تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حسابرسی داخلی پس از کرونا

بنگاه‌های اقتصادی در زمان شیوع کرونا چه وضعیتی دارند؟ شیوع پرسرعت کووید 19 ریسک‌های انسانی و مالی زیادی در پی دارد و علاوه بر آن دارای ریسک‌های عملیاتی برای کسب‌وکارهای تجاری و ذی‌نفعان آنان است و در کل به چالش مهیبی برای جامعه تبدیل شده است. اما این پایان ماجرا نیست،

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از جامعه حسابداران،  افزایش تعداد اختلالات غیرمنتظره و پیچیده بر عملکرد بنگاه‌ها اثرگذار خواهد بود. بنگاه‌ها برای ادامه‌ی عملیات تجاری روش‌های جایگزین را به کار می‌گیرند و این موضوع حوزه‌های ریسک واحد تجاری را نسبت به گذشته تغییر می‌دهد. دولت‌ها و بنگاه‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق محدود کردن اجتماعات، سفرها و اجبار برای کار در منزل، کووید 19 را مهار کنند. حسابرسی‌های برنامه‌ریزی شده و بازدیدهای حضوری را نمی‌توان مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده اجرا کرد. 
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

🔸با این حال حسابرسی داخلی باید در صحنه بماند و به ریسک‌های بااهمیتی که در این مسیر وجود دارد، پاسخ بدهد. در این راه، سازگاری حسابرسی داخلی با عدم اطمینان‌ها بسیار اهمیت دارد. ارزیابی ریسک‌ها‌ و اولویت بندی مجدد فعالیت‌های حسابرسی، انعطاف‌پذیری در رویه‌های حسابرسی از طریق ابزارهای اشتراک کار و کار از راه دور، افزایش اتکا به فناوری‌ها از طریق تبدیل حسابرسی‌های میدانی به بررسی‌های مبتنی بر تحلیل، استفاده از اهرم اشخاص ثالث برای پشتیبانی از فناوری‌ها، حوزه‌های تحت تأثیر و مواردی که در معرض ریسک‌های نوظهور قرار دارند، فعالیت و نوآوری در زمینه‌ی مشاوره همچون معرفی محرک‌های تداوم فعالیت کسب‌وکار و توصیه برای ایجاد کمیته‌های پاسخ به بحران، به‌کارگیری مجدد اعضای تیم حسابرسی برای پشتیبانی از تلاش‌های واحد تجاری در راستای تداوم فعالیت در شرایط بحران،  استفاده از منابع جایگزین (مانند تصویربرداری)  برای کسب شواهد به جای اجرای رویه‌های حسابرسی در محل، همگی از فعالیت‌هایی هستند که حسابرسی داخلی برای سازگار شدن با عدم اطمینان‌ها باید در پیش بگیرد. 
 
🔸منابع حسابرسان داخلی برای پشتیبانی مستقیم از بنگاه‌های اقتصادی در زمان شیوع کرونا به سه گروه، زمان حال، آینده‌ی نزدیک و آینده‌ی دور تقسیم می‌شود:
✔️حال) منابع حسابرسی داخلی به منظور پشتیبانی مستقیم از بنگاه‌های اقتصادی در شناسایی آسیب پذیری‌ها و ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای در مورد حوزه‌های در معرض ریسک در زمان بحران عبارتند از، مدیریت بحران،  برنامه‌ریزی تداوم فعالیت، کار از خانه، امنیت سایبری، اثربخشی فناوری، بهبود زندگی کارکنان، امنیت مشتری، اثربخشی زنجیره‌ی تامین، مدیریت سرمایه‌ی در گردش، حفاظت از نام تجاری.
✔️آینده‌ی نزدیک) کار حسابرسی داخلی با تمرکز بر روی بازیافت هزینه‌ها و کم‌ترین میزان اختلال در فعالیت‌های تجاری، از طریق حسابرسی از راه دور و انجام روش‌های مبتنی بر تحلیل ادامه می‌یابد. از جمله خدماتی که در این مرحله انجام می‌شود، مدیریت وجوه نقد و ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌ای است.
✔️آینده‌ی دور) تمرکز وظایف حسابرسی داخلی بر روی ریسک‌های بااهمیت و افزایش توانمندی‌ها از طریق فناوری‌ها و به کارگیری منابع عمیق مهارت‌های بنگاه اقتصادی است. همچون ارزیابی ریسک‌های به روز شده، رویکرد حسابرسی پویا، حسابرسی داده محور، حسابرسی مبتنی بر فناوری، حسابرسی‌های با تأثیرگذاری بالا. 

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

فاطمه جعفری |   1399/05/26 19:25:11   |
0     0
رزیابی ریسک‌ها‌ و اولویت بندی مجدد فعالیت‌های حسابرسی، انعطاف‌پذیری در رویه‌های حسابرسی از طریق ابزارهای اشتراک کار و کار از راه دور، افزایش اتکا به فناوری‌ها از طریق تبدیل حسابرسی‌های میدانی به بررسی‌های مبتنی بر تحلیل، استفاده از اهرم اشخاص ثالث برای پشتیبانی از فناوری‌ها، حوزه‌های تحت تأثیر و مواردی که در معرض ریسک‌های نوظهور قرار دارند، فعالیت و نوآوری در زمینه‌ی مشاوره همچون معرفی محرک‌های تداوم فعالیت کسب‌وکار و توصیه برای ایجاد کمیته‌های پاسخ به بحران، به‌کارگیری مجدد اعضای تیم حسابرسی برای پشتیبانی از تلاش‌های واحد تجاری در راستای تداوم فعالیت در شرایط بحران، استفاده از منابع جایگزین (مانند تصویربرداری) برای کسب شواهد به جای اجرای رویه‌های حسابرسی در محل، همگی از فعالیت‌هایی هستند که حسابرسی داخلی برای سازگار شدن با عدم اطمینان‌ها باید در پیش بگیرد. نابع حسابرسان داخلی برای پشتیبانی مستقیم از بنگاه‌های اقتصادی در زمان شیوع کرونا به سه گروه، زمان حال، آینده‌ی نزدیک و آینده‌ی دور تقسیم می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics