویکرد‌های خود را به سمتی ببریم که آثار سوء تهدید‌های ناشی از تحریم را به حداقل برسانیم و مقابله کنیم.وی افزود: یکی از موثرترین راهکارها، تسهیل فضای کسب و کار و بهبود آن است و در این جهت در تلاشیم.دهقان دهنوی گفت: اکنون بیش از 90 درصد مجوز‌های کشور در سامانه مجوزها، بارگذاری شده است.

 

دولت به نظرات بخش خصوصی و نخبگان توجه کند

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: رشد اقتصادی کشورمان از منفی در سال گذشته به مثبت تبدیل شده است.دهقان دهنوی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه رشد اقتصاد ما مناسب نیست و رشد سرمایه گذاری منفی است, افزود: اقتصاد کشورمان باید بهتر از این باشد و همه تلاش ها برای تغییر این مسیر است.وی اضافه کرد: باید از تلاش ها حمایت شود تا رشد اقتصادی مثبت, تقویت شود.

 

دهقان دهنوی با اشاره به برخی اشکالات ساختاری در اقتصاد کشورمان از جمله وابستگی به نفت گفت: در حال بازنگری قانون مالیات های مستقیم و پیگیر مالیات بر مجموع درآمد هستیم که به بهبود درآمد کمک می کند و می تواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.دبیرکل خانه صنعت, معدن و تجارت هم با اشاره به اینکه در آستانه گام دوم انقلاب هستیم، گفت: اساس این انقلاب، رسیدگی به طبقه مستضعف، حرکت به سمت عدالت اجتماعی و به وجود آمدن رفاه نسبی برای مردم است.

 

مرتضوی ادامه داد: باید از نخبگان جوان کشور استفاده و مشکلات را رفع کنیم.وی افزود: اگر مشکلات اقتصادی کشور حل شود بخش بزرگی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی مردم هم حل می شود.مرتضوی با تاکید بر اینکه نباید منابع را هدر دهیم,‌ اضافه کرد: کار مردم باید به مردم سپرده شود و دخالت های دولت باید کم شود.او با اشاره به اینکه نرخ تورم 40 درصد است, گفت: قیمت بنزین سه برابر شده و ارزش پول ملی هم به یک سوم کاهش یافته است بنابراین نمره ما نمره قبولی نیست اما شرایط کشور، خاص است و بخش خصوصی و نخبگان برای حل این مشکلات راه حل دارند که باید به آن توجه کرد.

 

معاون صنایع کوچک و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی نیز گفت: نرخ رشد اقتصادی و تولید, تابع مولفه های مختلف است. صنعت؛ پویاست و فراز و فرودهایی دارد که طبیعی است.مصاحب با بیان اینکه باید همه ارکان از جمله صنعتگر، تولیدکننده و سیاست گذار در کنار هم باشند, افزود: رقابت پذیر کردن بنگاه ها و بین المللی کردن آنها از اهداف بزرگ ماست و اگر این کار را انجام ندهیم نصف صنایع کوچک و بنگاه های متوسط ما محکوم به فنا هستند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

وی با اشاره به اینکه سیاست تعمیق ساخت داخل در وزارتخانه طراحی شده است, اضافه کرد: دستگاه ها بین بنگاه متوسط، کوچک و بنگاه بزرگ، تفاوت قائل شوند و همه ما باید کمک کنیم.

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics