تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رخ دادن یک زلزله ٧ریشتری در هر ١٠سال

ساخت‌ و ساز در حریم گسل‌های تهران ممنوع شد. این خبر را درحالی رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن اعلام می‌کند که طی سال‌های گذشته هیچ توجهی به حریم گسل‌ها در روند ساخت‌وسازها نشده است.

به نقل از شهروند، به گفته علی بیت‌ اللهی عمده گسل‌های کشور که تعداد آنها به ٣٢٠ عدد می‌رسد در مراکز تجمع جمعیتی قرار گرفته‌اند. این بی‌توجهی در شرایطی رخ می‌دهد که ایران روی گسل زلزله قرار داشته و هر لحظه بیم وقوع آن در هر نقطه کشور می‌رود. رئیس مرکز تحقیقات مسکن در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که هر ١٠‌سال یک زلزله بیش از ٧ریشتر رخ می‌دهد. این زلزله‌ها بیشتر در شهرهای کم‌جمعیت رخ می‌دهد و اگر در کلانشهرها رخ دهد، شاهد فجایعی ورای مرزهای کشور خواهیم بود.


شکرچی‌زاده می‌گوید: مطالعات ما نشان داد که سازه‌ها روی زمین‌های سست و باتلاقی احداث شده که هیچ‌گونه اقداماتی برای زیر سازی سازه‌ها انجام نشده بود.


او با تأکید بر این‌که زلزله علاوه بر لرزاندن، عملکردهای گذشته ما را در ساخت‌ و ساز آشکار می‌کند؛ زلزله همچنین جلوه‌ دهنده توانمندی‌های ما در مقابل زلزله است؛ زلزله علاوه بر لرزاندن، عملکردهای گذشته ما را در ساخت‌ و ساز آشکار می‌کند، اظهار کرد: در زمان‌ وقوع زلزله میزان آمادگی ما در مدیریت صحنه و پس از حادثه خود را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر زلزله جلوه‌دهنده توانمندی‌های ما در مقابل زلزله است.


گسل‌های زلزله ٥٥ کیلومتر از مساحت تهران را دربرگرفته است
در ۱۵‌سال اخیر لرزش‌های مختلفی با ریشتر‌های کم و زیاد ایران را لرزانده است؛ از زلزله بم که با بزرگای ۵/۶ در سال ۱۳۸۲ رخ داد تا زلزله مرداد‌ سال ۹۱ آذربایجان‌ شرقی با بزرگای۴/۶ که شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس را لرزاند و ۳۰۶ نفر کشته، بیش از پنج‌هزار نفر مجروح و تلفات جانی و خسارات فراوان به دنبال داشت.


بعد از زلزله‌هایی که در دو دهه اخیر رخ داد، هشدارهای فراوان درباره زلزله تهران داده شد؛ هشدارهایی که پس از هر زلزله‌ای تکرار می‌شود. این هشدارها برای تبریز هم وجود دارد. شیراز هم هر از گاهی می‌لرزد. اما باید دانست که ساخت‌ و‌ سازهای غیر اصولی در تهران خطرات ناشی از زلزله را برای پایتخت‌ نشینان صدچندان می‌کند. البته گسل‌هایی که ٥٥ کیلومتر از مساحت تهران را در برگرفته‌اند، حالا دیگر امکان ساخت‌ و سازهای خطر ساز، بیمارستان‌ها و برج‌های بلند مرتبه دیگر در آنها وجود ندارد. قانونی که رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن دیروز آن را رسانه‌ای کرد، اجرایش به پایتخت محدود نمی‌شود.

 

آن‌گونه که علی بیت‌اللهی، رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرده این قانون برای کلانشهرهای مشهد، تبریز و کرج درحال تصویب شدن است و مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. به گفته او، کلانشهرها به شهرهایی با جمعیت ۲۰۰‌هزار نفر به بالا گفته می‌شود و براساس توافق‌های صورت گرفته ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها ممنوع می‌شود و در صورت اجرای آن گام بزرگی در کاهش خسارات ناشی از زلزله برداشته می‌شود.


بیت‌اللهی با اشاره به بازدیدها و مطالعات میدانی از منطقه زلزله‌ زده کرمانشاه گفت: در گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده مسائل درگیر با حادثه زلزله بسیار پیش پا افتاده است، به‌ گونه‌ای که اگر در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب برق اضطراری به دلیل ریزش دیوار قطع نمی‌شد، این بیمارستان می‌توانست در ساعات اولیه زلزله به مصدومان سرویس ارایه کند.


تا ١٥٠ روز دیگر پس‌لرزه‌های کرمانشاه ادامه دارد
آن‌ گونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد، زلزله به این زودی دست از سر مردمان کرمانشاه برنمی‌دارد. بیت‌اللهی که معتقد است تا ١٥٠روز دیگر پس‌ لرزه‌های کرمانشاه ادامه دارد، می‌گوید: ارتعاشات متوالی موجب نرم شدن ساختمان‌ها می‌شود. از این‌رو مدیریت بحران نباید اجازه ورود ساکنان به داخل خانه‌هایشان را بدهد. او در عین‌ حال تأکید می‌کند که بزرگای پس‌لرزه‌ها به مرور زمان کوچکتر خواهد شد و بزرگای بیشتر این زلزله در ۲۰روز اول است.


به‌ گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، قبل از زلزله اصلی ساعت ٩:٤٥ روز ۲۱ آبان‌ ماه چهار پیش‌ لرزه رخ داده است و تا ساعت ۳ صبح دیروز ۸۷۸ پس‌لرزه به ثبت رسیده است که یک‌ مورد آن بالای پنج ریشتر و ۳۸پس‌لرزه بین چهار تا پنج ریشتر بوده است. او همچنین اعلام کرد که به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده برای ١٨ کلانشهر ایران ردیف بودجه‌ای برای اعمال حریم گسل‌ها در نظر گرفته شود.


گسیختگی منحصربه‌فرد کرمانشاه
مسکن مهر که این روزها انگشت اتهام به ساختمان‌های نه چندان ایمنش بیش از هر زمان دیگر خبرساز شده عملکرد متفاوتی را از خود به جای گذاشته است. در یک شهرک مسکونی به نام مسکن شکوه تخریب در حد ایجاد چند ترک جزیی بوده ولی در ۷۰متری این مجتمع کوی فولادی وجود دارد که بخش زیادی از آن تخریب شده است.


رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن هم با تأکید بر این‌که گسیختگی ایجاد شده در کرمانشاه منحصر به‌ فرد بوده است، توضیح داد: گسیختگی ایجاد شده در این منطقه اختلاف ارتفاع تا ۹ متر را ایجاد کرده است که این امر به دلیل ارتعاشات ناشی از زلزله و گسیختگی لایه‌های خاک بوده است.
به‌ گفته او، این اختلاف سطح در چهار کیلومتر در خط مستقیم و در پهنای یک کیلومتر بوده است.


او همچنین با اشاره به وضع عملکرد بیمارستان‌ها در منطقه سرپل ذهاب و اسلام‌ آباد تأکید کرد: انتظار ما از بیمارستان‌ها این است که در شرایط بحرانی سرپا باشند، ولی زلزله اخیر نشان داد که مردم در مسکن مهر و بیمارستان‌ها احساس امنیت نمی‌کنند و این در حالی است که ما در برابر مردم مسئول هستیم. بیت‌اللهی با تأکید بر این‌که در بازدیدهای میدانی انجام شده شاهد موارد بسیار تأسف‌ باری بودیم، ادامه داد: چگونه ممکن است که در سنگ‌نما، گونی و نخاله‌های سفالی ریخته شود. به‌ نظر من ما بحران در مدیریت بحران داریم.


«براساس آمار، هر ماه یک زلزله بیش از چهار ریشتر، هر سه‌ سال یک زلزله بیش از ٦ ریشتر و هر ۱۰‌سال یک زلزله بالای هفت ریشتر در کشور اتفاق می‌افتد. ۷۶‌درصد کشته‌ شدگان حوادث در کشور بر اثر زلزله بوده است. در بیستم و هفتم مارس سال ۱۸۳۰، یعنی حدود ۱۸۸‌سال قبل زلزله هفت ریشتری در پهنه شمیرانات ۴۵‌هزار کشته به همراه داشت.» گفته‌هایی که چند وقت پیش از طرف پدر علم زلزله ایران مطرح شده بود، این‌بار از زبان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شنیده می‌شود. او معتقد است اگر زلزله‌های با حجم بیش از ٧ ریشتر در کلانشهرها رخ دهد، فجایعی ورای مرزها به همراه خواهد داشت. او می‌گوید: این زلزله بزرگترین زمین‌لرزه‌ای بوده است که ما در این ناحیه از زاگرس انتظار داشتیم. براساس داده‌های موجود بیش از ١٠٠‌میلیون نفر این زلزله را احساس کردند و خساراتی را نیز به بار آورد.


او اضافه کرد: مطالعات ما نشان داد که سازه‌ها روی زمین‌های سست و باتلاقی احداث شده که هیچ‌ گونه اقداماتی برای زیر سازی سازه‌ها انجام نشده بود. شکرچی‌ زاده با تأکید بر اهمیت نحوه اجرای سازه و میزان رعایت دستور العمل و میزان کیفیت مصالح سازه، خاطرنشان کرد: این پارامترها عناصر تعیین‌‌ کننده برای سازه‌ها هستند، به‌ گونه‌ای که در برخی موارد شاهد بودیم بعضی از سازه‌ها تخریب نسبی داشته‌اند.


رئیس مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به وضع دیوارها و نماها در زلزله کرمانشاه خاطرنشان کرد: بررسی ما نشان داد که در این زلزله اسکلت‌های سازه جایگاه مناسبی نداشتند و بسیاری از نماهای سازه فرو ریخت. از این رو ما باید تکلیف خودمان را با این المان‌های غیرسازه‌ای روشن کنیم. بررسی ما نشان داد در این زلزله اسکلت‌های سازه جایگاه مناسبی نداشتند و بسیاری از نماهای سازه فرو ریخت؛ از این رو ما باید تکلیف خودمان را با این المان‌های غیرسازه‌ای روشن کنیم. شکرچی‌ زاده با بیان این‌که این وضع در زلزله‌هایی مانند زلزله بجنورد مشاهده شده است، ادامه داد: ما باید به‌ طور جدی بر نحوه اجرای آیین‌نامه‌ها توجه کنیم.


او در ادامه به وضع بیمارستان‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: براساس تقسیم‌ بندی‌های آیین‌نامه ٢٨٠٠ بیمارستان‌ها سازه‌های با اهمیتی هستند که نباید در زلزله‌ها کاربری خود را تغییر دهند و این در حالی است که در زلزله اخیر کرمانشاه متاسفانه بیمارستان‌های کل منطقه در همه شهرها آسیب دید، به‌ گونه‌ای که در بهره‌ برداری مستمر از آنها خلل ایجاد شد.


به‌ گفته او، در یکی از بیمارستان‌ها به دلیل افتادن یک دیوار و قطعی برق استفاده از بیمارستان غیر ممکن شد. وی همچنین تأکید کرد: ما راهی جز رعایت کردن استانداردها و آیین‌نامه‌ها نداریم؛ از این‌رو آیین‌نامه ٢٨٠٠ باید به‌ عنوان میثاق ملی مورد توجه قرار گیرد.


مناطق زلزله‌خیز تهران کدامند
هم‌ اکنون شمال شهر تهران و منطقه ورامین فوق‌العاده حادثه‌ خیز هستند. این گسل‌ها توانایی زلزله بیش از هفت ریشتر را دارند. همچنین احتمال وقوع زلزله‌ در جنوب شهر تهران همچون منطقه ری هم زیاد است. با این‌ که توانمندی این زلزله‌ها بیش از ٦ ریشتر نیست، اما با توجه به ساخت‌ و‌ سازها در جنوب تهران و جنس زمین این زلزله تخریب زیادی به همراه دارد. تهران از شمال به جنوب در مسیر شیب قرار گرفته است. شرق تهران نیز زلزله‌ خیز است. این گسل از سوی کوه‌های جنوب شرق تهران و به سمت لشکرک حرکت کرده که یک شعبه آن به سمت شمال تهران و شعبه دیگر آن به سمت شمال غرب تهران قرار گرفته است. گسل‌ها در شهر تهران وجود دارند و ما روی انواع و اقسام این گسل‌ها نشسته‌ایم. در این شرایط باید خودمان را برای مواجهه با انواع مسائل آماده کنیم.

 

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

تکتم حمیدی |   1396/09/04 07:37:12   |
0     0
گسل های تهران مدتها است که آرام گرفته اند و تکانی نمی خورند اما به اعتقاد بسیاری باید منتظر جا به جایی این صفحات زیرزمینی بود.اما کدام مناطق شهر تهران برروی گسل قرار گرفته اند.

به اعتقاد کارشناسان بعضی از گسلهای پایتخت شناسایی نشده اند. اما شاید 9 تا 10 منطقه تهران بر روی گسل قرار داشته باشند که شامل مناطق شمالی تهران از جمله منطقه 1، 2، 3، 4، 5 و 22 برخی مناطق جنوبی از جمله 15 و 20 می شود.

مسعود شفیق، مشاورعالی طرح جامع تهران در رابطه با گسل های پرخطر تهران به مهر می گوید: گسل ری و گسل مشاع که در جنوب و شمال تهران قرار دارند از گسل های خطرناک شهر تهران هستند که در طرح جامع تهران برای فضاهای مدیریت بحران این مناطق برنامه ریزی هایی انجام شده است. اما چقدر خانه های پایتخت با این گسل ها فاصله دارد؟

بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند: حریم هیچ گسلی در تهران رعایت نشده و در مکان هایی که نباید بلندمرتبه سازی صورت می گرفته، برج های چندین طبقه ساخته اند. هر چند در مقطعی آیین نامه هایی آن هم از سوی مسوولان سازمان برنامه و بودجه در خصوص ساختمان تهیه شد، اما هیچ کدام اجرایی نشده و در نهایت امروزه شاهد ساخت و سازهایی بی رویه در محدوده گسل ها هستیم.

منبع:
http://www.tabnak.ir/fa/news/180946/کدام-مناطق-در-تهران-زلزله-خیزند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics