تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه امیرکبیر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از راه‌اندازی باشگاه مهارت و اشتغال در این دانشگاه خبر داد و گفت: دوره‌های مهارت افزایی تکمیلی در این باشگاه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برگزار می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین حسینی تودشکی امروز - دوشنبه - درباره برنامه‌های پژوهشی در حال انجام این دانشگاه و آنچه که در دستور کار قرار دارد، توضیح داد و افزود: برنامه اشتغال و مهارت افزایی فارغ التحصیلان تنها مربوط به معاونت پژوهشی نیست و بخشی‌هایی از آن مرتبط با معاونت آموزشی است که رویه جدیدی در هیات رییسه دانشگاه در این زمینه مصوب شده است.
وی گفت: معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه مجری ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال است که در این باشگاه دوره‌های مهارت افزایی تکمیلی برای دانشجویان برگزار می‌شود.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: برای مهارت و اشتغال سایتی نیز ایجاد شده است و  در نخستین دوره ۵۰۰ دانشجو و فارغ التحصیل ثبت نام کردند البته با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درحال مذاکره برای اخذ مجوز پارک علم و فناوری یا ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم.

 


ارتقا جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه‌بندی های بین المللی
وی با بیان اینکه جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه‌بندی‌های بین المللی ارتقا یافته است، گفت: جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های کیو اس، تایمز و لایدن نسبت به سال‌های پیش ارتقا چشمگیری داشته است. براساس رتبه‌بندی کیو اس در سال ۲۰۱۸ شاخص ارجاعات بر تعداد هیات علمی این دانشگاه رتبه ۴۰ بوده که در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۲۸ و در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۲۲ بین المللی ارتقا یافته است.

 

معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که با پایگاه اطلاع رسانی این دانشگاه گفت و گو کرد با تاکید بر این که کیفیت برون دادهای دانشگاه در سال‌های اخیر بسیار عالی بوده و در سطح بین المللی اثرگذاری خوبی داشته است، ‌ افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر براساس رتبه بندی تایمز رتبه دوم کشوری در میان دانشگاه‌های صنعتی و براساس رتبه بندی لایدن رتبه نخست در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین ۱۹ نفر از اساتید این دانشگاه در سال گذشته جزء یک درصد دانشمندان بین الملل بودند.

 

حسینی تودشکی با بیان این که افزایش کیفیت مقالات دانشگاه اجرایی شده است، ‌ توضیح داد: سیاست هایی که در حوزه اعطا گرنت پژوهشی و ارتقاء اعضای هیات علمی در دانشگاه تدوین شده است در راستای توسعه کیفی علمی بوده است. همچنین نسبت تعداد مقالات با همکاران خارجی در این دانشگاه در دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد یافته است.

 

وی افزود: در حوزه افزایش تولیدات علمی و فناوری نیز صنعتگران و اساتید دیگر دانشگاه‌ها از طریق پژوهشکده‌های فعال دانشگاه می‌توانند به عنوان استاد همکار به‌صورت نیمه وقت در دانشگاه همکاری کرده و فعالیت‌های پژوهش و فناوری خود را تبدیل به مقالات علمی و یا محصولات فناورانه تجاری، کنند.

 

برنامه‌ریزی برای تقویت پروژه های صنعتی دانشگاه
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  به افزایش و تقویت پروژه‌های صنعتی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته دو پروژه صنعتی کلان که دارای رقم قرارداد بالایی بودند در دانشگاه برنامه‌ریزی شد که هم اکنون به مرحله عقد قرارداد رسیدند.
حسینی تودشکی با بیان این که حوزه‌های آب و محیط زیست، انرژی، سلامت و ایمنی، تحقیقات همگرا، و فناوری اطلاعات و هوشمند سازی حوزه های دارای اولیت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر  هستند، یادآور شد: برنامه داریم فعالیت های پژوهش و فناوری دانشگاه را در این حوزه ها از طریق حمایتهای ویژه و ایجاد زیرساختهای جدید تقویت کنیم.   در این راستا در سال جاری حداقل از ۱۰ طرح که منجر به ایجاد زمینه برای آوردن پروژه‌های صنعتی بزرگ شود، حمایت خواهد شد.


وی ادامه داد: فعالیت جدیدی در حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاه تحت عنوان بازاریابی آغاز شده که در این طرح از طریق فضای مجازی نیازهای صنایع به اساتید اعلام و پیگیری می‌شود. در سال جاری در این واحد میزان پیشرفت پروژه‌های صنعتی مطابق برنامه زمانبندی پیگیری می‌شود و در مطالبات مالی از صنعت پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد.  


برگزاری جلسات مشترک صنعت با دانشگاه
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۵ جلسه صنایع با اعضای هیات علمی در حوزه‌های معادن، ارتباطات و نرم افزار، خودرو، صنایع غذایی و صنایع شوینده برگزار شد که برگزاری این جلسات منجر به ایجاد بردهای مشورتی بین دانشگاه و صنعت گردید و این روند در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.
حسینی تودشکی گفت: برنامه دیگر پژوهشی این دانشگاه استقرار دفاتر تحقیق و توسعه شرکت‌ها در دانشگاه است که در سال گذشته بیش از ۵ مورد از دفاتر تحقیق و توسعه در برج فناوری و یا دانشکده‌های مرتبط در دانشگاه شروع به کار کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: در دفاتر تحقیق و توسعه به صورت مداوم نیازهای شرکت‌ها به اساتید و دانشجویان منتقل می‌شود و براین اساس دانشجویان و اساتید بازوهای رفع نیازهای شرکت‌ها و موتورهای خلاقیت و نوآوری صنایع خواهند شد.


وی با بیان اینکه استقرار دفاتر تحقیق و توسعه در دانشگاه منجر به اجرای پروژه‌های صنعتی و ظهور استارت آپ‌های جدید خواهد شد، افزود: دانشگاه برنامه دارد در حوزه‌های چند رشته‌ای ورود کند. فناوری های چند بعدی و چند رشته‌ای منجر به ایجاد و خلق تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته چند رشته ای خواهند شد تا موجبات ارتقاء کیفی و همچنین ظهور شرکتهای تجاری و اثرگذار در موضوع‌های فناورانه شود.

 

آخرین وضعیت برج فناوری دانشگاه
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر همچنین گفت: با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه افزایش ۵.۵ طبقه به برج فناوری شماره یک (ساختمان ابن سینا) دانشگاه آغاز شده است که با اجرای این پروژه هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع به فضای مراکز نوآوری دانشگاه اضافه می‌شود.
حسینی تودشکی افزود: پس از اتمام این پروژه برج فناوری دانشگاه به ۱۱ طبقه افزایش خواهد یافت و فضای فعلی برج فناوری شماره یک بیش از ۲ برابر خواهد شد.


وی ادامه داد: برج فناوری شماره ۲ دانشگاه نیز درحال بازسازی است. این برج قرار بود سال گذشته افتتاح شود که به دلیل مشکلاتی که با شهرداری و مقاوم سازی پروژه داشتیم، با تاخیر در حال اجراست و به نظر می‌رسد تا شهریورماه این برج نیز افتتاح شود.
معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر درباره برج فناوری شماره۲ دانشگاه توضیح داد: این برج در ۹ طبقه و ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع فعال خواهد شد. در این برج که ۲ شتاب دهنده کسب و کار مستقر می‌شوند. در ۲ تا ۳ طبقه از این برج نیز شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه شهر هوشمند مستقر و  صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر مستقر خواهند شد.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۲۵ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مجموعه مراکز نوآوری و برجهای فناوری این دانشگاه مستقر هستند، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال تعداد این مراکز به ۳۰۰ واحد فناور و شرکت برسد.    همچنین برج فناوری شماره۳ دانشگاه نیز در خیابان بزرگمهر با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان رویشی مشغول به فعالیت هستند.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که پروژه برج فناوری شماره۴ این دانشگاه نیز درحال بررسی است، گفت: برنامه داریم در این برج ۳۰ تا ۵۰ شرکت رویشی دانشگاه مستقر شوند که تامین فضای فیزیکی این برج مذاکراتی صورت گرفته و در حال نهایی شدن است.


راه اندازی پنج مرکز تخصصی نوآوری در دانشکده‌ها
حسینی تودشکی ادامه داد: در سال گذشته سیاست ایجاد مراکز تخصصی نوآوری در دانشکده‌های این دانشگاه آغاز شد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون پنج مرکز تخصصی نوآوری در دانشکده‌های این دانشگاه راه اندازی شده است.
وی عنوان کرد: این مراکز در دانشکده‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی نساجی، مهندسی پزشکی و یک بخش در دانشکده مهندسی کامپیوتر است.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد:‌ در دانشکده مهندسی کامپیوترچهار دفتر تحقیق و توسعه شرکت‌های مختلف در حال فعالیت و یا توسعه فضای فیزیکی هستند. مرکز تحقیق و توسعه علی بابا، شرکت ققنوس، شرکت توسن تکنو و خدمات آزمایشگاهی فناوریهای مالی شرکت ارتباط فردا از جمله این مراکز هستند.


حسینی تودشکی اظهار داشت: یک مرکز نوآوری تخصصی در حوزه انرژی با تمرکز در بخش نفت و گاز و با حمایت بخش خصوصی در طبقه دوم دانشکده مهندسی نفت این دانشگاه ایجاد شده که به دلیل شیوع بیماری کرونا افتتاح آن به تاخیر افتاده است. اما انتظار می‌رود این مرکز اواخر خردادماه و یا اوایل تیرماه بصورت رسمی افتتاح شود


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص افتتاح مرکز نوآوری نفت و گاز توضیح داد:  یک مرکز تخصصی نوآوری در پردیس ماهشهر این دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است که به زودی افتتاح خواهد شد. پردیس ماهشهر دانشگاه دارای تجهیزات آزمایشگاهی، فضای کارگاهی و ساخت مناسب و امکانات خوابگاهی مناسب است.
وی ادامه داد: دانشکده‌های مهندسی عمران، شیمی، پلیمر، مواد، صنایع، فیزیک، مدیریت و معدن نیز درخواست راه اندازی مرکز تخصصی نوآوری دارند که امیداوریم با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال جاری در این دانشکده‌ها نیز مراکز تخصصی نوآوری ایجاد شود.


راه‌اندازی مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری در دانشگاه
حسینی تودشکی به راه اندازی مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: این مرکز به تجاری سازی پروژه‌های داخل دانشگاه که مستعد تجاری سازی هستند کمک می‌کند.
وی ادامه داد:  شرکت‌هایی که فرآیندی را در تجاری سازی طی کردند اما نیاز به سرمایه گذار دارند می‌توانند به مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری دانشگاه که محل استقرار آن در برج فناوری شماره۲ است مراجعه کنند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر در باره مرکز صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه نیز اظهار داشت:  این صندوق در کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری مجوز لازم را اخذ کرده و فعالیت‌های اداری راه اندازی آن در حال تکمیل است.
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این صندوق با شرکتهای خصوصی شریک است و ۳۴ درصد از سهام این صندوق مربوط به دانشگاه است. برنامه داریم در سه ماهه دوم سال جاری فعالیت صندوق را به صورت رسمی و عملیاتی آغاز کنیم. سرمایه این صندوق ۱۰ میلیارد تومان است و اگر خوب فعالیت کند قادر خواهد بود تا ۱۰ برابر این میزان خط اعتباری از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کند.

 

حسینی تودشکی در خصوص برگزاری فرصت مطالعاتی خارجی کوتاه مدت در دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: سال ۹۶ تعداد ۲۰نفر، سال ۹۷ تعداد ۱۸ نفر به این فرصت مطالعاتی اعزام شدند و در سال جاری نیز ۱۵ نفر برای شرکت در این فرصت مطالعاتی انتخاب شدند. البته برای اجرای آن باید دید که وضعیت بیماری کرونا چگونه خواهد بود.

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics