تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حذف ۴ صفر اقتصاد کشور را سامان نمی دهد

نمایندگان مخالف لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور دلایل خود را برای اظهارنظر خود بیان کرده و معتقدند که این کار موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور نمی شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خانه ملت؛  سیدتقی کبیری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور با بیان اینکه حذف 4 صفر و تغییر واحد پولی اولویت فعلی کشور نیست، گفت: دلایل فوریت این لایحه ذکر نشده و سخنگوی کمیسیون نیز هنگام ارائه گزارش دلایل آن را توضیح نداد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه واحد پولی کشور به تغییر نیاز دارد، اما در شرایط فعلی اولویت نیست، افزود: تغییر واحد پولی ضرب سکه جدید، چاپ اسکناس و امحای اسکناس های گذشته، هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می کند که در شرایط فعلی اقتصادی توجیه ندارد.

 

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر واحد پولی تاثیری بر تورم نخواهد داشت، اظهار کرد: این موضوع باید به صورت عادی در صحن علنی مجلس بررسی شود، چرا که امروزه اولویت اصلی کشور معیشت، مشکلات فرهنگیان و کارگران است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه تغییر نام واحد پولی به تومان یا پارسه نیازمند کارشناسی بیشتری است، تصریح کرد: تومان یک عنوان از رژیم گذشته است، آیا احیای آن اقدامی درستی است، از این رو تغییر عنوان واحد پولی هم نیازمند کار کارشناسی بیشتری است.

 

مهرداد بائوج لاهوتی نیز دیگر مخالف کلیات این لایحه بود که در بیان دلایل خود گفت: بررسی این لایحه باید در شرایط اقتصای با ثبات تری صورت بگیرد، چرا که اقتصاد فعلی نگران کننده است و اصلاح این واحد پولی نه تنها تغییری در کاهش تورم ایجاد نمی کند، بلکه موجب افزایش قیمت ها نیز خواهد شد.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم انتظار دارند مجلس در روزهای آخر برای بهبود وضعیت اقتصادیشان اقدام موثری صورت دهد، در حالی که حذف 4 صفر و تغییر واحد پولی، تغییر محسوسی در زندگی مردم و حفظ ارزش پول ملی ایجاد نمی کند.

 

وی با بیان اینکه همه کشورها در شرایط باثبات اقتصادی واحد پولی خود را اصلاح کردند، افزود: اعمال این تغییرات در شرایط متزلزل اقتصادی موجب بدتر شدن تورم و افزایش قیمت ها می شود، بنابراین بهتر است اجازه دهیم مجلس آینده در زمان مناسب تری این موضوع را بررسی کند.

 

نادر قاضی پور نیز در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: حذف 4 صفر و تغییر واحد پولی یکی از مسائل مهم کشور بوده و مقام معظم رهبری نیز بارها در این خصوص صحبت کرده اند، اما این تغییرات باید در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم صورت گیرد.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلاح واحد پولی کشور در شرایط فعلی تنها یک نمایش برای حفظ ارزش پولی است، اما در واقعیت هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. سیل کاهش ارزش پول ملی به راه افتاده که وضعیت اقتصادی مستضعفین را روز به روز بدتر می کند.

 

وی با بیان اینکه گزارش بانک مرکزی تورم 40 درصد را نشان می دهد، افزود: آیا دولت با اجرای این لایحه قول می دهد که تورم را در طول سال های آینده کنترل کند؟ بنده معتقدم که آزموده را آزمودن خطاست و این اقدام نه تنها ارزش پول ملی را افزایش نمی دهد، بلکه تورم را هم کنترل نخواهد کرد. بهتر است در این شرایط برای بهبود وضعیت کارگران، کشاورزان و فرهنگیان، اقدام موثرتری صورت گیرد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تغییر اصلاح واحد پولی کشور مشکلات اقتصادی را حل نمی کند، تصریح کرد: اگر دولت در گفتار خود صادق است، به جای این نمایش، اقدام عملی برای حفظ ارزش پولی کشور انجام دهد. اگر حذف 4 صفر تورم را کاهش می داد، باید تمام دانشگاه های جهان را تعطیل می کردند به جای آن بازی با صفرها را به جریان می انداختند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح واحد پولی و حذف 4 صفر در 28 کشور جهان اجرا و شکست خورده است، ادامه داد: بهتر است بررسی این موضوع را به مجلس آینده بسپاریم تا با کار کارشناسی و زمان بیشتر، این مهم را به سرانجام برسانند.

 

منبع خبر: خانه ملت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics