تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مروری بر شرایط قانونی پذیرش اظهارنامه های اشخاص حقیقی در سال آینده

در روزهای اخیر خبرها و اطلاعیه هایی به نقل از سازمان امور مالیاتی در رسانه های رسمی کشور منتشر می شود که حاوی پیام مهمی در خصوص شرایط پذیرش اظهارنامه آن دسته از مودیان مالیاتی است که از آنها با عنوان اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل یاد می شود. این اخبار و اطلاعیه ها در اصل مستند به ماده 97 قانون مالیات های مستقیم است که در سال 1394 به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از جامعه حسابداران ایران، نص صریح ماده 97 قانون مذکور بدین شرح است:
«درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشد، خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را بر اساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد. درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست.»
در تبصره ذیل این ماده نیز سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید.


به بیان ساده تر، سازمان امور مالیاتی کشور پس از ایجاد بانک اطلاعاتی مذکور موظف است اظهارنامه ارائه شده از سوی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل را به شرطی مورد پذیرش قرار دهد که به صورت شفاف و با رعایت مقررات تنظیم شده باشد و اطلاعات مندرج در آن نیز با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ایران مطابقت داشته باشد.


سازمان امور مالیاتی کشور در اخبار و اطلاعیه های پیاپی خود که به صورت روزانه در رسانه ها منتشر می شود اعلام کرده است که مودیانی که اظهارنامه خود را به صورت شفاف و کامل ارائه ننمایند، از مزایای خوداظهاری بهره مند نخواهند شد و مشمول جرایم غیرقابل بخشش خواهند شد.


در این اطلاعیه ها همچنین به صراحت ذکر شده است در صورتی که اطلاعات مندرج در اظهارنامه ها با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور تطابق داشته باشد، این اظهارنامه ها بدون رسیدگی قطعی خواهد شد. البته این سازمان به حکم قانون موظف است تعدادی از اظهارنامه ها را بر اساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.


اجرای موفقیت آمیز الزامات مندرج در ماده 97 قانون مالیات های مستقیم بدین معنا است که سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ریزداده ها و اطلاعات در دسترس خود قادر به ارائه اظهارنامه پیش فرض برای مودیان مالیاتی است که این امر گامی استوار در جهت دستیابی به یک نظام مالیاتی هوشمند و ریزداده محور است.


دستیابی به این موفقیت که البته در گرو همکاری ها و همدلی هایی فراتر از مجموعه سازمان امور مالیاتی است همه بخش های جامعه را بهره مند خواهد کرد. کاهش مدت زمانی قطعی سازی اظهارنامه های مالیاتی، کاهش هزینه مالیات ستانی، محاسبه مالیات بر اساس اطلاعات متقن و در نتیجه تحقق عدالت مالیاتی، کارآمدتر کردن نظام تامین درآمدهای مورد نیاز برای تامین هزینه های عمومی و تقویت بیش از پیش اعتماد دو طرفه بین فعالان اقتصادی و حاکمیت از جمله اهدافی است که حالا با اجرای قوانینی از جمله ماده 97 قانون مالیات های مستقیم چندان دور از دسترس نمی نماید.

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

افسانه محمدى ساغندى |   1399/05/04 16:19:54   |
0     0
براى ریسک کمتر باید اظهار نامه ها و موارد مالیاتى با هم تطابق داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم بیکی |   1399/05/10 18:16:50   |
0     0
درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشد، خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را بر اساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد. درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/05/13 19:01:49   |
0     0
سازمان امور مالیاتی کشور پس از ایجاد بانک اطلاعاتی مذکور موظف است اظهارنامه ارائه شده از سوی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل را به شرطی مورد پذیرش قرار دهد که به صورت شفاف و با رعایت مقررات تنظیم شده باشد و اطلاعات مندرج در آن نیز با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ایران مطابقت داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/05/14 17:24:04   |
0     0
، سازمان امور مالیاتی کشور پس از ایجاد بانک اطلاعاتی مذکور موظف است اظهارنامه ارائه شده از سوی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل را به شرطی مورد پذیرش قرار دهد که به صورت شفاف و با رعایت مقررات تنظیم شده باشد و اطلاعات مندرج در آن نیز با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ایران مطابقت داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/05/14 22:58:50   |
0     0
سازمان امور مالیاتی کشور پس از ایجاد بانک اطلاعاتی مذکور موظف است اظهارنامه ارائه شده از سوی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل را به شرطی مورد پذیرش قرار دهد که به صورت شفاف و با رعایت مقررات تنظیم شده باشد و اطلاعات مندرج در آن نیز با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ایران مطابقت داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا دهقان نیری |   1399/05/25 20:26:52   |
0     0
در صورتی که اطلاعات مندرج در اظهارنامه ها با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور تطابق داشته باشد، این اظهارنامه ها بدون رسیدگی قطعی خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/05/28 11:27:15   |
0     0
درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics