تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

طرح واگذاری بودجه به استان ها ۸ سال قبل اجرا و شکست خورد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به طرح واگذاری بودجه به استان ها در لایحه بودجه ۹۷ گفت: مدل افزایش بودجه استان و کاهش بودجه وزارتخانه‌ها ۸ سال قبل اجرا و شکست خورد.

محمد حسینی  در پاسخ به این سوال که اخیرا معاون رئیس جمهوربه مدل جدید بودجه ریزی در کشور اشاره کرده و گویا در این نظام سهم دستگاه استانی نسبت به دستگاه ملی به شدت افزایش خواهد یافت گفت: نظام بودجه ریزی کشور بر مبنای نظام برنامه‌ای می‌باشد با توجه به شرایط اقتصادی کشور در بحث تملک دارایی های اعتباری در سال های گذشته متاسفانه روند تخصیص بودجه شکل مناسبی نداشته است.

 

وی افزود، اینکه ما فکر کنیم روند اعتبارات استانی نسبت به اعتبارات دستگاه های ملی معکوس شود، چراکه برخی نمایندگان از اعداد 85 و 15 درصد سخن گفته اند، بحث درستی نیست. توزیع اعتبارت در دستگاه های ملی در خود استانها انجام می‌شود و این وزارت خانه ها هستند که با مدیریت متمرکز روند تخصیص بودجه را پیگیری می کنند.

 

به گفته حسینی مجلس و دولت حدود 8 سال قبل این مدل را به اجرا درآوردند و اینکه طرح های ملی را به طرحهای ملی استانی تبدیل کردیم و  اسناد و مدارک را به استان ها ارسال کردیم اما متاسفانه  شاهد عملکرد مناسب نبودیم و ان طرح عملا شکست خورد.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد، متمرکز بودن تخصیص اعتبارت در طرحهایی که چند استان در آن مشارکت دارند، به یک طرح ملی نیاز دارد و نیاز است که در حوزه وزارت خانه و در چارچوب مدیریت کلان پیش رود.

 

وی با بیان اینکه  دیدگاه مطرح شده در تخصیص بودجه استانی و ملی را تایید نمیکنم، گفت: اگر قرار باشد یک ریل راه آهن از تهران به جنوب کشور کشیده شود،  باید با مدیریت متمرکز وزارت خانه تخصیص بودجه انجام شود.

 

حسینی ادامه داد، البته نیاز است طرح هایی که مشخصا در محدوده استان انجام می‌شود شناسایی و اعتبارات مورد نیاز آن ها از محل اعتبارات استانی به موقع تخصیص پیدا کند.

 

وی افزود، بعضا این گونه مطرح می‌شود که برای آبرسانی یا راههای روستایی باید از اعتبارات استانی استفاده شود اما از آنجا که این اعتبارت محدود است این پروژه‌ها با مشکل رو به رو می‌شود. در روند تخصیص بودجه این طرح ها باید تامل بیشتری انجام شود و پیش بینی شده است که رشد اعتبارات استانی در برنامه ششم از 18 درصد به 30 درصد تغییر کند و نه رقمی بیش از این. چراکه همین 30 درصد رقم بسیاری بزرگی است و ارقام غیر از این تعادل را در بودجه بر هم میزند.

 

 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics