تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چرا برخی کارگران شغل خود را ترک می‌کنند؟

رییس کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه مطابق آمار مرکز آمار حدود ۱۷درصد کارگران به صورت ارادی شغل خود را از دست داده اندگفت: این افراد مهارت دارند ولی به دلیل کافی نبودن امنیت شغلی و عدم رضایت از محیط کار شغل خود را ترک کرده اند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری علی خدایی، رییس کانون عالی شورای اسلامی کار کشور، درباره جهش تولید و اینکه مشکل جهش تولید از عدم مهارت کارگران است گفت: بهتر است کمیته جهش تولید و کمیته صنایع مجلس  الزامی را لحاظ کند که  در تمامی وزارتخانه ها جذب مدیر از خارج از بدنه کارشناسی ممنوع شود. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد این هستیم که این روزها یک مدیر در یک وزارتخانه مشغول کار است که شکست می خورد و بعد از آن به وزارتخانه دیگری می رود و در بخشی که خارج از تخصصش است مشغول فعالیت می شود. این مسئله باید اصلاح شود تا جهش تولید صورت گیرد. 

 

 خدایی افزود: اگر از مدیران موفق بخش خصوصی برای اداره وزارتخانه استفاده کنیم می تواند کمک به سزایی در این زمینه باشد. برای جهش تولید باید کاری کنیم که برای مهارت آموزی جذابیت ایجاد شود. یک احساس باید برای فرد ایجاد شود که در صورت کسب مهارت موفق خواهد شد, آن زمان است که به سمت کسب مهارت می رود. 

 

 رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به  اینکه سازمان فنی  و حرفه ای حدود 120 هزار سرباز و 72 هزار زندانی در سال 98 تحت آموزش مهارت قرار داده است گفت:مهارت ها باید هدفمند صورت گیرد.  آیا این مهارت ها هدفمند است؟ آیا قرار است تبدیل به کار شود؟برای رونق تولید در کشور باید الگوی مناسبی به جامعه ارائه کنیم. تولید باید مقدس شمرده شود تا مردم برای سرمایه گذاری به سمت تولید هدایت شوند. تا زمانی که در اقتصاد دلالی و سوداگری پول بیشتری دارد.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا یکی از چالش های صنایع برای رسیدن به نقطه مطلوب عدم مهارت کارگران است گفت: مشکلات اساسی تری وجود دارد. کارفرمایان دولتی برای آموزش کارگران اقدامی برنداشته اند. اما کارفرمایان خصوصی در حد قابل قبول گام هایی برداشته اند. از اوایل دهه 80شعارهای حمایت از تولید مطرح شده است اما اقداماتی واقعی دیده نشده است. تمام این طرح ها منجر به نتایجی شده است. در تمام طرح های مختلف طی سال های قبل با قوانینی که برای این طرح ها وضع شده است آسیبی به کارگران زده شده است. هیچ وقت هم بعد نظارتی دقیقی صورت نگرفته است که مشخص شود تصمیمات گرفته شده, منجر به چه نتایجی برای کارگران شده است. بارها در طرح های مختلف کارگران آسیب دیده است و تولید رونقی نداشته است. هم در اجرا مشکل داریم و هم در نظارت بعد از تصویب قانون مشکل وجود داشته است. 

 

 خدایی گفت: تصویب قانون ویژه اشتغال در مناطق آزاد یکی از قوانینی بود که بخشی از کارگران را از چتر حمایتی قانون کار خارج کرد. قرار بود در مناطق آزاد و تجاری ما اشتغال ایجاد شود وصادرات رشد پیدا کند. آیا کسی می تواند بگوید که مناطق آزاد امروز به هدف خود رسیده اند. نه تنها به اهداف خود نرسیده اند بلکه کارگران در این مناطق دچار مشکلات پیچیده ای شده اند. این موارد باید بررسی شود. در مجلس گذشته به جای اصلاح این مسائل شاهد گسترش مناطق آزادبودیم. 

 

 رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه داد: به طور مثال در دوره ای بحث کوچک سازی دولت مطرح شد که شرکت های پیمانکاری به میان آمدند که تأمین نیرو می کردند. این شرکت ها رشد کردند و باعث فساد در واسطه هایی شدند وکارگران از حقوق خود منع شدند.  زمانی مطرح کردند می خواهیم از قالیبافی حمایت کنیم. قوانینی برای قالیبافی وضع کردند. در حال حاضر آیا مجتمع های قالیبافی به اهداف خود رسیدند؟امروز کارگرانی در شغل قالیبافی هستند که بیکاری را تجربه می کنند و از حمایت های قانونی کمتربرخوردارند. این مجتمع ها از شمول قانون کار خارج شدند. قانون بیمه قالیبافی هم به نتیجه نرسید وافراد دیگری با استفاده از این قانون بیمه شدند. نه دولت نهم و دهم سهم خود را پرداخت کرد و نه دولت یازدهم و دوازدهم سهم خود را پرداخت کرد. 

امسال شاهد رشد منفی اقتصادی و تورم نامتوازن هستیم. نوسانات نرخ ارز را شاهد هستیم.این مسائل جهش تولید را دشوار می کند. جهش تولید شدنی اما دشوار است. یک استراتژی صنعتی مشخص در کشور نداریم. در هر نهاد یک تفسیر جداگانه از جهش تولید صورت می گیرد.

 

مطابق آمار مرکز آمار ایران از یک میلیون و 900هزار نفری که اشتغال خود را درسال گذشته اش از دست داده اند, 25درصد بیکاری به خاطر نبود امنیت شغلی اتفاق افتاده است. چون امنیت شغلی نداشته اند شغل خود را از دست داده اند. 17درصد بیکاری ارادی بوده است یعنی به خاطر کافی نبودن درآمد بیکار شده اند و روی آورده اند به مشاغل دیگر  که معمولاً‌غیرمولد است. این افراد دارای مهارت هستند که اختیاری محیط کار را ترک کرده اند,  تنها 8درصد تعطیلی ها به خاطر تعطیلی بنگاه ها بوده است. است.آیا برنامه ریزی ها برای ایجاداشتغال به اندازه مشاغلی بوده است که از دست داده ایم؟اینکه کارگران دارای مهارت شود بسیار خوب است. امروزه شاهد این هستیم که کارگران ماهر به دلیل نداشتن رشد و امنیت شغلی کافی در صف خروج از کشور قرار گرفته اند. امروزه شاهد این هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی دانستن را بلد هستند اما توانستن را بلد نیستند. نظام آموزشی ما نظام مهارت محور نیست.  این موضوع باید اصلاح شود. 

 

وی با انتقاد از اینکه مهارت آموزی نباید با طرح هایی مانند دستورالعمل «مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال»  همراه شودگفت: این طرح در واقع نسخه بازبینی شده شیوه نامه استادشاگردی است که ابتدا توسط دولت دهم به اجرا گذاشته شد و در نهایت پس از بالاگرفتن اعتراض نهادهای صنفی کارگری ادامه اجرای آن توسط دولت یازدهم متوقف اعلام شد.

 

وی در توضیح تفاوت‌های دو طرح کارورزی و مهارت آموزی گفت: اگر درطرح کارورزی تنها دانشجویان فارغ التحصیل جوینده کار هستند که تحت عنوان کارورز از مزد قانونی و بیمه تامین اجتماعی محروم می‌شوند این بار در طرح مهارت آموزی به کارفرمایان این اجازه داده شده است تا بدون هیچ محدودیتی سنی، زمانی و ریالی تمامی جویندگان کار را در اختیار بگیرند.این خلاف مهارت آموزی است. 

عضو هیأت رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه باید جلوی استثمار نیروی کار را با اجرای طرح کارورزی بگیریم گفت: در راستای رفع دغدغه جامعه کارگری از اجرای طرح کارورزی پیشنهاداتی را به مسئولان وزارت کار ارائه داده‌ایم.

 

وی با اشاره به ابهامات اجرای طرح کارورزی اشتغال دانش آموختگان گفت: نحوه نظارت بر اجرای طرح و همچنین مدت زمان اجرای آن بخشی از ابهامات طرح هستند تا مبادا به سرنوشت طرح‌های مشابه در گذشته منجر شوند.

خدایی ادامه داد: اگر وزارت کار، نحوه نظارت بر اجرای طرح کارورزی را صرفا به بازرسی‌ها محدود کند، برای ما قابل قبول نیست؛ چراکه تجربه بازرسی‌ها وزارت کار در بخش‌های مختلف از جمله نظارت بر معافیت کارفرمایان کارگاه‌های زیر 5 نفر از پرداخت حق بیمه کارگران، موفقیت آمیز نبوده است.

 

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: ما معتقدیم اساسا نیروی کار باید در نظام آموزشی و در قالب واحدهای درسی کارورزی مهارت های لازم را کسب کند و اگر امروز فارغ التحصیلان ما با مشکلات مهارتی مواجه هستند، نباید ریشه این مشکل در بازار کار رفع شود بلکه نظام آموزش عالی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics