تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مردم با قیمت‌های بالای گوشت کنار آمده‌اند

گوشت قرمز یکی از اصلی‌ترین مواد پروتئینی مورد استفاده خانواده‌هاست که در سال گذشته رکوردشکنی عجیبی از نظر قیمتی برجای گذاشت.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سلامت نیوز، قیمت گوشت حتی تا 120‌هزار تومان در هر کیلو هم رسید تا موجب شود بسیاری استفاده از گوشت قرمز را فاکتور گرفته و از ناچاری به استفاده از دیگر مواد حاوی پروتئین روی بیاورند. اگرچه در یکسال گذشته قیمت بسیاری از اجناس و کالاها بالا رفت اما گران شدن گوشت قرمز به‌دلیل اینکه به‌طور مستقیم در سبد غذایی خانواده‌ها جای داشته و مورد استفاده است، بازخورد بیشتری بین مردم داشت.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مردم مدام این سوال را مطرح می‌کردند که با وجود تولید بسیار گوشت در کشور از سوی دامداری‌ها و عشایر چرا باز هم قیمت گوشت بالا می‌رود؟ البته دولت تلاش کرد با واردات دام زنده و حتی گوشت گرم از کشورهای همسایه تا حدودی بازار را کنترل کند اما با وجود گذشت چندین ماه از بحران گوشت در کشور گویا همچنان زور دلالان بیشتر است.

 

البته در همان ایام نیز گفته می‌شد که دلالان به‌دلیل قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه که به‌دلیل افزایش نرخ ارز صورت می‌گرفت، عامل گرانی گوشت هستند. با این وجود در ماه‌های اخیر بازار تا حدودی آرام گرفته است و البته مردم نیز با قیمت‌های بالای گوشت و حتی دیگر مواد پروتئینی کنار آمده‌اند.


عشایر، گوشت عرضه می‌کنند

عشایر کشور یکی از اصلی‌ترین جوامع تولید‌کننده دام زنده و گوشت در کشور هستند. آنطور که رییس سازمان امور عشایر گفته است این جمعیت از کشور حدود 24‌میلیون واحد دامی کشور را در اختیار دارند، به همین دلیل برنامه‌ریزی برای عرضه مستقیم گوشت قرمز توسط تشکل‌های عشایری در بازار صورت گرفته است.

 

آقای کرمعلی قندالی دیروز در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، به جمعیت عشایر کشور هم اشاره کرد و گفت: جمعیت عشایر کشور در افق‌۱۴۰۴ تقریباً ثابت خواهد ماند اما نوع زندگی، معیشت، برخورداری خانوار و زیرساخت‌ها در این حوزه دچار تغییر می‌شود. به‌عنوان مثال تغییر کوچ سنتی به کوچ مکانیزه مدنظر ما قرار دارد.

 

وی همچنین با اشاره به 24‌میلیون واحد دامی عشایر هم اظهار داشت: ۹/۵‌ میلیون واحد از این دام‌ها سالانه به بازار عرضه می‌شود و بر اساس قانون سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی باید صرف زنجیره تولید گوشت قرمز شود. رییس سازمان امور عشایر در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه هیچ نگرانی‌ای بابت تأمین نهاده‌های دامی مورد نظر عشایر نیست، گفت: نهاده‌های دامی به اندازه کافی از محل تولید داخل و واردات ذخیره شده است.


خسارت‌هایی که سیل زد

فروردین‌ماه امسال که سیلاب گسترده استان‌های مختلف کشور را درگیر خود کرد، خسارت‌های بسیاری به دام‌های عشایر وارد آمد. رییس سازمان امور عشایر دیروز در بخش دیگری از سخنان خود به چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و بخشی از خراسان شمالی اشاره کرد که با سیلاب دچار خسارت شدند. وی تاکید کرد: خوشبختانه در این سیل تلفات انسانی نداشتیم اما خسارت ناشی از آن ۱۳۰‌میلیارد تومان بود که ۵۳‌میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شد و تخصیص یافت که صددرصد این میزان تاکنون پرداخت شده است.

 

قندالی همچنین با بیان اینکه در حوزه دام خسارات زیادی وارد شد، گفت: با مصوبه هیأت دولت قرار شد به خانواری که دام سبک از دست داده‌اند به ازای هر رأس دام سبک ۵۰۰‌هزار تومان کمک بلاعوض و ۵۰۰‌هزار تومان وام قرض‌الحسنه داده شود همچنین به خانواری که دام سنگین از دست داده‌اند سه میلیون تومان کمک بلاعوض و سه میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد اختصاص می‌یابد.قندالی ادامه داد:

در سیل اخیر در سیستان‌و‌بلوچستان، بخشی از هرمزگان و خراسان جنوبی رخ داد ۴۱۰۰‌رأس دام طعمه سیل شد، خسارت‌ها در این حوزه برآورد و به ستاد مدیریت بحران اعلام شده است. به گفته وی، در سیستان‌و‌بلوچستان در حوزه عشایر ۳۸‌میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.


قیمت منطقی گوشت چند است

اگرچه قیمت گوشت در بازار رکوردشکنی کرد اما بسیاری از مردم اعتقاد دارند که قیمت گوشت باید پایین بیاید. قندالی که خود با عشایر به‌عنوان یکی اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان بازار گوشت کشور ارتباط دارد با اشاره به اینکه قیمت تمام شده دام زنده با احتساب ۲۰‌درصد سود برای دامپرور ۳۵‌هزار تومان است، گفت: با توجه به این مورد قیمت لاشه گرم بین‌۷۰ تا ۷۵‌هزار تومان باید باشد. وی با اشاره به کاهش بیش از حد قیمت دام زنده گفت:

 

پیگیر هستیم تا قیمت بیش از حد سقوط نکند چرا که اگر این اتفاق رخ بدهد سال آینده تولید کاهش پیدا می‌کند.قندالی با بیان اینکه در زمینه کنترل قیمت دام مدیریت کامل انجام می‌شود و ستاد تنظیم بازار به این مساله ورود کرده است، افزود:

 

در حال حاضر بحث واردات به دقت کنترل می‌شود تا آسیبی به تولید داخل وارد نشود. به گفته رییس سازمان امور عشایر تشکل‌های عشایری با انجمن صنفی بسته‌بندی گوشت در حال امضای تفاهمنامه هستند تا محصولات‌شان را به صورت مستقیم به بازار عرضه کنند و سود بیشتری نصیب تولیدکننده شود.


تعیین قیمت خرید تضمینی گوشت دام سنگین

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم دیروز از شروع خرید تضمینی دام سنگین برای جلوگیری از انباشت دام خبر داد. آقای حسین عباسی‌معروفان در این‌باره اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گوشت استحصالی از دام سنگین به قیمت ۲۷‌هزار تومان تعیین شده است. وی درباره کمک دولت برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و دامپروران به‌دلیل وجود انباشت دام سنگین افزود: اکنون تولید دام زنده سنگین و سبک در کشور از وضعیت خوبی برخوردار است و نیاز داخلی را تأمین می‌کند.

 

به گفته وی، دولت به هیچ‌وجه دام سنگین زنده از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند زیرا امکان نگهداری دام سنگین را ندارد؛ بنا‌براین، با خرید گوشت استحصالی و ذخیره‌سازی می‌توان این محصول را برای تنظیم بازار عرضه کرد.مدیر‌عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تاکید بر این که تولیدکنندگان هیچ اجباری برای عرضه دام سنگین خود به شرکت پشتیبانی امور دام ندارند، اظهار داشت:

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف حسمان در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

اگر قیمت دام زنده تولیدکنندگان در بازار کمتر از ۲۷‌هزار تومان باشد، می‌توانند گوشت استحصالی خود را به این قیمت به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند تا جلوی ضرر و زیان‌شان گرفته شود. به گفته وی، در صورتی که قیمت دام سنگین گوساله در بازار بیش از ۲۹‌هزار تومان باشد، خرید در صورت درخواست تولیدکنندگان انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد:

 

با توجه به دستور‌العمل این طرح ، قیمت هر کیلوگرم گوشت استحصالی برای مصرف‌کنندگان بین ۵۴ تا ۵۵‌هزار تومان خواهد بود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین با بیان اینکه ذخایر گوشت قرمز نو و کهنه می‌شود، افزود: گوشت قرمز با توجه به نحوه تولید و ذخیره‌سازی بین ۶‌تا ۱۲‌ماه تاریخ مصرف دارد.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای خرید تضمینی دام زنده سبک نداریم، اظهار داشت: این طرح فعلاً شامل دام سبک نمی‌شود و نیاز به مداخله دولت نیست.

منبع خبر: سلامت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics