تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شش راه رشد و کامیابی مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط در دوران کرونا

اگر بگوییم همه‌گیری ویروس کرونا (در سطح گیتی) فاجعه‌ای بزرگ در قرن بیست و یکم است، گزافه نخواهد بود. اعضای ”کمیته‌ی مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط“ تجربیات خود را در باره چگونگی برخورد مؤسسات حسابرسی کوچک و انجمن‌های حسابداری حرفه‌ای با بحران پدید آمده در هم آمیختند. (نتیجه) شش زمینه اصلی تمرکز را برای مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط و انجمن‌های حسابداری حرفه‌ای یافتند که آنها می‌توانند بدان راه‌ها، پس از بحران کرونا رشد کنند و کامیاب شوند.

1.کارکنان
کارکنان، بزرگ‌ترین دارایی مؤسسه و جزئی جدایی‌ناپذیر از مزیت رقابتی آن می‌باشند. حفظ سلامت و ایمنی کارکنان در شرایط بحرانی سلامت موجود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خیلی از مؤسسات تدابیری اندیشیده‌اند؛ مانند، کار از خانه، ساعات (کاری) انعطاف‌پذیر و نوبت‌کاری متناوب در دفتر مؤسسه تا بهتر بتوانند فاصله اجتماعی را حفظ کنند (یعنی، یک گروه در روز‌های زوج و گروه دیگر در روز‌های فرد به دفتر مؤسسه بیایند).

 

در نظرگرفتن آثار روانی و احساسی بر کارکنان، مقوله‌ای است پراهمیت برای مؤسسات. این‌که کارکنان چگونه می‌توانند تغییرات عمده‌ای که در امور روزمره و سبک زندگی آنان و همچنین، وضعیت روحی آنان پدید می‌آید را بپذیرند و مدیریت کنند نیز حائز اهمیت است. ارتباط مستمر شامل بهره‌گیری  از ابزارهای برخط، امری بسیار ضروری است. چگونگی مدیریت کارکنان در چنین شرایطی، احتمالاً می‌تواند بر وفاداری کارکنان در درازمدت، اثر بگذارد. اجبار رویه کار کردن از خانه و بدون سفرهای کاری، نسبت به برخورد با چالش‌های توازن کار- زندگی در مورد برخی از مؤسسات نتیجه‌بخش بوده است. ناگفته نماند که برخورد صاحب‌کاران نسبت به دیدارهای رو در رو نیز بسیار اثربخش بوده است.

مؤسسات ممکن است، بسته به شرایط، تعداد کارکنان یا سطح حقوق و مزایای خود را، در میان‌مدت تغییر دهند. این یک تصمیم بسیار سخت احساسی است که مؤسسات باید بگیرند. در برخی موارد، مؤسسات نسبت به تأمین هزینه‌های پزشکی کارکنان قطع رابطه شده برای دست‌کم تا پایان سال جاری، تعهداتی را پذیرفته‌اند.

 

2.ارتباط مرتب با صاحب‌کاران
سرعت قطع ارتباط، سرسام‌آور است. بسیاری از کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، دست‌وپا می‌زنند تا غرق نشوند: این، بهترین زمان برای برقراری ارتباط با صاحب‌کاران است تا بدین‌وسیله آنان درک کنند که برای مؤسسه، اهمیت دارند و مؤسسه همانند پیش‌تر، مشاور تجاری خوب آنها است. گاه، گوش کردن به صاحب سرمایة مدیر که از ترس‌ها، چالش‌ها و دورنمای آینده پس از Covid 19 می‌گوید، وافی به مقصود است. این گفته قدیمی ”مردم کاری ندارند چقدر می‌فهمی، تا وقتی که بفهمند چقدر مراقبشان هستی“ هیچ‌وقت به‌اندازه امروز، مصداق نداشته است. شناسایی نیازها و ارائه مشورت‌های مربوط و به‌موقع، از اهمیت زیادی برخوردار است. ارائه نظر مشورتی در باره راه‌های مؤثر مدیریت عملیات تجاری و کاهش هزینه‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

 

مادول شماره 6 از ”راهنمای مدیریت مؤسسه (نشر چهارم)“ حاوی یک شابلون طرح اقدامات مدیریت است که با افزودن ستون (ستون‌ها) به آن، اقدامات مورد نظر و برنامه زمان‌بندی اجرای آنها می‌تواند نشان داده شود. برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط، نیازهای مشابهی دارند؛ اما این‌که مؤسسات، راه‌حل‌های اختصاصی لازم برای صاحب‌کارانشان را تدوین و ارائه کنند از این جهت اهمیت دارد که خدمات آنها را از رقبا، متمایز می‌کند. مقاله ”پنج گام لازم در ارائه مشورت به صاحب‌کاران در دوران  Covid 19“ نیـاز به پیگیری اقداماتی را مشخص می‌کند که به‌آسانی قابل‌اجرا هستند.

 

3. دسترسی به منابع برون سازمانی
در گوشه و کنار دنیا، دولت‌ها با بسته‌های حمایتی فراوانی به یاری کسب‌وکارها شتافته‌اند. بیشتر انجمن‌های حسابداری حرفه‌ای  نیز در این راه با اطلاع‌رسانی، یاری‌رسان هستند. مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط در این راه، با پایش آنچه که تدوین و ارائه می‌شود (که هر روز می‌تواند تغییر کند) و اطلاع‌رسانی بسته‌های مناسب به صاحب‌کاران، نقشی محوری دارند. برای مثال، در باره فرآیند استفاده از کمک‌های بلاعوض یا وام و راهنمایی در باره دوران مرخصی کارکنان. ارائه این خدمات به‌شدت ارزش‌آفرین است.

 

فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) یک تارگاه به‌نام Covid-19 website ایجاد کرده است که مسایل حسابرسی، گزارشگری مالی، تداوم فعالیت بنگاه‌ها و مدیریت بحران، و رفاه فردی و حرفه‌ای را پوشش می‌دهد.

داشتن یک شبکه قوی برون‌سازمانی برای گفتگو در باره مسایل و رد و بدل کردن اطلاعات و دیگر منابع می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. تعداد گروه‌های اطلاعاتی در بسیاری از محل‌ها رو به افزایش است، هرچند باید نسبت به معتبر بودن اطلاعات ارائه شده به گروه، خیلی مواظب بود.

 

4.تنوع در ارائه خدمات
با ویرانگری کسب و کارهای کوچک و متوسط توسط ویروس کرونا، مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط فرصتی طلایی برای ابراز وجود پیدا کرده‌اند. هفته‌های اخیر شاهد افزایش خدماتی چون کمک در تهیه صورت گردش وجوه نقد آتی، تدوین برنامه جدید کسب‌وکار، تجدید ساختار فعالیت‌ها، بررسی برنامه‌های تداوم فعالیت و، در مورد بنگاه‌هایی که ممکن است نتوانند از این همه‌گیری جان به در برند، خدماتی چون تصفیه بنگاه و مدیریت تصفیه بوده است. مؤسسات حسابرسی کوچک و متوسط باید بتوانند خدمات را به زمینه‌های مورد نیاز صاحب‌کاران کوچک و متوسط خود سوق دهند. برای مثال، مؤسسه می‌تواند در باره سناریوهای گوناگون حساسیت و بدیل‌های موجود (بدترین و بهترین حالت) برای وضعیت عملیاتی و مالی در سه، شش یا دوازده ماه آینده نظر مشورتی ارائه کند.

 

مجهز بودن حسابداران حرفه‌ای به مجموعه مهارت‌های لازم برای ارائه این خدمات نیز بسیار اهمیت دارد. بسیاری از انجمن‌های حسابداری حرفه‌ای با تهیه شابلون‌های گوناگون و دیگر مواد آموزشی، در این زمینه به یاری اعضای خود شتافته‌اند. برای مثال، انجمن حسابداران خبره انگلستان و ویلز، ”راهنمای (تهیه) گردش وجوه نقد برای مالیه‌چی‌های حرفه‌ای“ را ارائه کرده است و انجمن حسابداران رسمی آمریکا نمونه موافقت‌نامه، رهنمود و شابلون‌هایی را برای اعضای خود تهیه کرده است تا بتوانند صاحب‌کاران خود را در اجرای برنامه پشتیبانی از فیش‌های حقوق و دستمزد یاری رسانند که این برنامه توسط دولت فدرال تضمین شده است.

”چک‌لیست رویه خوب برای کسب و کارهای کوچک (نشر دوم)“ منتشر شده توسط IFAC  یک ابزار مفید بازاریابی و تشخیص است برای مؤسسات کوچک و متوسط جهت تعیین مشورتی که صاحب‌کاران کوچک ممکن است نیاز داشته باشند. همچنین کمک به آنها در مدیریت کسب‌وکارشان. این چک‌لیست شامل چک‌لیست‌های امور مالی، امور مدیریت راهبری، الزامات قانونی و مقرراتی و مدیریت محیط (زیست) است.

 

5. عملیات مؤسسه و مدیریت ریسک
با بحرانی به این عظمت، تجارت به‌طور معمول شاید ناممکن باشد. صاحب‌کاران ممکن است نتوانند حق‌الزحمه حسابرسی را بپردازند و بدین‌سان، مؤسسه با مشکل گردش وجوه نقد روبرو شود. مؤسسات باید این‌گونه ریسک‌ها را با دقت مدیریت کنند. افزون بر این، تعداد صاحب‌کاران جدیدی که خواهان این خدمات هستند (و هنوز می‌توانند از پس هزینه آن برآیند) احتمالاً به رقابت گسترده‌ و فشار بر حق‌الزحمه می‌انجامد. مسأله کم شدن دامنه بسیاری از مأموریت‌ها به‌منظور ارائه خدمات اثربخش و کارآمد باید مدیریت شود. مادول شماره 7 از ”راهنمای مدیریت مؤسسه (نشر چهارم)“  منبع بسیار مفیدی است برای مؤسسات که ریسک‌های گوناگون ناشی از ارائه خدمات جدید را مدیریت کنند و، همچنین، برنامه‌ریزی تداوم فعالیت و برخاستن پس از فاجعه را پوشش می‌دهند.

6.        سرمایه‌گذاری در فناوری
بحران سبب تسریع بکارگیری و استفاده بیشتر از فناوری در بسیاری از سازمان‌ها شده است. از یک راه‌حل سادهِ کار از خانه تا استقرار پرتال‌هایی بر فضای ابری برای اطلاع‌رسانی بهتر و اسکن کردن و فرستادن اسناد و مدارک توسط صاحب‌کاران، بهترین راه حفظ فاصله سلامتی و مهم‌تر، افزایش کارایی مؤسسه بوده است. IFAC و بسیاری از سازمان‌ها مقاله‌هایی در باره ارزیابی نرم‌افزارها (”عوامل کلیدی در ارزیابی سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار“ را ببینید) را به اشتراک گذاشته‌اند تا اهمیتِ داشتن یک راهبرد فناوری (”تدوین یک راهبرد فناوری“ را نشان دهد.

 

نتیجه‌گیری
این بحران برای بسیاری از مؤسسات کوچک و متوسط، بی‌تردید چالش‌برانگیز  خواهد بود. اما، فرصت‌هایی طلایی نیز برای ساختن ارتباطات قوی‌تر و برخاستن قوی‌تر از همیشه، وجود دارد. ”برنامه اقدامات دگردیسی مؤسسه“ که اخیراً منتشر شده است، دسته‌ای از منابع فوق‌العاده را ارائه می‌دهد که بیشتر آنها به مؤسسات کوچک و متوسط مربوط می‌شود، چه در رویارویی با بحران موجود، چه به‌عنوان یک مأخذ برای برنامه‌ریزی برای آینده.

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

مجید گلزارفر |   1399/04/31 16:10:26   |
0     0
کارکنان
ارتباط مرتب با صاحب‌کاران
دسترسی به منابع برون سازمانی
تنوع در ارائه خدمات
عملیات مؤسسه و مدیریت ریسک
سرمایه‌گذاری در فناوری
ارتباط مستمر شامل بهره‌گیری از ابزارهای برخط، امری بسیار ضروری است. چگونگی مدیریت کارکنان در چنین شرایطی، احتمالاً می‌تواند بر وفاداری کارکنان در درازمدت، اثر بگذارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/05/01 23:51:24   |
0     0
حاوی یک شابلون طرح اقدامات مدیریت است که با افزودن ستون (ستون‌ها) به آن، اقدامات مورد نظر و برنامه زمان‌بندی اجرای آنها می‌تواند نشان داده شود. برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط، نیازهای مشابهی دارند؛ اما این‌که مؤسسات، راه‌حل‌های اختصاصی لازم برای صاحب‌کارانشان را تدوین و ارائه کنند از این جهت اهمیت دارد که خدمات آنها را از رقبا، متمایز می‌کند. مقاله ”پنج گام لازم در ارائه مشورت به صاحب‌کاران در دوران Covid 19“ نیـاز به پیگیری اقداماتی را مشخص می‌کند که به‌آسانی قابل‌اجرا هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
میثم دهقان |   1399/05/13 11:19:35   |
0     0
فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) یک تارگاه به‌نام Covid-19 website ایجاد کرده است که مسایل حسابرسی، گزارشگری مالی، تداوم فعالیت بنگاه‌ها و مدیریت بحران، و رفاه فردی و حرفه‌ای را پوشش می‌دهد.
داشتن یک شبکه قوی برون‌سازمانی برای گفتگو در باره مسایل و رد و بدل کردن اطلاعات و دیگر منابع می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. تعداد گروه‌های اطلاعاتی در بسیاری از محل‌ها رو به افزایش است، هرچند باید نسبت به معتبر بودن اطلاعات ارائه شده به گروه، خیلی مواظب بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/05/14 22:46:47   |
0     0
.کارکنان
کارکنان، بزرگ‌ترین دارایی مؤسسه و جزئی جدایی‌ناپذیر از مزیت رقابتی آن می‌باشند. حفظ سلامت و ایمنی کارکنان در شرایط بحرانی سلامت موجود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خیلی از مؤسسات تدابیری اندیشیده‌اند؛ مانند، کار از خانه، ساعات (کاری) انعطاف‌پذیر و نوبت‌کاری متناوب در دفتر مؤسسه تا بهتر بتوانند فاصله اجتماعی را حفظ کنند (یعنی، یک گروه در روز‌های زوج و گروه دیگر در روز‌های فرد به دفتر مؤسسه بیایند).

در نظرگرفتن آثار روانی و احساسی بر کارکنان، مقوله‌ای است پراهمیت برای مؤسسات. این‌که کارکنان چگونه می‌توانند تغییرات عمده‌ای که در امور روزمره و سبک زندگی آنان و همچنین، وضعیت روحی آنان پدید می‌آید را بپذیرند و مدیریت کنند نیز حائز اهمیت است. ارتباط مستمر شامل بهره‌گیری از ابزارهای برخط، امری بسیار ضروری است. چگونگی مدیریت کارکنان در چنین شرایطی، احتمالاً می‌تواند بر وفاداری کارکنان در درازمدت، اثر بگذارد. اجبار رویه کار کردن از خانه و بدون سفرهای کاری، نسبت به برخورد با چالش‌های توازن کار- زندگی در مورد برخی از مؤسسات نتیجه‌بخش بوده است. ناگفته نماند که برخورد صاحب‌کاران نسبت به دیدارهای رو در رو نیز بسیار اثربخش بوده است.
مؤسسات ممکن است، بسته به شرایط، تعداد کارکنان یا سطح حقوق و مزایای خود را، در میان‌مدت تغییر دهند. این یک تصمیم بسیار سخت احساسی است که مؤسسات باید بگیرند. در برخی موارد، مؤسسات نسبت به تأمین هزینه‌های پزشکی کارکنان قطع رابطه شده برای دست‌کم تا پایان سال جاری، تعهداتی را پذیرفته‌اند.

2.ارتباط مرتب با صاحب‌کاران
سرعت قطع ارتباط، سرسام‌آور است. بسیاری از کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، دست‌وپا می‌زنند تا غرق نشوند: این، بهترین زمان برای برقراری ارتباط با صاحب‌کاران است تا بدین‌وسیله آنان درک کنند که برای مؤسسه، اهمیت دارند و مؤسسه همانند پیش‌تر، مشاور تجاری خوب آنها است. گاه، گوش کردن به صاحب سرمایة مدیر که از ترس‌ها، چالش‌ها و دورنمای آینده پس از Covid 19 می‌گوید، وافی به مقصود است. این گفته قدیمی ”مردم کاری ندارند چقدر می‌فهمی، تا وقتی که بفهمند چقدر مراقبشان هستی“ هیچ‌وقت به‌اندازه امروز، مصداق نداشته است. شناسایی نیازها و ارائه مشورت‌های مربوط و به‌موقع، از اهمیت زیادی برخوردار است. ارائه نظر مشورتی در باره راه‌های مؤثر مدیریت عملیات تجاری و کاهش هزینه‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

مادول شماره 6 از ”راهنمای مدیریت مؤسسه (نشر چهارم)“ حاوی یک شابلون طرح اقدامات مدیریت است که با افزودن ستون (ستون‌ها) به آن، اقدامات مورد نظر و برنامه زمان‌بندی اجرای آنها می‌تواند نشان داده شود. برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط، نیازهای مشابهی دارند؛ اما این‌که مؤسسات، راه‌حل‌های اختصاصی لازم برای صاحب‌کارانشان را تدوین و ارائه کنند از این جهت اهمیت دارد که خدمات آنها را از رقبا، متمایز می‌کند. مقاله ”پنج گام لازم در ارائه مشورت به صاحب‌کاران در دوران Covid 19“ نیـاز به پیگیری اقداماتی را مشخص می‌کند که به‌آسانی قابل‌اجرا هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/06/02 00:46:18   |
0     0
شش راه رشد و کامیابی مؤسسات حسابرسی کوچک و
متوسط در دوران کرونا:
کارکنان
ارتباط مرتب با صاحب‌کاران
دسترسی به منابع برون سازمانی
تنوع در ارائه خدمات
عملیات مؤسسه و مدیریت ریسک
سرمایه‌گذاری در فناوری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics