تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سقوط تاریخی ارزش لیر در پی تعویق دادگاه رضا ضراب

بعد از اعلام خبر تعویق دادگاه رضا ضراب، تاجر ایرانی ترکیه‌ای در آمریکا و همین طور تغییر بعضی مقررات بانکی در ترکیه، ارزش پول این کشور به پایین‌ترین میزان ثبت‌ شده در برابر دلار آمریکا رسید.

 صبح روز سه‌شنبه ۲۱ نوامبر هر دلار آمریکا معادل ۳.۹۷ لیر ترکیه معامله شد، هر بعد از چند ساعت ارزش پول ترکیه کمی بهبود یافت.
سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه ساعاتی بعد از آن رخ داد که اعلام شد جلسه محاکمه رضا ضراب، تاجر طلا و مهمت هاکان آتیلا، معاون مدیر عامل هالک بانک ترکیه به تعویق افتاده است. این افراد به نقض و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم شده‌اند.


نگرانی از تاثیر این دادگاه بر روابط آمریکا و ترکیه دلیل اصلی پایین آمدن ارزش لیر ترکیه اعلام شده است.
محاکمه رضا ضراب در آمریکا با واکنش تند دولت ترکیه رو برو شده که این پرونده را "سیاسی" و توطئه‌ای علیه ترکیه می‌داند.


دیروز قاضی پرونده رضا ضراب در آمریکا اعلام کرد که جلسه انتخاب هیئت منصفه برای محاکمه آقای ضراب که قرار بود روز دوشنبه ۲۰ نوامبر برگزار شود تا دوشنبه آینده به تعویق افتاده است.
این پرونده باعث نگرانی از تنش بیشتر در روابط سرد آمریکا و ترکیه و احتمال جریمه سنگین هالک بانک در صورت صدور حکم مجرمیت شده است.


هم‌زمان مقام‌های ترکیه از اجرای مقررات تازه‌ای در سیستم بانکی این کشور در زمینه "ادغام، جدایی، انتقال دارایی‌ها و تبادل سهام بانک‌ها" خبر داده‌اند که بعضی کارشناسان آن را با پرونده هالک بانک مرتبط می‌دانند.


با وجود اعلام این مقررات، مهمت شمشک، معاون نخست وزیر ترکیه شایعات مطرح شده درباره احتمال ادغام هالک بانک در بانکی دیگر را رد کرد و گفت که چنین گزارش‌هایی واقعیت ندارد.

 

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics