تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پرداخت ۳۰۰هزار میلیارد تومان سود سپرده توسط بانک‌ها

یک کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش حجم نقدینگی ریشه در کارکرد معیوب نظام بانکی و رقابت برای افزایش نرخ سود دارد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری اقتصاد آن لاین، وحید شقاقی شهری  در واکنش به افزایش حجم نقدینگی به 2262هزار میلیارد تومان در پایان آذرماه گفت: رشد نقدینگی به 28درصد رسیده است که این عدد، رقم بالایی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: با توجه به اینکه رشد اقتصادی ما امسال احتمالا منفی 9درصد خواهد بود در  کنار این رشد نقدینگی 28درصدی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در بخش مولد اقتصاد خودش را نشان نداده است زیرا اگر بخواهد خودش را در این بخش نشان بدهد  رشد اقتصادی را از کانال این رشد نقدینگی شاهد می‌بودیم.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این دو شاخص نقدینگی و رشد اقتصادی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، ادامه داد: نقدینگی دارد با 28درصد رشد پیش میرود ولی رشد اقتصادی اوضاع بسیار نامناسبی دارد  و رکود اقتصادی شدید است.

 

شقاقی در رابطه با ریشه این رشد نقدینگی خاطرنشان کرد: ریشه این رشد نقدینگی هم طی سال های اخیر عمدتا از کانال نظام بانکی بوده است، به عبارتی زمانی رشد نقدینگی به واسطه استقراض از بانک مرکزی بود اما در سال های اخیر نظام بانکی عامل این رشد نقدینگی شده است.

 

 وی تاکید کرد: بانک‌های ما ناترازی بالایی دارند و از سوی دیگر به سمت خلق نقدینگی می‌روند و چون نظارت و کنترلی هم از سوی بانک مرکزی بر این خلق اعتبار صورت نمی‌گیرد متاسفانه وقتی خلق اعتبار می‌کنند به سمت افزایش نرخ سود سپرده هم می‌روند تا بتوانند برای این اعتبار خلق شده سپرده جذب کنند و همین گونه نرخ سود سپرده ها بالا می‌رود.

 

وی با تکرار این موضوع که ریشه این رشد نقدینگی عملکرد معیوب نظام بانکی است ادامه داد: رقابت بدی برای افزایش نرخ سود شکل گرفته است به طوری که گفته که گفته می‌شود امسال نظام بانکی ما 300هزار میلیارد تومان سود سپرده خواهد داد که مدام هم به آن اضافه می‌شود  و سودها نقدینگی را مدام مثل یک بهمن بزرگتر می‎کنند.

 

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت نقدینگی به تولید ما 95درصد است و تا زمانی که نتوانیم این ناترازی نظام بانکی را اصلاح و مدیریت کنیم مشکلات مربوط به افزایش حجم نقدینگی حل نخواهد شد.

 

 

منبع خبر: اقتصاد آن لاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics