تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرصت طلایی توسعه کشت گیاهان دارویی/ لزوم حمایت از تولیدکنندگان

توسعه کشت گیاهان دارویی فرصتی طلایی برای کشور و از جمله استان مرکزی محسوب می شود، چرا که در شرایط کنونی اقتصادی، می‌توان از این طریق ایجاد اشتغال و درآمدزایی و همچنین ارزآوری کرد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری مهر، متکی بودن اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی آسیب پذیری زیادی به دنبال داشته و یکی از راه‌های مقابله با این چالش، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی افزایش صادرات غیرنفتی را با خود به همراه داشته باشد، که یکی از این تولیدات، گیاهان دارویی است.در سال‌های اخیر با توجه به بروز خشکسالی‌، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی کمبود آب روندی افزایشی داشته و نگرانی‌هایی را برای کشاورزان ایجاد کرده است. در شرایط فعلی کشور، تغییر الگوی کشت محصولات زراعی آب بر به سمت گیاهان دارویی، حفظ منابع پایه و ارزش افزوده بالا را به همراه دارد. کاشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم بازده می‌تواند در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک مؤثر واقع شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

کاشت این گیاهان در عرصه‌های کم بازده و حاشیه‌ای، ضمن تأمین نیازهای اقتصادی روستاییان و صنایع مختلف غذایی و دارویی، حفاظت از منابع، بهبود کارایی مصرف آب و جلوگیری از خطر نابودی این گونه‌ها را به دنبال دارد.در حال حاضر ارزش جهانی تجارت گیاهان دارویی صدها میلیارد دلار در سال است و کشور ایران با توجه شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی توانسته به مراتب بهتر از اروپا، در این حوزه ورود پیدا کند. در استان مرکزی نیز در حوزه گیاهان دارویی فعالیت‌هایی در حال انجام است.مرداد ماه سال جاری بود که کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی با حضور حسین زینعلی، دبیر اجرایی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی برگزار و در این جلسه عنوان شد که ارزش صادرات گیاهان دارویی از کشور در سال گذشته ۵۷۰ میلیون دلار بوده و نسبت به سال قبل از آن، ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است. با توجه به این توضیحات، روشن است که پتانسیل مطلوبی برای تولید گیاهان دارویی در کشور و از جمله استان مرکزی وجود دارد و از این ظرفیت به خوبی می‌توان در صادرات و ارزآوری و اشتغال بهره گرفت.


توسعه کشت گیاهان دارویی در گرو زمینه سازی مطلوب برای فروش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: در سال‌های اخیر امکان سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی در استان وجود داشته اما تاکنون برنامه‌ای برای آن ارائه نشده است.سعید فرخی بیان داشت: تکمیل زنجیره تولید تا عرضه گیاهان دارویی با افزایش درآمد اقتصادی، سودآوری و ارزش افزوده در بازار فراهم می‌شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی برای جلوگیری از هدر رفت و کاهش مصرف منابع آبی استان و کشور با ایجاد واحدهای فرآوری و زمینه سازی ارائه این محصولات در بازار امکان پذیر است.وی ادامه داد: بخش دولتی باید با انجام سیاست گذاری‌های عملی در کنار بخش خصوصی و تولیدکنندگان زمینه توسعه تولید، فرآوری و فروش محصولات گیاهان دارویی را در استان مرکزی فراهم سازد.

 

در ادامه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت در حوزه گیاهان دارویی در استان مرکزی در سه بخش تخصصی از قبیل توسعه زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان انجام می‌شود.یک هزار و ۵۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی مرکزی زیر کشت گیاهان دارویی استعلی اصغر زارعی ادامه داد: یک هزار و ۵۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی قرار دارد به طوری که ۳۰۲ هکتار آن را گیاهان دارویی، ۹۹۰ هکتار گل محمدی و ۲۸۰ هکتار آن را زعفران تشکیل می‌دهد.

 

وی بیان داشت: ۲۰۲ هکتار از سطح زیر کشت استان به گیاه زعفران بارور و بقیه غیر بارور اختصاص دارد که سالانه حدود ۸۲۰ کیلوگرم زعفران تولید می‌شود و میانگین عملکرد استان تاکنون ۳.۵ تن در هکتار بوده است.وی گفت: باغات زعفران جوان هستند و عمر بین سه تا پنج سال دارند. در حال حاضر ۷۰۰ نفر در حوزه کشت زعفران در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که بیشترین جمعیت مربوط به شهرستان‌های خمین، دلیجان و محلات است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: در شهرستان‌های خمین و دلیجان که با مشکل کم آبی مواجه هستند طرح کشت زعفران انجام می‌شود. همچنین بخش خاوه شهرستان دلیجان یکی از خواستگاه‌های کشت گل محمدی می‌باشد.وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۹۹۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که میزان تولید آن ۲ هزار و ۱۰۰ تن در سال و میانگین عملکرد در هکتار نزدیک به ۴ تن می‌باشد.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: توسعه کشت گل محمدی به صورت دیم در اراضی شیب دار پنج شهرستان از قبیل خنداب، بخشی از اراک، شازند، خمین و تفرش برنامه ریزی شده است و در حال حاضر دارای رتبه پنجم کشور در بحث کشت گل محمدی هستیم.وی اظهار کرد: ۳۵۰ هکتار از سطح زیر کشت استان مربوطه به سایر گیاهان دارویی مانند نعنا فلفلی، بابونه، رزماری، اسطوخودوس، مریم گلی، بادرنجبویه، گشنیز، موسیر، گل ختمی، گردو کاغذی و… است که میزان تولید در این حوزه نزدیک به ۵۰۰ تن در سال است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت سایر گیاهان دارویی مربوط به شهرستان‌های زرندیه، کمیجان، شازند و خمین است.وی گفت: مهم‌ترین مشکل برای فعالین این حوزه، بازار است. یعنی خرید تضمینی وجود ندارد و با نوسان قیمت در بازار مواجه هستند که در این راستا برنامه ریزی برای صادرات و ایجاد خوشه‌های تولید مد نظر است.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: در حوزه گیاهان دارویی با کمبود کارگاه‌های فرآوری مواجه بودیم که در این بخش نیز اقدامات لازم انجام شده که توانسته بخشی از مشکلات تولید کنندگان این حوزه را برطرف سازد.

عملکرد تولید در حوزه گیاهان دارویی از پایه ثابت برخوردار است

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی خمین در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت گل محمدی در سطح شهرستان خمین ۲۴۰ هکتار بوده است که از این میزان ۱۵۰ هکتار بارور و ۹۰ هکتار غیر باور بوده است.عباس ارشدی گفت: حدود ۱۲۱ بهره بردار در پرورش گل محمدی فعالیت دارند و امسال ۴۳۰ تن گلبرگ تر برداشت شده است که ۷۰۰ هزار لیتر گلاب از آن استحصال شد و از نزدیک ۶ تن گلبرگ تر گل محمدی یک کیلوگرم اسانس تولید می‌شود.وی افزود: ارزش ریالی برداشت گل محمدی ۴۰ میلیارد ریال بوده است و در فصل برداشت خود ۲۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است.


مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: پس از شهرستان دلیجان رتبه دوم را در تولید گل محمدی در استان مرکزی کسب کرده ایم.در ادامه مدیر جهاد کشاورزی محلات در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث گیاهان دارویی در زمینه پرورش آلوئه ورا، نعنا، رزماری و اسطوخودوس در این شهرستان کار می‌کنند که نزدیک به ۷ هکتار سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.احمد رضا جعفری عنوان کرد: امسال از این ۷ هکتار بالغ بر ۲۵۰ تن محصول برداشت شده است.

 

وی ادامه داد: گیاهانی که به صورت دارویی کشت می‌شوند، چند ساله هستند و عملکرد تولید در این حوزه از پایه ثابت برخوردار است به صورتی که با افزایش سطح زیر کشت با افزایش تولید نیز همراه خواهند بود اما از طرفی به دلیل کاهش منابع آبی امکان افزایش سطح زیر کشت وجود ندارد.مدیر جهاد کشاورزی محلات بیان داشت: متقاضیان در زمینه تولید آلوئه ورا برای احداث گلخانه می‌توانند از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ با بهره پایین و باز پرداخت بلند مدت استفاده کنند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

 با توجه به تنوع آب و هوایی استان و امکان رویش اکثر گیاهان دارویی فرصتی طلایی نصیب شده که باید از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده شود تا رشد و شکوفایی در عرصه اقتصادی را شاهد باشیم. همچنین برای حضور حداکثری تولیدکنندگان این حوزه در بازارهای جهانی باید بیش از بیش برای حل مشکلات آن‌ها اقدام شود.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

مریم بیکی |   1399/04/31 22:13:26   |
0     0
یکی از راه‌های مقابله با این چالش، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی افزایش صادرات غیرنفتی را با خود به همراه داشته باشد، که یکی از این تولیدات، گیاهان دارویی است.در سال‌های اخیر با توجه به بروز خشکسالی‌، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی کمبود آب روندی افزایشی داشته و نگرانی‌هایی را برای کشاورزان ایجاد کرده است. در شرایط فعلی کشور، تغییر الگوی کشت محصولات زراعی آب بر به سمت گیاهان دارویی، حفظ منابع پایه و ارزش افزوده بالا را به همراه دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics