تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

افزایش قیمت مسکن درمناطق مختلف تهران + قیمت

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۲ میلیون تومانی مسکن در هر متر مربع در تهران خبر داده است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  سایت طلا ، دیروز گزارش وزارت راه و شهرسازی از رشد حدود ۲ میلیون تومانی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران حکایت داشت که نشان می‌داد متوسط قیمت از متری ۱۷ میلیون و شش هزار تومان در اردیبهشت ماه به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان در خرداد ماه رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۱ درصد و نسبت به خرداد سال قبل ۴۲.۱ درصد افزایش یافته است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

رشد ۲.۵ تا ۹ میلیون تومانی قیمت مسکن در شمال پایتخت

امروز جزئیات بیشتری از رشد قیمت در مناطق شمالی تهران منتشر شده که نشان می دهد میانگین قیمت هر متر مسکن در منطقه یک از ۳۳.۸ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به ۴۲.۴ میلیون تومان در خرداد ماه رسیده که ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

در منطقه ۳ نیز که نرخها در اردیبهشت ۳۰.۶ میلیون تومان در هر متر مربع بود به ۳۳.۹ میلیون تومان پیدا کرده که رشد ۳.۳ میلیون تومانی یافته است.

همچنین منطقه ۲ نیز رتبه سوم از نظر قیمت مسکن در شهر تهران را داراست، نرخ ها از ۲۶.۴ میلیون تومان به ۲۸.۹ میلیون تومان رسیده که افزایش ۲.۵ میلیون تومانی در هر متر مربع را نشان می دهد.

 

متوسط قیمت خانه در منطقه ۶ نیز به عنوان چهارمین منطقه گران قیمت تهران از ۲۴.۴ میلیون تومان در اردیبهشت ماه به ۲۵.۸ میلیون تومان در خرداد ماه افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی گران‌ ترین منطقه تهران منطقه یک با میانگین ۴۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود و پس از آن منطقه سه با متوسط هر متر ۳۳ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان و در رتبه سوم منطقه دو با متوسط متری ۲۸ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته است. بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ تهران با هزار و ۵۷۰ فقره رخ داده و مناطق دو با ۸۹۳ فقره و منطقه ۴ با ۸۷۴ فقره معامله قرار دارند.

 

ارزان‌ترین منطقه تهران نیز منطقه ۱۸ با متری ۸ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۸۰۰ تومان است و منطقه ۲۰ با میانگین هر متر ۹ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان و منطقه ۱۷ با متوسط هر متر ۹ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۶۰۰ تومان به ترتیب ارزان‌ ترین مناطق تهران بودند.

کمترین تعداد معاملات نیز در منطقه ۱۹ با ۶۹ فقره معامله و پس از آن منطقه ۱۶ با ۱۲۰ فقره و منطقه ۲۰ با ۱۳۴ فقره معامله قرار دارند.

بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در خرداد امسال نسبت به ماه قبل (اردیبهشت ۹۸) ۱۲.۱ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (خرداد ۹۸) ۴۲.۱ درصد رشد داشته است.

 

نرخ‌گذاری دلبخواهی در بازار مسکن

چند روز قبل از انتشار این آمار از رشد بی‌ضابطه نرخ های پیشنهادی در مناطق شمالی پایتخت و هجوم سرمایه‌گذاران به این مناطق خبر دادیم که بر اساس آن نرخ پیشنهادی مسکن در منطقه یک به متری ۴۹ میلیون تومان رسیده بود. این نشان می دهد نرخ گذاری در بازار مسکن دلبخواهی شده است. با وجود آنکه خرید و فروشی با قیمت های نجومی انجام نمی‌شود اما رشد ۹ میلیون تومانی قیمت‌های قطعی در شمال شهر آن هم فقط در یک ماه تامل برانگیز است. هرچند کارشناسان و مسئولان، علت اصلی رشد قیمت مسکن را تاثیرپذیری از نرخ تورم بازارهای موازی می‌دانند.

 

این جهش قیمتی در حالی اتفاق افتاده که بیشترین تعداد واحدهای خالی از سکنه در مناطق شمالی تهران رصد می‌شود. مطابق آمار سال ۱۳۹۵ در تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. طرح اخذ مالیات از خانه های خالی سرانجام پس از سالها کش و قوس قرار است از تابستان امسال اجرایی شود و بر اساس گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، مالکان خانه های خالی در تابستان جاری باید منتظر برگه های مالیاتی باشند.

طبق برنامه قرار است از سال ۱۳۹۵ که قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی به تصویب رسیده، مالیات اجاره این واحدها محاسبه شود. بر این اساس خانه ها از سال اولی که خالی بوده‌اند معاف از مالیات هستند، سال دوم باید ۵۰ درصد ارزش اجاره را به عنوان مالیات بپردازند، سال سوم معادل ارزش اجاره و به ترتیب در سالهای بعد این ضرایب افزایش می یابد.

 

جنب و جوش صاحبخانه‌ها برای فرار از مالیات

از طرف دیگر ظاهراً صاحبان خانه‌های لوکس شمال شهر به جنب و جوش افتاده اند تا به نوعی از مالیات خانه های خالی فرار کنند و بنابر برخی ادعاها، قراردادهای صوری در این زمینه منعقد می شود. هرچند نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی گفته‌اند که تمام تمهیدات برای بستن منفذهای مالیات واحدهای خالی از سکنه را می بندند.

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این زمینه گفته که از تقاطع اطلاعاتی برای دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی استفاده می شود و تنها به یک روش بسنده نخواهد شد.

 

تعداد معاملات نیز در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت امسال منفی ۴.۵ درصد کاهش داشته ولی نسبت به خرداد سال گذشته ۸۰.۳ درصد رشد داشته است.

آمارها نشان دهنده رشد چشم گیر و جهشی قیمت ها است و امیدواریم با ارائه طرح های جدید در حوزه مسکن بتوان بخشی از این رشد جهش قیمت ها را کنترل کرد.

منبع خبر: سایت طلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics