تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نرخ بهره

نرخ بهره برای اکثر مردم مهم است و همچنین می‌‌تواند در بازار سهام تاثیرگذار باشد، اما چرا؟ در این مقاله به ارتباط بین نرخ بهره با بازار سهام و اینکه چگونه ممکن است بر زندگی ما تاثیر بگذارند، پرداخته می‌شود. بهره در واقع هزینه‌ای است که فرد در قبال استفاده از پول فرد دیگری به وی می پردازد. خانوارها با این مفهوم به‌خوبی آشنا هستند، آنها باید برای خرید خانه از بانک وام رهنی دریافت کنند و در عوض بهره‌ آن را بپردازند. دارندگان کارت‌های اعتباری نیز این مفهوم را خوب می‌دانند، آنها پول را به ‌صورت کوتاه‌مدت قرض می‌گیرند و به وسیله آن خرید خود را انجام می‌دهند. اما زمانی که صحبت از بازار سهام و تاثیر نرخ بهره می شود شرایط فرق می‌کند.

نرخ‌های بهره در واقع همان هزینه‌های هستند که بانک‌ها برای استقراض پول از بانک مرکزی متحمل می‌شوند. چرا این ارقام مهم هستند؟ بانک مرکزی توسط این نرخ‌ها سعی در کنترل تورم دارد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

تورم، ناشی از تقاضا زیاد و یا عرضه کم است که سبب افزایش قیمت‌ها می شود. بانک مرکزی با اثر گذاری بر مقدار پول در دسترس، می تواند تورم را کنترل کند. در حقیقت با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی عرضه پول را کم می‌کند و به نوعی دسترسی به آن را گران‌تر می‌کند.

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ادمین سواد مالی . |   1399/01/01 14:01:58   |
3     0
نرخ بهره عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود.
- آیا میدانید وامی که از بانک گرفته اید، نرخ بهره آن چقدر بوده است؟
- نحوه محاسبه ی نرخ بهره را از بانک سوال نموده اید؟
- علت نرخ بهره متفاوت بانک ها چیست؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/03/01 15:26:24   |
همانطور که ذکر شد نرخ بهره بمنظور جلوگیری از کاهش پول پرداختی در امروز و دریافتی درآینده از وام گیرنده گرفته میشود و بانکها متناسب با هر وام نرخ بهره ای برای "آن در نظر میگیرند
زهرا افتخاری |   1399/03/05 17:10:09   |
بله وامی با نرخ بهره 18 درصد دریافت کرده ام......نرخ بهره بانکها با یکدیگر متفاوت است ....عمدتأ نرخ بهره بانکهای خصوصی بیشتر از بانکهای دولتی است .....هرچه نرخ سود سپرده ها در بانکی بالاتر باشد نرخ بهره وام نیز در آن بانک بالاتر است.
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/07 18:37:07   |
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی 
2)امکان غیر نقدینگی 
3)امکان نکول 
4)تورم 
مرتضی ندافی |   1399/03/21 14:15:43   |
شخصی که در حال وام گرفتن است باید نرخ بهره وام خود را دانسته و صرفه اقتصادی آن را در نظر بگیرد
نرخ متفاوت بهره دلایل گوناگونی دارد مثل ۱-تورم ۲-امکان نکول۳-امکان غیر نقدینگی
الناز بهروزی |   1399/04/12 19:47:46   |
افرادی که وام میگیرند نرخ بهره خود رو میتوانند با انجام محاسبه ای ساده به دست بیاورند و مقرون به صرفه بودن آن را با توجه به شرایط جامعه و تورم سنجید
امکان نکول و امکان غیرنقدینگی و تورم از عوامل نرخ بهره هستند
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/17 21:47:49   |
نرخ بهره برای وام های مختلف متفاوت است
فرمول های محاسباتی برای هر وام فرق دارد
مثلا وام ها در سر رسید یا پرداخت اقساطی
مقدار تخصیص از سوی بانک مرکزی در نرخ بهره فرق دارد که میتواند قرض الحسنه یا قراردادهای محاربه باشد
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/19 19:55:58   |
، نرخ بهره چیست؟

اگر با فرآیند دریافت وام از بانک آشنا باشید، می‌دانید که بانک، بابت وامی که به شما می‌دهد، در موعدهای مقرر، مبلغی را دریافت می‌کند. این مبلغ همان نرخ بهره است که می‌خواهیم به بانک بپردازیم. تعریف آن (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود.

با این تفسیر که به‌منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به‌عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد؛ زیرا وام‌دهنده می‌توانست این مبلغ را در بازاری سرمایه‌گذاری کند ولی آن را به شما وام داده است. برای درک بهتر آن، می‌توانیم مثال بزنیم:

زمانی که شما در بانک حساب پس‌انداز افتتاح می‌کنید، بانک به شما مبلغی را به‌عنوان سود پرداخت می‌کند. این سود، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری شما در بانک است. زیرا شما می‌توانستید پول خود را وارد بازار سهام، طلا، دلار، مسکن یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها کنید و به بانک نسپارید. همچنین شما ممکن است اوراق خریداری نمایید و بابت آن سود دریافت نمایید که بابت سرمایه‌گذاری در این اوراق، به شما پرداخت می‌شود. این نرخ را می‌توان به‌ عنوان یک عامل مالی در هنگام برداشت از سرمایه تعریف کرد.

رابطه بین نرخ بهره و سرمایه‌گذاری
نرخ بهره چیست؟

رابطه بین این نرخ و سرمایه‌گذاری را می‌توان در رابطه بین نرخ سود یا قیمت سرمایه و تقاضا برای سرمایه جست‌وجو کرد. بر مبنای علم اقتصاد درصورتی‌که قیمت کالا یا خدمتی کاهش یابد، تقاضا برای آن نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر تقاضا‌کنندگان سرمایه را همان سرمایه‌گذاران دانست. می‌توان این رابطه را نیز یک رابطه منفی برشمرد؛ به‌طوری‌که کاهش نرخ سود سرمایه، افزایش تقاضا برای سرمایه و درنتیجه افزایش سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت.

نرخ بهره از دید کلان و خرد
چنانچه اندازه مبلغ بهره پرداختی به سرمایه برحسب درصد بیان شود گفته می‌شود میزان نرخ از دیدگاه کلان و بنگاه‌های اقتصادی نر‌خ بهره قیمتی است که برای دریافت اعتبار یا پول پرداخت می‌گردد و یا برخی در اصطلاح آن را هزینه اجاره پول عنوان می‌کنند. از دیدگاه خانوارها می‌توان گفت این نر‌خ بهره پاداش به تعویق انداختن مصرف است. در این حالت بیانگر نرخی است که یک فرد می‌تواند قدرت خرید امروز را با انداختن مصرف کند یا مصرف کنونی خود را به تأخیر بیندازد. پس نرخ نقش متفاوت بین مصرف کنونی و پس‌انداز بازی می‌کند. در شناختی که از این نرخ به دست دو گروه بزرگ خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی نگاه خاصی داشتند اما نکته قابل‌توجه آن است که برای آن‌ها عام بهره بسیار اهمیت دارد. درواقع این نر‌خ به آن‌ها علامت می‌دهد که چگونه تصمیم بگیرند و در چه قیمتی پول را در اختیار قرار دهند و یا آن را قرض بگیرند. بازارهای مالی که در آن پول نقش کلیدی را بر عهده دارد، به نر‌خ بهره واکنش نشان می‌دهد. همچنین در ارتباط مهمی که بین پس‌اندازهای خانوارها و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی برقرار می‌شود نقش تعیین‌کننده‌ای بازی می‌کند.

نرخ بهره چیست؟

انواع نرخ بهره
بر اساس یک تقسیم‌بندی، انواع نرخ بهره به‌قرار زیر است:

نر‌خ بهره طبیعی:
این نر‌خ همان نرخ بهره بازار سرمایه است. همچنین معیار اندازه‌گیری افزایش خالص در بهره‌وری به خاطر استفاده از کالاهای سرمایه‌ای است. به‌طور مثال اگر با استفاده از ماشین‌آلاتی، ۲۰۰ کیلو محصول به دست آید، نرخ طبیعی بهره ۲۰۰ کیلو محصول در سال است.

نرخ بهره بازار یا نرخ جاری بهره:
این نرخ، همان بهره سرمایه‌ در کوتاه‌مدت یا نرخ بازار پول است. نرخ جاری را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند.

نرخ بهره تعادل:
وقتی نر‌خ بهره طبیعی با نر‌خ بهره بازار یکی شود، نر‌خ بهره تعادلی به دست می‌آید.

نر‌خ بهره واقعی و نر‌خ بهره اسمی:
همان نرخی است که در قرارداد میان وام‌دهنده و وام‌گیرنده تعیین می‌شود. وام‌گیرنده باید درصد مشخص خود را به وام‌دهنده بپردازد. در نر‌خ واقعی، تورم از نر‌خ اسمی کسر می‌شود. وام‌گیرنده در این حالت درصد مشخص‌شده بدون تورم را می‌پردازد.

نرخ بهره مؤثر:
اغلب ناشران اوراق قرضه، بهره مربوط به ورقه قرضه را در فواصل زمانی ۳ ماه یا ۶ ماه پرداخت می‌نمایند که این امر برای سرمایه‌گذار این فرصت را پدید می‌آورد که سود دریافتی را مجدداً سرمایه‌گذاری نموده و بازده خود را افزایش دهد. بنابراین نر‌خ بهره سرمایه‌گذار در این صورت متفاوت از نر‌خ اعلام‌شده خواهد بود. به جهت محاسبه سود در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر نرخ مؤثر بیشتر از این نر‌خ نرمال خواهد بود و سپرده‌گذار سود بیشتری به دست می‌آورد. براین اساس هرچقدر که بازه زمانی پرداخت سود کوتاه‌تر باشد، نر‌خ مؤثر بزرگ‌تر از نر‌خ نرمال خواهد بود. در این حالت در محاسبه سود سپرده به‌جای نر‌خ نرمال از نر‌خ مؤثر استفاده می‌شود.

راه‌های محاسبه نرخ بهره
معمولاً دو راه برای محاسبه آن وجود دارد:

بهره ساده:
بر اساس میزان مبلغی که شما در حساب بانکی سپرده‌گذاری می‌کنید و نرخ سود سالانه محاسبه می‌شود.

بهره مرکب:
در این حالت علاوه بر محاسبه نرخ بهره سرمایه اصلی، نر‌خ تعلق‌گرفته به نر‌خ بهره نیز به مبلغ کل افزوده می‌شود. شاید در بدو امر، این افزایش بزرگ نباشد، اما در بلندمدت و برای مبالغ هنگفت، روش مرکب راهی بسیار مؤثر و آسان برای کسب سود بیشتر است.

فرمول نرخ بهره ساده
این فرمول برابر با حاصل‌ضرب سه متغیر اصل سرمایه، نرخ بهره سالانه و تعداد سال‌ها

فرمول نرخ بهره چیست؟

فرض کنید ۱۰۰۰ تومان با نرخ سود سالانه ۲۴ درصد برای ۹ ماه وام گرفته‌اید. در این صورت شما ۱۸۰ تومان بهره مقروض خواهید بود.

فرمول نرخ بهره چیست؟

بهره مرکب از طریق عبارت زیر به دست می‌آید:

فرمول نرخ بهره چیست؟

فرمول نرخ بهره چیست؟

وقتی از روش مرکب استفاده می‌کنیم، چون سود به‌صورت ماهانه از اصل سرمایه + سود انباشته‌شده از ماه‌های قبلی گرفته می‌شود، مقدار آن بالاتر است. همچنین میزان آن برای چارچوب‌های زمانی کوتاه‌تر، برای هر دو روش نسبتاً مشابه خواهد بود. با افزایش زمان بازپرداخت، تفاوت بین این دو نوع از محاسبات سود نیز رشد می‌کند. معمولاً نرخ بهره برای یک سال محاسبه می‌شود و هرگاه مدت آن مشخص نشود منظور همان دوره سالانه است.

نرخ بهره چیست؟

در هر زمان، نرخ‌های گوناگونی می‌توان یافت که به انواع مختلف وام مانند وام سرمایه‌گذاری ثابت، وام مسکن، وام سرمایه در گردش، قروض کوتاه‌مدت یا بلندمدت دولتی و غیره مربوط می‌شود.

علت این تفاوت نرخ‌ها در چیست؟
رجحان زمانی:
مبلغ وام داده‌شده در حقیقت رجحان پس‌انداز به مصرف در زمان حال است. هراندازه تمایل به مصرف حال پول نسبت به مصرف آینده آن زیادتر باشد بدیهی است که مبلغ بیشتری باید برای تعویق مصرف پول پرداخت، یعنی نرخ بهره بیشتر خواهد بود.

امکان غیر نقدینگی:
وام دادن عموماً به معنای مبادله پول با یک دارایی غیر پولی مانند اوراق قرضه یا اسناد خزانه است که به‌عنوان یک وسیله پرداخت برای کالاها و خدمات موردپذیرش همگانی نیست. هرگاه قبل از تاریخ سررسید، نیاز وام‌دهنده به پول بیش از موجودی او باشد، ناچار باید یا دارایی غیر پولی خود را به پول تبدیل کند، یا دست به استقراض بزند. این تبدیل دارایی غیر نقدی به وجه نقد ممکن است با مشکلات، تأخیر و حتی زیان همراه باشد و لذا معاوضه‌ی یک دارایی نقدی (پول) با دارایی دیگری که از نقدینگی کمتری برخوردار است می‌تواند در صورت نیاز وام‌دهنده به پول متضمن ریسک زیان برای او باشد؛ بنابراین در جریان وام دادن تقبل این ریسک باید جبران گردد و همین است که ضرورت وجود نر‌خ بهره را ایجاب می‌کند.

امکان نکول یا عدم بازگشت پول:
ممکن است وام‌دهنده نسبت به بازپرداخت وام از سوی وام‌گیرنده مطمئن نباشد و وام در حقیقت نکول نشود. تقبل این ریسک نیز دلیل دیگری است برای وجود نرخ بهره و میزان چنین ریسکی نیز به نوع وام پرداختی بستگی دارد.

تورم:
هرگاه تورم قیمت‌ها در اقتصاد وجود داشته باشد، ارزش واقعی مبلغ وام تا زمان سررسید به نسبت میزان تورم کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب برای جبران خطر کاهش قدرت خرید پول وام‌دهنده، وجود نر‌‌خ بهره ضرورت می‌یابد.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/22 07:44:34   |
نرخ بهره ۴درصد، زیرا مبلغ پایینی هم داشته است.
_هرچه مبلغ وام بالاتر باشد و متقاضی هم زیادتر باشد، مبلغ نرخ بهره بالاتر است.
- تفاوت در مبلغ وام ، تعداد متقاضیان، مدت زمان بازپرداخت وام، مدت زمان پرداخت وام.
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:24:32   |
افرادی که وام میگیرند نرخ بهره خود رو میتوانند با انجام محاسبه ای ساده به دست بیاورند و مقرون به صرفه بودن آن را با توجه به شرایط جامعه و تورم سنجید
امکان نکول و امکان غیرنقدینگی و تورم از عوامل نرخ بهره هستند
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 18:50:02   |
نرخ بهره در حقیقت به به بهای پول وام گرفته شده گفته می شود. نرخ بهره اهمیت بسیار زیادی در یک نظام اقتصادی دارد. در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا این نرخ، تقریباً هر روز توسط رسانه‌ها گزارش می‌شود زیرا تغییرات آن بر زندگی روزانه افراد اثرگذار است. همچنین تغییر این نرخ می‌تواند بر سلامت سیستم اقتصادی نیز تأثیر بگذارد.
مهدی کاظمی |   1399/04/28 08:54:59   |
۲۵درصد
خیر
نرخ بهره بشتگی به نوع وام دارد
پوریا گراشی |   1399/04/28 12:58:51   |
شخصی که در حال وام گرفتن است باید نرخ بهره وام خود را دانسته و صرفه اقتصادی آن را در نظر بگیرد
نرخ متفاوت بهره دلایل گوناگونی دارد مثل ۱-تورم ۲-امکان نکول۳-امکان غیر نقدینگی
علیرضا آزاد |   1399/04/28 18:50:20   |
بله.
نرخ ها و فرمول ها برای انواع وام ها متفاوت است.
علت میتواند:نوع وام،نوع بانک،نرخ تورم،مدت زمان تسویه کامل وام باشد.
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 15:10:36   |
بله نرخ ۱۸ درصد ۳۶ ماهه
بله
۱)رجحان زمانی2)امکان غیر نقدینگی3)امکان نکول4)تورم
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:00:35   |
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/30 17:04:49   |
بله
نرخ بهره بانکها از یک دیگر متفاوت است
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 00:51:07   |
18 درصد ولیکن با مبلغی ک بلوکه میشه بیشتر میشه - بستگی به زمان تسویه وام هم دارد
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:28:46   |
بله وامی با نرخ بهره 18 درصد دریافت کرده ام......نرخ بهره بانکها با یکدیگر متفاوت است ....عمدتأ نرخ بهره بانکهای خصوصی بیشتر از بانکهای دولتی است .....هرچه نرخ سود سپرده ها در بانکی بالاتر باشد نرخ بهره وام نیز در آن بانک بالاتر است.
نجمه السادات زارع |   1399/04/31 21:20:35   |
به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود.نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
محمد پوراکبری |   1399/05/01 18:56:42   |
تا کنون وامی نگرفته ام .
خیر ولی عمدتا بهره وام بانک های خصوصی از دولتی بیشتر است .
تورم ، امکان نکول ، امکان غیر نقدینگی و ... بسته ب سیاست ها و نوع بانک متفاوت است .
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 17:30:14   |
بله بانرخ 4درصد که وام قرض الحسنه هستش. 1 )رجحان زمانی2)امکان غیر نقدینگی3)امکان نکول4)تورم
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 00:06:17   |
بله
بله.بستگی به نوع وامی که میگیریم دارد بعضی وام هانرخ بهره ی بالایی دارند.والبته بعضی کمتروبه شرایط خودمان که تا چه مدت این پول را به بانک برگردانیم.
نوع وام،نوع بانک،مدت زمانی که طول میکشد تا وام با بانک تسویه شود
محمد حسین بخت جو |   1399/05/04 23:19:24   |
بله 25 %
نرخ بهره بانکها با یکدیگر متفاوت است
مکان نکول و امکان غیرنقدینگی و تورم از عوامل نرخ بهره هستند
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/06 23:04:40   |
فرمول بهره بانکی:مبلغ *تعداد روزهای ماه *نرخ سود/تعدادروزهای سال *١٠٠
بعضی از بانکها با نرخ فرض الحسنه ب مشتریان وام میدهند مثل وام ازدواج ولی اکثر بانکها چون محل درامدشان بیشتراز دریافت بهره وام میباشد بیشتروامهایشان را در قالب مشارکت -مرابحه-فروش اقساطی و....پرداخت میکنند.
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 10:40:37   |
تا کنون وامی نگرفته ام .
خیر ولی عمدتا بهره وام بانک های خصوصی از دولتی بیشتر است .
تورم ، امکان نکول ، امکان غیر نقدینگی بسته ب سیاست ها و نوع بانک متفاوت است .
محمد رحیمی |   1399/05/11 20:11:54   |
بله
بله
نوع قراردادها فرق میکند و بعضی وقتها به یه شغلها و شرایط وامهای کم بهره میدهند
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 12:04:53   |
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
مبینا دشتی |   1399/06/06 12:06:06   |
نوع وام،نوع بانک،نرخ تورم،مدت زمان تسویه کامل وام بستگی دارد
دهقان |   1399/02/18 14:50:07   |
0     0
افرادی که می خواهند از وام های بانکی استفاده کنند باید نرخ بهره را دانسته و تصمیم بگیرند که آیا گرفتن وام مقرون به صرفه است یاخیر در غیر این صورت ممکن است به مشکلاتی برخورد نمایند.
بانک ها با توجه به سیاست هایی که دارند نرخ های بهره متفاتی نیز دارند.مثلا ممکن است بانکی تسهیلات را راحت و در زمان کم به مشتری پرداخت نماید و در عوض نرخ بهره بیشتری مطالبه کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
تشکری |   1399/02/27 16:05:23   |
0     0
به نظر من نرخ بهره در واقع هزینه ایست که باید برای دریافت اعتبار بپردازید.فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
مثلا: وقتی که شما یک وام خرید منزل مسکونی از بانک دریافت می کنید، شما به ازای استفاده از پول به بانک بهره پرداخت خواهیدکرد که آن را در قالب سود وام می شناسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/29 11:56:16   |
0     0
تعریف نرخ بهره (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دهقان |   1399/02/29 23:12:50   |
0     0
به علت اینکه در جاهای مختلف سرمایه گذاری می کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/02 14:59:46   |
0     0
به بهای پول وام گرفته شده نرخ بهره اطلاق میشود معمولا
نرخ بهره برای یک سال محاسبه میشود .
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
باید توجه داشت که در هر زمان نرخ های بهره گوناگونی میتوان
یافت که به انواع مختلف وام سرمایه در گردش .قروض کوتاه
مدت یا بلند مدت دولتی و....مربوط میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/02 18:39:21   |
0     0
نرخ بهره در حال حاضر حداکثر 18% است. اما بانک ها برای جبران آن روش های دیگری همچون مسدودی قرض الحسنه و یا کارمزد کارت های اعتباری را دارند.

علت نرخ بهره بانک ها، نرخ سود سپرده ها می باشد.
مطمئنا بانکی که نرخ موثر سپرده کمتری می پردازد، تسهیلات ارزان تری نیز می تواند پرداخت کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/02 22:25:44   |
0     0
اگر با فرآیند دریافت وام از بانک آشنا باشید، می‌دانید که بانک، بابت وامی که به شما می‌دهد، در موعدهای مقرر، مبلغی را دریافت می‌کند. این مبلغ همان نرخ بهره است که می‌خواهیم به بانک بپردازیم. تعریف آن (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/03 01:18:41   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا دهقان |   1399/03/03 12:43:23   |
0     0
بله به نظر من بانک ها با توجه به سیاست هایی که دارند نرخ های بهره متفاتی نیز دارند
به نظرم به علت سرمایه گذاری درفعالیت های مختلف می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/04 13:33:11   |
0     0
نرخ بهره بانک ها در حال حاضر 18 درصد می باشد و فرمولی که بانک ها برای محاسبه بهره تسهیلات از آن استفاده می کنند شامل محاسباتی برای ارزش زمانی پول و مدت تسهیلات و همچنین درصد بهره است.علت نرخ متفاوت بهره در بانک های مختلف خدمات مختلفی است که بانک ها ارائه می کنند از جمله پرداخت سودهای سپرده متفاوت و همچنین انواع مختلف تسهیلاتی که پرداخت می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/04 19:02:37   |
0     0
کنترل تورم یکی از آرزوهای هر دولتی است و پایین اوردن نرخ تورم را موفقیت می داند یکی از شیوه های کنترل تورم نرخ بهره می باشد تا با افزایش نرخ بهره بخشی از تقاضاها را کنترل و نقدینگی را توسط بخش بانکی جذب وکنترل کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/03/04 19:32:27   |
0     0
درشرایط کنونی کشور و سیستم نظام بانکی و جلوگیری از تجمع سرمایه گذاران مردم از سال 1397 میزان نرخ بهره و سود بانکی به 18% سالانه و بین 8 تا 10%درصد روزانه کاهش پیدا نموده و با توجه به تجربه حسابرسی بانک های مختلف با این موضوع آشنایی کامل داشته ام. در درجه اول به مالکیت بانکها ( خصوصی ، دولتی و اعتباری ) و موسسات و در درجه دوم میزان سپرده حداقل نزد بانک مرکزی و اختیارات هیئت مدیره و عامل های بانکها به توجه به نوع صنعت بانکها ( تجاری ، صنعتی ، کشاورزی و..) داشته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/05 11:39:04   |
0     0
نرخ بهره ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی دارد. هرگاه رکود اقتصادی حاکم شود دولت ها با کاهش نرخ بهره موجبات حرکت سرمایه های سرگردان و راکد در بانک ها به طرف بازار های پولی و مالی را فراهم میکنند.
هرگاه رونق تولید افزایش یافت جهت تحریک مصرف و افزایش آن نرخ بهره را افزایش می دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات تراب زاده بافقی |   1399/03/05 15:05:22   |
0     0
1. رجحان زمانی: مبلغ وام داده شده در حقیقت پس اندازی است که در اثر تعویق مصرف به وجود آمده است. هر اندازه تمایل به مصرف حال پول نسبت به مصرف آینده آن زیادتر باشد بدیهی است که مبلغ بیشتری باید برای تعویق مصرف پول پرداخت، یعنی نرخ بهره بیشتر خواهد بود.
2. امکان غیر نقدینگی: وام دادن عموماً به معنای مبادله پول با یک دارایی غیر پولی مانند اوراق قرضه یا اسناد خزانه است که به عنوان یک وسیله پرداخت برای کالاها و خدمات مورد پذیرش همگانی نیست. هر گاه قبل از تاریخ سر رسید، نیاز وام دهنده به پول بیش از موجودی او باشد، ناچار باید یا دارایی غیر پولی خود را به پول تبدیل کند، یا دست به استقراض بزند. این تبدیل دارایی غیر نقدی به وجه نقد ممکن است با مشکلات، تاخیر و حتی زیان همراه باشد، و لذا معاوضه ی یک دارایی نقدی (یعنی پول) با دارایی دیگری که از نقدینگی کمتری برخوردار است می تواند در صورت نیاز وام دهنده به پول متضمن ریسک زیان برای او باشد. بنابراین در جریان وام دادن تقبل این ریسک باید جبران گردد، و همین است که ضرورت وجود نرخ بهره را ایجاب می کند.
3. امکان نکول: ممکن است وام دهنده نسبت به باز پرداخت وام از سوی وام گیرنده مطمئن نباشد و وام در حقیقت نکول نشود. تقبل این ریسک نیز دلیل دیگری است برای وجود نرخ بهره، و میزان چنین ریسکی نیز به نوع وام پرداختی بستگی دارد.
4. تورم: هرگاه تورم قیمت ها در اقتصاد وجود داشته باشد، ارزش واقعی مبلغ وام تا زمان سررسید به نسبت میزان تورم کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب برای جبران خطر کاهش قدرت خرید پول وام دهنده، وجود نرخ بهره ضرورت می یابد.
معمولا نرخهایی که از سوی بانک ها اعلام می شود غیر واقعی است و من شخصا محاسبه می کنم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/03/07 17:17:51   |
0     0
افرادی که می خواهند از وام های بانکی استفاده کنند باید نرخ بهره را دانسته و تصمیم بگیرند که آیا گرفتن وام مقرون به صرفه است یاخیر در غیر این صورت ممکن است به مشکلاتی برخورد نمایند.
بانک ها با توجه به سیاست هایی که دارند نرخ های بهره متفاتی نیز دارند.مثلا ممکن است بانکی تسهیلات را راحت و در زمان کم به مشتری پرداخت نماید و در عوض نرخ بهره بیشتری مطالبه کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/03/07 17:21:28   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
تعریف نرخ بهره (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/10 23:03:21   |
0     0
فرمول مصوب شورای پول و اعتبار همان فرمول Net present value) NPV) (خالص ارزش حال دارایی) است
نرخ بهره در حال حاضر 18 درصد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/22 22:33:45   |
0     0
بله
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/22 22:34:09   |
0     0
بله
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/03/23 02:53:20   |
0     0
به بهای پول وام گرفته شده نرخ بهره اطلاق میشود معمولا
نرخ بهره برای یک سال محاسبه میشود .
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی2)امکان غیر نقدینگی3)امکان نکول4)تورم
باید توجه داشت که در هر زمان نرخ های بهره گوناگونی میتوان
یافت که به انواع مختلف وام سرمایه در گردش .قروض کوتاه
مدت یا بلند مدت دولتی و....مربوط میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 15:46:35   |
0     0
نرخ بهره در حقیقت به به بهای پول وام گرفته شده گفته می شود. نرخ بهره اهمیت بسیار زیادی در یک نظام اقتصادی دارد. در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا این نرخ، تقریباً هر روز توسط رسانه‌ها گزارش می‌شود زیرا تغییرات آن بر زندگی روزانه افراد اثرگذار است. همچنین تغییر این نرخ می‌تواند بر سلامت سیستم اقتصادی نیز تأثیر بگذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 17:59:38   |
0     0
نرخ بهره (به انگلیسی: Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد. اما فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 08:37:01   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها مانند خرید دین بهره 18%و برخی 12% و 14% می باشد .بهره وام با استفاده از فرمول بهره زمانی پول محاسبه می شود.
علت وجود این نرخ های متفاوت سیاست های کلی می باشد که در جهت هدایت نقدینگی به بخش های مختلف اقتصادی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 11:02:49   |
0     0
وامی که از بانک گرفتم 18 درصد بود
فرمول های متفاوتی استفاده میکردند که در پایان بعضی از انها بیشتر و بعضی کمتر سود دریافت مینمودند
نقدینگی ، تورم ، تفاوت نحوه محاسبه ، تفاوت در سود علی الحساب سایر حساب ها و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 17:10:05   |
0     0
- آیا میدانید وامی که از بانک گرفته اید، نرخ بهره آن چقدر بوده است؟ 18 درصد بدون مسدود. وام مضاربه بانک سپه
- نحوه محاسبه ی نرخ بهره را از بانک سوال نموده اید؟ مبلغ وام ضربدر نرخ بهره ضربدر مدت بازپرداخت به ماه تقسیم بر 1200
- علت نرخ بهره متفاوت بانک ها چیست؟رابط بین سود سپرده و سود تسهیلات، نوع بانک که آیا دولتی، خصوصی و یا صندوق قرض الحسنه است. دوم میزان سپرده حداقل نزد بانک مرکزی و اختیارات هیئت مدیره و عامل های بانکها به توجه به نوع صنعت بانکها ( تجاری ، صنعتی ، کشاورزی و..) داشته است.
همچنین نوع عقود اسلامی نیز در تعیین سود بانک ها تاثیر دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/31 15:38:26   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/01 23:54:40   |
0     0
در اقتصادهای پیشرفته امروز، نرخ بهره نقش عمدهای را در هدایت، اجرا و تامین
اهداف سیاستهای پولی ایفا مینماید. در اکثر کشورهای صنعتی و کـشورهای بـا نـرخ تورم پـایین، بـانکهـای مرکزی از طریق تغییر نرخ بهره کوتـاهمـدت بـازار، بـه عنـوان هدف عملیاتی و سپس با استفاده از عملیات بازار باز و سایر ابزارهای سیاست پـولی، بـه منظور نگهـداری نرخهـا در محدوده هدف عملیــاتی، سیــاستهــای پـولی را تنظـیم مینماید. در این کشورها علاوه بر هدف عملیاتی، اهدافی از قبیل نرخ رشــد نقدینگــی نیـز جهت دستیابی به ثبات قیمتها و رشد تعیـین مـی شـود. در ایـن صـورت هـدف عملیـاتی مربوط به نرخهای بهره کوتـاهمـدت نـه تنهــا بـه اهـداف میـــانی بلکـه بـه اطلاعات در دسترس و نیز اسـتنباط بانـک مرکـزی درخـصوص مکـانیزم اشـاعه پـولی
)Monetary Transmission Mechanism( بستگی کامل دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/06 11:44:50   |
0     0
- بله 18 درصد
- اصل وام * نرخ تسهیلات وام * {(مدت بازپرداخت اقساط وام به ماه +۱) بخش بر ۲۴} می شود سود وام شما
(این مبلغ +اصل وام) بخش بر مدت بازپرداخت به ماه می شود بازپرداخت یک قسط شما
- رجحان زمانی،امکان غیر نقدینگی،امکان نکول،تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 22:22:48   |
0     0
چند وام بانکی با نرخ بهره 18% گرفته ام که با منابع مالی که باید در بانک مسدود کنی تا 255 می رسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/08 08:40:26   |
0     0
عرض کنم که ما که هروقت وام میخوایم میریم یه سری برگه رو بدون هرگونه مطالعه و سخت گیری فورا امضا می کنیم و وام رو دریافت می کنیم و خوشحالی می کنیم ولی در واقع گرفتن وام به هر نرخی و با هر شرایطی کاری بسیار کورکورانه و وحشتناک است. قبلا نرخ وام ها مشخص بود ولی با تدابیر بسیاری که بانکهای محترم و مشاورین مالی و مذهبی شان ارائه داده اند نرخ وام گفته شده با نرخ بهره پرداختی بسیار متفاوت است. مثلا وقتی به شما می گویند که نرخ وام 18 درصد است ولی مبلغی از وام را مسدود می کنند و مبلغی بابت کارمزد بانک و مبلغی بابت بیمه وام و مبلغی به عنوان هزینه صدور تمبر و غیره میگیرند. وقتی میشینی درست حساب می کنی می بی نی که نرخ وام بالای 30 درصد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/10 00:30:32   |
0     0
نرخ بهره در حال حاضر حداکثر 18% است. اما بانک ها برای جبران آن روش های دیگری همچون مسدودی قرض الحسنه و یا کارمزد کارت های اعتباری را دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/13 16:44:19   |
0     0
افرادی که می خواهند از وام های بانکی استفاده کنند باید نرخ بهره را دانسته و تصمیم بگیرند که آیا گرفتن وام مقرون به صرفه است یاخیر در غیر این صورت ممکن است به مشکلاتی برخورد نمایند.
امکان نکول و امکان غیرنقدینگی و تورم از عوامل نرخ بهره هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:10:37   |
0     0
نرخ بهره در واقع هزینه ایست که باید برای دریافت اعتبار بپردازید.فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
مثلا: وقتی که شما یک وام خرید منزل مسکونی از بانک دریافت می کنید، شما به ازای استفاده از پول به بانک بهره پرداخت خواهیدکرد که آن را در قالب سود وام می شناسید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/15 10:40:25   |
0     0
نرخ بهره بانک ها در حال حاضر 18 درصد می باشد و فرمولی که بانک ها برای محاسبه بهره تسهیلات از آن استفاده می کنند شامل محاسباتی برای ارزش زمانی پول و مدت تسهیلات و همچنین درصد بهره است.علت نرخ متفاوت بهره در بانک های مختلف خدمات مختلفی است که بانک ها ارائه می کنند از جمله پرداخت سودهای سپرده متفاوت و همچنین انواع مختلف تسهیلاتی که پرداخت می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/15 11:22:58   |
0     0
بله وام ٢٠درصد گرفته ام
قبلا نرخ وام ها مشخص بود ولی الان اسمی١٨درصد است ولی وقتی حساب می کنی تا ٢٤درصد هم میرسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/16 23:32:09   |
0     0
به بهای پول وام گرفته شده نرخ بهره اطلاق میشود معمولا
نرخ بهره برای یک سال محاسبه میشود .
علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
باید توجه داشت که در هر زمان نرخ های بهره گوناگونی میتوان
یافت که به انواع مختلف وام سرمایه در گردش .قروض کوتاه
مدت یا بلند مدت دولتی و....مربوط میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 00:20:16   |
0     0
وام ها نرخ بهره متفاوتی دارند، بعضی از وام ها بامشارکت دولت همراه می
نرخ بهره در حال حاضر حداکثر 18% میباشد . اما بانک ها برای جبران آن روش های دیگری نیزاستفاده میکنند همچون مسدودی قرض الحسنه و یا کارمزد کارت های اعتباری
باشند که بهره کمتری دارند مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 22:43:12   |
0     0
خیر
علت وجود این نرخ های متفاوت
1 )رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 02:23:52   |
0     0
چند وام بانکی با نرخ بهره 18% گرفته ام که با منابع مالی که باید در بانک مسدود کنی تا 255 می رسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:25:55   |
0     0
به بهای پول وام گرفته شده نرخ بهره اطلاق میشود معمولانرخ بهره برای یکسال محاسبه میشود .علت وجود این نرخ های متفاوت ....
1 )رجحان زمانی2)امکان غیر نقدینگی3)امکان نکول4)تورم
باید توجه داشت که در هر زمان نرخ های بهره گوناگونی میتوان یافت که به انواع مختلف وام سرمایه در گردش .قروض کوتاه مدت یا بلند مدت دولتی و....مربوط میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 19:01:13   |
0     0
-اکثرا نرخ بهره وام بانکی در حال حاضر حداکثر 18% میباشد.
-حاصل‌ضرب سه متغیر اصل سرمایه، نرخ بهره سالانه و تعداد سال‌ها
-از عوامل تفاوت نرخ‌ها:رجحان زمانی،مکان غیر نقدینگی،امکان نکول یا عدم بازگشت پول،تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 10:48:29   |
0     0
بله وامی با نرخ بهره 21 درصد دریافت کرده ام......نرخ بهره بانکها با یکدیگر متفاوت است ....عمدتأ نرخ بهره بانکهای خصوصی بیشتر از بانکهای دولتی است .....هرچه نرخ سود سپرده ها در بانکی بالاتر باشد نرخ بهره وام نیز در آن بانک بالاتر است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 13:53:34   |
0     0
افرادی که می خواهند از وام های بانکی استفاده کنند باید نرخ بهره را دانسته و تصمیم بگیرند که آیا گرفتن وام مقرون به صرفه است یاخیر در غیر این صورت ممکن است به مشکلاتی برخورد نمایند.
نرخ متفاوت بهره دلایل گوناگونی دارد مانند ۱-تورم ۲-امکان نکول۳-امکان غیر نقدینگی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 18:24:09   |
0     0
نرخ بهره ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی دارد. هرگاه رکود اقتصادی حاکم شود دولت ها با کاهش نرخ بهره موجبات حرکت سرمایه های سرگردان و راکد در بانک ها به طرف بازار های پولی و مالی را فراهم میکنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 09:42:20   |
0     0
19درصد.نرخ‌های بهره در واقع همان هزینه‌های هستند که بانک‌ها برای استقراض پول از بانک مرکزی متحمل می‌شوند. فرمولی که بانک ها برای محاسبه بهره تسهیلات از آن استفاده می کنند شامل محاسباتی برای ارزش زمانی پول و مدت تسهیلات و همچنین درصد بهره است.علت نرخ متفاوت بهره در بانک های مختلف خدمات مختلفی است که بانک ها ارائه می کنند از جمله پرداخت سودهای سپرده متفاوت و همچنین انواع مختلف تسهیلاتی که پرداخت می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 11:42:12   |
0     0
- بله ، در خصوص وام نرخ ثابت قرض الحسنه که بین 2 تا 4 درصد است تعریف گردیده است .مسلما باید در زمان اخذ تسهیلات نرخ آن سوال گردد . تسهیلات ارائه شده از طریق بانکها با توجه به نوع عقد ، زمان بازپرداخت ، نرخ تعیین شده شورای پول و اعتبار مشخص میگردد و همه بانکها اعم از خصوص و دولتی در بخش عقود مبادله ای مکلف به اجرای آن هستند .
در عقود مشارکتی مانند مضاربه با توجه به ماهییت تعریف شده آن ، نرخ توافقی است ولی محدوده حداکثر تعیین گردیده است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 16:37:15   |
0     0
تقریبا"
18% *25%
بله
مبلغ وام داده‌شده در حقیقت رجحان پس‌انداز به مصرف در زمان حال است. هراندازه تمایل به مصرف حال پول نسبت به مصرف آینده آن زیادتر باشد بدیهی است که مبلغ بیشتری باید برای تعویق مصرف پول پرداخت، یعنی نرخ بهره بیشتر خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 17:31:00   |
0     0
نرخ‌های بهره در واقع همان هزینه‌های هستند که بانک‌ها برای استقراض پول از بانک مرکزی متحمل می‌شوند.نرخ بهره بانکی از 4 درصد تا 24 درصد محاسبه میشه که بنده در این خصوص اطلاعات کافی ندارم برای توضیحات بیشتر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/24 21:03:43   |
0     0
نرخ بهره نرخی است که بانکها برای وام های خوددر نظرمی گیرند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 19:04:18   |
0     0
علت نرخ بهره بانک ها، نرخ سود سپرده ها می باشد.
مطمئنا بانکی که نرخ موثر سپرده کمتری می پردازد، تسهیلات ارزان تری نیز می تواند پرداخت کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 15:56:30   |
0     0
-اکثرا نرخ بهره وام بانکی در حال حاضر حداکثر 18% میباشد.
-حاصل‌ضرب سه متغیر اصل سرمایه، نرخ بهره سالانه و تعداد سال‌ها
-از عوامل تفاوت نرخ‌ها:رجحان زمانی،مکان غیر نقدینگی،امکان نکول یا عدم بازگشت پول،تورم
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 19:28:33   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 20:49:23   |
0     0
بله وامی با نرخ بهره 18 درصد دریافت کرده ام.نرخ بهره بانکها با یکدیگر متفاوت است .عمدتأ نرخ بهره بانکهای خصوصی بیشتر از بانکهای دولتی است هرچه نرخ سود سپرده ها در بانکی بالاتر باشد نرخ بهره وام نیز در آن بانک بالاتر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 21:09:55   |
0     0
(Interest rate) یا نرخ بهره عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود
دردرس ابزارهای مشتقه یکی از مباحث مهم آن قیمت گذاری این ابزار یعنی قرارداد سلف
قرارداد آتی
اختیار معامله و .. است
در بحث قرارداد سلف و اتی نرخ بهره ساده و نرخ بهره مرکب در مورد آن بحث شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/27 01:10:13   |
0     0
بله نرخ ۱۸ درصد ۳۶ ماهه
بله
۱)رجحان زمانی
2)امکان غیر نقدینگی
3)امکان نکول
4)تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/27 11:15:11   |
0     0
خیر ولی بانک ها متناسب با هر وامی که به شخص وام گیرنده میدهند نرخ بهره‌ای برای آن تعیین می‌کنند وهر چی که بانک‌ها هزینه می‌کنند در قبال استقراض گول از بانک مرکزی نرخ بهره های متفاوتی ایجاد کرده بین بانک های مختلف
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 15:55:07   |
0     0
نرخ بهره (به انگلیسی: Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد. اما فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/27 18:56:23   |
0     0
نرخ بهره تسهیلات بانکها توسط شورای پول واعتبار تصویب وبه بانکها ی دولتی وخصوصی ابلاغ میشود.تسهیلات دربانکها درچهارچوب عقود اسلامی پرداخت میشود.نرخ تسهیلات درحال حاضر برای تمامی عقودبه جز قرض الحسنه(4درصد)18درصد میباشد البته بانکها ازعقدی به نام مرابحه استفاده میکنند که دراین عقد قیمت نقدی ممکن است صفر نباشد که صفر نبودن ان سبب افزایش سود تسهیلات خواهد شد.تسهیلات جهت خرید خانه ویاخرید خودرو و....درشرایط تورمی میتواند کمک کنده فرد باشدمثلا تسهیلات مسکن که 12ساله است طی 12سال ارزش افزوده ملک جواب نرخ بهره 18درصد ان ویاحتی بیشتر ازان رامیدهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/27 21:03:00   |
0     0
بله .. ۱۸ درصد
بله تا حدودی میدانم
علت میتواند نوع وام دریافتی، مدت زمان بازپرداخت، ماهیت بانک از نوع خصوصی یا دولتی،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/28 00:00:15   |
0     0
نرخ بهره برای وام های مختلف متفاوت است
فرمول های محاسباتی برای هر وام فرق دارد
مثلا وام ها در سر رسید یا پرداخت اقساطی
مقدار تخصیص از سوی بانک مرکزی در نرخ بهره فرق دارد که میتواند قرض الحسنه یا قراردادهای مرابحه باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/28 16:33:40   |
0     0
اگر با فرآیند دریافت وام از بانک آشنا باشید، می‌دانید که بانک، بابت وامی که به شما می‌دهد، در موعدهای مقرر، مبلغی را دریافت می‌کند. این مبلغ همان نرخ بهره است که می‌خواهیم به بانک بپردازیم. تعریف آن (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود.

با این تفسیر که به‌منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به‌عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد؛ زیرا وام‌دهنده می‌توانست این مبلغ را در بازاری سرمایه‌گذاری کند ولی آن را به شما وام داده است. برای درک بهتر آن، می‌توانیم مثال بزنیم:

زمانی که شما در بانک حساب پس‌انداز افتتاح می‌کنید، بانک به شما مبلغی را به‌عنوان سود پرداخت می‌کند. این سود، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری شما در بانک است. زیرا شما می‌توانستید پول خود را وارد بازار سهام، طلا، دلار، مسکن یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها کنید و به بانک نسپارید. همچنین شما ممکن است اوراق خریداری نمایید و بابت آن سود دریافت نمایید که بابت سرمایه‌گذاری در این اوراق، به شما پرداخت می‌شود. این نرخ را می‌توان به‌ عنوان یک عامل مالی در هنگام برداشت از سرمایه تعریف کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:13:13   |
0     0
وام ها نرخ بهره متفاوتی دارند، بعضی از وام ها با مشارکت دولت همراه می شوند.
نرخ بهره در حال حاضر حداکثر 18% میباشد . اما بانک ها برای جبران آن روش های دیگری نیزاستفاده میکنند همچون مسدودی قرض الحسنه و یا کارمزد کارت های اعتباری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 12:04:17   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد
علت وجود این نرخ ها:
1 )رجحان زمانی2)امکان غیر نقدینگی3)امکان نکول4)تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:48:40   |
0     0
نرخ بهره در حال حاضر حداکثر 18% است. اما بانک ها برای جبران آن روش های دیگری همچون مسدودی قرض الحسنه و یا کارمزد کارت های اعتباری را دارند.

علت نرخ بهره بانک ها، نرخ سود سپرده ها می باشد.
مطمئنا بانکی که نرخ موثر سپرده کمتری می پردازد، تسهیلات ارزان تری نیز می تواند پرداخت کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:06:54   |
0     0
نرخ بهره در حقیقت به به بهای پول وام گرفته شده گفته می شود. نرخ بهره اهمیت بسیار زیادی در یک نظام اقتصادی دارد. در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا این نرخ، تقریباً هر روز توسط رسانه‌ها گزارش می‌شود زیرا تغییرات آن بر زندگی روزانه افراد اثرگذار است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:30:29   |
0     0
اگر با فرآیند دریافت وام از بانک آشنا باشید، می‌دانید که بانک، بابت وامی که به شما می‌دهد، در موعدهای مقرر، مبلغی را دریافت می‌کند. این مبلغ همان نرخ بهره است که می‌خواهیم به بانک بپردازیم. تعریف آن (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود.

با این تفسیر که به‌منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به‌عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد؛ زیرا وام‌دهنده می‌توانست این مبلغ را در بازاری سرمایه‌گذاری کند ولی آن را به شما وام داده است. برای درک بهتر آن، می‌توانیم مثال بزنیم:

زمانی که شما در بانک حساب پس‌انداز افتتاح می‌کنید، بانک به شما مبلغی را به‌عنوان سود پرداخت می‌کند. این سود، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری شما در بانک است. زیرا شما می‌توانستید پول خود را وارد بازار سهام، طلا، دلار، مسکن یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها کنید و به بانک نسپارید. همچنین شما ممکن است اوراق خریداری نمایید و بابت آن سود دریافت نمایید که بابت سرمایه‌گذاری در این اوراق، به شما پرداخت می‌شود. این نرخ را می‌توان به‌ عنوان یک عامل مالی در هنگام برداشت از سرمایه تعریف کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1399/04/30 10:16:57   |
0     0
بله از بانک وام به نرخ ۱۸درصد دریافت کردم
نرخ بهره بانکها نسبت به مبلغ وزمان باز پرداخت آن متفاوت است وبانک های خصوصی نرخ بهره بالاتری نسبت به بانک های دولتی دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 20:48:08   |
0     0
زمانی که شما در بانک حساب پس‌انداز افتتاح می‌کنید، بانک به شما مبلغی را به‌عنوان سود پرداخت می‌کند. این سود، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری شما در بانک است. زیرا شما می‌توانستید پول خود را وارد بازار سهام، طلا، دلار، مسکن یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها کنید و به بانک نسپارید. همچنین شما ممکن است اوراق خریداری نمایید و بابت آن سود دریافت نمایید که بابت سرمایه‌گذاری در این اوراق، به شما پرداخت می‌شود. این نرخ را می‌توان به‌ عنوان یک عامل مالی در هنگام برداشت از سرمایه تعریف کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/31 00:03:48   |
0     0
همانطور که ذکر شد نرخ بهره بمنظور جلوگیری از کاهش پول پرداختی در امروز و دریافتی درآینده از وام گیرنده گرفته میشود و بانکها متناسب با هر وام نرخ بهره ای برای "آن در نظر میگیرن.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/04/31 23:47:59   |
0     0
بله.
نرخ ها و فرمول ها برای انواع وام ها متفاوت است.
علت میتواند:نوع وام،نوع بانک،نرخ تورم،مدت زمان تسویه کامل وام باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 10:07:35   |
0     0
_گفتند 18 درصد ولی در واقع 24 درصد بوده
_بله
_رجحان زمان، امکان غیر نقدینگی، امکان نکول، تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/01 13:36:03   |
0     0
بله
و درصد های متفاوتی برای انواع وام ها دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 18:08:54   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خرید مسکن
رجحان زمان، امکان غیر نقدینگی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:25:46   |
0     0
نرخ بهره وام ها متفاوت می باشد که بعضی از وام ها بامشارکت دولت می باشد که بهره کمتر دارد مانند وام ازدواج ومسکن وبعضی وام ها دارای سود بالاتر می باشد مانند وام خریدخودرو
رجحان زمان، امکان غیر نقدینگی، امکان نکول، تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:40:55   |
0     0
هزینه‌های هستند که بانک‌ها برای استقراض پول از بانک مرکزی متحمل می‌شوند. چرا این ارقام مهم هستند؟ بانک مرکزی توسط این نرخ‌ها سعی در کنترل تورم دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله آبادی |   1399/05/06 19:18:38   |
1     0
زمانی که کشورها مسیر توسعه را طی می کنند، حمایت بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی و اعتبار به بخش های حقیقی و مولد اقتصاد، لازم است تا از کنز پول جلوگیری شود و سپرده های بانکی وارد بخش حقیقی اقتصاد شوند. یکی از بهترین ابزارها در جهان برای هدایت نقدینگی و مهم تر از آن اعتبار، پایین نگه داشتن نرخ بهره سپرده های بانکی است.

در کشورهای بسیار پیشرفته تر از جمله کشورهای اسکاندیناوی و حتی برخی از کشورهای شرق آسیا، نرخ بهره منفی است. بدین معنا که نه حتی برای سپرده سودی پرداخت نمی شود، بلکه بابت نگهداری پول در بانک جریمه و کارمزد نیز دریافت می شود.البته باید گفت در چنین کشورهایی، سیاست های مکملی هچون مالیات بر عایدی سرمایه، شفافیت تراکنش های بانکی، نظارت دقیق و … وجود دارد که سپرده ها وارد بازارهای موازی و سفته بازی نشود و تنها مسیر هدایت اعتبار، بخش های تولیدی باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/06 20:27:26   |
0     0
نرخ بهره،نرخی است که ما بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداخت میکنیم.
نرخ بهره بانک ها ۱۸ درصد است،به این علت نرخ های بهره متفاوت هستند که نوع تسهیلات،خدماتی که بانک ها ارائه میکنند و نوع بازپرداخت ها در بانک های مختلف متفاوت هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/08 00:55:54   |
0     0
بله وامی با نرخ بهره ۲۴ درصد گرفته ام
عواملی مثل تورم امکان نکول امکان غیر نقدینگی و نوع وام باعث نرخ بهره متفاوت می شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/10 11:17:14   |
0     0
بله.
نرخ ها و فرمول ها برای انواع وام ها متفاوت است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 13:49:55   |
0     0
نرخ بهره در حقیقت به به بهای پول وام گرفته شده گفته می شود. نرخ بهره اهمیت بسیار زیادی در یک نظام اقتصادی دارد. در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا این نرخ، تقریباً هر روز توسط رسانه‌ها گزارش می‌شود زیرا تغییرات آن بر زندگی روزانه افراد اثرگذار است. همچنین تغییر این نرخ می‌تواند بر سلامت سیستم اقتصادی نیز تأثیر بگذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics