تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

خداییان: «طرح ارتقای اعتبار سندرسمی» زمینه کلاهبردارى و فروش مال غیر را از بین مى‌برد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طرح ارتقای اعتبار سندرسمی، زمینه کلاهبردارى‌ها و فروش مال غیر را از بین مى‌برد و به عقود و معاملات املاک و مشکلاتى که در این خصوص وجود دارد، پایان مى‌دهد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری میزان - ذبیح الله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالى در خصوص آزمون سردفترى عنوان کرد: این آزمون در سال ٩٧ بر اساس قوانین و مقررات برگزار شده و تعدادى که مورد نیاز بوده نیز اعلام شده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: از تعدادى از شرکت کنندگان که حد نصاب لازم را جهت شرکت در مصاحبه به دست آوردند، دعوت به عمل آمد؛ البته دعوت این افراد به مصاحبه به منزله قبولى نهایى آن‌ها نبوده است.

وى ادامه داد: در تمام آزمون هایى که دو مرحله‌اى هستند، کسانى که به مصاحبه دعوت مى‌شوند، بیشتر از کسانى هستند که در نهایت پذیرفته مى شوند.

خداییان تصریح کرد: اسامى تعداد زیادى اعلام شده و به موجب رایى که از دیوان عدالت ادارى صادر شد، کسانى که قبلا دو شغله بودند مجاز به دعوت و شرکت در مصاحبه شدند، از همه آن‌ها آزمون به عمل آمد و بر اساس جمع نمره کتبى و شفاهى، افرادى که بالاترین نمره را کسب کردند به عنوان پذیرفته نهایى انتخاب شدند.

 

وى افزود: افرادى که تجمع مى کنند جز پذیرفته شدگان نهایى نیستند؛ بلکه افرادى هستند که براى مصاحبه دعوت شده اند. دعوت به مصاحبه به منزله پذیرش نهایى نبوده و این افراد صرفا به مصاحبه دعوت شدند، همراه دیگران رقابت کردند و افرادى که نمره بیشترى آوردند به عنوان پذیرفته شده نهایى اسامى آن‌ها اعلام شده و براى آن‌ها ابلاغ صادر مى شود.

 

خداییان در ادامه بیان کرد: کسانى که بعضا تجمع مى کنند، مى گویند که ظرفیت پذیرش را افزایش دهید، اما ما چنین اجازه اى نداریم و به اندازه اى که در روز اول آگهى اعلام کردیم، به همان اندازه و بر اساس نمره قبولى مى توانیم پذیرش کنیم.
•بیشتر بخوانید:
•کلیات طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی تصویب شد

وى تاکید کرد: افزایش ظرفیت نیازمند آگهی بعدى هست که در آینده اى نزدیک مجددا نسبت به برگزارى آزمون اقدام خواهیم کرد. این افراد با تجمع انتظار دارند که ما را مجبور به افزایش سهمیه کنند ولى ما اجازه این کار را نداریم.

 

خداییان در ادامه در مورد «طرح ارتقای اعتبار سندرسمی» افزود: در سال ٩٨ بیش از ٢٠٠ هزار پرونده تحت عنوان الزام به تنظیم سند رسمى اموال غیر منقول و خودرو در مراجع قضایى داشتیم که این آمار، آمار بالایى است و به صورت روزانه افزایش پیدا مى کند.

 

رییس سازمان ثبت استاد و املاک در ادامه بیان کرد: بر همین اساس، نمایندگان، با کمک سازمان ثبت و سایر دستگاه هاى متولى این طرح را تهیه کردند و مدت‌ها در مراجع کارشناسى، مرکز پژوهش هاى مجلس، سازمان ثبت و کمیسیون حقوقى در مورد آن بحث و نظرات کارشناسی اخذ شد که در نهایت این طرح به تصویب رسید.

خداییان خاطرنشان کرد: از نکات خوبى که در این طرح وحود دارد این است که از این به بعد در صورتى که نهایى شود، نقل و انتقال یا هر گونه معامله یا عقدى نسبت به اراضى و املاکى که سابقه ثبتى دارند باید به موجب سند رسمى باشد.

 

وى اضافه کرد: دیده شده که برخى افراد املاک و اراضى را به صورت وکالتى مى فروشند و چون در سابقه ثبتى، ثبت نمى شود ما با معاملات معارضى مواجه مى شویم که از یک طرف اصیل مى فروشد و از طرف دیگر وکیل مى فروشد.

 

خداییان اظهار کرد: در این طرح مصوب شد اگر چنانچه وکالت فروش در مورد ملکى صادر شد در پرونده ثبتى درج و در پاسخ به استعلامات به آن اشاره شود.

وى ادامه داد: جهت تسریع در صدور اسناد مقرر شد تمام دستگاه هایى که باید از آن‌ها استعلام صورت گیرد، به صورت بر خط به سازمان ثبت اسماد و املاک متصل شوند و استعلامات به صورت الکترونیکى و بر خط صورت گیرد.

 

رییس سازمان ثبت استاد و املاک کشور تصریح کرد: اگر چنانچه حقوقى از دولت باید وصول شود، این اقدام به صورت الکترونیکى در همان دفاتر اسناد رسمى صورت گیرد و در صورت تصویب این طرح بسیارى از بی نظمى ها و ناهنجارى هایى که در جامعه داریم، برطرف خواهد شد.

وى عنوان کرد: این طرح زمینه کلاهبردارى ها و فروش مال غیر را از بین مى برد و به عقود و معاملات املاک و مشکلاتى که در این خصوص وجود دارد، پایان مى دهد.

خداییان در ادامه در پاسخ به سوالى در خصوص خانه هاى خالى گفت: ما بانک املاک را داریم و آنچه به موجب اسناد رسمى نقل و انتقال صورت مى گیرد و یا اجاره صورت مى گیرد را داریم اما بسیارى از نقل و انتقالاتى که به موجب سند عادى معاملات ملکى صورت مى گیرد و تعداد آن ها نیز کم نیست بی خبر هستیم.

وى افزود: اگر بخواهیم برنامه ریزى دقیقى براى خانه هاى خالى داشته باشیم، چون همه این ها به صورت رسمى منتقل نمى شوند، آمار دقیقى نداریم.

خداییان در ادامه و در خصوص مشاوران املاک و خودرو نیز گفت: در این طرح براى مشاوران املاک و خودرو تعیین تکلیف شده و این ها وظیفه اصلی خودشان را که دلالی و واسطه گرى هست انجام خواهند داد.

 

وى افزود: در این طرح مقرر شده که سازمان ثبت اسناد و املاک سامانه اى را طراحى کند که در اختیار تمام بنگاه هاى ملکى و خودرو قرار مى گیرد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان اظهار کرد: این بنگاه ها به فعالیت خود به صورت قانونمند ادامه خواهند داد.

 

 

منبع خبر: میزان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics