تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اثرات اجتماعی و اقتصادی تورم

تورم از جمله پدیده‌هایی است که می‌تواند آثار و تبعاتی مثبت و منفی به دنبال داشته باشد و مهم‌ترین اثر آن توزیعی است به نحوی که به نفع گروه‌های پردرآمد و به ضرر گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر است. به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر می‌زند و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان،​ افزایش تورم فقط به محیط اقتصادی محدود نمی‌شود. بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی معلول این پدیده هستند. پدیده‌ای که با خروج دولت از نظم مالی و دست‌اندازی به سیاست‌های پولی آغاز می‌شود. پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهند که هر گاه تورم فزاینده‌ای در اقتصاد رخ دهد، انتظارات تورمی نیز تشدید می‌شوند. این علامت بیش از هر چیز نااطمینانی و آینده‌هراسی موجود در فعالان اقتصادی و آحاد جامعه را بازتاب می‌دهد. تورم با افزایش نابرابری، ظن گروه‌های پایین درآمدی را نسبت به بی‌عدالتی و نداشتن سهمی در کیک اقتصاد، تشدید می‌کند. با این تصور، رابطه دولت و ملت به شدت آسیب می‌بیند و سطح همکاری ملت برای پیشبرد اهداف دولت به حداقل می‌رسد. علاوه‌بر این، رابطه مردم با یکدیگر نیز تحت‌الشعاع ترکش‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد و اطمینان طرف‌های مبادله (مردم جامعه) به یکدیگر به حداقل می‌رسد؛ در مجموع در حوزه اقتصادی، تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود. نکته قابل تامل اینکه برخی تصور می‌کنند با تورم می‌توان رونق ایجاد کرد و بیکاری را از بین برد؛ زیرا بیکاری ریشه ناهنجاری‌هاست
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سال‌هاست که برخی در اقتصاد ایران به‌صورت پنهان از افزایش نرخ تورم دفاع می‌کنند. آنها در هر بحرانی، دولت را تشویق به مداخله و تزریق اعتبار بی‌پشتوانه می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهند که این دست سیاست‌ها نه‌تنها راهگشا نبوده، بلکه آثار زیانبارش را محدود به حوزه اقتصاد نمی‌کند و به حوزه اجتماع هم سرایت کرده است. تورم دو رو دارد که روی کاهشی آن بسترساز اصلاح بخش‌های اقتصادی و شتاب‌دهی به تولید ناخالص داخلی است و روی افزایشی‌ آن، از طریق بی‌ثبات کردن فضای اقتصاد کلان، بحران‌های اجتماعی را هم به تلنبار معضلات اقتصادی می‌افزاید. از این‌رو، اگر دولتی رو به مدیریت تورم و کاهش آن حرکت کند، می‌تواند نوشدارویی برای اقتصاد و اصلاحات فراهم کند، و اگر به هر دلیلی سیاست‌هایش به یک تورم سرکش منجر شود، می‌تواند همچون سمی برای اقتصاد و جامعه عمل کند.
 
اثرات مستقیم
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد.

 

 

پیامدهای غیرمستقیم
در مورد مضرات اقتصادی تورم، مطالعات زیادی توسط پژوهشگران داخلی انجام شده است، اما در مورد آثار غیرسطحی تورم که بر جامعه می‌نشیند، تعداد پژوهش‌های دانشگاهی اندک است. مصطفی دین‌محمدی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه زنجان در تحقیقی با عنوان «تحلیل آثار اجتماعی تورم» سعی کرده این موضوع را مورد واکاوی قرار دهد. بررسی تورم به‌عنوان یک عامل اثرگذار بر هنجارهای اجتماعی، از جمله جدیدترین مطالعات در حوزه اقتصاد جرم است.
 
نقض حقوق مالکیت: هنگامی که دولت برای جبران کسری بودجه، دست به استقراض از بانک مرکزی می‌زند و افزایش پایه پولی را باعث می‌شود، از افراد بدون اجازه آنها مالیات تورمی اخذ می‌کند و این نقض حقوق افراد، سطح اعتماد بین مردم و دولت را کاهش داده و هزینه‌های مبادله، تعامل و همکاری اجتماعی را افزایش می‌دهد. به تعبیر محققان، تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که دولت به سبب سیاست‌های خود از قشر فقیر به سود قشر ثروتمند می‌گیرد. وظیفه کلاسیک دولت‌، کاهش هزینه مبادله است؛ ایجاد امنیت، امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بدون نگرانی از آسیب دیدن اصل سرمایه. تعریف حقوق مالکیت (از طریق صدور اسناد مالکیتی هم‌شکل، قابل حمل و کم‌هزینه) حوزه مالکیت و منفعت هر فرد را دقیقا تعریف می‌کند و تضمین حقوق مالکیت (از طریق استقرار یک دادگستری ارزان و بی‌طرف) امکان تضمین حقوق افراد را فراهم می‌آورد. اگر جامعه در وضعیتی قرار گیرد که این دو خدمت، کمرنگ شوند، افراد مجبور می‌شوند که برای حفاظت از حقوق مالکیت خود، دست به اقدامات و تمهیدات شخصی بزنند که گاهی بسیار پرهزینه است. در نتیجه افزایش تورم که ارزش پول ملی را می‌کاهد، از یک طرف هزینه‌های مبادله را افزایش می‌دهد که خود یک ناکارآیی اقتصادی است و از طرف دیگر، حق مالکیت افراد بر پول خود را نقض می‌کند.
 
نااطمینانی و آینده‌هراسی: افزایش تورم موجب شکل‌گیری نوعی آینده‌هراسی می‌شود به گونه‌ای که مردم نگران این موضوع هستند که فردا چه خواهد شد و آینده شغلی و زندگی آنها چگونه رقم خواهد خورد. به‌طور مثال طبق آمار سازمان جهانی کار و بانک جهانی 42 درصد از ایرانیان اشتغال آسیب‌پذیر دارند و سایه آسیب‌های شغلی و بیکاری را بر سر خود احساس می‌کنند.
 
اثر بر روابط افراد: آنچه اساس روابط متقابل انسان‌ها را تشکیل می‌دهد، نیاز به مبادله است. آنچه در یک مبادله به وقوع می‌پیوندد جابه جایی مالکیت منابع است و اگر در این مبادله حقوق مالکیت نقض شود، همان‌طور که در شرایط تورمی به دلیل کاهش ارزش پول مالکیت افراد نسبت به پول خود نقض می‌شود، اعتماد و اطمینان طرفین نسبت به یکدیگر کاهش می‌یابد. در شرایط تورمی، به علت عدم حفاظت نسبی از حقوق مالکیت، هزینه فرصت پایبندی به هنجارها بالا می‌رود و لذا انگیزه‌های هنجارگریزی در کنشگران تقویت می‌شود. همچنین افزایش نابرابری(حاصل از تورم)، این باور و ذهنیت را که اقشار و گروه‌های پایین درآمدی سهم منصفانه خود را به دست نمی‌آورند، تقویت کرده و در نتیجه باعث کاهش تمایلات و انتظاراتی می‌شود که همکاری و مشارکت در جهت منافع جمعی را تشویق می‌کند. کسی در سرمایه اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کند که ادراکات، تمایلات و انتظاراتش نشان دهد از امکاناتی برخوردار است که به‌طور نسبی در اختیار سایر افراد جامعه قرار دارد. اما تورم با توزیع نامناسب درآمد، این ادراکات را باطل می‌کند.
 
مصرف‌گرایی: تورم به دلیل کاهش ارزش پول و افزایش نااطمینانی‌ها موجب افزایش میل نهایی به مصرف و رواج مصرف‌گرایی در جامعه می‌شود. شرایط تورم شتابان، نااطمینانی و آینده‌هراسی را به دنبال دارد و به دلیل اینکه مصرف حال مطلوبیت بیشتری پیدا می‌کند، ناشکیبایی در مصرف به وجود می‌آید. این عامل می‌تواند ریشه به وجود آمدن صف‌های متعدد در چنین حالتی را توصیف کند. در حالت تورمی برخی خریدها ممکن است بدون توجه به نیاز مصرف‌کننده انجام شود، گاهی حتی بدون توجه به ارزان بودن یا گران بودن آن کالاها این خریدها انجام می‌شود و تنها عامل توضیح‌دهنده، ترس از آینده و این تصور است که مبادا این اجناس یا کالاها در آینده گران‌تر شوند.
 
کاهش ارزش کار: در وضعیت تورمی، معمولا دارایی‌ها بیش از افزایش تورم افزایش قیمت دارند، ولی معمولا دستمزدها به اندازه تورم رشد نمی‌کنند. همواره تورم به زیان دستمزدبگیران (کارمندان) و به نفع سودبگیران (سرمایه‌داران) است، زیرا سودبگیران در شرایطی قرار دارند که می‌توانند از طریق مالکیت دارایی از افزایش قیمت‌ها استفاده کنند و معمولا هنگامی که یک دوره تورم در اقتصاد به وقوع می‌پیوندد، سود سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و وضعیت دستمزدبگیران نامطلوب می‌شود، زیرا دستمزدبگیران از مالکیت دارایی برخوردار نیستند.
 
سفته‌بازی: افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند. این عمل در راستای همان تحلیل رشد انتظارات تورمی در اثر وقوع تورم است. در اثر استمرار روندهای تورمی، فرهنگ مولد به شدت متزلزل و سوداگری، دلالی و ترجیح ملاحظات کوتاه‌مدت به امور بلندمدت تبدیل به فرهنگ مسلط در یک جامعه می‌شود.
 
ضربه به سرمایه اجتماعی: سرمایه اجتماعی ابعاد و مولفه‌های فراوانی دارد که متناسب با فرهنگ جامعه است، مولفه‌هایی مانند اعتماد، مشارکت در نهادهای مدنی، ارتباطات مناسب با دیگران، تعهد، مسوولیت، همکاری و... پژوهشگران معتقدند مهم‌ترین مولفه سرمایه اجتماعی اعتماد و قابلیت اعتماد است. فوکویاما سرمایه اجتماعی را مجموعه‌ای از هنجارهای موجود در سیستم‌های اجتماعی که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه و پایین آمدن سطح هزینه‌های تبادلات و ارتباطات می‌شود، معنی می‌کند.
 

اما اتفاقی که در طول یک سال اخیر در فضای جامعه افتاده، عکس این حالت بوده است، در حقیقت هزینه تبادلات و ارتباطات عناصر داخل جامعه با رشد همراه بوده که می‌تواند به افت سرمایه اجتماعی تعبیر شود. در چنین حالتی، اعتماد و مشارکت اجتماعی در حل مشکلات کشور، به پایین‌ترین سطح خود کاهش می‌یابد. در ادبیات اقتصادی جرائم اجتماعی به‌صورت یک فعالیت اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند که در آن هر فرد دارای آستانه‌ای از ارزش‌هاست که او را در تصمیم میان ارتکاب یا عدم ارتکاب ناهنجاری اجتماعی دچار تردید می‌کند. افزایش تورم از دید آحاد جامعه، به معنای ناکارآمدی دولت در تنظیم سیاست‌ها معنی می‌شود. با افزایش شدید تورم، از قدرت خرید مردم کاسته شده و بنابراین، حق مالکیت افراد بر پولشان نقض می‌شود. نرخ تورم به این علت که حقوق مالکیت را نقض می‌کند، باعث کاهش اعتماد بین کنشگران اقتصادی خواهد شد. کاهش اعتماد عمومی و کاهش اعتماد مردم به دولت به‌عنوان نهادی که وظیفه و مسوولیت حفظ و تضمین حقوق مالکیت را بر عهده دارد، باعث کاهش تعاملات و همکاری‌های طرفین شده و افزایش هزینه‌های مبادلاتی و کاهش کارآیی اقتصادی را به دنبال دارد. در چنین شرایطی که اعتماد، همدلی و انصاف از سطح خانواده‌ها فراتر نمی‌رود، عرضه سرمایه و همچنین حضور مدیران کارآمد در عرصه نیز محدود می‌شود

 
بازی باخت- باخت
وقتی تورم شتابان افزایش می‌یابد، اعتماد بین مردم و دولت از بین می‌رود و از همه مهم‌تر روابط میان مردم با یکدیگر نیز بسیار دشوار و پرهزینه می‌شود. در چنین حالتی اعتمادها رخت برمی‌بندد، اخلاقیات کمرنگ می‌شود و رفتار مردم با یکدیگر شبیه رفتار مسافرانی می‌شود که قرار نیست با هم زندگی کنند، بلکه به اجبار، در دوره‌ای با یکدیگر همسفرند. چرا که محیط همکاری و قواعد بازی در اقتصاد ایران محدود شده است. تغییر مداوم سیاست‌ها موجب شده تا گروه‌های مرجعی که باید سمبل اعتماد عمومی، ثبات، قانون و امنیت باشند، به منابع تولید بی‌ثباتی، بی‌اعتمادی و بی‌قانونی تبدیل شوند. شرایط کشور به گونه‌ای است که سیاست‌های اقتصادی به نتایج مطلوب نمی‌رسند. بدون وجود سطح کافی از سرمایه اجتماعی، از سرمایه‌های انسانی و اقتصادی نتیجه مطلوب گرفته نخواهد شد. طبق تئوری بازی‌ها وقتی بین مردم و دولت بی‌اعتمادی وجود داشته باشد به جای دستیابی به نتیجه برد- برد، بی‌اعتمادی موجب بروز نتیجه باخت- باخت می‌شود. برای عوض‌کردن  ورق این بازی، یکی از اقدامات اصلی دولت دستیابی به ثبات تورمی و حفظ نرخ تورم در سطوح پایین است. اتخاذ چنین سیاستی در درجه اول رابطه بین دولت و ملت را بازسازی می‌کند و در مرحله بعدی نیز رابطه بین آحاد اقتصادی را با یکدیگر متعادل خواهد کرد. از این‌رو ثبات فضای اقتصاد کلان شاید به‌عنوان یک پیش‌شرط برای اصلاحات عظیم اقتصادی مطرح باشد.  در این بین برخی بیکاری را علت اصلی می‌دانند و معتقدند با افزایش نرخ تورم، می‌توان معضل بیکاری را حل کرد. در حالی که آنچه بیکاری را سبب می‌شود، عملکرد ناقص تولید در اقتصاد است. یکی از عوامل اصلی تضعیف تولید، تورم است که با بی‌ثبات کردن فضای اقتصاد، تصمیم‌گیری را برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دشوار می‌کند، چرا که آنها را در یک محیط غبارآلود بدون چشم‌اندازی روشن قرار می‌دهد. پس آنچه پایه‌های تولید را تضعیف می‌کند و بیکاری را افزایش می‌دهد تورم است. یعنی بیکاری یکی از معلول‌های تورم است و نه برعکس. اگر جهت این توالی به درستی شناخته نشود، اولویت‌دهی در حل معضل‌ها هم دچار خطا می‌شود.
پیامدهای غیرمستقیم
در مورد مضرات اقتصادی تورم، مطالعات زیادی توسط پژوهشگران داخلی انجام شده است، اما در مورد آثار غیرسطحی تورم که بر جامعه می‌نشیند، تعداد پژوهش‌های دانشگاهی اندک است. مصطفی دین‌محمدی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه زنجان در تحقیقی با عنوان «تحلیل آثار اجتماعی تورم» سعی کرده این موضوع را مورد واکاوی قرار دهد. بررسی تورم به‌عنوان یک عامل اثرگذار بر هنجارهای اجتماعی، از جمله جدیدترین مطالعات در حوزه اقتصاد جرم است.
 
نقض حقوق مالکیت: هنگامی که دولت برای جبران کسری بودجه، دست به استقراض از بانک مرکزی می‌زند و افزایش پایه پولی را باعث می‌شود، از افراد بدون اجازه آنها مالیات تورمی اخذ می‌کند و این نقض حقوق افراد، سطح اعتماد بین مردم و دولت را کاهش داده و هزینه‌های مبادله، تعامل و همکاری اجتماعی را افزایش می‌دهد. به تعبیر محققان، تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که دولت به سبب سیاست‌های خود از قشر فقیر به سود قشر ثروتمند می‌گیرد. وظیفه کلاسیک دولت‌، کاهش هزینه مبادله است؛ ایجاد امنیت، امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بدون نگرانی از آسیب دیدن اصل سرمایه. تعریف حقوق مالکیت (از طریق صدور اسناد مالکیتی هم‌شکل، قابل حمل و کم‌هزینه) حوزه مالکیت و منفعت هر فرد را دقیقا تعریف می‌کند و تضمین حقوق مالکیت (از طریق استقرار یک دادگستری ارزان و بی‌طرف) امکان تضمین حقوق افراد را فراهم می‌آورد. اگر جامعه در وضعیتی قرار گیرد که این دو خدمت، کمرنگ شوند، افراد مجبور می‌شوند که برای حفاظت از حقوق مالکیت خود، دست به اقدامات و تمهیدات شخصی بزنند که گاهی بسیار پرهزینه است. در نتیجه افزایش تورم که ارزش پول ملی را می‌کاهد، از یک طرف هزینه‌های مبادله را افزایش می‌دهد که خود یک ناکارآیی اقتصادی است و از طرف دیگر، حق مالکیت افراد بر پول خود را نقض می‌کند.
 
نااطمینانی و آینده‌هراسی: افزایش تورم موجب شکل‌گیری نوعی آینده‌هراسی می‌شود به گونه‌ای که مردم نگران این موضوع هستند که فردا چه خواهد شد و آینده شغلی و زندگی آنها چگونه رقم خواهد خورد. به‌طور مثال طبق آمار سازمان جهانی کار و بانک جهانی 42 درصد از ایرانیان اشتغال آسیب‌پذیر دارند و سایه آسیب‌های شغلی و بیکاری را بر سر خود احساس می‌کنند.
 
اثر بر روابط افراد: آنچه اساس روابط متقابل انسان‌ها را تشکیل می‌دهد، نیاز به مبادله است. آنچه در یک مبادله به وقوع می‌پیوندد جابه جایی مالکیت منابع است و اگر در این مبادله حقوق مالکیت نقض شود، همان‌طور که در شرایط تورمی به دلیل کاهش ارزش پول مالکیت افراد نسبت به پول خود نقض می‌شود، اعتماد و اطمینان طرفین نسبت به یکدیگر کاهش می‌یابد. در شرایط تورمی، به علت عدم حفاظت نسبی از حقوق مالکیت، هزینه فرصت پایبندی به هنجارها بالا می‌رود و لذا انگیزه‌های هنجارگریزی در کنشگران تقویت می‌شود. همچنین افزایش نابرابری(حاصل از تورم)، این باور و ذهنیت را که اقشار و گروه‌های پایین درآمدی سهم منصفانه خود را به دست نمی‌آورند، تقویت کرده و در نتیجه باعث کاهش تمایلات و انتظاراتی می‌شود که همکاری و مشارکت در جهت منافع جمعی را تشویق می‌کند. کسی در سرمایه اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کند که ادراکات، تمایلات و انتظاراتش نشان دهد از امکاناتی برخوردار است که به‌طور نسبی در اختیار سایر افراد جامعه قرار دارد. اما تورم با توزیع نامناسب درآمد، این ادراکات را باطل می‌کند.
 
مصرف‌گرایی: تورم به دلیل کاهش ارزش پول و افزایش نااطمینانی‌ها موجب افزایش میل نهایی به مصرف و رواج مصرف‌گرایی در جامعه می‌شود. شرایط تورم شتابان، نااطمینانی و آینده‌هراسی را به دنبال دارد و به دلیل اینکه مصرف حال مطلوبیت بیشتری پیدا می‌کند، ناشکیبایی در مصرف به وجود می‌آید. این عامل می‌تواند ریشه به وجود آمدن صف‌های متعدد در چنین حالتی را توصیف کند. در حالت تورمی برخی خریدها ممکن است بدون توجه به نیاز مصرف‌کننده انجام شود، گاهی حتی بدون توجه به ارزان بودن یا گران بودن آن کالاها این خریدها انجام می‌شود و تنها عامل توضیح‌دهنده، ترس از آینده و این تصور است که مبادا این اجناس یا کالاها در آینده گران‌تر شوند.
 
کاهش ارزش کار: در وضعیت تورمی، معمولا دارایی‌ها بیش از افزایش تورم افزایش قیمت دارند، ولی معمولا دستمزدها به اندازه تورم رشد نمی‌کنند. همواره تورم به زیان دستمزدبگیران (کارمندان) و به نفع سودبگیران (سرمایه‌داران) است، زیرا سودبگیران در شرایطی قرار دارند که می‌توانند از طریق مالکیت دارایی از افزایش قیمت‌ها استفاده کنند و معمولا هنگامی که یک دوره تورم در اقتصاد به وقوع می‌پیوندد، سود سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و وضعیت دستمزدبگیران نامطلوب می‌شود، زیرا دستمزدبگیران از مالکیت دارایی برخوردار نیستند.
 
سفته‌بازی: افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند. این عمل در راستای همان تحلیل رشد انتظارات تورمی در اثر وقوع تورم است. در اثر استمرار روندهای تورمی، فرهنگ مولد به شدت متزلزل و سوداگری، دلالی و ترجیح ملاحظات کوتاه‌مدت به امور بلندمدت تبدیل به فرهنگ مسلط در یک جامعه می‌شود.
 
ضربه به سرمایه اجتماعی: سرمایه اجتماعی ابعاد و مولفه‌های فراوانی دارد که متناسب با فرهنگ جامعه است، مولفه‌هایی مانند اعتماد، مشارکت در نهادهای مدنی، ارتباطات مناسب با دیگران، تعهد، مسوولیت، همکاری و... پژوهشگران معتقدند مهم‌ترین مولفه سرمایه اجتماعی اعتماد و قابلیت اعتماد است. فوکویاما سرمایه اجتماعی را مجموعه‌ای از هنجارهای موجود در سیستم‌های اجتماعی که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه و پایین آمدن سطح هزینه‌های تبادلات و ارتباطات می‌شود، معنی می‌کند.
 
منبع خبر: تیم تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

حسین علی پناه |   1399/03/25 11:27:36   |
0     0
اولین تاثیر اجتماعی تورم نگاه به مصرف گرایی با توجه به افزایش بی رویه قیمتها بوده ،فساد اخلاقی ،گرسنگی اجتماعی و اقتصادی جامعه به همراه افراد ان،فقر و فحشاء، بی ارزشی پول و سرمایه ملی ،کاهش شدید تولید ، انحلال و فروپاشی اقتصاد تولیدی و رو آوردن به مصرف گرایی محض، بی اعتمادی در تمامی صنوف و مردم ، تعرض به مال و جان افراد ،.و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/29 05:34:31   |
تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد اما از مهمترین ان ها میتوان به کمتر شدن قدرت خرید اقشار کم درامد و در نتیجه بالا رفتن امار ارتکاب جرم اشاره
نمود
سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.
در شرایط تورمی قسمت مهمی از وظایف قانون‌گذاری به اجبار از ارگان‌های مسؤل سلب و به‌گونه ناخواسته‌ای به عهده تورم گذاشته می شود.
مهدی کاظمی |   1399/04/28 10:34:04   |
تورم باعث میشود پولدارهاپولدارتر وفقیران بیدچیزتر شوند
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/31 17:33:01   |
افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند.
افزایش تورم موجب میل به مصرف گرایی میشود
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 23:20:51   |
در حوزه اقتصادی، تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود.
محمد پوراکبری |   1399/05/02 19:10:44   |
افزایش تقاضا سبب تورم و کاهش ان سبب رکود میشود .
و تورم باعث میشود ک پولدارها پولدارتر و ادم های فقیر بی پول تر و ضعیف تر شوند .
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 12:40:28   |
افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند
مبینا دشتی |   1399/06/06 12:41:34   |
تورم با افزایش نابرابری، ظن گروه‌های پایین درآمدی را نسبت به بی‌عدالتی و نداشتن سهمی در کیک اقتصاد، تشدید می‌کند. با این تصور، رابطه دولت و ملت به شدت آسیب می‌بیند و سطح همکاری ملت برای پیشبرد اهداف دولت به حداقل می‌رسد
آزاده السادات ترابزاده بافقی |   1399/03/25 15:38:41   |
0     0
یکی از مباحثی که در شرایط تورم و گرانی بسیار اهمیت دارد این است که افراد احساس از خودبیگانگی پیدا می‌کنند؛ چرا که به اندازه‌ی تلاش و کارشان، پول دریافت نکرده و میزان دریافتی نیز متناسب با رشد تورم و گرانی در جامعه نبوده و بسیار از شرایط جامعه و اقتصاد عقب است. همین باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و از خودشان فاصله بگیرند. علاوه بر این، احساس محرومیت نسبی افراد جامعه بیش از پیش برجسته و به موازات آن احساس شادی و رفاه ذهنی آنان کمرنگ می‌گردد.
از جمله پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 16:27:55   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:18:18   |
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 18:38:09   |
0     0
اثرات مستقیم

زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد.
پیامدهای غیرمستقیم

در مورد مضرات اقتصادی تورم، مطالعات زیادی توسط پژوهشگران داخلی انجام شده است، اما در مورد آثار غیرسطحی تورم که بر جامعه می‌نشیند، تعداد پژوهش‌های دانشگاهی اندک است. مصطفی دین‌محمدی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه زنجان در تحقیقی با عنوان «تحلیل آثار اجتماعی تورم» سعی کرده این موضوع را مورد واکاوی قرار دهد. بررسی تورم به‌عنوان یک عامل اثرگذار بر هنجارهای اجتماعی، از جمله جدیدترین مطالعات در حوزه اقتصاد جرم است.

نقض حقوق مالکیت: هنگامی که دولت برای جبران کسری بودجه، دست به استقراض از بانک مرکزی می‌زند و افزایش پایه پولی را باعث می‌شود، از افراد بدون اجازه آنها مالیات تورمی اخذ می‌کند و این نقض حقوق افراد، سطح اعتماد بین مردم و دولت را کاهش داده و هزینه‌های مبادله، تعامل و همکاری اجتماعی را افزایش می‌دهد. به تعبیر محققان، تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که دولت به سبب سیاست‌های خود از قشر فقیر به سود قشر ثروتمند می‌گیرد. وظیفه کلاسیک دولت‌، کاهش هزینه مبادله است؛ ایجاد امنیت، امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی بدون نگرانی از آسیب دیدن اصل سرمایه. تعریف حقوق مالکیت (از طریق صدور اسناد مالکیتی هم‌شکل، قابل حمل و کم‌هزینه) حوزه مالکیت و منفعت هر فرد را دقیقا تعریف می‌کند و تضمین حقوق مالکیت (از طریق استقرار یک دادگستری ارزان و بی‌طرف) امکان تضمین حقوق افراد را فراهم می‌آورد. اگر جامعه در وضعیتی قرار گیرد که این دو خدمت، کمرنگ شوند، افراد مجبور می‌شوند که برای حفاظت از حقوق مالکیت خود، دست به اقدامات و تمهیدات شخصی بزنند که گاهی بسیار پرهزینه است. در نتیجه افزایش تورم که ارزش پول ملی را می‌کاهد، از یک طرف هزینه‌های مبادله را افزایش می‌دهد که خود یک ناکارآیی اقتصادی است و از طرف دیگر، حق مالکیت افراد بر پول خود را نقض می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/25 19:09:21   |
0     0
تاثیرات منفی بسیار زیادی دارد اما از مهمترین ان ها میتوان به کمتر شدن قدرت خرید اقشار کم درامد و در نتیجه بالا رفتن امار ارتکاب جرم اشاره نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/25 22:18:16   |
0     0
تورم دارای اثار مستقیم و غیر مستقیم است از اثار مستقیم ان میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کرد....واز اثرات غیر مستقیم میتوان به افزایش مصرف گرایی و هراس نسبت به اینده اشاره کرد چون رشد میزان درامد بسیار کمتر از رشد افزایش قیمتهای ناشی از تورم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 09:28:04   |
0     0
تورم با افزایش نابرابری، ظن گروه‌های پایین درآمدی را نسبت به بی‌عدالتی و نداشتن سهمی در کیک اقتصاد، تشدید می‌کند. با این تصور، رابطه دولت و ملت به شدت آسیب می‌بیند و سطح همکاری ملت برای پیشبرد اهداف دولت به حداقل می‌رسد. علاوه‌بر این، رابطه مردم با یکدیگر نیز تحت‌الشعاع ترکش‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد و اطمینان طرف‌های مبادله (مردم جامعه) به یکدیگر به حداقل می‌رسد؛ در مجموع در حوزه اقتصادی، تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/26 18:11:49   |
0     0
اگرچه مقوله ای به نام تورم یک موضوع کاملاً علمی و آکادمیک است و بیشتر در محافل علمی و دانشگاهی آن هم در حوزه اقتصاد کلان موضوعیت پیدا می کند ولی از آنجایی که مفهوم واقعی تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه و مداوم و در بستر زمان افزایش یابد امّا ناخودآگاه این بحث به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات سوئی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد. به گونه ای که امروز ، این بحث از حوزۀ کلاس و دانشگاه پا فراتر گذاشته و در محافل مختلف اجتماعی سوژۀ بسیاری از مباحث روز گردیده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/26 20:31:32   |
0     0
تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.
در شرایط تورمی قسمت مهمی از وظایف قانون‌گذاری به اجبار از ارگان‌های مسؤل سلب و به‌گونه ناخواسته‌ای به عهده تورم گذاشته می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 18:57:32   |
0     0
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود.
همچنین بصورت غیر مستقیم نیز تاثیرات نامطلوب دارد: در این حالت سرمایه داران و سود بگیران و دلالان با افزایش سرمایه روبرو شده ولی دستمزد حاصل از کار و تولید افزایش نمی یابد و ارزش کسب و کار کاهش می یابد.
افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند.
افزایش تورم موجب میل به مصرف گرایی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/02 22:44:52   |
0     0
مهم‌ترین تاثیر تورم، بر توزیع درآمد و ثروت است. یکی از خصوصیات بارز پدیده تورم، عدم تناسب بین تغییر قیمت‌ها و درآمدها است.
به این ترتیب که قیمت برخی از کالاها و درآمد برخی از طبقات و گروه‌های جامعه با آهنگی تند افزایش می‌یابد در صورتی که این آهنگ برای قشرها و طبقات دیگر جامعه کند است. این عدم تناسب موجب می‌شود که درآمد حقیقی برخی افراد جامعه از جمله دارندگان درآمدهای متغیر چون تجار، مالکان اراضی و مستغلات و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد افزایش یابد و در عوض افرادی که دارای درآمدهای ثابتی هستند، کاهش پیدا کند. البته تورم می‌تواند سبد دارایی عاملان اقتصادی را دگرگون سازد؛ زیرا در اثر تورم، افراد و گروه‌ها تا حد امکان می‌کوشند دارایی نقدی خود را کاهش و در عوض سهم کالا و اموال غیرنقدی خود را افزایش دهند. به این ترتیب مقدار زیادی از وقت، انرژی و منابع مالی مردم و عاملان اقتصادی به جای به کار افتادن در مسیر فعالیت‌های مفید و مولد اقتصادی صرف فعالیت‌هایی می‌شود که هدف از انجام آنها تطابق با شرایط تورمی و اجتناب از کاهش ارزش دارایی‌ها است که این امر به دلال بازی یا معاملات سوداگرانه دامن می‌زند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت، تورم حتی کارآیی اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ادمین سواد مالی |   1399/04/02 23:28:11   |
0     0
تورم باعث می شود فقیر فقیر تر و غنی غنی تر گردد به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر می‌زند و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند. افراد غنی پول های نقد خود را تبدیل به دارایی هایی می نماید که با افزایش تورم قیمت آنها نیز افزایش می باد. اما افراد کم درآمد به دلیل کم بودن وجه نقدشان نمی توانند سرمایه گذاری چندانی در دارایی ها داشته باشند به همین دلیل افزایش تورم این قشر را هدف قرار داده و باعث کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سبد معیشتی آنها می گردد.

- تورم به چه معناست؟
- چند مورد از معایب تورم را نام ببرید؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/18 03:37:17   |
تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

۱. افزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.
۲. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند.
۳. در زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، درآمد به صورت ناعادلانه ای تقسیم می شود؛ افرادی که در ابتدا سرمایه های غیر نقدی زیادی دارند، با افزایش تورم و گذر زمان، سرمایه آنها هم افزایش پیدا میکند و ثروتمندان را ثروتمند تر می کند، در مقابل افرادی که در ابتدا سرمایه کمی و یا نقدی دارند، به مرور زمان با افزایش تورم سرمایه خود را از دست میدهند و روز به روز ضعیف تر و فقیرتر می شوند.
۴. تورم موجب افزایش قیمت اجناس در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن، کاهش میزان صادرات و افزایش واردات در کشور است.
مرتضی ندافی |   1399/04/21 02:26:14   |
تورم افزایش سطح عمومی قیمت ها است
نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی
افزایش نرخ بیکاری
کاهش قدرت خرید مردم
الناز بهروزی |   1399/04/21 04:07:10   |
تورم افزایش سطح عمومی قیمت ها است
از معایب تورم میتوان گفت ::کاهش قدرت خرید مردم ، فقیر تر شدن قشر ضعیف جامعه ، افزایش نرخ بیکاری و ...
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/21 10:54:37   |
ورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساندافزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.

۲. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند.

۳. در زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، درآمد به صورت ناعادلانه ای تقسیم می شود؛ افرادی که در ابتدا سرمایه های غیر نقدی زیادی دارند، با افزایش تورم و گذر زمان، سرمایه آنها هم افزایش پیدا میکند و ثروتمندان را ثروتمند تر می کند، در مقابل افرادی که در ابتدا سرمایه کمی و یا نقدی دارند، به مرور زمان با افزایش تورم سرمایه خود را از دست میدهند و روز به روز ضعیف تر و فقیرتر می شوند.

۴. تورم موجب افزایش قیمت اجناس در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن، کاهش میزان صادرات و افزایش واردات در کشور است.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/22 12:45:19   |
- تورم به معنای بالا رفتن سطح عمومی قیمت ها و گران شدن اجناس است.
- اثرات مستقیم مانند گران شدن سبد مواد غذایی، نا اطمینانی از قیمت های آینده . اثرات غیر مستقیم مانند نقض حقوق مالکیت، نا اطمینانی و آینده هراسی، کاهش اعتماد و اطمینان بین افراد و طرفین، به علت عدم حفاظت نسبی از حقوق مالکیت، هزینه فرصت پایبندی به هنجارها بالا می رود، لذا انگیزه های هنجارگریزی در کنشگران تقویت می شود.کاهش مشارکت و همکاری در جهت منافع جمعی، مصرف گرایی، تورم به زیان کارمندان و به سود سرمایه گذاران است. تورم موجب رواج سفته بازی و ضربه سرمایه اجتماعی است. در اثر تورم اعتماد بین مردم و دولت از بین می رود.
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:40:17   |
مهم‌ترین تاثیر تورم، بر توزیع درآمد و ثروت است. یکی از خصوصیات بارز پدیده تورم، عدم تناسب بین تغییر قیمت‌ها و درآمدها است.
به این ترتیب که قیمت برخی از کالاها و درآمد برخی از طبقات و گروه‌های جامعه با آهنگی تند افزایش می‌یابد در صورتی که این آهنگ برای قشرها و طبقات دیگر جامعه کند است. این عدم تناسب موجب می‌شود که درآمد حقیقی برخی افراد جامعه از جمله دارندگان درآمدهای متغیر چون تجار، مالکان اراضی و مستغلات و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد افزایش یابد و در عوض افرادی که دارای درآمدهای ثابتی هستند، کاهش پیدا کند. البته تورم می‌تواند سبد دارایی عاملان اقتصادی را دگرگون سازد؛ زیرا در اثر تورم، افراد و گروه‌ها تا حد امکان می‌کوشند دارایی نقدی خود را کاهش و در عوض سهم کالا و اموال غیرنقدی خود را افزایش دهند. به این ترتیب مقدار زیادی از وقت، انرژی و منابع مالی مردم و عاملان اقتصادی به جای به کار افتادن در مسیر فعالیت‌های مفید و مولد اقتصادی صرف فعالیت‌هایی می‌شود که هدف از انجام آنها تطابق با شرایط تورمی و اجتناب از کاهش ارزش دارایی‌ها است که این امر به دلال بازی یا معاملات سوداگرانه دامن می‌زند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت، تورم حتی کارآیی اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهد.
علیرضا آزاد |   1399/04/27 13:06:20   |
تورم به زبان ساده عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت باعث کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می‌شود.
به هم ریختگی بافت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به همراه دارد.
از کارکرد موثر و مفید نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار و همچنین مدیریت جامعه جلوگیری می‌نماید.
قیمت نسبی کالاها و خدمات صادراتی کشور در بازارهای صادراتی افزایش و قیمت نسبی کالاها و خدمات وارداتی به کشور کاهش می‌یابد.
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 15:04:43   |
تورم باعث میشود فقیر فقیرتر و غنی غنی تر گردد.و افراد با
درامد پایین ضربه میزند و باعث کاهش قدرت خرید آنها میشود.
در مقابل به نفع افراد پر درامد میشود و باعث افزایش ثروت انها
میشود.
باعث افزایش نرخ بیکاری ،بی ارزش شدن پول ملی کشور،و..
محمد سجاد حجتی پور |   1399/04/03 20:04:49   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/04/06 11:25:42   |
0     0
تورم به معنای افزایش نرخ است بدون هیچ گونه تغییری در سایر موارد.

از مهمترین معایب، فقیر تر شدن افراد است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/04/06 13:46:14   |
0     0
با سلام
اثرات مستقیم تورم اقتصادی :
1_ نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی
2_ افزایش نرخ بیکاری
3_ کاهش نرخ رشد اقتصادی
4_ افزایش واسطه گری و دلالی
5_ افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها و خدمات

اثرات غیر مستقیم تورم
1_ افزایش جرم و جنایت در جامعه
2_ کاهش میزان امنیت جانی مالی و اقتصادی در جامعه
3_ از بین رفتن حس همکاری و انسان دوستانه در جامعه
4_ مرگ ارزش ها و آرمان های جامعه
5_ فرو پاشی اقتصادی و فرهنگی و تمدن ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 23:12:09   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمتهاست و مهمترین عیب آن کاهش مشارکت مردم در جامعه و فاصله طبقاتیست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/08 13:10:50   |
0     0
پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/04/08 13:13:22   |
0     0
اثرات تورم بر اقتصاد می تواند یک جامعه را به نابودی سوق دهد تاثیرات تورم تا در اخلاقیات نیز نفوذ غیر قابل انکاری دارد و ترس از آینده را شامل می شود اعتماد جامعه را کاهش داده وبرگشت به آن سطح اعتماد در کوتاه مدت غیر ممکن تصور می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/10 01:37:17   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمتهاست
نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی،افزایش نرخ بیکاری
، کاهش نرخ رشد اقتصادی ،افزایش واسطه گری و دلالی و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 13:45:10   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمتهاست و مهمترین عیب آن کاهش مشارکت مردم در جامعه و فاصله طبقاتیست.
از اثار مستقیم ان میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/04/13 20:13:08   |
0     0
اثرات اجتماعی تورم این است که قدرت خرید مردم کمترمیشود وفاصله طبقاتی بیشتر میشود همچنین جرم وجنایت درجامعه افزایش پیدامیکند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/14 13:17:19   |
0     0
تورم به معنای افزایش نرخ است بدون هیچ گونه تغییری در سایر موارد.
معایب ان نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری، کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش واسطه گری و دلالی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:24:43   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:26:44   |
0     0
پژوهشگران داخلی انجامافزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود.
همچنین بصورت غیر مستقیم نیز تاثیرات نامطلوب دارد: در این حالت سرمایه داران و سود بگیران و دلالان با افزایش سرمایه روبرو شده ولی دستمزد حاصل از کار و تولید افزایش نمی یابد و ارزش کسب و کار کاهش می یابد.
افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/04/14 15:43:31   |
0     0
اثرات اقتصادی این است که قدرت خریدمردم کم میشود وسفره مردم کوچکتر میشود واثرات اجتماعی ان نیز این است که جرم وجنایت بیشترمیشود وپایه های خانواده سست میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/04/14 15:50:54   |
0     0
اثرات مستقیم
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/15 15:21:54   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمت هاست نابودی واحدهای تولید واقتصادی افزایش نرخ بیکاری کاهش نرخ رشد اقتصادی افزایش واسطه ودلالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/16 23:00:28   |
0     0
اثرات تورم بر اقتصاد می تواند یک جامعه را به نابودی سوق دهد تاثیرات تورم تا در اخلاقیات نیز نفوذ غیر قابل انکاری دارد و ترس از آینده را شامل می شود اعتماد جامعه را کاهش داده وبرگشت به آن سطح اعتماد در کوتاه مدت غیر ممکن تصور می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/17 00:31:25   |
0     0
یکی از مباحثی که در شرایط تورم و گرانی بسیار اهمیت دارد این است که افراد احساس از خودبیگانگی پیدا می‌کنند؛ چرا که به اندازه‌ی تلاش و کارشان، پول دریافت نکرده و میزان دریافتی نیز متناسب با رشد تورم و گرانی در جامعه نبوده و بسیار از شرایط جامعه و اقتصاد عقب است. همین باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و از خودشان فاصله بگیرند. علاوه بر این، احساس محرومیت نسبی افراد جامعه بیش از پیش برجسته و به موازات آن احساس شادی و رفاه ذهنی آنان کمرنگ می‌گردد.
از جمله پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 01:32:11   |
0     0
ازجمله مباحثی که در شرایط تورم و گرانی بسیار اهمیت دارد این است که افراد احساس از خودبیگانگی پیدا می‌کنند؛ چرا که به اندازه‌ی تلاش و کارشان، پول دریافت نکرده و میزان دریافتی نیز متناسب با رشد تورم و گرانی در جامعه نبوده و بسیار از شرایط جامعه و اقتصاد عقب است. همین باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و از خودشان فاصله بگیرند. علاوه بر این، احساس محرومیت نسبی افراد جامعه بیش از پیش برجسته و به موازات آن احساس شادی و رفاه ذهنی آنان کمرنگ می‌گردد.از جمله پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 23:55:43   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمتهاست
نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی،افزایش نرخ بیکاری
، کاهش نرخ رشد اقتصادی ،افزایش واسطه گری و دلالی و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:39:19   |
0     0
تورم دارای اثار مستقیم و غیر مستقیم است از اثار مستقیم ان میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کرد....واز اثرات غیر مستقیم میتوان به افزایش مصرف گرایی و هراس نسبت به اینده اشاره کرد چون رشد میزان درامد بسیار کمتر از رشد افزایش قیمتهای ناشی از تورم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 17:16:23   |
0     0
یکی از مباحثی که در شرایط تورم و گرانی بسیار اهمیت دارد این است که افراد احساس از خودبیگانگی پیدا می‌کنند؛ چرا که به اندازه‌ی تلاش و کارشان، پول دریافت نکرده و میزان دریافتی نیز متناسب با رشد تورم و گرانی در جامعه نبوده و بسیار از شرایط جامعه و اقتصاد عقب است. همین باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و از خودشان فاصله بگیرند. علاوه بر این، احساس محرومیت نسبی افراد جامعه بیش از پیش برجسته و به موازات آن احساس شادی و رفاه ذهنی آنان کمرنگ می‌گردد.
از جمله پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 23:09:00   |
0     0
تورم از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
-معایب:۱. افزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.
2. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند.
3. در زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، درآمد به صورت ناعادلانه ای تقسیم می شود؛ افرادی که در ابتدا سرمایه های غیر نقدی زیادی دارند، با افزایش تورم و گذر زمان، سرمایه آنها هم افزایش پیدا میکند و ثروتمندان را ثروتمند تر می کند، در مقابل افرادی که در ابتدا سرمایه کمی و یا نقدی دارند، به مرور زمان با افزایش تورم سرمایه خود را از دست میدهند و روز به روز ضعیف تر و فقیرتر می شوند.
۴. تورم موجب افزایش قیمت اجناس در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن، کاهش میزان صادرات و افزایش واردات در کشور است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 12:00:23   |
0     0
تاثیر تورم، بر توزیع درآمد و ثروت است. یکی از خصوصیات بارز پدیده تورم، عدم تناسب بین تغییر قیمت‌ها و درآمدها است.
به این ترتیب که قیمت برخی از کالاها و درآمد برخی از طبقات و گروه‌های جامعه با آهنگی تند افزایش می‌یابد در صورتی که این آهنگ برای قشرها و طبقات دیگر جامعه کند است. این عدم تناسب موجب می‌شود که درآمد حقیقی برخی افراد جامعه از جمله دارندگان درآمدهای متغیر چون تجار، مالکان اراضی و مستغلات و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد افزایش یابد و در عوض افرادی که دارای درآمدهای ثابتی هستند، کاهش پیدا کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 14:39:28   |
0     0
تورم دارای اثار مستقیم و غیر مستقیم است از آثار مستقیم آن میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کر
از اثرات غیر مستقیم میتوان به افزایش مصرف گرایی و هراس نسبت به اینده اشاره کرد چون رشد میزان درامد بسیار کمتر از رشد افزایش قیمتهای ناشی از تورم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 20:09:09   |
0     0
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود.
اثرات تورم بر اقتصاد می تواند یک جامعه را به نابودی سوق دهد تاثیرات تورم تا در اخلاقیات نیز نفوذ غیر قابل انکاری دارد و ترس از آینده را شامل می شود اعتماد جامعه را کاهش داده وبرگشت به آن سطح اعتماد در کوتاه مدت غیر ممکن تصور می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 10:29:33   |
0     0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است.اثرات تورم بر اقتصاد می تواند یک جامعه را به نابودی سوق دهد تاثیرات تورم تا در اخلاقیات نیز نفوذ غیر قابل انکاری دارد و ترس از آینده را شامل می شود اعتماد جامعه را کاهش داده وبرگشت به آن سطح اعتماد در کوتاه مدت غیر ممکن تصور می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 14:47:12   |
0     0
نگامی که دولت برای جبران کسری بودجه، دست به استقراض از بانک مرکزی می‌زند و افزایش پایه پولی را باعث می‌شود، از افراد بدون اجازه آنها مالیات تورمی اخذ می‌کند و این نقض حقوق افراد، سطح اعتماد بین مردم و دولت را کاهش داده و هزینه‌های مبادله، تعامل و همکاری اجتماعی را افزایش می‌دهد. به تعبیر محققان، تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که دولت به سبب سیاست‌های خود از قشر فقیر به سود قشر ثروتمند می‌گیرد.
افزایش تورم موجب شکل‌گیری نوعی آینده‌هراسی می‌شود به گونه‌ای که مردم نگران این موضوع هستند که فردا چه خواهد شد و آینده شغلی و زندگی آنها چگونه رقم خواهد خورد.
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/04/21 08:36:09   |
0     0
اثرات مستقیم
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/04/21 08:37:48   |
0     0
فزایش تورم فقط به محیط اقتصادی محدود نمی‌شود. بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی معلول این پدیده هستند. پدیده‌ای که با خروج دولت از نظم مالی و دست‌اندازی به سیاست‌های پولی آغاز می‌شود. پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهند که هر گاه تورم فزاینده‌ای در اقتصاد رخ دهد، انتظارات تورمی نیز تشدید می‌شوند. این علامت بیش از هر چیز نااطمینانی و آینده‌هراسی موجود در فعالان اقتصادی و آحاد جامعه را بازتاب می‌دهد. تورم با افزایش نابرابری، ظن گروه‌های پایین درآمدی را نسبت به بی‌عدالتی و نداشتن سهمی در کیک اقتصاد، تشدید می‌کند. با این تصور، رابطه دولت و ملت به شدت آسیب می‌بیند و سطح همکاری ملت برای پیشبرد اهداف دولت به حداقل می‌رسد. علاوه‌بر این، رابطه مردم با یکدیگر نیز تحت‌الشعاع ترکش‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد و اطمینان طرف‌های مبادله (مردم جامعه) به یکدیگر به حداقل می‌رسد؛ در مجموع در حوزه اقتصادی، تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود. نکته قابل تامل اینکه برخی تصور می‌کنند با تورم می‌توان رونق ایجاد کرد و بیکاری را از بین برد؛ زیرا بیکاری ریشه ناهنجاری‌هاست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/04/23 13:27:08   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 19:16:22   |
0     0
تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است
. افزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.

۲. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند.

۳. در زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، درآمد به صورت ناعادلانه ای تقسیم می شود؛ افرادی که در ابتدا سرمایه های غیر نقدی زیادی دارند، با افزایش تورم و گذر زمان، سرمایه آنها هم افزایش پیدا میکند و ثروتمندان را ثروتمند تر می کند، در مقابل افرادی که در ابتدا سرمایه کمی و یا نقدی دارند، به مرور زمان با افزایش تورم سرمایه خود را از دست میدهند و روز به روز ضعیف تر و فقیرتر می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/04/24 16:42:04   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمت هاست
اثرات مستقیم تورم:نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی. افزایش نرخ بیکاری. کاهش نرخ رشد اقتصادی. افزایش واسطه‌ گری و دلالی. افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها و خدمات.
اثرات غیر مستقیم تورم:افزایش جرم و جنایت درجامعه. کاهش میزان امنیت جانی. مالی و اقتصادی درجامعه. از بین رفتن حس همکاریو حس انسان دوستانه در حامعه. از بین رفتن ارزش ها و ارمان های جامعه. فروپاشی اقتصادی. فرهنگی و تمدن ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 23:00:47   |
0     0
سوال ادمین نیست

افزایش تورم فقط به محیط اقتصادی محدود نمی‌شود. بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی معلول این پدیده هستند. پدیده‌ای که با خروج دولت از نظم مالی و دست‌اندازی به سیاست‌های پولی آغاز می‌شود. پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهند که هر گاه تورم فزاینده‌ای در اقتصاد رخ دهد، انتظارات تورمی نیز تشدید می‌شوند. این علامت بیش از هر چیز نااطمینانی و آینده‌هراسی موجود در فعالان اقتصادی و آحاد جامعه را بازتاب می‌دهد. تورم با افزایش نابرابری، ظن گروه‌های پایین درآمدی را نسبت به بی‌عدالتی و نداشتن سهمی در کیک اقتصاد، تشدید می‌کند. با این تصور، رابطه دولت و ملت به شدت آسیب می‌بیند و سطح همکاری ملت برای پیشبرد اهداف دولت به حداقل می‌رسد. علاوه‌بر این، رابطه مردم با یکدیگر نیز تحت‌الشعاع ترکش‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد و اطمینان طرف‌های مبادله (مردم جامعه) به یکدیگر به حداقل می‌رسد؛ در مجموع در حوزه اقتصادی، تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود. نکته قابل تامل اینکه برخی تصور می‌کنند با تورم می‌توان رونق ایجاد کرد و بیکاری را از بین برد؛ زیرا بیکاری ریشه ناهنجاری‌هاست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 19:53:40   |
0     0
شرایط تورم شتابان، نااطمینانی و آینده‌هراسی را به دنبال دارد و به دلیل اینکه مصرف حال مطلوبیت بیشتری پیدا می‌کند، ناشکیبایی در مصرف به وجود می‌آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 16:37:41   |
0     0
تورم از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
-معایب:۱. افزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.
2. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند.
3. در زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، درآمد به صورت ناعادلانه ای تقسیم می شود؛ افرادی که در ابتدا سرمایه های غیر نقدی زیادی دارند، با افزایش تورم و گذر زمان، سرمایه آنها هم افزایش پیدا میکند و ثروتمندان را ثروتمند تر می کند، در مقابل افرادی که در ابتدا سرمایه کمی و یا نقدی دارند، به مرور زمان با افزایش تورم سرمایه خود را از دست میدهند و روز به روز ضعیف تر و فقیرتر می شوند.
۴. تورم موجب افزایش قیمت اجناس در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن، کاهش میزان صادرات و افزایش واردات در کشور است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 19:07:52   |
0     0
تورم دارای اثار مستقیم و غیر مستقیم است از اثار مستقیم ان میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کرد....واز اثرات غیر مستقیم میتوان به افزایش مصرف گرایی و هراس نسبت به اینده اشاره کرد چون رشد میزان درامد بسیار کمتر از رشد افزایش قیمتهای ناشی از تورم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 19:58:53   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 21:08:09   |
0     0
تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه استاثرات غیر مستقیم میتوان به افزایش مصرف گرایی و هراس نسبت به اینده اشاره کرد چون رشد میزان درامد بسیار کمتر از رشد افزایش قیمتهای ناشی از تورم است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 22:04:05   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمت هاست
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود.
همچنین بصورت غیر مستقیم نیز تاثیرات نامطلوب دارد: در این حالت سرمایه داران و سود بگیران و دلالان با افزایش سرمایه روبرو شده ولی دستمزد حاصل از کار و تولید افزایش نمی یابد و ارزش کسب و کار کاهش می یابد.
تورم دارای اثار مستقیم و غیر مستقیم است از آثار مستقیم آن میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کر
از اثرات غیر مستقیم میتوان به افزایش مصرف گرایی و هراس نسبت به اینده اشاره کرد چون رشد میزان درامد بسیار کمتر از رشد افزایش قیمتهای ناشی از تورم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 16:05:33   |
0     0
تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.

اما دسته‌ی دیگر که اکثرا در فعالیت‌ها و خدمات تجاری و بازرگانی و به ویژه واسطه‌گری مشغول هستند، شاهد افزایش‌های بادآورده و چشمگیری در درآمدهای خود خواهند بود. چنین تغییراتی می‌تواند آثار روانی بسیارمضری در سطح جامعه گذارده و موجب افت شدید و اساسی کارآیی تولید شود؛ به علاوه ‌ این کاهش و افزایش ناگهانی در سطح درآمدهای افراد از نظر اجتماعی نیز عادلانه نیست. اگر از اقشار متوسط جامعه پرسیده شود که چرا تورم یک مساله اجتماعی است احتمالا در پاسخ اظهار خواهند داشت که تورم، آن‌ها را فقیرتر می‌کند .

برای مثال می‌گویند: « دستمزد ما هر سال افزایش می‌یابد اما قیمت‌ها نیز بالا می‌رود و این افزایش حقوق را خنثی می‌کند. » علاوه بر این، تورم سبب می‌شود اشخاصی که در جریان معمول زندگی‌ مایل‌اند مقادیر ناچیزی از درآمد نسبتا محدود خود را برای امور جاری زندگی مانند تحصیل فرزندان، خرید خانه وغیره پس‌انداز نمایند، با مشکلات عدیده ای مواجه گردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/27 18:16:21   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمتهاست.
منجر به فقیر تر شدن قشر فقیر جامعه و ثروتمند شدن قشر ثروتمند جامعه، نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی،افزایش نرخ بیکاری،افزایش واسطه گری و دلالی، کاش قدرت خرید مردم و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/28 12:54:35   |
0     0
تورم فقط به محیط اقتصادی محدود نمیشود بلکه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی
معلول این پدیده است
فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد میکند
بررسی تورم به عنوان یک عامل اثر گذر بر هنجاریهای اجتماعی
دولت برای جبران کسری بودجه دست به استقراض از بانک مرکزی میزند افزایش پایه پولی باعث میشود افراد بدون اجازه آنها مالیات تورمی اخذ میکند و این نقص حقوق افراد سطح اعتماد بین مردم و دولت کاهش داده هزینه های مبادله تعامل همکاری و اجتماعی را افزایش میدهد از قشر فقیر به سود قشر ثروتمند میگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:09:55   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/28 16:20:04   |
0     0
تورم به معنای کاهش ارزش پول ملی
افزایش بیکاری.کاهش قدرت خرید. کاهش ارزش پول و در پی آن روی اوردن مردم به خرید طلا و سکه و ایجاد نا ارامی در بازار و نابودی واحد های تولیدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:43:43   |
0     0
ازجمله مباحثی که در شرایط تورم و گرانی بسیار اهمیت دارد این است که افراد احساس از خودبیگانگی پیدا می‌کنند. چرا که به اندازه‌ی تلاش و کارشان ، پول دریافت نکرده و میزان دریافتی نیز متناسب با رشد تورم و گرانی در جامعه نبوده و بسیار از شرایط جامعه و اقتصاد عقب است. همین باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و از خودشان فاصله بگیرند. علاوه بر این، احساس محرومیت نسبی افراد جامعه بیش از پیش برجسته و به موازات آن احساس شادی و رفاه ذهنی آنان کمرنگ می‌گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/28 20:26:36   |
0     0
اثرات تورم بر اقتصاد می تواند یک جامعه را به نابودی سوق دهد تاثیرات تورم تا در اخلاقیات نیز نفوذ غیر قابل انکاری دارد و ترس از آینده را شامل می شود اعتماد جامعه را کاهش داده وبرگشت به آن سطح اعتماد در کوتاه مدت غیر ممکن تصور می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/28 23:27:18   |
0     0
به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/28 23:57:00   |
0     0
تورم باعت افزایش بیکاری وکاهش قدرت خرید کسانی می شود که درامد ثابت دارند وبه سود ثروتمندمی باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:59:54   |
0     0
تورم افزایش سطح عمومی قیمت ها است
نابودی واحد های تولیدی و اقتصادی
افزایش نرخ بیکاری
کاهش قدرت خرید مردم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 16:13:46   |
0     0
اثرات تورم بر اقتصاد می تواند یک جامعه را به نابودی سوق دهد تاثیرات تورم تادر اخلاقیات نیز نفوذ غیرقابل انکاری دارد وترس از آینده را شامل می‌شود اعتماد جامعه را کاهش داده وبرگشت به آن سطح اعتماد در کوتاه مدت غیرممکن تصور می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:37:37   |
0     0
تورم از جمله پدیده‌هایی است که می‌تواند آثار و تبعاتی مثبت و منفی به دنبال داشته باشد و مهم‌ترین اثر آن توزیعی است به نحوی که به نفع گروه‌های پردرآمد و به ضرر گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر است. به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر می‌زند و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 23:01:21   |
0     0
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود.
همچنین بصورت غیر مستقیم نیز تاثیرات نامطلوب دارد: در این حالت سرمایه داران و سود بگیران و دلالان با افزایش سرمایه روبرو شده ولی دستمزد حاصل از کار و تولید افزایش نمی یابد و ارزش کسب و کار کاهش می یابد.
افزایش سریع قیمت‌ها می‌تواند منجر به نوعی احتکار و انبارداری درخصوص بعضی از کالاهای اساسی شود. ترس از رشد قیمت‌ها ممکن است گاهی اوقات علت اصلی به شمار رود اما تقریبا همیشه محتکرانی که این کار را انجام می‌دهند به امید افزایش قیمت‌ها و سودآوری بیشتر دست به این عمل می‌زنند.
افزایش تورم موجب میل به مصرف گرایی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/04/30 03:31:11   |
0     0
۱. افزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.

۲. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند.

۳. در زمانی که با افزایش تورم مواجه هستیم، درآمد به صورت ناعادلانه ای تقسیم می شود؛ افرادی که در ابتدا سرمایه های غیر نقدی زیادی دارند، با افزایش تورم و گذر زمان، سرمایه آنها هم افزایش پیدا میکند و ثروتمندان را ثروتمند تر می کند، در مقابل افرادی که در ابتدا سرمایه کمی و یا نقدی دارند، به مرور زمان با افزایش تورم سرمایه خود را از دست میدهند و روز به روز ضعیف تر و فقیرتر می شوند.

۴. تورم موجب افزایش قیمت اجناس در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن، کاهش میزان صادرات و افزایش واردات در کشور است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 21:04:35   |
0     0
قیمت نسبی کالاها و خدمات صادراتی کشور در بازارهای صادراتی افزایش و قیمت نسبی کالاها و خدمات وارداتی به کشور کاهش می‌یابد. در صورت نبودن کنترل تجارت خارجی، این امر باعث کاهش صادرات و افزایش واردات می‌گردد. رویه‌های معمول کسب و کار و تجارت در اثر تورم دچار تغییرات فراوانی می‌شود و این مسئله، اختلالات زیادی در امر تولید و مبادله ایجاد می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/30 22:45:28   |
0     0
یکى از عوامل تورم کم شدن قدرت خرید قشر کم درآمد مى شود وفقر زیاد وعاملى براى به وجود آمدن بالا رفتن ارتکاب جرم مى شود
درآمد بعضى از افراد کمتر از نرخ تورم مثل قشر کارمند وحقوق بگیران ودر آمد افرادى بالاتر از نرخ تورم مىشود و تعادل به هم مى خورد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/30 23:56:24   |
0     0
تورم از جمله پدیده‌هایی است که می‌تواند آثار و تبعاتی مثبت و منفی به دنبال داشته باشد و مهم‌ترین اثر آن توزیعی است به نحوی که به نفع گروه‌های پردرآمد و به ضرر گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر است. به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر می‌زند و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/31 05:59:18   |
0     0
ازجمله اثار تورم فشار اقتصادی برروی اقشار جامعه ناشی از گرانی کالا وخدمات است.که هر چه افسار گسیخته باشد بدهی است که فشار مضاعف وارد میکند از طرفی تورم سبب بعضا سبب کاهش تقاضا ودرنتیجه رکود دربخشهای مختلف تولید میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:50:55   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 16:14:21   |
0     0
به چه علت باید از بروز تورم جلوگیری کرد یا تورم موجود را مهار نمود؟ در پاسخ باید گفت که تورم سریع و مدت دار سبب به هم ریختگی بافت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌شود و از کارکرد موثر و مفید نهادهای قانون‌گذارو سیاست‌گزار و همچنین مدیریت جامعه جلوگیری می‌نماید. همچنین سبب ایجاد بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی ناخواسته‌ی بسیار می‌گردد و در نهایت ثبات سیاسی و اقتصادی کشور را به مخاطره می‌اندازد.

تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.

اما دسته‌ی دیگر که اکثرا در فعالیت‌ها و خدمات تجاری و بازرگانی و به ویژه واسطه‌گری مشغول هستند، شاهد افزایش‌های بادآورده و چشمگیری در درآمدهای خود خواهند بود. چنین تغییراتی می‌تواند آثار روانی بسیارمضری در سطح جامعه گذارده و موجب افت شدید و اساسی کارآیی تولید شود؛ به علاوه ‌ این کاهش و افزایش ناگهانی در سطح درآمدهای افراد از نظر اجتماعی نیز عادلانه نیست. اگر از اقشار متوسط جامعه پرسیده شود که چرا تورم یک مساله اجتماعی است احتمالا در پاسخ اظهار خواهند داشت که تورم، آن‌ها را فقیرتر می‌کند .

برای مثال می‌گویند: « دستمزد ما هر سال افزایش می‌یابد اما قیمت‌ها نیز بالا می‌رود و این افزایش حقوق را خنثی می‌کند. » علاوه بر این، تورم سبب می‌شود اشخاصی که در جریان معمول زندگی‌ مایل‌اند مقادیر ناچیزی از درآمد نسبتا محدود خود را برای امور جاری زندگی مانند تحصیل فرزندان، خرید خانه وغیره پس‌انداز نمایند، با مشکلات عدیده ای مواجه گردند.

همچنین درشرایط تورمی، قیمت نسبی کالاها و خدمات صادراتی کشور در بازارهای صادراتی افزایش و قیمت نسبی کالاها و خدمات وارداتی به کشور کاهش می‌یابد. در صورت نبودن کنترل تجارت خارجی، این امر باعث کاهش صادرات و افزایش واردات می‌گردد. رویه‌های معمول کسب و کار و تجارت در اثر تورم دچار تغییرات فراوانی می‌شود و این مسئله، اختلالات زیادی در امر تولید و مبادله ایجاد می‌کند.

این نکته نیز قابل توجه است که نظام‌های مالیاتی، جرایم قانونی وغیره که براساس فرض تلویحی قیمت‌های ثابت تدوین شده‌اند، تماما در اثر تورم دچار تغییر می‌شوند و درشرایط تورمی هدف قانون‌گذار درهیچ یک ازاین موارد نمی‌تواند عینا عملی‌ گردد. به دیگر سخن، در شرایط تورمی قسمت مهمی از وظایف قانون‌گذاری به اجبار از ارگان‌های مسؤل سلب و به‌گونه ناخواسته‌ای به عهده تورم گذاشته می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/05/01 18:41:18   |
0     0
تورم ناشی از شرایطی است که سطح عمومی قیمتها به طور بی رویه افزایش یابد و به حوزۀ زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه سرایت می کند و تداوم آن آثار زیانباری بر زندگی اقتصادی ، اجتماعی جامعه تحمیل می نماید تا بدانجا که می تواند اثرات بدی را بر اخلاق جامعه داشته و گاهی منشاء بسیاری از مفاسد اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی در بدنه اجتماع گردد
تورم موجب افزایش قیمت اجناس در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن، کاهش میزان صادرات و افزایش واردات در کشور است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 18:49:01   |
0     0
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود. .و بی ارز ش شدن پولی ملی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/01 21:55:53   |
0     0
تورم پدیده‌ای که نه تنها اقتصاد بلکه جامعه را نیز به آهستگی و به آرامی به سمت فروپاشی می کشاند. تورم موجب نارضایتی مردم از دولت و عدم اطمینان به آن موجب افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه افزایش قشر فقیر و آسیب رساندن به آنها می شود که خود این ها مشکلات عدیده و حاد دیگری را در پی خواهد داشت مختصراً می توان اینطور گفت که تورم مرگ تدریجی یک جامعه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:13:03   |
0     0
افزایش تورم باعث بی ارزش شدن پول ملی کشور می شود.
. تولید کنندگان از خریدن مواد اولیه کالاها خودداری کرده و سرمایه خود را صرف این کار نمی کنند، چرا که در این دوران کارهای دلالی بسیار رواج پیدا می کند، به همین خاطر تولیدکنندگان یا بیکار می شوند و یا روی به کار دلالی می آورند تا بتوانند اندک درآمدی از این راه داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 18:41:35   |
0     0
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کمافزایش بیکاری.کاهش قدرت خرید. کاهش ارزش پول و در پی آن روی اوردن مردم به خرید طلا و سکه و ایجاد نا ارامی در بازار و نابودی واحد های تولیدی میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:58:21   |
0     0
تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود. نکته قابل تامل اینکه برخی تصور می‌کنند با تورم می‌توان رونق ایجاد کرد و بیکاری را از بین برد؛ زیرا بیکاری ریشه ناهنجاری‌هاست که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 01:18:29   |
0     0
تورم باعث کاهش ارزش پول میشود
قدرت خرید را کاهش میدهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسین بخت جو |   1399/05/06 23:00:52   |
0     0
تورم باعث کاهش ارزش پول میشود و قدرت خرید را کاهش میدهد. تورم عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال است و در حوزه‌های غیراقتصادی ردپای آن در تخریب سرمایه اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... دیده می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/07 19:01:24   |
0     0
تورم به عنوان مقوله‌ای اقتصادی، رابطه‌ای انکارنشدنی با مشکلات اجتماعی دارد و نمی‌توان آن را از دیگر پدیده‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جدا کرد، لذا رخدادهای اقتصادی همواره بر افراد جامعه تأثیر خواهند داشت.

افزایش مداوم و بی‌رویه‌ی سطح عمومی قیمت‌ها آثار زیان باری را بر ابعاد مختلف زندگی انسان تحمیل می‌کند. اینکه تورم ناشی از امواج و انعکاس بحران مالی و اقتصادی جهانی است یا نشان دهنده‌ی ضعف در دستگاه‌های نظارتی بازار، درست مشخص نیست، اما آنچه در خصوص وجود وضعیت بیمار اقتصادی و تداوم این شرایط بدیهی به نظر می‌رسد، تبعات روانی و آسیب‌های اجتماعی متعدد و فراوانی است که در پی این امر تشدید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تورم به عنوان مقوله‌ای اقتصادی، رابطه‌ای انکارنشدنی و قابل رؤیت با مشکلات اجتماعی دارد و بر همین اساس نمی‌توان آن را منفک از دیگر پدیده‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... به شمار آورد؛ لذا رخدادهای اقتصادی همواره تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر شرایط و موقعیت افراد جامعه خواهند داشت.

تورم اقتصادی و تبعات آن بر بدنه‌ی اجتماع

یکی از مباحثی که در شرایط تورم و گرانی بسیار اهمیت دارد این است که افراد احساس از خودبیگانگی پیدا می‌کنند؛ چرا که به اندازه‌ی تلاش و کارشان، پول دریافت نکرده و میزان دریافتی نیز متناسب با رشد تورم و گرانی در جامعه نبوده و بسیار از شرایط جامعه و اقتصاد عقب است. همین باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و از خودشان فاصله بگیرند. علاوه بر این، احساس محرومیت نسبی افراد جامعه بیش از پیش برجسته و به موازات آن احساس شادی و رفاه ذهنی آنان کمرنگ می‌گردد.

سید ابراهیم مساوات، دکترای جامعه شناسی در رابطه با تبعات این رویداد اقتصادی در جامعه در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: «این ماجرا را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد. از جمله پیامدهای گرانی و تورم بر زندگی اجتماعی انسان‌ها ترس و احساس عدم اطمینان آنان نسبت به آینده و شرایط جامعه است و این دلهره و نگرانی نسبت به اینکه فردا قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آینده‌ی شغلی و زندگی فرد چه خواهد شد، وجود دارد.»

کاهش مسئولیت پذیری

این مدرس دانشگاه می‌افزاید: «مورد بعد این است که مقوله‌های سرمایه‌ی اجتماعی مثل اعتماد، مشارکت افراد، برقراری ارتباطات مناسب و تعهد و مسئولیت پذیری در چنین جامعه‌ای که تورم و گرانی بیداد می‌کند، به شدت کاهش می یابد. این کاهش سرمایه‌ی اجتماعی در دو بعد خود را نشان می‌دهد؛ یکی در ارتباطات بین فردی که به شدت اعتماد افراد نسبت به یکدیگر کمرنگ شده و نگاهی بدبینانه نسبت به هم خواهند داشت و مورد مهمتر، اعتماد اجتماعی و به طور کلی سرمایه‌ی اجتماعی در ارتباط با دولت است. زمانی که اعتماد مردم نسبت به دولت کم شود، قاعدتاً مشارکت در فعالیت‌های سیاسی نیز کاهش پیدا خواهد کرد و ارتباطات کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود که تبعات خاص خودش را دارد و پرداختن به آن از این مجال خارج است.»

تورم نه تنها در زندگی اقتصادی که در لایه‌های پیدا و پنهان زیست اجتماعی و اخلاقی یک جامعه نیز نقش دارد، بلکه عامل بی‌ثباتی و از بین بردن اشتغال، تخریب سرمایه‌ی اجتماعی، افزایش جرم و جنایت و... نیز است.

مساوات در این باره عنوان می‌کند: «مهم‌ترین نکته‌ای که شاید در بسیاری از تحلیل‌ها و مسائل مربوط به این قضیه به آن توجه نشده باشد، بحث شاخص فلاکت است. شاخص فلاکت مجموعه‌ای از نرخ تورم به علاوه‌ی نرخ بیکاری است. بسیاری اوقات افزایش نرخ قیمت‌ها، تأثیرات مستقیمی بر بیکاری می‌گذارند؛ افراد زیادی کار خود را از دست می‌دهند و بسیاری دیگر نیز مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی که نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و بیکاری نیز بیشتر می‌شود، شاخص فلاکت بالا می‌رود. اگر تورم در کشوری یک برابر افزایش پیدا کند، نرخ جرم و جنایت ۲ برابر می‌شود. اگر بیکاری در جامعه یک واحد افزایش یابد، جرم و جنایت ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند و جالب است بدانید اگر تورم و بیکاری در کنار هم یک واحد افزایش پیدا کنند، میزان وقوع جنایت و جرم در جامعه ۴.۵ برابر می‌گردد.»

وی همچنین ادامه می‌دهد: «در سال ۲۰۱۸ در نتایج به دست آمده از یک پژوهش، ایران در بین ۹۵ کشور انتخاب شده در دنیا رتبه‌ی چهارم را از نظر شاخص فلاکت به دست آورد. طبق آماری که مسئولین داده اند در کشور ما در تابستان ۱۳۹۸ شاخص فلاکت ۵۳.۲ واحد بوده است در صورتی که مؤسسه‌ی بین‌المللی کاتو این شاخص فلاکت را در ایران ۷۵.۷ واحد اعلام کرده است. طبق شاخص‌ها و آمارهای موجود، تشدید این وضعیت تبعات اجتماعی زیادی در حیطه‌های مختلف مخصوصاً در افزایش جرم و جنایت دارد.»

مساوات در پایان می‌گوید: «امیدوارم با آینده نگری، برنامه ریزی درست و پیروی از اصول قانونی بتوانیم مسئله‌ی تورم و گرانی و شرایط فعلی اقتصادی را تحت مدیریت دربیاوریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/08 15:02:46   |
0     0
تورم باعث زیادتر شدن فاصله ی طبقاتی می شود وهمچنین عامل بی ثباتی و از لین بردن اشتغال است هم چنین افزایش جرم و جنایت وفساد و کمتر شدن قدرت خرید مردم از ویگر اثرات ان است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/08 20:31:01   |
0     0
تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.

اما دسته‌ی دیگر که اکثرا در فعالیت‌ها و خدمات تجاری و بازرگانی و به ویژه واسطه‌گری مشغول هستند، شاهد افزایش‌های بادآورده و چشمگیری در درآمدهای خود خواهند بود. چنین تغییراتی می‌تواند آثار روانی بسیارمضری در سطح جامعه گذارده و موجب افت شدید و اساسی کارآیی تولید شود؛ به علاوه ‌ این کاهش و افزایش ناگهانی در سطح درآمدهای افراد از نظر اجتماعی نیز عادلانه نیست. اگر از اقشار متوسط جامعه پرسیده شود که چرا تورم یک مساله اجتماعی است احتمالا در پاسخ اظهار خواهند داشت که تورم، آن‌ها را فقیرتر می‌کند 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 11:01:12   |
0     0
تورم کاهش ارزش پول نسبت به سطح عمومی قیمتهاست و مهمترین عیب آن کاهش مشارکت مردم در جامعه و فاصله طبقاتیست.از اثار مستقیم ان میتوان به کاهش قدرت خرید و منجر به فقیرتر شدن انسانهای فقیر و ثروتمندتر شدن افراد ثروتمند اشاره کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/12 12:38:10   |
0     0
1_ افزایش جرم و جنایت در جامعه
2_ کاهش میزان امنیت جانی مالی و اقتصادی در جامعه
3_ از بین رفتن حس همکاری و انسان دوستانه در جامعه
4_ مرگ ارزش ها و آرمان های جامعه
5_ فرو پاشی اقتصادی و فرهنگی و تمدن ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/09 17:14:44   |
0     0
افزایش تورم موجب فشار مالی و کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و فقر میشود. که خود موجب ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی و ناهنجاریهایی نظیر افزایش دزدی می شود.
همچنین بصورت غیر مستقیم نیز تاثیرات نامطلوب دارد: در این حالت سرمایه داران و سود بگیران و دلالان با افزایش سرمایه روبرو شده ولی دستمزد حاصل از کار و تولید افزایش نمی یابد و ارزش کسب و کار کاهش می یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics