تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران

به استناد ماده ۶۴ قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب ۴ روز جمعه، جمعا یک ماه است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری پارس نیوز، دلیل اعمال 4 روز جمعه در مرخصی استحقاقی کارگران، شاید سوال خیلی از کارگران و پرسنل باشد. همچنین آنهایی که این سوال برایشان پیش می آید، میخواهند بدانند که نحوه اعمال روزهای جمعه در این مرخصی به چه شکل است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به استناد ماده 64 قانون کار، مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب 4 روز جمعه، جمعا یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی نخواهد بود.

 

دلیل قید 4 روز جمعه در این ماده به این خاطر است که اگر کارگر از ابتدای سال 97/1/1 الی 97/12/1 کارکرد داشته  و درخواست استفاده از یک ماه مرخصی اسفند را داشته باشد، در قبال مرخصی اسفند، حقوق اسفند ماه را به صورت کامل دریافت می کند.

بر این اساس، کارگر استحقاق 26 روز مرخصی را در قبال کارکرد 12 ماه سال دارد.

 

ممکن است این سوال پیش بیاید که وضعیت کارگرانی که 24 ساعت کار و 24 ساعت متوالی استراحت می کنند به لحاظ مقررات قانون کار چگونه است و مرخصی استحقاقی آنها چگونه محاسبه می شود؟

 

کارگرانی که حسب توافق بعمل آمده 24 ساعت کار و 24 ساعت استراحت می کنند نحوه انجام کار آنان از مصادیق کار مختلط موضوع ماده 53 قانون کار بوده و به این قبیل کارگران مستند به ماده 58 قانون مرقوم برای هر ساعت کار در شب 35 درصد اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می گیرد.

 

ضمناً مازاد بر انجام 44 ساعت کار در هفته آنان، اضافه کار محسوب و فوق العاده مربوط با رعایت ماده 59 قانون کار محاسبه و پرداخت خواهد شد.  حکم ماده 62 قانون کار در زمینه اجباری بودن تعطیل یک روز معین در هفته نسبت به کارگران یاد شده نیز جاری است.

 

بدیهی است مرخصی استحقاقی سالانه کارگران فوق الذکر به میزان مقرر در ماده 64 قانون کار است که حسب ساعات استفاده شده محاسبه و قابل تبدیل به روز( 7 ساعت و 20 دقیقه ) خواهد بود.

 

منبع خبر: پارس نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

مریم بیکی |   1399/05/10 18:34:15   |
0     0
مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب 4 روز جمعه، جمعا یک ماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی نخواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا دهقان نیری |   1399/05/25 20:33:36   |
0     0
مرخصی استحقاقی سالانه کارگران فوق الذکر به میزان مقرر در ماده 64 قانون کار است که حسب ساعات استفاده شده محاسبه و قابل تبدیل به روز( 7 ساعت و 20 دقیقه ) خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics