تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کارنامه نظام در حوزه بیمه قابل قبول است/ ضرورت توجه بیشتر به بیمه عمر و مسئولیت

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: ای کاش دولت به جای یارانه‌ها، این پول‌ها را صرف بیمه عمر آن‌ها می‌کرد چراکه این بیمه منفعت بیشتری برای آن‌ها دارد. از سوی دیگر بیمه مسئولیت از طریق شهرداری‌ها و ... گسترش پیدا کرده اما باید بیش از این گسترش پیدا کند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از چابک آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شورای فقهی بانک مرکزی به بیان نکاتی درباره پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در زمینه بیمه در چهل سال اخیر پرداخت و گفت: بیمه دارای ابعاد مختلفی است؛ برخی از بیمه‌ها مربوط به تأمین اجتماعی و برخی از آن‌ها هم خصوصی هستند. در دنیا هم در چند صد سال اخیر این بیمه‌ها گسترش زیادی پیدا کرده‌اند. یکی از امتیازات قانون اساسی جمهوری اسلامی این است که در برخی از اصول، به بیمه‌های تأمین اجتماعی و بیمه‌های همگانی به عنوان حقوق ملت تأکید کرده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

جایگاه بیمه در قانون اساسی

وی افزود: براساس قانون اساسی، نظام، دولت و مجموعه‌هایی همانند مجلس و ... وظیفه دارند در این زمینه گام‌های بزرگی را بردارند. اکنون تنوع بیمه‌ها در بخش خصوصی وجود دارد اما درباره اینکه آیا شرکت‌های خصوصی هم می‌توانند عهده‌دار بیمه‌ باشند؟ باید گفت که در قانون اساسی و قوانینی همانند اصل ۴۴ مواردی از فعالیت‌های اقتصادی در اختیار حاکمیت و دولت قرار گرفته است اما آنجا هم تصریح شده که چنانچه گسترش این فعالیت‌ها قرار باشد به سمتی برود که دولت کارفرمای بزرگ باشد یا احیاناً با آزادی اقتصادی در تضاد بوده و باعث ضرر و زیان شود می‌توان بخش دولتی را محدود کرد.

 

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به وضعیت توسعه بیمه‌های خصوصی بیان کرد: به همین جهت است که ضمن اینکه بیمه‌های دولتی وجود دارد به بیمه‌های خصوصی هم اجازه داده شده وارد میدان شوند و از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خودشان استفاده کند؛ به همین دلیل است که در این مدت در زمینه بیمه‌های تجاری و بازرگانی، به ویژه بیمه‌هایی همانند مسئولیت که امروزه گسترده شده، گام‌های بلندی برداشته شده است.


گسترش پوشش بیمه‌ای در دوران پس از انقلاب

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: به نظر می‌رسد بخش بیمه‌‌ای در حال حاکم کردن فرهنگ خاص خود است ولی مهم‌تر از این موضوع، بحث بیمه‌های اجتماعی است که در قبل و اوایل انقلاب بسیار محدود بود. شاید حداکثر کسانی‌که در کارگاه‌های خاص و مجموعه‌های دولتی کار می‌کردند بیمه بودند اما الان این موضوع گسترش پیدا کرده و این گسترش در حدی است که حتی روستائیان و کسانی‌که کار مستمر ندارند توسط دولت‌ها در این مدت بیمه شده و دولت‌ها سعی کرده‌اند هزینه تأمین بیمه اجتماعی آنها را فراهم کنند بنابراین با وجود اینکه این افراد دارای کارفرما نیستند اما خود دولت هزینه کارفرما را تقبل کرده است و همه جامعه را به سمت پوشش بیمه‌ای صد درصدی سوق داده است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: در این زمینه باید گفت به نظر می‌آید که همه دولت‌ها با فراز و نشیب‌ها و کمی و کاستی‌هایی که داشته‌اند روی این بخش کار کرده‌اند و مجلس هم کمک کرده است بنابراین سطح بیمه‌ای افراد بیمه شده در ایران بسیار گسترده شده و افزایش پیدا کرده است. معتقدم هنوز هم جا برای گسترش بیشتر بیمه وجود دارد اما می‌توانیم توسعه بیمه‌ای را جزء یکی از بخش‌های خوبی تلقی کنیم که روی آن کار شده است.


لزوم توجه بیشتر به بیمه سلامت

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که اگر این بیمه سلامت که در چند سال انجام شد اما به خاطر هزینه‌های فراوان آن، مقداری دچار چالش شده است مورد پیگیری خوبی قرار گیرد کار مهمی انجام گرفته است. اگر این امکان وجود داشته باشد که بخشی از نیازهای مالی بیمه سلامت تأمین شود مقدار زیادی از دغدغه بسیار بزرگی که جوامع در حال توسعه دارند و آن هم مشکل درمان و بهداشت است برطرف خواهد شد و کاری خواهیم کرد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بیماران، غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشند.

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره وضعیت بیمه در دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب بیمه برای کسانی‌که کارمند دولت یا کارگر یک کارخانه دولتی بودند وجود داشت. برخی از بخش‌های بزرگ اقتصادی و کارخانجات بزرگ دارای بیمه بودند اما در بسیاری از بخش‌های دیگر و به ویژه بخش‌های خُرد و کوچک یا کشاورزان اصلاً بیمه‌ای مطرح نبود اما در دوران پس از انقلاب اسلامی این بیمه گسترش پیدا کرده و فقط به برخی از بخش‌های اقتصادی محدود نبوده است و الان حتی کشاورزان هم بیمه شده‌اند.

 

مزایای توسعه بیشتر بیمه عمر

این کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: البته صنعت جدید بیمه از دوره پهلوی اول وارد ایران شد و در دوره رضاخان، قانون آن تصویب و اجرا شد اما الان پیشرفت بیمه بسیار گسترده پیدا کرده است و اتفاقاً یکی از بخش‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی تلاش زیادی برای گسترش آن صورت گرفت همین بخش بیمه بود.

 

حجت‌الاسلام رضایی در ادامه به بیان پیشنهادات خود برای توسعه صنعت بیمه در کشور پرداخت و گفت: به نظرم برخی از بیمه‌ها همانند بیمه عمر می‌تواند به عنوان پس‌انداز ملی مطرح باشد. با توجه به اینکه کسانی‌ همانند حضرت امام(ره) و مراجع دیگر آن را پذیرفته و ایرادی بر آن وارد ندانسته‌اند اما متأسفانه بیمه عمر در کشور ما گسترش پیدا نکرده است بنابراین باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد چراکه مزایای زیادی برای افراد و خانواده‌ها دارد. بیمه از جهاتی به پس‌اندازهای بانکی ترجیح دارد چراکه احتمال فوت افراد وجود دارد و وقتی‌که این فرد فوت می‌کند بسیار بیشتر از آن مبلغی که در بانک گذاشته است به خانواده وی تعلق خواهد گرفت.

 

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: ما در زمینه بیمه‌های بخش خصوصی باید فعالیت بیشتری کنیم. معتقدم که ای کاش دولت به جای دادن یارانه به مردم، این پول‌ها را صرف بیمه عمر مردم می‌کرد چراکه این بیمه منفعت بیشتری برای آنها دارد. از سوی دیگر بیمه مسئولیت از طریق شهرداری‌ها و ... گسترش پیدا کرده اما باید بیش از این گسترش پیدا کند، چرا که برخی از فعالیت‌های اجتماعی افراد باعث تحمیل هزینه به دیگران و هزینه‌های زیست‌محیطی خواهد شد لذا باید بیمه مسئولیت توسعه پیدا کند تا اگر فعالیت آن افراد یا کارخانه‌ها باعث آسیب به دیگران شد هزینه آن را پرداخت کنند. لذا معتقدم باید در این حوزه‌ها که مقداری عقب هستیم اقدامات بیشتری انجام دهیم.

منبع خبر: چابک آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics