تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کاهش نرخ سود بانکی منجر به افزایش توجه به بورس و افزایش شاخص شد

مدیر عامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی گفت: در انتهای سال 98 و همزمان با عدم رونق بازارهای موازی هجوم نقدینگی که بازار سرمایه را تنها مأمن امن خود می‌دید و کاهش نرخ سود بانکی، منجر به افزایش توجهات به بازار و افزایش شاخص شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری سایت طلا ،مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) ضمن بیان مطلب بالا در تحلیل این وضعیت گفت: در ابتدا باید یادآور شد که  این رشد ادامه روند یکساله رشد بازار در سال ۹۸ است؛ البته با این تفاوت که ورود نقدینگی به بازار و همچنین تعداد سرمایه‌گذاران مستقیم به واسطه اعتماد و جذابیت ایجاد شده، بیش از گذشته شده است و ما دیگر در هرمکانی منتظر شنیدن بحث و گفتگو پیرامون بورس هستیم.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

امیرتقی خان تجریشی توضیح داد: شاید از ابتدای سال گذشته علاوه بر نقدینگی زیاد ، افزایش نرخ ارز نیروی محرکه بازار بود، اما در انتهای سال و همزمان با عدم رونق بازارهای موازی هجوم نقدینگی که بازار سرمایه را تنها مأمن امن خود می‌دید و کاهش نرخ سود بانکی،  منجر به افزایش توجهات به بازار و افزایش شاخص شد.

 

وی ادامه داد: در کنار این عامل حمایت همه جانبه دولت و سایر مسولین از بازار سرمایه و امید به تداوم این حمایت موجب ایجاد اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران حقیقی شده است.

 

به گفته تجریشی، عامل دیگر آغاز عرضه های دولتی مانند شستا، افزایش سهام شناور آزاد در برخی سهم ها و اقداماتی چون عرضه سهام عدالت و ورود صندوق های قابل معامله دولتی در راستای پاسخ به عطش سرمایه گذاران، عمل به قوانین خصوصی سازی، ایجاد تعادل و همچنین عمق بخشیدن به بازار بود که بر جذابیت بیش از پیش بازار افزود.

 

عضو هیات مدیره بورس تهران افزود: دست آخر هم نمی توان از نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی  غافل بود چرا که به واسطه ارائه تحلیل ها ، اطلاع رسانی  و انتشار اخبار مثبت بازار سرمایه پازل جذابیت بازار سرمایه و به تعبیری روزهای سبز بازار تکمیل شد.

 

مدیرعامل وبانک خاطرنشان کرد: در خصوص جهش متوالی قیمت بعضی سهم ها باید مجموعه ای از اقدامات چند جانبه صورت گیرد. اولین نکته هدایت نقدینگی به سمت سهم های بزرگ، شاخص ساز و بنیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

به گفته تجریشی، حذف دامنه نوسان در کنار استفاده از بازرگردانی سهم نیز می تواند به منطقی شدن بازار و تصمیم گیری سرمایه‌گذاران بر اساس تحلیل کمک کند، اما مهمترین نکته شاید افزایش شتاب عرضه‌های بزرگ، تسریع در اجرای افزایش سرمایه‌ها و الزام به افزایش درصد سهام شناور آزاد توسط حقوقی ها باشد.

 

وی با بیان اینکه مسأله دیگر فرهنگ سازی و آموزش در خصوص صندق‌های سرمایه گذاری و سبدگردانی به خصوص برای نو سهامداران است که می‌بایست مورد توجه ویژه متولیان بازار قرار گیرد، افزود: با آموزش مفاهیمی چون ریسک و بازده و همچنین یادآوری این نکته که برای فعالیت مستقیم در بازار سرمایه به صورت مستقیم  نیاز به دانش و تجربه کافی است می توان بسیاری از مخاطرات را برای عمده سرمایه گذاران کاهش داد و از سرمایه گذاری در سهم های غیر ارزنده و ایجاد حباب جلوگیری کرد.

 

 مدیرعامل وبانک  تاکید کرد: مقابله سرسختانه و جدی با سیگنال فروشی و اطلاع رسانی غلط در فضای مجازی نکته دیگری است  که باید مورد توجه  قرار گیرد.

امیرتقی خان تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه سهامداران به خصوص جدیدالورود ها باید انتظارت خود از سودآوری بازار را برای سال ۱۳۹۹در حدود میزان تورم تعدیل کنند و منتظر جهش های افسانه ای نباشند تا در صورت اصلاح و ریزش دچار پریشانی و تصمیمات هیجانی نشوند، اظهار داشت:  در شرایط فعلی بازار تحت تأثیر قدرت نقدینگی، توجه به ریسک های کلاسیک بازار کمتر شده است و از ابتدای سال ما شاهد روند کاملا صعودی بودیم  اما در نهایت هر صعودی با اصلاح یا نزول همراه است.

 

وی تصریح کرد: این امر برای فعالان قدیمی تر بازار تجربه شده و محتوم است اما نو سهامداران هم باید خود را برای روزهای قرمز آماده کنند. لذا برخورد هیجانی، عجولانه و سرمایه گذاری بدون دانش و برنامه ریزی شاید بزرگترین مخاطره برای جدید الورودها باشد.

 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ،  دید بلند مدت به سرمایه گذاری و انتخاب سهم های بنیادی با پتانسیل رشد بالا می تواند سرمایه نو سهامداران را تاحدی محافظت کند و استفاده از ابزارهای غیر مستقیم و کم ریسک تر مثل صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی می تواند اطمینان بخش سرمایه گذاران در هر زمانی باشد.

 

امیرتقی خان تجریشی با بیان اینکه درخصوص سایر ریسک ها می توان به رونق سفته بازی در سایر بازارهای موازی غیرمولد مانند ارز و طلا، ریسک های تغییر قوانین، ریسک سیاسی، افزایش سود بانکی، کاهش بیشتر قیمت کامودیتی ها و خروج پول هوشمند از بازار اشاره داشت، افزود:  بنابراین جدیدالورود ها می بایست با تشکیل سبد سرمایه گذاری و استفاده از روشهای غیر مستقیم مثل صندوق های سرمایه گذاری ریسک خود را کاهش دهند.

 

مدیرعامل وبانک یادآور شد: مسأله دیگری که می تواند بازار را تحت تأثیر خود قرار دهد این است که برخی سهم ها به قیمت های بالایی رسیده اند و بعضا از پشتوانه تحلیلی برخوردار نیستند ؛ لذا سقوط قیمت آنها روی جو بازار و سایر سهم ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 

وی افزود: هنوز هم معتقدم که بورس مطمئن ترین و سودآورترین بازار تا پایان سال است. اما قطعا مثل دوماهه اول سال شاهد روند صعودی مکرر بازار نخواهیم بود . بازار متعادل خواهد شد  و بعید است یاتوجه به حمایت های همه جانبه ای که از بازار صورت می گیرد بازار به حال خود رها شود.

 

امیرتقی خان تجریشی با اشاره به برخی صنایع جذاب برای سرمایه گذاری اظهار داشت: به طور کلی سهم های بنیادی و بزرگ با نسبت P/E پایین تر در اولویت هستند. اما طبیعتا سهم های صادرات محور با توجه به احتمال افزایش نرخ ارز در حوزه پتروشیمی و معدنی فلزی می توانند جذابیت خودرا داشته باشد. در مرحله بعدی بانکی ها و بیمه ای  ها هم می توانند مورد توجه بازار قرار گیرند.

 

وی در ادامه به موضوع آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازار هم اشاره کرد و گفت: در وهله اول آزاد سازی سهام عدالت پتانسیل ورود حدود ۵۰ میلیون نفر را به بازار سرمایه فراهم می آورد که خود خبر خوبی برای اقتصاد کشور است. اما در صورتیکه ساز و کار مناسبی برای فروش این سهام در نظر گرفته نشود، عرضه ها بسیار زیاد خواهد بود که می تواند برای بازار مشکل ساز شود و هم جو بازار و هم زیر ساخت های آنرا تحت تأثیر قرار دهد.

 

مدیرعامل وبانک در عین حال افزود: البته این اقدام می تواند فرصتی را نیز برای کسانی فراهم کند که سهام برخی شرکت ها را در قیمت های پایین و به صورت خرد از بازار جمع کنند و حتی وارد ترکیب سهامداری شوند.

 

این کارشناس بازار سرمایه  اظهار داشت: از سوی دیگر به واسطه بدون تجربه بودن سهامداران سهام عدالت این افراد در مدیریت سهام خود ممکن است با مشکل مواجه و اسیر اطلاعات و جوهای نادرست  شوند و علاوه بر از دست دادن سرمایه خود بازار را نیز دچار مشکل کنند. نکته دیگر نقدینگی است که با توجه به نوع سهامدارانش به واسطه فروش این سهام از بازار خارج می شود و احتمالا به بازار بر نخواهد گشت.

 

امیرتقی خان تجریشی در پایان خاطرنشان کرد: فشار بسیار زیاد به واحدهای امور سهام ناشر، رعایت حقوق اقلیت و همچنین برگزاری مجامع این شرکت ها نیز مسأله ای است که باید به آن توجه شود.

 

منبع خبر: سایت طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics