تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

استقلال بیشتر نهادها و صندوق‌های مالی با جدایی از شعب بانکها

بر اساس آخرین مصوبه اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، صدور هرگونه واحدهای سرمایه گذاری از طریق شعب بانکها یا موسسات مالی و اعتباری، ممنوع شد.

به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی گفت: از تاریخ ابلاغ مصوبه فوق، صدور واحد های سرمایه گذاری صندوق ها از طریق شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، ممنوع شد.

وی در ادامه افزود: آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری که در حال حاضر بانک ها یا موسسات مالی و اعتباری عهده دار سمت رکن مدیر ثبت آنها هستند یا از طریق شعب بانک ها و موسسات در خواست های صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق انجام می گیرد از این پس در خصوص صدور واحد منع شدند.

این مقام ارشد اظهار داشت: بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موظف اند بدون نیاز به طی تشریفات اصلاح اساسنامه و امیدنامه ضمن معرفی شخص واجد شرایط دیگری به عنوان مدیر ثبت رویه پذیره نویسی، صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق مربوطه را به گونه ای اصلاح کند که دریافت درخواست صدور واحدهای سرمایه گذاری صرفاً به روشی غیر از مراجعه سرمایه گذار به شعب بانکها یا موسسات مالی و اعتباری امکان پذیر باشد.

معتمد خاطر نشان کرد: ابطال واحدهای سرمایه گذاری توسط شعب بانک ها یا موسسات مالی و اعتباری بلامانع است اما امکان تصدی سمت رکن مدیر ثبت در صندوق های سرمایه گذاری توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری وجود ندارد. 

معتمد، مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس می‌گوید: با چنین مصوبه‌ای، از این پس شرکت های تامین سرمایه و دارندگان صندوق های سرمایه گذاری، باید روشی غیر از مراجعه سرمایه گذار را به شعب بانکها یا موسسات مالی واعتباری انتخاب کنند که این روشها می تواند بسترهای اینترنتی و یا مراجعه حضوری به شرکت های تامین سرمایه باشد.

وی درباره اهداف مصوبه توضیح می دهد: با توجه به توسعه زیرساخت های الکترونیکی سازمان بورس ترجیح می دهد به تدریج نهادهای مالی خود را مستقل تر از سیستم بانکی داشته باشد چرا که شعب  بانک ها  زیر مقام ناظر بانک مرکزی نظارت می شوند و به عبارتی بورس نظارتی غیر مستقیم بر نهادهای مالی خود داشته است درحالیکه با چنین مصوبه ایی نظارت مقام ناظر سازمان بورس بر نهادهای مالی خود افزایش می یابد.

معتمد توضیح داد: ابطال های قبلی فعلا توسط شعب بانکها انجام می شود اما هرگونه صدوراز تاریخ امروز باید ازروشی دیگر غیر از شعب بانکها انجام شود.

منبع خبر: خبر گزاری مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics