تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گواهی ماده 187 قانون مالیات های مستقیم چیست و چرا صدور الکترونیکی آن مهم است؟

در سال های گذشته، دریافت مفاصا حساب از ادارات امور مالیاتی به صورت فیزیکی از جمله ضروریات برای نقل و انتقال املاک بود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری سازمان امور مالیاتی کشور ،البته در آن زمان، به موجب قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی اشخاص می توانستند فقط در صورت قبول بدهی مالیاتی بدون اخذ مفاصا حساب اقدام به نقل و انتقال کنند. اما در حال حاضر، بر اساس ماده 187 قانون مالیات های مستقیم، در کلیه مواردی که معاملات به موجب اسناد رسمی‌صورت می‌گیرد صاحبان دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از ثبت و یا اقاله یا فسخ سند معامله، مراتب را با شرح و مشخصات کامل و چگونگی نوع و ‌موضوع معامله مورد نظر به اداره امور مالیاتی محل برسانند و پس از کسب گواهی اداره امور مالیاتی نسبت به ثبت یا فسخ سند معامله اقدام کنند.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

قانونگذار در ذیل تبصره 4 ماده 187 قانون مالیات های مستقیم که اخذ گواهی از اداره امور مالیاتی برای نقل و انتقال املاک را ضروری کرده، سازمان امور مالیاتی را نیز مکلف کرده است با اتصال به سامانه ثبت الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک نسبت به اعلام میزان بدهی ملک مورد انتقال و امکان اخذ و واریز آن به حساب مالیاتی به‌صورت آنی از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز مکلف شده بود امکان دسترسی برخط به سامانه ثبت الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را برای سازمان امور مالیاتی کشور جهت اجرای مفاد این ماده فراهم کند.

 


سازمان امور مالیاتی کشور نیز در راستای انجام این تکلیف قانونی، زمینه لازم برای صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال املاک را فراهم کرده است و حتی اجرای آن برای املاک مسکونی را کلید زده است. در حال حاضر و در مرحله نخست این طرح، نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی از طریق صدور گواهی الکترونیکی امکان پذیر است.


به موجب اعلام سازمان امور مالیاتی، اگر املاک دارای کاربری مسکونی فاقد بدهی مالیاتی باشند، پس از ثبت استعلام الکترونیکی دفتر اسناد رسمی در سامانه، مالیات نقل و انتقال قطعی ملک مورد معامله به صورت برخط توسط سامانه محاسبه و اطلاعات قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی به دفتر اسناد رسمی ارسال می شود. پس از اعلام بدهی مالیاتی و ارسال اطلاعات پرداخت به دفتر اسناد رسمی، مودی می تواند از طریق دفتر اسناد رسمی برای پرداخت مالیات اقدام نماید. پس از اعلام وصول برخط بانک عامل، گواهی مالیاتی شامل اطلاعات کامل ملک مورد انتقال صادر می شود. شماره واحدی که از طریق سامانه به این گواهی تخصیص داده شده و به دفتر اسناد رسمی اعلام می گردد، باید به عنوان شماره گواهی مالیاتی در اسناد مربوط لحاظ شود.


به زبان ساده، افرادی که قصد نقل و انتقال املاک را دارند در زمان مراجعه به دفاتر اسناد و املاک اسناد و مدارک خود را تحویل می‌دهند و مسئول دفترخانه با وارد کردن اطلاعات در سامانه، داده‌ها را به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند در صورتی که ملک مورد معامله بدهی مالیاتی نداشته باشد در همان لحظه گواهی مالیاتی صادر می‌شود و فرد می‌تواند همان جا با استفاده از کارت بانکی مالیات نقل و انتقال را پرداخت کند و فقط در صورتی که ملک بدهی مالیاتی داشته باشد باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند.
ذکر این نکته بسیار ضروری است که گواهی مالیاتی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم و شماره تخصیص یافته به آن برای مدت سه ماه دارای اعتبار است. اگر ظرف این مدت معامله انجام نشود، استعلام مجدد بدهی مالیاتی مورد معامله ضروری است.


این ماده قانونی و تکالیف مندرج در آن از این نظر که زمینه لازم را برای حذف گواهی های فیزیکی و ضرورت صدور گواهی الکترونیکی فراهم می کند، در عمل می تواند باعث تسهیل معاملات و نقل و انتقال املاک شود. از آنجا یکی از دلایل عمده رفت و آمد مردم به ادارات امور مالیاتی با هدف دریافت گواهی معروف به گواهی ماده 187 صورت می گرفت و این امر علاوه بر تحمیل هزینه های رفت و آمد و اتلاف وقت، سازمان امور مالیاتی را نیز از نظر تامین هزینه نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه می کرد، راه اندازی شیوه برخط برای دریافت این گواهی را می توان گام مهمی در جهت کاهش هزینه ها و افزایش کارایی فرایندهای مالیاتی دانست.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

افسانه محمدى ساغندى |   1399/05/05 13:04:41   |
0     0
این ماده قانونی و تکالیف مندرج در آن از این نظر که زمینه لازم را برای حذف گواهی های فیزیکی و ضرورت صدور گواهی الکترونیکی فراهم می کند، در عمل می تواند باعث تسهیل معاملات و نقل و انتقال املاک شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیى محمى عماى حسینی |   1399/05/06 13:57:39   |
0     0
ذکر این نکته بسیار ضروری است که گواهی مالیاتی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم و شماره تخصیص یافته به آن برای مدت سه ماه دارای اعتبار است. اگر ظرف این مدت معامله انجام نشود، استعلام مجدد بدهی مالیاتی مورد معامله ضروری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/05/23 21:03:41   |
0     0
سازمان امور مالیاتی کشور نیز در راستای انجام این تکلیف قانونی، زمینه لازم برای صدور گواهی الکترونیکی برخط در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال املاک را فراهم کرده است و حتی اجرای آن برای املاک مسکونی را کلید زده است. در حال حاضر و در مرحله نخست این طرح، نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی از طریق صدور گواهی الکترونیکی امکان پذیر است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/05/26 01:01:52   |
0     0
فرادی که قصد نقل و انتقال املاک را دارند در زمان مراجعه به دفاتر اسناد و املاک اسناد و مدارک خود را تحویل می‌دهند و مسئول دفترخانه با وارد کردن اطلاعات در سامانه، داده‌ها را به سازمان امور مالیاتی ارسال مینماید در صورتی که ملک مورد معامله بدهی مالیاتی نداشته باشد در همان لحظه گواهی مالیاتی صادر می‌شود و فرد می‌تواند همان جا با استفاده از کارت بانکی مالیات نقل و انتقال را پرداخت کند و فقط در صورتی که ملک بدهی مالیاتی داشته باشد باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند.
ذکر این نکته بسیار ضروری است که گواهی مالیاتی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم و شماره تخصیص یافته به آن برای مدت سه ماه دارای اعتبار است. اگر ظرف این مدت معامله انجام نشود، استعلام مجدد بدهی مالیاتی مورد معامله ضروری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics