تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سرانجام طلسم شاخص بورس شکست

شاخص کل بورس تهران در جریان دادوستدهای روز گذشته حدود ۶۰ واحد افزایش یافت تا با صعودی آرام به کانال جدید، در سطح ۸۸ هزار و ۷ واحد قرار بگیرد. دیروز دماسنج بازار پس از ۱۲ روز نوسان‌ در سطح ۸۷ هزار واحدی، بر شانه غول گروه فلزی بورس، یعنی فولاد مبارکه نشست تا یک گام دیگر به قله تاریخی نزدیک‌تر شود.

در روزهای اخیر فعالان تالار شیشه‌ای شاهد نوسان‌ کم شاخص کل و افت محسوس ارزش معاملات بودند. معاملات کم‌عمق بازار سهام ریشه در دو عامل اصلی دارد: یکی کمبود نقدینگی و دیگری تردید‌های سیاسی ناشی از برجام و تنش‌های اخیر منطقه. این موضوع به خوبی در کاهش ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان نمایان است. داد و ستدهای دیروز سهام همچنان در رکود و رخوت ناشی از این تردیدها قرار داشت. با این وجود شاخص کل بورس با حمایت نماد فولاد مبارکه توانست پس از ۴۶ ماه(از تاریخ۱۸دی ماه۹۲)، در ارتفاعی بالاتر از ۸۸هزار واحد بایستد. در سمت دیگر بازار، نمادهای پالایشی و خودرویی با افت قیمت مواجه شدند. سهام زیرمجموعه این دو گروه، در روزهای نخست هفته به واسطه انتظارات مثبت از برخی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام رشد قابل توجهی را تجربه کرده بودند. با این حال روز گذشته زیر فشار فروش با افت قیمت همراه شدند. ضمن اینکه گروه سیمانی نیز پس از وقوع زلزله در غرب کشور همچنان با اقبال گسترده سهامداران همراه بود. ویرانی‌های ناشی از زلزله و به دنبال آن احتمال افزایش تقاضای سیمان بهانه‌ رشد تقاضای سهام سیمانی بوده است.


بی‌واکنشی فلزی‌ها به بازار‌های جهانی

معاملات گروه فلزات اساسی بورس تهران روز گذشته در حالی مثبت دنبال شد که در بازار جهانی شاهد کاهش قیمت کالاها بودیم. در بازار جهانی در جریان داد و ستدهای روز گذشته تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار گرفت. از یکسو شاخص‌های تولید و سرمایه‌گذاری چین برای ماه اکتبر کمتر از سطح انتظارات ظاهر شد. از سوی دیگر داده‌های اقتصادی مثبت در ژاپن و منطقه یورو سبب افت شاخص دلار شد. با این حال آمار تولید و سرمایه‌گذاری در تقابل با کاهش شاخص دلار منجر به افت قیمت کالاها در بازارهای جهانی شد. به این ترتیب، قیمت فلز مس روز گذشته حدود ۲/ ۰ درصد کاهش یافت و در سطح ۶۷۶۰ دلار در هر تن قرار گرفت. همچنین، هر تن فلز روی در بازار فلزات لندن با کاهش ۴/ ۰درصدی به قیمت ۳۱۴۲ دلار رسید. قیمت فلز سرب نیز روز گذشته بیش از ۵/ ۱ درصد در هر تن کاهش یافت و ۲۴۳۶ دلار گزارش شد( قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۶:۳۰ ذکر شده‌اند). روز گذشته به‌رغم افت قیمت اغلب فلزات در بازار جهانی، گروه فلزی با اقبال سهامداران همراه شد. در این روز بیشترین ارزش معاملات به گروه فلزات اساسی اختصاص یافت. در واقع حدود ۲۵ میلیارد تومان(۲۵درصد کل ارزش معاملات دیروز) به معامله در نمادهای فلزی تعلق گرفت. در صدر این نمادها، فولاد مبارکه قرار داشت. ارزش معاملات داد و ستد‌های این سهم حدود ۱۰ میلیارد تومان بود. ‌


تحولات بازار نفت و بورس

از ابتدای نوامبر چشم بازارها به اتفاقات در فضای سیاسی بود. بحران در سیاست داخلی عربستان، به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و همچنین بروز تنش‌های منطقه‌ای نگرانی‌هایی ایجاد کرد. همین امر به صعود قیمت نفت شتاب بخشید.

 

در شرایطی که بازار سهام زیر فشار کمبود نقدینگی قرار داشت، انگیزه برای سفته‌بازان فراهم شد تا پس از استراحت قیمتی و اصلاح زمانی در گروه فلزی-معدنی، بخشی از نقدینگی را به سمت گروه‌های بزرگ با وضعیت مبهم سوق دهند. گروه پالایشی مقصد بخشی از این پول‌ها بود. اما موضوعی که به این روند شدت بخشید، افزایش قیمت نفت بود.

 

رشد معنادار قیمت نفت از نخستین روزهای نوامبر امیدها به سودآوری نمادهای گروه پالایشی را زنده کرد. با این حال همان طور که انتظار می‌رفت روند رو‌به رشد قیمت نفت به دلیل فقدان مبنای بنیادین متوقف شد. روز گذشته قیمت نفت با افت همراه شد. چنانکه قیمت نفت برنت و WTI بیش از یک درصد کاهش یافتند. به نظر می‌رسد که افت دیروز قیمت در نمادهای گروه پالایشی تحت تاثیر افت قیمت نفت در بازار جهانی صورت گرفته باشد.

 

گرچه روز گذشته فشار فروش در گروه پالایشی با حمایت تمام قد سهامداران حقوقی همراه شد و همین امر مانع از افت بیشتر قیمت در این گروه شد. در جریان دادوستدهای دیروز، حدود ۹۲ درصد خرید در نماد پالایش نفت بندرعباس و ۹۵ درصد از خرید سهم پالایش نفت اصفهان توسط اشخاص حقوقی صورت گرفت. از سوی دیگر، معاملات گروه خودرویی نیز روز گذشته منفی دنبال شد. معاملات این نمادها در روزهای اخیر بدون مبنای بنیادی صورت می‌گرفت. روز گذشته شاهد تخلیه نقدینگی و سرخپوشی نمادهای این گروه بودیم.


انتظار رشد تقاضای سیمان با وقوع زلزله

یک روز پس از وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، فعالان تالار شیشه‌ای شاهد هجوم سهامداران به سمت نمادهای گروه سیمانی خاصه نمادهای فعال در غرب کشور بودند. انتظار افزایش تقاضای سیمان به منظور نوسازی ویرانی‌های مناطق زلزله زده دلیل این موضوع بود. به عبارت دیگر، تخریب گسترده ساختمان‌ها و منازل مسکونی به علت زلزله کرمانشاه انتظار رشد تقاضا برای سیمان را ایجاد کرد و زلزله بهانه‌ای برای کسب سود در این نمادها شد.

 

منبع خبر: اقتصاد نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics