تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرهنگ مالیاتی

یکی از اجزای بسیار مهم بودجه دولت، درآمدهای مالیاتی کشور می باشد. ترویج و ارتقای فرهنگ مالیاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایسنا، یکی از شاخصهای اصلی توسعه، وجود فرهنگ مالیات است. فرهنگ مالیاتی سبب وصول مالیات می شود که اعتلای آن باعث بالا بردن کارایی دستگاه مالیاتی و جمع آوری بیشتر مالیات می شود. همه ما به عنوان شهروندان ایرانی اذعان داریم که پرداخت مالیات، موجب توسعه و رونق اقتصادی کشور می شود. اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، نیاز به سرمایه گذاری و آگاهی دادن به مردم در خصوص نتایج و آثار مثبت آن دارد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مردم باید حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و عظمت و اقتدار کشور نیاز به همکاری افراد جامعه با دولت است و تنها در چنین شرایطی است که مردم ارایه اظهارنامه را تکلیف دانسته و پرداخت به موقع مالیات و بها دادن به سیاستهای اقتصادی و مالیاتی را یاری کردن به دولت در قبال برنامه های اقتصادی مقاومتی خواهند دانست.


میزان همکاری مردم با نظام مالیاتی و تمایل آنها به پرداخت مالیات به درجه رشد اجتماعی و اعتقاد آنان نسبت به رسالت این نظام بستگی دارد. به همین منظور لازم است با ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و ترغیب مردم به پرداخت مالیات، ساختار اقتصادی قوی در کشور را ایجاد کرد. که اینکار بدون بسترسازی فرهنگی در بین اقشار مختلف مردم، منجر به شکست می شود.

 

ترویج فرهنگ پرداخت مالیات و روشن کردن زوایای مثبت قوانین جدید مالیاتی، نقشی تعیین کننده در تحقق اهداف بلند برنامه های کلان اقتصادی و نیل به افق اقتصادی مورد انتظار دارد که باید علاوه بر بکارگیری روش هایی که منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی شوند، به ارتقای فرهنگ مالیاتی به عنوان مهمترین رکن نظام مالیاتی توجه بیشتری شود.

 

اگر مردم پرداخت مالیات را وظیفه خود در کمک به رشد و توسعه کشور تلقی کنند، ‌بدون شک بسیاری از مشکلات دولت برطرف شده و با پرداخت داوطلبانه مالیات، هزینه های وصول کاهش می یابد. مالیات از منابع مهم درآمد دولت به شمار می رود و ثبات و تداوم وصول مالیات، موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارایه خدمات مورد نیاز کشور در زمینه های گوناگون می شود. بدون فرهنگ و فرهنگ سازی نمی توان در هیچ زمینه ای موفق بود. فرهنگ از خود شخص شروع می شود و به سمت جامعه گسترش پیدا می کند. فرهنگ و کار فرهنگی باید از ریشه شروع و آموزش داده شود تا در بلند مدت تاثیر گذار شود.

 

فرهنگ مالیاتی مجموعه ای از طرز تلقی، بینش و میزان مشارکت مردم در قبال سیستم مالیاتی است. مسلم است فرهنگ مالیاتی متاثر از فرهنگ عمومی جامعه است. اعتماد و باور عمومی مهم ترین پشتوانه اجرای سیاست های اقتصادی در کشور است و با اعتماد بیشتر مردم بر کارکرد اقتصادی و در آمد سازی دولت، جایگاه مالیات مشروعیت و مقبولیت ویژه ای می گیرد. ترویج فرهنگ پرداخت داوطلبانه مالیات از این جهت حائز اهمیت است که این امر می تواند بسیاری از مشکلات و گره های اقتصادی کشور را باز کند. چرا که مالیات به عنوان منبع درآمدی مهم و پایدار کشور محسوب می شود که وابستگی بودجه را به نفت کاهش می دهد.

 

هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت. لازم است با گسترش فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه و شناسایی اهمیت آن در توزیع درآمد و ایجاد عدالت اجتماعی و از میان بردن فاصله‌های طبقاتی، مالیات جایگزین پول نفت شود. افزون بر آن، باید بسترهایی بوجود آید تا مالیات‌دهی جزو وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی و این باور عمومی نهادینه شود که مالیات صرف امنیت و رفاه اجتماعی، احداث مراکز درمانی و کارهای عمرانی و زیربنایی می‌شود و مردم خود از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics