تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پایین آوردن نرخ سود بانکی بنگاه‌داری بانک‌ها را افزایش می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی بر این باور است که کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها در حالیکه همچنان نرخ بهره تسهیلات بالا است، بخش واقعی اقتصاد را تحریک نکرده و تنها سبب این می‌شود که بنگاه‌ها دیگر قادر به تامین مالی از طریق بانک‌ها نباشند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از چابک‌آنلاین، رژین میدانی، براساس توافق مدیران عامل بانک ها در چارچوب اجرای مصوبه قدیمی پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله همه بانک ها از یکم اردیبهشت ماه سالجاری در سطح 15 درصد قرار گرفته است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

میثم رادپور، تشریح کرد: در صورت پایین آمدن نرخ سود سپرده، انگیزه مردم برای نگه داشتن پول در بانک ها کمتر می شود اما باقی ماندن نرخ بهره تسهیلات در همان سطح قبلی، باعث می شود که این پول در راه اندازی کسب و کارها جریان نگرفته و در بخش های دیگری نظیر کالا، خدمات یا خرید سهام در بازار سرمایه، جاری شود. 

 

وی گفت: بخش مهمی از بنگاه های کشور  قادر به حضور در بازار سرمایه نیستند و در این بین بی نصیب می مانند.

وی تاکید کرد: در نتیجه باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که با کاهش نرخ سود سپرده بانکی، نرخ بهره تسهیلات چگونه تعیین می شود چرا که شکاف عمیق بین نرخ بهره وامگیری و وامدهی بیانگر گران فروشی بانک ها است.

 

رادپور تصریح کرد: پایین آوردن نرخ سود بانکی درحالیکه نرخ تورم بالا است، اتفاقی را رقم می زند که ما در دولت نهم و دهم شاهد آن بودیم.

وی افزود: در آن دوره، حجم وامدهی بانک ها بسیار بالا رفت و بانک ها به خود و شرکت های وابسته خود وام های بسیار زیادی اعطا کردند در نتیجه بنگاهداری بانک ها گسترش پیدا کرد.

 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر مشکل کسری ذخایر در بازار بین بانکی تا حدودی بر طرف شده است چرا که بانک مرکزی نرخ ذخیره قانونی را کاهش داد و ازطرف دیگر شوک ارزی پیش آمده، مسئله دارایی های فریز شده بانک ها را حل کرد.

 

وی اضافه کرد: بنابر مشاهدات، تعداد کثیری از بانک ها سود سپرده ها را کاهش داده اند و تنها یک یا دو بانک این امر را اجرایی نکرده اند چرا که به دلیل کسری ذخایر ناچار به ارائه آفرهای بیشتر به مشتریان خود برای نگهداری آن ها در بانک یا جذب مشتریان سایر بانک ها هستند.

منبع خبر: چابک آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics