تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در هر استان چند واحد مسکن مهر ساخته شده است؟

هرچند سال ۱۳۹۸ وعده ها برای اتمام مسکن مهر در بعضی شهرها کاملا محقق نشد اما روند پیشرفت کارها نسبتاً مناسب بود؛ البته در این بین قائم مقام وزیر در مسکن مهر سکوت کرد و کمتر دیده شد و حتی حضور قبلی رسانه‌ای خود در ارائه آمار را هم انجام نداد؛ هرچند آمارهای غیر رسمی از پیشبرد امور حکایت داشت.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایسنا، از اواخر دولت دهم ۴۰۳ هزار واحد مسکن مهر برای استان تهران تعریف شد که بیشترین تعداد در بین استان‌های کشور بود. حدود ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای پردیس و پرند و مابقی به شهرهای اندیشه، رباط‌کریم، فیروزکوه، دماوند، صفادشت، واوان و پاکدشت اختصاص داشت.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

بعدها البته به دلیل نبود متقاضی در بعضی شهرها تعداد واحدها کاهش پیدا کرد. هرچند مدت هاست قائم مقام وزیر در امور مسکن مهر هیچ نوع آماری از روند پیشرفت مسکن مهر ارائه نکرده، برآورد می شود که هم اکنون کل واحد های مسکن مهر استان تهران حدود ۳۵۰ هزار واحد باشد.

 

سال گذشته، نبود شفافیت از وضعیت مسکن مهر و برآوردها بر اساس حدس و گمان در شرایطی به اصحاب رسانه منتقل شد که بسیاری از متقاضیان هنوز پس از گذشت ۱۳ سال در انتظار واحد خود به سر می برند.

 

از گوشه و کنار خبر می رسد که بجز شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار مسکن مهر استان تهران به مرحله پایانی رسیده و فقط ۳۳۰۲ واحد باقی مانده که از این تعداد ۱۴۶۲ واحد بدون متقاضی است و ۱۴۷۵ واحد نیز مرتبط با پروژه های خود مالک است. همچنین از این میزان ۳۶۵ واحد مرتبط با شرکت های تعاونی است که مشکل حقوقی دارند.

 

در سوی دیگر روند پیشرفت مسکن مهر در شهرهای جدید سرعت گرفته است. هر چند با توجه به کمبود منابع دولتی، مسئولان شهرهای جدید صرفاً باید به منابع و امکانات خود تکیه کنند؛ زیرا سکوت احمد اصغری مهرآبادی به عنوان مقام اصلی در فرماندهی مسکن مهر نشان می‌دهد او تقریباً در روند پیشرفت کارها سیاست سکوت را پیش گرفته است.

 

شهرهای جدید پردیس و پرند که حالا با توجه به کاهش واحدهای بدون متقاضی از تعداد اولیه پروژه، ۱۷۲ هزار واحد برای آن هدف گذاری شده به تدریج در حال رونق گرفتن هستند. در پردیس از ۸۲ هزار واحد مسکن مهر بیش از ۴۵ هزار تحویل شده و با توجه به جهش قیمت مسکن در تهران بسیاری از متقاضیان در حال کوچ به این شهر هستند. مدیرعامل عمران این شهر می‌گوید: در پردیس روزانه ۲۰۰ واحد به متقاضیان تحویل داده می شود.

 

در شهر جدید پرند از ۹۶ هزار واحد اولیه که به دلیل نبود متقاضی حالا به ۹۰ هزار رسیده ۷۰ هزار واحد تحویل شد و ۲۰ هزار باقی ماند. یادمان هست که قرار بود پرونده مسکن مهر پرند در نیمه اول ۱۳۹۸ بسته شود اما کمبود منابع دولتی از یک طرف، کمبود انشعابات و خلف وعده بعضی دلالان که هرکدام در پرند چندین واحد خریده‌اند در پرداخت آورده باعث شد این وعده به سال ۱۳۹۹ احاله شود.

 

مهم‌ترین مشکلی که به طولانی شدن اجرای مسکن مهر انجامید کمبود منابع دولتی بود؛ معضلی که دولت را بر آن داشت تا دست شرکت عمران را برای استفاده از منابع حاصل از تهاتر زمین و فروش عرصه برای تکمیل زیرساخت ها و حتی واحدهای مسکن مهر باز بگذارد.

 

حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر در شهرهای جدید می‌گوید: در سرفصل تبصره هشت قانون بودجه سال ۹۸ مبلغ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تکمیل این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است که در حال پیگیری و اخذ این تسهیلات هستیم. ضمن این‌که قرار است ۱۰۵۰ میلیارد تومان را از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید برای تکمیل مسکن مهر هزینه کنیم؛ موضوع فروش عرصه‌های مسکن مهر را نیز از فرودین‌ماه سال جاری به منظور تزریق منابع به پروژه‌های زیربنایی و روبنایی آغاز کرده‌ایم و قطعاً تا پایان سال جاری با استفاده از این منابع، شاهد تحولی در تکمیل سایت‌های مسکن مهر خواهیم بود.

 

سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز در این باره می‌گوید: برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در این شهر جدید به اعتباری بالغ بر ۵۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

 

وی با بیان این‌که ما امسال به امید منابع دولتی برای تکمیل پروژه‌های شهر جدید پردیس نمانده‌ایم، تاکید کرد: از این مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان را از محل منابع نقدی شرکت عمران پردیس و ۱۰۰۰ میلیارد تومان را نیز از محل تسهیلات تبصره هشت قانون بودجه تامین خواهیم کرد؛ همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان مانده آورده تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان است که این موضوع با همکاری بانک مسکن انجام خواهد شد. مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان را از طریق تهاتر تامین خواهیم کرد و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از محل پروژه‌های مشارکتی تامین خواهد شد.

 

منبع خبر: اقتصادآنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics